Noloin ravintolamuistosi? Minä tilasin "boef a la tartar"
Luulin että siinä on jotain tartarkastiketta, siis jotain valkoista jossa on kurkkupaloja joukossa.
Mutta se olikin rakaa lihaa ja raaka munankeltuiainen.
Oltiin hienolla työillallisella berliinissä, enkä jedannut olla syömättä.
Mutta jokaisen suupalan kanssa nielaisin desin viiniä, muuten ei olisi mennyt alas kurkusta.
Kun olin syönyt annokseni, olinkin jo aikalailla huppelissa! Noloa sekin.
Kommentit (152)
18-vuotiaana ravintolassa ja luulin oikeasti, että se käy (Dallas-sarja?).
Tarjoilija sanoi höpöhöpö!
todella tyhmiä! Kyllä ihan oikeasti yleissivistykseen kuuluu tietää mikä on tartar, couscous tai wurst.
Minä en, kuulin tai maistoin noita ekan kerran 1990-luvulla, kun olin jo aikuinen. Eikä meidän kotona koskaan käyty ravintolassa tai ulkomailla, vaan perunaa ja ruskeaa kastiketta syötiin kotona.
Omat lapset ovat nuo tienneet siinä 10-vuotiaina. En kyllä tuota tietoutta laske yleissivistykseen.
Olen sytyttäyt ruokalistan tuleen ihan suht hienossa ravintolassa. Tökkäsin sen liian lähelle kynttilää ja hupsis.
että minä olen sytyttänyt HIUKSENI tuleen ravintolassa. Oltiin exän kanssa romanttisesti illalla syömässä hyvässä ravintolassa. Keskellä pöytää oli kynttilä. Siinä kumarruttiin jossain vaiheessa ruokaa odottaessamme pussaamaan pöydän yli, ja mun pitkät hiukset meni sinne kynttilälyhtyyn ja syttyivät palamaan. Se oli ROIH vaan ja lähes puoli päätä mustan sentin säkkärän ja kaljun peitossa. Tuli itku ja lähtö kotiin.
Oli varmasti kurjaa, pahoittelen, että nauroin viestillesi että meinasin tippua penkiltä.
Minulla oli joku älynväläys tilata pihviravintolassa kypsäksi paistettu pihvi. Taisi olla kokille loukkaus, sillä se pihvi oli sitten paistettu tooosi kypsäksi. Kyllä minä sen söin, kun olin sellaisen tilannut, mutta harmitti silti. Tämä tapahtui Suomessa.
En oikein ymmärtänyt. Kokko paistoi ne kunnolla, mutta silti ne oli vähän raakoja?
Tarkoititko epäröintiä? Moni kokki kieltäytyy kypsentämästä jo asiakkaiden tilauksen mukaan paistettua pihviä. Harvemmin pihviä haetaan lautaselta takaisin pannulle sen takia, kun asiakas ei ole tottunut.
todella tyhmiä! Kyllä ihan oikeasti yleissivistykseen kuuluu tietää mikä on tartar, couscous tai wurst.
Minä en, kuulin tai maistoin noita ekan kerran 1990-luvulla, kun olin jo aikuinen. Eikä meidän kotona koskaan käyty ravintolassa tai ulkomailla, vaan perunaa ja ruskeaa kastiketta syötiin kotona.
Omat lapset ovat nuo tienneet siinä 10-vuotiaina. En kyllä tuota tietoutta laske yleissivistykseen.
eihän se millään muotoa muistuta perunamuusia...
Tartarin ja wurstin kyllä tiesin jo ennen kouluikää, olinhan innokas raa'an lihan syöjä ja Saksassakin olin päässyt käymään.
Vielä tänä päivänäkään en olisi osannut sanoa, pitääkö tonnikala paistaa läpikypsäksi vaiko jättää peräti raa'aksi. En ole mikään ruokaintoilija, syön sen, mitä saan ;-)
Oltiin sukulaisten kanssa ulkomailla ja mentiin syömään hienoon ravintolaan. Olin silloin teininä kasvissyöjä ja listalta ei löytynyt mitään mulle sopivaa pääruokaa. Ainoa sopiva löytyi alkupaloista, eli lautasellinen tomaattisiivuja ja sipulia. Oli kiva itku kurkussa syödä sitä, kun muut saivat kunnon annokset lämmintä ruokaa.
että ravintolasta voi ainakin yrittää tilata muutakin kuin mitä on listalla. Itselleni ainakin on kokki aina improvisoinut jotain listan ulkopuolelta tai muuntanut jotain listan annosta ruokavaliooni sopivaksi, jos ei ole muuten löytynyt syötävää. Ystävällinen asenne tarjoilijaa kohtaan auttaa, totta kai.
