PAM: turha olettaa, että kaikki asiakaspalvelijat olisivat ystävällisiä
PAMin toimitsija muistuttaa, että ihmisen pitää saada säilyttää oma persoonallisuutensa.
– Kaikki eivät hymyile luonnostaan niin herkästi tai ole luontaisesti ystävällisiä. Työntekijälle hirveän raskasta, jos esimiehen arvostelu kohdistuu työntekijän persoonaan, Purava kertoo.
Sellaisia ovat asiakaspalvelun ammattilaiset!
Kommentit (87)
Entä mitä jos kasvojen mikroilmeet, joihin ihminen ei niinkään pysty vaikuttamaan, ovat ristiriidassa hymyn kanssa? Saako potkut?
Entä jos läheinen on juuri kuollut? Hymyä peliin vain, niinkö?Ihminen ei ole robotti.
kuitenkin pitää hymyillä. Jos ei kykene erottamaan täysin yksityiselämää ja työtä niin ei voi olla hyvä työntekijäHymy ei ole ihmisen mitta. Sydämen lempeys ja rakkaus on enemmän kuin huulten virne.
Mutta ei kuitenkaan voi työskennellä asiakaspalvelijana
jos on vähänkään ihmisten kanssa tekemisissä. Joku sellainen työ, mitä tekee yksinään kotonaan voi olla ainoa ratkaisu.Velvoitetaan kaikki kauppiaat ja muut työnantajat tarkkailemaan työntekijöidensä ilmeitä, ja jos ilmenee masentuneisuutta, vittuuntuneisuutta tai hymy on hyytynyt jostain muusta syystä, niin työnantajalle tulee velvollisuus järjestää näille ihmisille sellaista työtä, mitä voi tehdä kotoa käsin tai varastossa tarvitsematta kohdata muita ihmisiä! Tai jos työntantajalla ei ole siihen varaa, niin valtiolta tukea hymyttömien ihmisten suojatyöllistämiseen!
Vaan hankkikoot itse työtä jostain. Ei ole muiden ongelmase olisi muidenkin ongelma, jos yhtäkkiä kaikki asiakaspalvelutyöhön "sopimattomat" eli ne, jotka eivät osaa robottina hymyillä vittuileville asiakkaille, joutuisivat työttömiksi ja samaan aikaan asiakaspalveluammatteihin syntyisi luultavasti työvoimapula...
Työttömyystukea heille ei pidä maksaa.
Asiakaspalvelu tulisi kalliimmaksi. Se on hyvä. Näin rahalla saisi parempaa palvelua ja jos haluaa säästää niin ei saa palvelua
Hmm. eikö opettajakin saisi nykyäänkin olla persoona? Jos on kiukkuinen ihminen, niin saisi huutaa ja kaataa oman paskan oppilaille?
jos työssä saa olla rento ja sellainen kuin haluaa, niinkyllähän sen palkassa saisi näkyä.
on paljon raskaampaa olla ihmisittäin kuin vittumainen.
eli kassoille palkka 500 euroa kk.
ja näille kenen on pakko olla aina asiallinen, 5000 euroa kk.
tarkoittaako tuo, että jos myyjä ei pidä jonkun ulkonäöstä, voi olla vittumainen jollekin tietylle?
jos vaikka on liian nuhjuinen tai liian siisti tai liian väärää sukupuolta tai liian nuori?
Pamin jutussa oli kysymys siitä voiko työnantaja antaa työntekijälle varoituksen, jos työntekijä ei ole hymyillyt asiakkaalle. Meillä on annettu kirjallisia varoituksia työntekijöille, kun työntekijä on epähuomiossa unohtanu sanoa asikkaalle päivää.
Hymyily kuuluu aina asiakaspalvelijan työnkuvaan
suomessa asiakaspalvelu on usein aika hanurista. olimme viimeksi siskon tytärten kanssa syömässä ja tarjoilijaa ilmeisesti vitutti syömään tulleet kauniimmat naiset ja kohtelu oli sen mukaista:)
Toki poikkeuksiakin on tullut vastaan. Jos kosmetologin oletetaan olevan ystävällinen, sosiaalinen, niin miksei sitten tarjoilijan?
tarkoittaako tuo, että jos myyjä ei pidä jonkun ulkonäöstä, voi olla vittumainen jollekin tietylle?
jos vaikka on liian nuhjuinen tai liian siisti tai liian väärää sukupuolta tai liian nuori?
