Noloin ravintolamuistosi? Minä tilasin "boef a la tartar"
Luulin että siinä on jotain tartarkastiketta, siis jotain valkoista jossa on kurkkupaloja joukossa.
Mutta se olikin rakaa lihaa ja raaka munankeltuiainen.
Oltiin hienolla työillallisella berliinissä, enkä jedannut olla syömättä.
Mutta jokaisen suupalan kanssa nielaisin desin viiniä, muuten ei olisi mennyt alas kurkusta.
Kun olin syönyt annokseni, olinkin jo aikalailla huppelissa! Noloa sekin.
Kommentit (152)
olin kielikurssilla joskus 1980-luvulla Saksassa enkä ikinä käynyt suomessa mäkkärillä. Kaveri opasti mua, että tilaa "Big Mac und kleine kola" no minä siinä sitten tilaamaan "Big Mac und kleine coca".. uuups.
samaisella vuosikymmennellä menimme kaverin kanssa lontooseen ja oltiin pizzalla. kaveri tilasi margareta pizzan, kun muissa oli niin outoja täytteitä (joita ei siis ymmärretty). Ihmeteltiin sitten kun pizza tuli, että missähän se jauheliha on ;-D kyllä ollaan jälkeenpäin naurettu jutulle, meille kun pizza tarkoitti silloin vain ja ainoastaan siis jauhelihapizzaa.
mutta mikä on painoarvo tällä kommentilla tähän ketjuun muu kuin kertoa, että sinä tiesit. Minä en edes 70-luvulla tiennyt, mikä on Hakaniemen halli.
Minä oikeasti lukisin mieluummin ketjua kommelluksista, enkä näitä typeriä jokapäiväisiä aaveekommentteja. Näitä on saanut lukea jo monta vuotta täällä ja ne ei enää tee mitään vaikutusta. Joka ketjuun tungette samoine persu ja wt-kommentteine ja korostamaan, kuinka te itse ja teidän lapsenne.
Olisi kyllä piristävää ihan sellainen ketju, mikä pysyisi niissä kommelluksissa.
saatteko te siellä kotona lasten kanssa ollessanne jotenkin hyvän mielen kun saatte pilattua joka ketjun. ON SITTEN illalla hyvä mieli kun on saanut taas koko päivän ilkeillä aaveella
todella tyhmiä! Kyllä ihan oikeasti yleissivistykseen kuuluu tietää mikä on tartar, couscous tai wurst.
Minä en, kuulin tai maistoin noita ekan kerran 1990-luvulla, kun olin jo aikuinen. Eikä meidän kotona koskaan käyty ravintolassa tai ulkomailla, vaan perunaa ja ruskeaa kastiketta syötiin kotona.
Omat lapset ovat nuo tienneet siinä 10-vuotiaina. En kyllä tuota tietoutta laske yleissivistykseen.
kuten tuolla alussa kirjoitinkin:) Mummo sitä mulle teki monta kertaa viikossa vuodesta 62 lähtien...!! Wurstia (Thüringeriä) käytiin ostamassa isän kanssa Hakaniemen hallista samoihin aikoihin....:D
Ihan työläisperhe mutta ilmeisen "sivistynyt" kun osattiin muutama sana kieliä jo tuolloin. Matkustin itse ekan kerran ulkomaille 11v:nä vuonna -71
Lueskelin tätä ketjua, ja tiedän kyllä mitä on kuskus ja tartar. Mutta voi luoja, ei kävisi mielessäkään alkaa täällä paukutteleen sillä henkseleitä! Eikö se kerro teistä jotakin, että koitatte nostaa itseänne jalustalle sillä, että tiedätte mitä on kuskus.
Ihan oikeasti, mikään yksittäinen nippelitieto, etenkään tuollainen, ei kerro kenenkään älykkyyden tasosta mitään. Kaikilla meistä ei ole samat intressit. Toinen on Saarioisen pizzoja mussuttava ydinfyysikko ja toinen tartaria nauttiva hotellisiivooja. Ja se hotellisiivoojakin voi ihan aikuisten oikeasti olla todella älykäs. Ei kuitenkaan varmasti sen perusteella, että tietää mitä on tartar.
