Mitä maksaa 200neliön kivitalon rakentaminen?
Siis vaan talon kustannukset, ei tontin? Tämä edessä, kertokaa kokemuksia!
Kommentit (135)
Toki puutalostakin saa kalliin jos haluaa, mutta lähtökohtaisesti kivitalo on kalliimpi. Esimerkiksi Kannustalon kivitalo maksaa reippaasti enemmän kuin Kannustalon puutalo, jos koko ja varustus on samanlainen.
Meillä 200 neliöisen (huoneistoala) kivitalon budjetti on hieman päälle 600 teur ilman tonttia (oman työn osuus pienehkö). Voisi olla varmasti kalliimpikin ja voisi olla halvempikin. 400 ja 800 teurin välissä kaikki summat ovat mahdollisia omasta työstä, tontista ja materiaaleista riippuen. Käy muutamalla talovalmistajalla juttelemassa. Täällä voidaan arvata vain pieleen.
Meillä Lammi-talo rakennettu 2006, asuinneliöitä 178, lisäksi kahden auton autokatos isohkolla varastolla. Kustannukset silloin noin 400k€. Siihen kuului perustukset yms. Piha ja tontti ei kuulunut. Itse ei tehty mitään, mutta tontti oli helppo. Laadukkaat materiaalit (parketit, kivitasot,) muttei mitään aivan luksusta.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:09"]
Jos yhtään osaa tehdä itse asioita, niin 2000-2500€/neliö.
[/quote]
Mitä tämä tarkoittaa? Eli pintaviimeistelyt itse vai esim. kaikki sisätyöt?
ap
[/quote]
Tarkoittaa kaikkea työtä poislukien luvanvaraiset työt eli sähköt ja vedet.
Kannattaa muistaa, että pientalojen rakennuskustannusindeksi on noussut vuodesta 2006 yli 20 %. Se mikä silloin maksoi reilut 400 000, maksaisi nyt noin 500 000.
Aika suuria hintaeroja tulee mm pintamateriaaleista ( kunnon parketti vs laminaatti) laatoitukset( helppoa pientä vai vaativampaa isoa laattaa), itse laattojen hinnasta, keittiökalusteista, talotekniikasta ( esim pitkällä aikavälillä säästävä maalämpö vai suora sähkölämmitys), ikkunoista (8ke skaala vs laadukkaat alumiini-ikkunat 50ke ), kiintokalusteista, rappaus vai hierretty pinta, taloautomaatiosta useampi kymmenen... Jne. Näillä jo ero loppuhinnassa haitarissa 80ke-350ke tuon kokoisessa talossa. Ja jos firma rakentaa säästää tässä kaikessa alv:n parikymmentä prosenttia, jonka yksityinen maksaa kaikesta.
Hitto vie misä te ootte duunis ei tääläpäi ketää rakenna tollasii linnoja huhhuh :D :)?
Ja halvalla rakentaen säästät nyt ja maksat sitten elinkustannuksissa. Hyvä esimerkki on lämmitys. En lähtisi tekemään juuri muuta kuin passiivitaloa näillä energiamarkkinoiden tulevaisuudennäkymillä. t. Tutkija
-2000-2500e/m2 jos yhtään tekee itse ja tuttuilla, jos ostaa avaimet käteen niin 3000e/m2
-Jos saan neuvoa niin ei kannata enää rakentaa niin suurta, 120m2 kun teet, niin saat sen myytyäkin ja ei mene kaikki rahat
-Rakensin 150m2, 300.000e, ja hyvin on tilat riittänyt, itse tein paljon
Suositan ostamaan valmiin talon. Niitä on nyt hyvin tarjolla ja todella edullisesti vs. uuden rakentaminen. Miksi ihmeessä ottaa stressiä niskaan, jos voit ostaa laitetun ja jokaista pihanurkkaa myöten puunatun valmiin? Se on eri asia, ellei tarjontaa ole tai hinnat on paljon korkeammat kuin itse tehtynä, mutta ainakin isommissa kaupungeissa on nyt, mistä valita. Luulisi jokaisen makuun löytyvän joku.