Me tiedämme, mitä kyseiset sanat tarkoittavat.
Monia ei ruoka kiinnosta yhtään. Monet eivät lue ruokakirjoituksia. Monet eivät matkusta.
En näe mitään syytä tuomita sellaisia ihmisiä. Olemme erilaisia.
Minä inhoan hiusjatkeita, rakennekynsiä ja tekoripsiä. En kuitenkaan kivitä niiden käyttäjiä.
Joskus olisi kiva pitää sellaista ketjua, missä kerrotaan munauksista ja nauretaan niille yhdessä.
>Mutta ei, aina joku palstamamma rientää kertomaan, että kyllä minä tiesin ainakin ja onpa tyhmiä, varmaan wt-porukkaa.
Nämä minusta on tyhmiä, jotka tulee kesken kivan ketjun ylentämään itseään haukkumalla toisia.
Minä ainakin olin todella tollo 18 vuotiaana 80-luvun alkupuolella kun interreilasimme. Olin maalta pikkukylästä, missä olin lukionikin käynyt. En missään kyllä oppinut ulkomaalaisia ruokalistoja. Muutenkin kaikki oli niin ihmeellistä maalaistytöille.
Varmaan teidän 10 vuotiaat tytöt onkin viisaampia ja maailmaa nähneempiä kuin meikäläiset oli 70-80 välissä maalla kasvaneina.
Mutta silti, antaisitte meidän kertoa leikkimielisesti töppäyksiämme eri kulttuureissa ja väärinkäsityksiä ihan huumorimielellä.
Sovitaan vaikka, että me kaikki olemme tyhmiä ja te olette viisaita niin ei tarvisisi jokaisen teistä käydä kommentoimassa näitä enempää.
Olimme juuri tulleet Italiaan Jugoslavian kautta ja halutti kahvia. Menimme ensimäiseen ravintolaan, mikä tuli eteen. Tilasimme cappuccinoa, koska se oli ainoa, minkä tiesimme. Siitä italiankielisestä selityksestä ei muuta ymmärtänyt, että cappuccinoa ei saa tähän aikaan päivästä. Olimme toki ihmeissämme, että miksi emme. Nyt vasta taisi 30 vuoden jälkeen selvitä syy siihen, miksi mme saaneet klo 14 cappuccinoa :)
En muista enää, mitä me söimme ja joimme silloin. Se oli myös ongelma, että ravintolat pitivät siestää ja keittiö oli kylmillään silloin kun meillä olisi ollut nälkä. Käännettiin vain ulos ja sanottiin, että siesta, siesta ja ruokaa vasta klo 17.00.
Näin me maalaisummikot matkustimme interreilillä 30 vuotta sitten
Tarjoilija hymyili ja selitti pitkästi ja kuuluvasti, että Italiassa ei juoda maitokahveja iltaisin.
Oli nolo olo, Suomessa voi tilata vaikka maitoa ruualle, eikä kukaan paheksu. Kyllä mä TIEDÄN, ettei italialainen juo maitokahveja kuin aamuisin, mutta latte on hyvää, espresso kuin kenkähikeä joisi.
Olen ainakin pohjoisessa juonut lattea iltaisin, ja ihan paikalliset ovat sitä ostaneet aamun jälkeenkin.
tuo Italian kahvi ongelma, mulla ei missäänpäin Italiaa oo ikinä sanottu ettei saa kahvia vaikka oo iltamyöhään tilannu...
tuo Italian kahvi ongelma, mulla ei missäänpäin Italiaa oo ikinä sanottu ettei saa kahvia vaikka oo iltamyöhään tilannu...