Älkää kiltit levittäkö tuota negatiivisuutta ympärillenne. Inhottaa.
Viinin- tai kaakaonhuuruista iltaa kaikille! Saatanan sama kumpaa juotte vaiko ette kumpaakaan!
vesität vain tuolla turhalla vuodatuksellasi tätä ketjua entisestään.
Pitäkää itse nuo haukkumiset pois keskusteluista.
läksimme aikoinaan vanhempien kanssa reissuun, koulussa oli noihin aikoihin alkanut engalannin opetus & oli aloitettu ruokien nimillä. erityisen hyvin päähäni tarttui että "pommas frites" on ranskanperunoita.
no, isäparkani ilmeisesti koetti muistella samaa sillä kun menimme syömään isä hoki tarjoilijalle vain "pom pom pom" . tarjoilijaparan kulmat nousivat kattoon asti, lopulta tartuin isää kädestä että "anna mie" !. heti, kun olin haparoiden kajauttanut "pommas frites please", tarjoilijan kasvoille levisi hymy ja tämä lähes kumarteli että "yes, yes". niin ja vanhemmat olivat saaneet ruokansa ongelmitta , pitsa kun on melkein sama kaikilla kielillä. mutta se isän "pom pom".. voi hyvä luoja sentään :D
Olin joskus aikoinaan ekaa kertaa turkissa kaverini kanssa. Matkaoppaasta olimme lukeneet, että alkupalaksi voi tilata mezejä ihan vain näyttämällä vitriinistä mitä haluaa.
Ekana iltana me tilasimme noin kymmentä lajia mezejä ja kuvittelimme saavamme joka lajia 2 kpl eli kummallekin yhden. Pääruuaksi tilasimme pihvit ja jälkkäriäkin vielä tilasimme samalla. Tarjoilija kyllä kysyi moneen kertaan olemmeko aivan varmoja.
Kohta meidän pöytämme viereen tuotiin uusi pöytä ja sille tuotiin ihan älyttömät määrät niitä tilaamiamme alkuruokia. Hihittelimme kauhun sekaisin tuntein sitä ruokamäärää. Söimme mitä jaksoimme, vain pienen murto-osan niistä mezeistä ja pyysimme, että pääruoka jätetään pois jos mahdollista. Jälkiruoaksi olimme tilanneet hedelmiä ja saimme aivan upean yli metrin korkuisen hedelmäasetelman kynttilöineen ja sädetikkuineen.
Olimme aivan varmoja, että nyt meni ekana iltana koko matkakassa eikä riitäkään, siihen aikaan kun ei ollut visaa. Rahat onneksi riittivät koko reissun ajaksi, kiitos Turkin edullisen hintatason.
Kun olin opiskelijavaihdossa Moskovan yliopistossa, piti vähän briljeerata venäjän kielen taidollaan opiskelijaruokalassa.
Kuuluvalla äänellä tilasin itsepalvelutiskin lämpimien ruokien tädiltä "päällystakin paistetuilla perunoilla".
Enpä ole koskaan nähnyt tarjoiluhenkilökunnan putoavan niin kuin täti putosi.
Ihan paras :D
Oltiin sukulaisten kanssa ulkomailla ja mentiin syömään hienoon ravintolaan. Olin silloin teininä kasvissyöjä ja listalta ei löytynyt mitään mulle sopivaa pääruokaa. Ainoa sopiva löytyi alkupaloista, eli lautasellinen tomaattisiivuja ja sipulia. Oli kiva itku kurkussa syödä sitä, kun muut saivat kunnon annokset lämmintä ruokaa.
että ravintolasta voi ainakin yrittää tilata muutakin kuin mitä on listalla. Itselleni ainakin on kokki aina improvisoinut jotain listan ulkopuolelta tai muuntanut jotain listan annosta ruokavaliooni sopivaksi, jos ei ole muuten löytynyt syötävää. Ystävällinen asenne tarjoilijaa kohtaan auttaa, totta kai.
Jos porukkamme ei olisi koostunut kielitaidottomista vanhemmista ja aroista teineistä, jotka eivät ikimaailmassa olisi uskaltaneet puhua englantia tarjoilijalle. Tilaukset hoitui aina tökkimällä sormella ruokalistaa. :)
tilasin "tortilla flatin" kun se olikin bändi joka soitti ko. ravintolassa.