Realistisesti en olettaisi saavani taloa alle 400 000 Euroa ja siihenkin hintaan saatte tinkiä ja tehdä itse paljon. Yksi iso kulu kanssa kivitaloissa on, että rakentaminen kestää yleensä tuplat verrattuna puutaloon ja sekin maksaa: korkotappiot, toisen asunnon pitäminen, rakennuksen lämmitys jne. Äkkiä voi laskea 10 000 -15 000 Euroa siitäkin vielä lisää. Itse miettisin myös vaihtoehtoa tehdä ihan avaimet käteen puutalo. Tulee halvemmaksi ja hyvän siitäkin saa. Kivitalossa on statusta, mutta se näkyy myös hinnassa.
Neliöhinnaksi laskisin kyllä sen 2000-3500 Euroa/m2 riippuen sitten kaikesta. Tosin tuo 200m2 on vissiin vähän heitto? Se sisältänee myös varastotilat? Varastotilat pitää kanssa laskea, katoksellakin on hintaa jonkin verran, vaikkei siitä varmaan ihan sitä 2000 Euroa per neliö tarvikaan laskea.
n. 1500m2 tontti tiedossa. Liittymä ja suurin osa pihasta valmis. Kivitalo tulisi korkeimmalle paikalle, joka kallioa. Joutuisi varmaan louhimaan kallioa 30-50m2, että saisin osittain maanpäällisen kellarin johon tulisi vain sellaisia tiloja, joita ei lasketa rakennusoikeuteen. Kerrosala taisi olla oikea termi?. Kellari olisi pinta-alaltaan saman kokoinen kun asuinkerrs, eli n. 120m2. Kellarin tulisi autotalli, varastotilaa, harrastelija, teknistä tilaa ja mahdollisesti myö sauna ja pesuhuone. Kellarin tarkoitus jättää säästösyistä alussa mahdollisimman raakapintaiseksi.
Asuinkerroksen materiaalit keskitasoa. Keittiö IKEAn valikoimasta, mutta ei halvin. Asennus itse kuten muutkin kalustetyöt, jokunen mittatilauksena tilattu liukuovikaapisto ja siitä pienemmät. Lämmitysjärjestelmä todennäköisesti maalämpö, mutta puulattia + aurinkokeräimettkin harkinnassa. Vesikiertoinen lattialämmitys kaikkiin asuintiloihin.
Sähkö ja ilmastointityöt pystyisin tekemään itse. Niihin materiaalit yhteensä n. 15- 25t€ riippuen vähän miten paljon innostuu valaisimilla ja taloautomaatio, turvajärjestelmillä "hifistelemään". (Talotekniikkamateriaalit suhteiden kautta hyvällä alennuksella).
Varsinaisia rakennustöitä tuskin alan tekemään, muuten kestää ikuisuus. Jo mainittujen lisäksi ehkä maalaus yms.
Talo olisi muodoltaan mahdollisimman yksinkertainen laatikko. Yksi reilumman kokoinen parveke (n. 12m2) siten että tulee saman katon alle, eli ei erillisiä ulokkeita myöskään kattoon. Kattomateriaali tiili.
Paljonko lähtisitte hankkeelle budjetoimaan?
(kirjoitusvirheet johtuvat ainakin osittain tämän parin ominaisuudesta, joka jokapaikkaan ehdottele omia sanojaan)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:33"]
n. 1500m2 tontti tiedossa. Liittymä ja suurin osa pihasta valmis. Kivitalo tulisi korkeimmalle paikalle, joka kallioa. Joutuisi varmaan louhimaan kallioa 30-50m2, että saisin osittain maanpäällisen kellarin johon tulisi vain sellaisia tiloja, joita ei lasketa rakennusoikeuteen. Kerrosala taisi olla oikea termi?. Kellari olisi pinta-alaltaan saman kokoinen kun asuinkerrs, eli n. 120m2. Kellarin tulisi autotalli, varastotilaa, harrastelija, teknistä tilaa ja mahdollisesti myö sauna ja pesuhuone. Kellarin tarkoitus jättää säästösyistä alussa mahdollisimman raakapintaiseksi.
