PAM: turha olettaa, että kaikki asiakaspalvelijat olisivat ystävällisiä
PAMin toimitsija muistuttaa, että ihmisen pitää saada säilyttää oma persoonallisuutensa.
– Kaikki eivät hymyile luonnostaan niin herkästi tai ole luontaisesti ystävällisiä. Työntekijälle hirveän raskasta, jos esimiehen arvostelu kohdistuu työntekijän persoonaan, Purava kertoo.
Sellaisia ovat asiakaspalvelun ammattilaiset!
Kommentit (87)
Kauppojen kassoista olenkin ajatellut että ei ole realismia odottaa niiden hymyilevän tauotta.
Vihainen asiakas voi ottaa hymyilyn v*ttuiluna. Joskus se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä jos kasvojen mikroilmeet, joihin ihminen ei niinkään pysty vaikuttamaan, ovat ristiriidassa hymyn kanssa? Saako potkut?
Entä jos läheinen on juuri kuollut? Hymyä peliin vain, niinkö?
Ihminen ei ole robotti.
kuitenkin pitää hymyillä. Jos ei kykene erottamaan täysin yksityiselämää ja työtä niin ei voi olla hyvä työntekijä
Miksi ihmisiä sitten jää ammatista riippumatta sairaslomalle masennuksen tms. vuoksi? Yksityiselämä täysin erilleen työstä, masennella voi sitten kotonakin.
Ja sitten tosiaan... suurin osa ammateista on sellaisia, että niiden edustajille voi käyttää lausetta "minä maksan sinun paikkasi", joten pelkkien kassatyöntekijöiden lisäksi tämä pakkohymy pitäisi lanseerata koskemaan yhtälailla kaikkia.
Ei vaan, ihan hyvä ratkaisu pamilta. Ihmiset eivät ole robotteja, kukaan ammatista riippumatta ei kykene täysin muuttumaan koneeksi, kun astuu työpaikan ovista sisään. Itse en edes yritä - jos töihin tullessa on hyvä päivä tai edes normaali, hymyilen jne. Mutta jos on paska päivä ja vituttaa, en hymyile asiakkaille, asiallinen ja kohtelias olen siitä huolimatta
Vierailija kirjoitti:
että olin kioskilla töissä, elämäni ensimmäistä kertaa olin yksin laittamassa kioskia kiinni. Ennen sulkemisaikaa ei käynyt aika pitkään aikaan ketään, ja aloin pikkuhiljaa laittaa kaikkea yökuntoon. Minulle kun ei maksettu tunteja kuin juuri siihen sulkemisaikaan asti. Olin juuri laittamassa veikkauksen konetta kiinni, kello oli kahta minuuttia vaille sulkemisajan. Asiakas halusi laittaa jotain veikkausta, minulle iski pieni paniikki, hymyilin asiakkaalle ja sanoin että pieni hetki, olin jo laittamassa tätä konetta kiinni, mutta yritän saada sen takaisin toimintaan. Asia tuli hoidettua ihan ok, ja huokasin helpotuksesta.
Parin päivän päästä oli paikallislehden tekstaripalstalla viesti jossa haukuttiin minut lyttyyn, olin kuulemma ollut tympeä, enkä ollut hymyillyt ym. mitä kaikkea paskaa siinä oli. Tämä asiakas oli minulle hyvin töykeä, ja minä satavarmasti hymyilin. Arvatkaa ottiko päähän se lehtijuttu, jonka tietysti työnantajanikin näki.
Joo tosi kiva tulla liikkeen aukioloaikana asioimaan kun henkilökunta onkin ruvennut jo sulkemaan paikkoja. En ihmettele, että asiakas oli tyytymätön. Toisaalta pitäisihän esimiehesi tajuta, että työaikaa tarvitaan lopetustöihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Saanko siis asiakkaana olla naama norsun värkillä ja tiuskia jos sattuu olemaan v-mäinen persoona?