Ovella luki Tänään Tortilla Flat
Tilasin Espanjalaisessa ravintolassa tortillan ja luulin saavani täytetyn ja käärityn vehnäletun. Pettymys oli karvas, kun eteen kannettiin espanjalainen perunamunakas, joka ei vieläpä ollut mitenkään erityisen hyvää.
Onneksi sangriaa kuitenkin riitti.
Ne saavat luut pilkottua, mikä voi aiheuttaa vaaran suolistolle.
Otimme ne salaa pieneen pussiin ja veimme kulkukoiraäidille ja pennuille jotka majailivat hotellin lähellä. Tarjoilija varmaan ihmetteli nälkäisiä lapsia jotka syövät luitakin :D
kvg
tulee sanoista Bones And RAW Food. Siis RAAKOJA luita. Nimenomaan kypsennetyt ovat vaarallisia.
Tilasin ravintolassa Mixed Grill -annoksen kuvitellen saavani grillattuja vihanneksia, kalaa jne.
Sain lautasellisen kaamean rasvaisia pihvejä ja makkaroita. Ne jäivät syömättä.
Eipä taida montaa tuota brittiläistä mixed grilliä rasvaisempaa pommia ollakaan.
Itsellä on myös tuollainen negatiivinen kokemus Milanosta Mixed Fish ateriasta. Olenpa siitä oppinut, että en tilaa ulkomailla mitään mereneläviin liittyvää ruokaa, jos en ole varma kokin käsityksistä tai taidoista. Sitä ennen olin pettynyt Tsekeissä tilaamaani lohifileeseen, jonka päälle oli laitettu paksusti vahvanmakuista juustoa. En maistanut lohta ollenkaan, vaan vaikka otin juuston pois, se maistui lähinnä rasvalta ja siltä juustolta. Juustona se oli ihan hyvää, mutta se rasvamäärä... Mietin, että tuolla reseptillä kala olisi voinut olla yhtä hyvin seitä tai vaikka jotain, joka makunsa takia jätetään syömättä.
kun grilliruokaa tilaa.
mutta menin kerran ravintolaan päälläni valkoinen virkattu pitsineule. Ravintolan pöytäliinat olivat tismalleen samanlaista virkattua pitsineuletta...
Henkilökunnalla oli pokassa pitelemistä, kun katse vaelsi asiakkaan paidasta pöytään ja takaisin :D
Tää oli hauska. Olisin halunnut nähdä sinut istumassa siinä pöydän ääressä.
Tilasin Espanjalaisessa ravintolassa tortillan ja luulin saavani täytetyn ja käärityn vehnäletun. Pettymys oli karvas, kun eteen kannettiin espanjalainen perunamunakas, joka ei vieläpä ollut mitenkään erityisen hyvää.Onneksi sangriaa kuitenkin riitti.
Milloin Suomessa opitaan etta tortilla on joko perunamunakas (Espanjassa) tai pelkka vena/maissilettu (Meksikossa).
Jos taytteita haluaa pitaa tilata muulla nimella.
Älkää ihmiset sitten enää tällä vuosikymmenellä antako niitä kananluita koiralle niin eivät kuole. Tää varmaan auttoi kyllä hieman paikalliseen kulkukoiraongelmaan silloin 80-luvulla. Ei nyt silti ihan kauheen hauska juttu.
ei varsinaisesti moka mutta hauska juttu: oltiin perheen kaa 80-luvulla Kanarialla ja käytiin melkein joka ilta kiinalaisessa ravintolassa syömässä kun me lapset siitä niin pidettiin. Siskon kanssa tilattiin aina sellanen annos jossa oli mm. kanankoipia. Tarjoilija kattoi meitä aina toooosi pitkään koska lautasiltamme oli aina kadonnu myös ruuan lisäksi ne kananluut. Otimme ne salaa pieneen pussiin ja veimme kulkukoiraäidille ja pennuille jotka majailivat hotellin lähellä. Tarjoilija varmaan ihmetteli nälkäisiä lapsia jotka syövät luitakin :D
Ja kyllähän jokaisen ala-asteikäisen pitää osaa tehdä täydellistä bouillabaissea. Kyllä meidän Nero-Eemeli luki jo kolmekuisena Dostojevskin Rikosta ja rangaistusta ja osasi nimetä kaikki Kreikkalaisen mytologian jumalat samalla, kun valmisti eggs benetictiä aamiaiseksi!!! Nih, ettäs tiiätte.