Asuinkerroksen materiaalit keskitasoa. Keittiö IKEAn valikoimasta, mutta ei halvin. Asennus itse kuten muutkin kalustetyöt, jokunen mittatilauksena tilattu liukuovikaapisto ja siitä pienemmät. Lämmitysjärjestelmä todennäköisesti maalämpö, mutta puulattia + aurinkokeräimettkin harkinnassa. Vesikiertoinen lattialämmitys kaikkiin asuintiloihin.
Sähkö ja ilmastointityöt pystyisin tekemään itse. Niihin materiaalit yhteensä n. 15- 25t€ riippuen vähän miten paljon innostuu valaisimilla ja taloautomaatio, turvajärjestelmillä "hifistelemään". (Talotekniikkamateriaalit suhteiden kautta hyvällä alennuksella).
Varsinaisia rakennustöitä tuskin alan tekemään, muuten kestää ikuisuus. Jo mainittujen lisäksi ehkä maalaus yms.
Talo olisi muodoltaan mahdollisimman yksinkertainen laatikko. Yksi reilumman kokoinen parveke (n. 12m2) siten että tulee saman katon alle, eli ei erillisiä ulokkeita myöskään kattoon. Kattomateriaali tiili.
Paljonko lähtisitte hankkeelle budjetoimaan?
(kirjoitusvirheet johtuvat ainakin osittain tämän parin ominaisuudesta, joka jokapaikkaan ehdottele omia sanojaan)
[/quote]
Kuinka pitkät vedot joutuu louhimaan viemäreille, putkille ja sähköille? Tuo 30-50k€ on tosi pieni summa kalliotontille, varautuisin tuplaan.
Meillä louhittiin "kevyesti" vain anturan ja sokkelin syvyys ja jo 9v sitten meni tuo 30k€. Jos kellari on 1m maan alla + sokkeli + antura + sorapatja x 120m2 (+ ympäröivä vaadittu tila) tuosta tulee jo louhintaa lähes 1000m3, räjäytystä, massan poisvientiä ja soraa tilalle..... Aika lähelle satasta menee, veikkaisin.
Jos talon as-pa on n 240m2, bruttoala ehkä 280m2 (+autotalli??) enkä tekisi itse mitään niin varaisin täällä etelä-Suomessa tuohon 600-650k€ ilman tonttia
53
Täällä keskikokoisessa, pienesti kasvavassa, maakuntakaupungissa (Mikkeli) perus-, n. 110 neliön puuomakotitalo tontteineen kaupungin kaavoittamalla ja infrarakentamalla tontilla avaimet käteen periaatteella rakennetettuna maksaa n. 200000-250000 euroa. Hinta nousee tietysti nopeasti kun nostaa talopaketti- ja sisustusmateriaalivaatimuksia. Sama on taso muissakin samanlaisissa kaupungeissa, pääkaupunkiseudun ja sen ympäristön hintataso on korkea tonttien hinnoista johtuen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:09"]Jos yhtään osaa tehdä itse asioita, niin 2000-2500€/neliö.
[/quote]
Aika rikas tosin saa olla, että on varaa ostaa talo ja jäädä pois töistä että voi sitä rakentaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:37"]No on tämä laadukas, samoin kuin sisustusmateriaalivalinnat ym. Ei tehty itse paljonkaan, paitsi nyt pihaa. Puutalo olisi tullut 100 000€ halvemmaksi. Talo on vielä arkkitehdin piirtämä "juuri meille". Toisaalta tämä on näitä kerran elämässä projekteja, joten oli vaikea tehdä kompromisseja. Tuo 3000€/neliö on realistinen, kuten joku ylempänä totesi.
[/quote]
Kerrotko mihin perustat tuon, että puutalo olisi tullut 100k€ halvemmaksi. Tiesitkö että puutalokin voi olla arkkitehdin suunnittelema, ei kaikki puutalot ole mitään liukuhihnataloja toki niitä löytyy niin puu- kuin kivotaloistakin. Laadukas puutalo esim. Kannustalo maksaa ihan yhtälailla kun kivitalo.