No niinhän ne tekee vaikkei se suotavaa olekaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että olin kioskilla töissä, elämäni ensimmäistä kertaa olin yksin laittamassa kioskia kiinni. Ennen sulkemisaikaa ei käynyt aika pitkään aikaan ketään, ja aloin pikkuhiljaa laittaa kaikkea yökuntoon. Minulle kun ei maksettu tunteja kuin juuri siihen sulkemisaikaan asti. Olin juuri laittamassa veikkauksen konetta kiinni, kello oli kahta minuuttia vaille sulkemisajan. Asiakas halusi laittaa jotain veikkausta, minulle iski pieni paniikki, hymyilin asiakkaalle ja sanoin että pieni hetki, olin jo laittamassa tätä konetta kiinni, mutta yritän saada sen takaisin toimintaan. Asia tuli hoidettua ihan ok, ja huokasin helpotuksesta.
Parin päivän päästä oli paikallislehden tekstaripalstalla viesti jossa haukuttiin minut lyttyyn, olin kuulemma ollut tympeä, enkä ollut hymyillyt ym. mitä kaikkea paskaa siinä oli. Tämä asiakas oli minulle hyvin töykeä, ja minä satavarmasti hymyilin. Arvatkaa ottiko päähän se lehtijuttu, jonka tietysti työnantajanikin näki.Joo tosi kiva tulla liikkeen aukioloaikana asioimaan kun henkilökunta onkin ruvennut jo sulkemaan paikkoja. En ihmettele, että asiakas oli tyytymätön. Toisaalta pitäisihän esimiehesi tajuta, että työaikaa tarvitaan lopetustöihinkin.
Esim. R-Kioskilla on sulkemisen jälkeen 15min aikaa siihen että...
- otat raportit kaikista koneista ja suljet ne
- peset lattiat
- tyhjäät kahvipannut ja peset ne
- teet poistot jääneistä paistopistetuotteista ja siivoat ne
- panini- ja hodaritiski siivottava jos sellaiset on
- keräät päivän lehdet ja lööpit
- suljet kassan, lasket rahat ja teet tilityksen
- muista myös sulkea kaikki tarpeellinen ja siistiä kioski aamuvuoroa varten.
Että morjes! Kyllä sulkutoimet voi tehdä jo aiemmin, asiakas voi sitten miettiä onko fiksua mennä minuuttia vaille sulkemisajan sinne tarkastamaan 50cnt kenoa.
Minun mielestäni lääkärin ammatissa ns. "asiakaspalvelu" on ERITTÄIN tärkeää. Olen siitä aina puhunut ja valittanut. Lääkäri tapaa ihmisiä, jotka ovat sairaita tai peloissaan tai molempia: jos näitä potilaita vielä kohdellaan huonosti - tylysti, ylimielisesti, jopa halveksivasti - kokemus on todella kamala. Ei voi verratakaan siihen, että joku kaupan kassa ei hymyile tarpeeksi.
Toisaalta ollakseen hyvä lääkäri, lääkärin "asiakaspalvelun" pitää olla todella empaattista ja ymmärtäväistä. Ollakseen hyvä kaupan kassa, pelkkä peruskohteliaisuus riittää. En tiedä miksi tässä ketjussa puhutaan leveästä tekovirneestä ainoana vaihtoehtona myrtsille naamalle. Pieni hymynhäive ei ole kovin vaikea puristaa kasvoille, mutta sekin puuttuu hyvin monilta asiakaspalvelijoilta.
P.S. Töykeimpiä lääkäreitä taitavat muuten olla vastavalmistuneet nuoret mieslääkärit, jotka tietävät kaiken kaikesta ja pitävät itseään puolijumalina (varsinkin jos ovat vielä komeita). Ei niinkään ne keski-ikäiset.
Empaattinen, sosiaalinen ja ymmärtäväinen saa harvemmin opiskelupaikkaa lääkiksestä. Yleensä jokin puoli kompensoi toista. Älykkäimmät versiot saavat opiskelupaikan, mutta sosiaalisuutta on yhtä vähän kuin kivellä. Olen kuullut vaikka kuinka paljon tarinoita siitä, kun joku ei päässyt hoitsukouluun. Mutta pääsi lääkikseen, koska siellä ei ole psykologisia testejä. Eli välttämättä se iloinen ja aurinkoinen ihminen ei tajua vaativasta tieteenalasta hölkäsen pöläystä.