Huonosta yleissivistyksestä kärsii koko ruumis.
kerran sammuin tiskille ja heräsin vasta aamuyöstä neljältä. onneksi lapsen vahti oli ymmärtäväinen kun konttasin kotiin.
Tilasin Espanjalaisessa ravintolassa tortillan ja luulin saavani täytetyn ja käärityn vehnäletun. Pettymys oli karvas, kun eteen kannettiin espanjalainen perunamunakas, joka ei vieläpä ollut mitenkään erityisen hyvää.Onneksi sangriaa kuitenkin riitti.
Milloin Suomessa opitaan etta tortilla on joko perunamunakas (Espanjassa) tai pelkka vena/maissilettu (Meksikossa).
Suomessa tortillassa on täyteet ja perunamunakas on huonoa pyttipannua.
Kokki ei epäröinyt paistaa pihvejä kunnolla kypsäksi vaikka ne oli silti raakoja?
Raaoista pihveistä en tainnut puhua yhtään. Oman pihvin mainitsin olevan lähempänä suomalaista raakaa kuin medium minusta. Ranskalaisen käsityksen mukaan mikään pihveistä ei ollut raakaa.
Oikeastiko kirjoitukseni on noin epäselvästi ymmärrettävä? No selvennetään: Tilattiin pihvit kukin tietyllä kypsyydellä. Suurimmalle osalle toteutunut kypsyysaste ei vastannut sitä, mitä olivat odottaneet, vaan kypsyys jäi niin paljon vähäisemmäksi, että halusivat sitä kypsytettävän lisää. Usein kokit eivät paista samaa pihviä uudestaan, mutta meidän seurueelle niitä paistettiin lisää. Käytännössä niitä paistettiin sen verran, että kaikki olivat tyytyväisiä, monen kohdalla ne paistettiin sikäläisen mittapuun mukaan karrelle.
asiakkaalla käymässä työkaverini kanssa. Isäntämme vei meidät paikalliseen pihvipaikkaan, jota oli kehunut jo ennen reissuamme. Paikka oli oikein viimeisen päälle lännen saluunan oloiseksi tehty. Ruokaa odotellessa meille tuotiin pistaasipähkinöitä. Ensin keräsimme kuoret siihen pöydälle liinalle. Isäntämme kertoi, ettei niitä siihen tarvitse kerätä ja näytti, kuinka tiputtaa ne alas. Ensin emme meinanneet, mutta kun hän toisti ohjeen, itse aloin tiputella niitä lattialle, kuten hän kehoitti. Työkaverini ei tohtinut. Epäilen vieläkin tuota ohjetta ja olen monesti miettinyt, olisiko hän kuitenkin tiputtanut ne lautasliinaan jalkojensa välissä tms. Nolottaa vieläkin, vaikka ilmeisesti kuului paikan tapoihin, että tuli pyynnöstä tiputeltua roskia ravintolan lattialle.
Täällä kun on ihmetelty, miten joku voi sekoittaa kuskusin perunamuussiin, niin minä arvelisin, että ehkä siinä on katsottu ruokalistan kuvaa.
Kommentin kirjoittajahan sanoi "katsoin, että näillähän on täällä perunamuusia".
Sellaisista kulahtaneista valokuvista, mitä joskus ruokalistoissa on, ei välttämättä erota perunamuussia ja kuskusta toisistaan.
Suomessa tortillassa on täyteet ja perunamunakas on huonoa pyttipannua.
espanjalaiset ja meksikolaiset.
Nykyään kyllä tiedän eron. Siihen aikaan en ollut edes maistanut Burritoa tai vastaavaa täytettyä tortillaa ja halusin kokeilla. Sehän siinä se moka olikin, kun en tajunnut eroa ja että tortilla voi tarkoittaa monia asioita.