Koska myyjä on asiakaspalvelija. Asiakas saa valittaa myyjästä mutta ei toisinpäin
Nämä vaatimukset tuntuvat kohdistuvan lähinnä kauppojen kassoihin, jotka ovat enimmäkseen nuoria naisia. Lääkäriä intiimimpää asiakspalveluammattia ei varmaan ole, mutta silti keski-ikäisiin mieslääkäreihin ei taida kohdistua samanlaisia vaatimuksia olla aina hymyilevä ja aurinkoinen.
Julkisella puolella lääkärin potilaat ei edes ole asiakkaita joten niille ei tarvitse hymyillä.Yksityisellä puolellakin lääkärin työ ei ole myydä asiakaspalvelua vaan osaamistaan. Tosin olisi heilläkin parannettavaa palvelussa
Eli myöskään kampaajan tai putkimiehen ei tarvitse hymyillä, koska he myyvät osaamistaan. Apteekissa taas osaaminen vaikuttaa hymyn leveyteen käänteisesti siten, että kassahenkilön hymyn pitää yltää korvasta korvaan, farmaseutin kuuluu hymyillä vienosti ja proviisorin ei tarvitse hymyillä ollenkaan.
Saanko siis asiakkaana olla naama norsun värkillä ja tiuskia jos sattuu olemaan v-mäinen persoona? Mielestäni asiakaspalvelutilanteeseen kuuluu molemminpuolinen toisen kunnioittaminen. Jokaisella on huonoja päiviä ja vaikeita aikoja yksityiselämässä, silti ystävällinen tervehdys, ole hyvä ja kiitos kuuluu asiaan. Jos ei jaksa hymyillä niin sitten ei, mutta asiallinen on oltava.
olen ollut asiakaspalvelijana yli 11v, joista esimiehenä miltei 6v. Asiakaspalvelijan kuuluu olla asiallinen, käyttäytyä kohtuullisesti, MUTTA ei todellakaan tarvitse sietää vittuilua, asiatonta käytöstä, törkeyksiä "asikakkaalta"..
Esimies saa ja pitää antaa palautetta, MUTTA persoonaan ei saa puuttua!!! Eli voi sanoa: toimit hyvin asiakaskohtaamisessa, mutta iloismpi ilme, niin kaikki on hyvin, kiitos!
Hymyile nyt helvetti, kun olet aina niin saatanan vakava!!
EI TOIMI!!!
Mun firmassani osa työtä on olla ystävällinen asiakkaalle. Työpaikalla ei saa olla "huonoja päiviä". Jos persoona on yrmy tai jopa vittumainen, ei henkilö sovi asiakaspalvelutyöhön. Sopii hakeutua varaston puolelle. Lappuliisana voisi pärjätä hyvinkin.
Mua ärsyttää vittumaiset asiakaspalvelijat. Kun ei osata sitä hymyillä ollenkaan ja oikein nälvitään ja kiusataan välillä asiakasta.
Ärsyttää prkl!
siis jos kyse on jostain hommasta, jossa yhdistyy jokin erikoisosaaminen ja se asiakaspalvelu, niin ystävällisyydellä ei ole niin väliä, jos se itse asia tulee hoidettua kunnolla.
Sitten taas kaupan kassalla tmv. odotan kuulevani kiitos ja ole hyvä ja molemmat kohteliaalla äänensävyllä.
Itse olen nyt kolmisen vuotta ollut pienessä kaupassa töissä ja kyllä aina asiakasta tervehdin, kassalla tervehdin vielä uudelleen ja muutenkin kohtelias olen. Hymykin tulee ihan luonnostaan :) MUTTA jos asiakas itse on epäkohtelias, kännissä, olettaa että kasaan hänen puolestaan ostokset kaupasta jne niin kyllä silloin yleensä minultakin se hymy katoaa...
En vaadi että asiakkaan täytyy kauppaan tullessa olla hymykorvissa mutta odotan myös hänen puoleltaan asiallista käytöstä! :)
Pamin jutussa oli kysymys siitä voiko työnantaja antaa työntekijälle varoituksen, jos työntekijä ei ole hymyillyt asiakkaalle. Meillä on annettu kirjallisia varoituksia työntekijöille, kun työntekijä on epähuomiossa unohtanu sanoa asikkaalle päivää.
että olin kioskilla töissä, elämäni ensimmäistä kertaa olin yksin laittamassa kioskia kiinni. Ennen sulkemisaikaa ei käynyt aika pitkään aikaan ketään, ja aloin pikkuhiljaa laittaa kaikkea yökuntoon. Minulle kun ei maksettu tunteja kuin juuri siihen sulkemisaikaan asti. Olin juuri laittamassa veikkauksen konetta kiinni, kello oli kahta minuuttia vaille sulkemisajan. Asiakas halusi laittaa jotain veikkausta, minulle iski pieni paniikki, hymyilin asiakkaalle ja sanoin että pieni hetki, olin jo laittamassa tätä konetta kiinni, mutta yritän saada sen takaisin toimintaan. Asia tuli hoidettua ihan ok, ja huokasin helpotuksesta.
Parin päivän päästä oli paikallislehden tekstaripalstalla viesti jossa haukuttiin minut lyttyyn, olin kuulemma ollut tympeä, enkä ollut hymyillyt ym. mitä kaikkea paskaa siinä oli. Tämä asiakas oli minulle hyvin töykeä, ja minä satavarmasti hymyilin. Arvatkaa ottiko päähän se lehtijuttu, jonka tietysti työnantajanikin näki.
olen ollut asiakaspalvelijana yli 11v, joista esimiehenä miltei 6v. Asiakaspalvelijan kuuluu olla asiallinen, käyttäytyä kohtuullisesti, MUTTA ei todellakaan tarvitse sietää vittuilua, asiatonta käytöstä, törkeyksiä "asikakkaalta"..
Esimies saa ja pitää antaa palautetta, MUTTA persoonaan ei saa puuttua!!! Eli voi sanoa: toimit hyvin asiakaskohtaamisessa, mutta iloismpi ilme, niin kaikki on hyvin, kiitos!
Hymyile nyt helvetti, kun olet aina niin saatanan vakava!!
EI TOIMI!!!
niin se on surkea asiakaspalvelija
Hymyily kuuluu aina asiakaspalvelijan työnkuvaan
Itse olen nyt kolmisen vuotta ollut pienessä kaupassa töissä ja kyllä aina asiakasta tervehdin, kassalla tervehdin vielä uudelleen ja muutenkin kohtelias olen. Hymykin tulee ihan luonnostaan :) MUTTA jos asiakas itse on epäkohtelias, kännissä, olettaa että kasaan hänen puolestaan ostokset kaupasta jne niin kyllä silloin yleensä minultakin se hymy katoaa...
En vaadi että asiakkaan täytyy kauppaan tullessa olla hymykorvissa mutta odotan myös hänen puoleltaan asiallista käytöstä! :)
se on hänen kiitoksensa. Sinun työsi on palvella häntä.
hymyily todellakin kuuluu asiakaspalveluun, oma huono päivä ei saa vaikuttaa asiakaspalveluun, se on sitä ammattitaitoa, muutenhan sitä voisi tehdä kuka vaan. Mutta ei se ole oikein jos työnantaja kyttää jossain selän takana virhettä, että jos ei kiireessä jollekin sanonutkaan päivää.
Siinä samalla, kun miettii, mistä saisi rahaa talvikenkiin ja asiakas tulee urputtaa jostain vanhentuneesta tarjouksesta. Tai auton jarruremonttiin, jotta pääsisi taas töihin asiakkaita palvelemaan.
Eikä ole provo. Kuka haluaa asiakaspalvelijan jonka hampaat on keltaiset ja sojottaa minne sattuu?
Asiakaspalvelijan pitää olla edustavan näköinen