Minkä tyyppistä kahvia olet tilannut ja missä? Ongelmana oli kai se, ettei paikallisilla ole perinteisesti tapana juoda maitokahvia kuin aamulla. Sama pätee Ranskaan. Tosin noloja noissa tilanteissa ovat minusta lähinnä asiakaspalvelijat. Jos asiakas jotain haluaa, hänelle pitäisi se myös tarjota, kun se kerran fyysisesti on mahdollista. On todella noloa tarjoilijalta alkaa pitää jotain kulttuurivalistustuokiota!
ei varsinaisesti moka mutta hauska juttu: oltiin perheen kaa 80-luvulla Kanarialla ja käytiin melkein joka ilta kiinalaisessa ravintolassa syömässä kun me lapset siitä niin pidettiin. Siskon kanssa tilattiin aina sellanen annos jossa oli mm. kanankoipia. Tarjoilija kattoi meitä aina toooosi pitkään koska lautasiltamme oli aina kadonnu myös ruuan lisäksi ne kananluut. Otimme ne salaa pieneen pussiin ja veimme kulkukoiraäidille ja pennuille jotka majailivat hotellin lähellä. Tarjoilija varmaan ihmetteli nälkäisiä lapsia jotka syövät luitakin :D
Minkä tyyppistä kahvia olet tilannut ja missä? Ongelmana oli kai se, ettei paikallisilla ole perinteisesti tapana juoda maitokahvia kuin aamulla. Sama pätee Ranskaan. Tosin noloja noissa tilanteissa ovat minusta lähinnä asiakaspalvelijat. Jos asiakas jotain haluaa, hänelle pitäisi se myös tarjota, kun se kerran fyysisesti on mahdollista. On todella noloa tarjoilijalta alkaa pitää jotain kulttuurivalistustuokiota!
Tilaan aina joko cappuccinoa tai lattea, myös Ranskassa olen näitä aina saanut ja Espanjassa.
Espanjassa minulle ei millään haluttu tuoda lounaalla vain lasillista viiniä kun kaikki muut kuulemma kiepovat pullollisen siestalla (ja sitten hyppäävät auton rattiin ! )
ja päädyin iltamyöhällä pieneen tuppukylään. Kylässä oli 1 ravintola ja menin sinne kysymään ruokaa - sitä ei ollut. Kysyin saisinko edes "croque monsieurin" eli paahtoleipää juustolla ja kinkulla sekä lasin vettä. Tarjoilija hyvin tylysti puhua polotti jotain paikallisella oudolla murteella (en muutenkaan ymmärrä ranskaa hyvin) ja minä vaan nyökkäilin. Sain sitten eteeni voilla voidellun paahtamattoman paahtoleipäsiivun ja lasin vettä.... ei ollut kinkkua eikä juustoa ravintolassa enää siihen aikaan. Ja tuo maksoi 50 CHF eli n 150mk:D Elämäni kallein paahtoleipä!!
ja sanoa, etti koirille saa antaa kypsennettyjä luita....
ei varsinaisesti moka mutta hauska juttu: oltiin perheen kaa 80-luvulla Kanarialla ja käytiin melkein joka ilta kiinalaisessa ravintolassa syömässä kun me lapset siitä niin pidettiin. Siskon kanssa tilattiin aina sellanen annos jossa oli mm. kanankoipia. Tarjoilija kattoi meitä aina toooosi pitkään koska lautasiltamme oli aina kadonnu myös ruuan lisäksi ne kananluut. Otimme ne salaa pieneen pussiin ja veimme kulkukoiraäidille ja pennuille jotka majailivat hotellin lähellä. Tarjoilija varmaan ihmetteli nälkäisiä lapsia jotka syövät luitakin :D
Vai etkö muka tiedä, että (kypsennetyt) kanan luut ovat hengenvaarallisia koiralle?
Vai etkö muka tiedä, että (kypsennetyt) kanan luut ovat hengenvaarallisia koiralle?
[/quote]
Ei kuulkaas hysteerikot siihen aikaan, siis 80-luvulla tällasesta tiedetty! sillon koirille syötettiin mitä vaan. Ja olin 8 vuotias sillon, siskoni vähän vanhempi. Kahden viikon jälkeen koirat olivat hengissä, eivät kyllä varmaan enää ole! Nythän siellä ei noita kulkukoiria ees juuri ole mutta sillon oli ja paljon.
Syötin lapsena myös pihan punatulkuille kynttilän talia kun luulin että se on samaa talia mitä talipalloissa. Ei sitä tuon ikäsenä kuulkaa kaikkea tiedä...
joka vastailee itselleen tässä ketjussa.
Joskus olisi kiva pitää sellaista ketjua, missä kerrotaan munauksista ja nauretaan niille yhdessä.
>Mutta ei, aina joku palstamamma rientää kertomaan, että kyllä minä tiesin ainakin ja onpa tyhmiä, varmaan wt-porukkaa.Nämä minusta on tyhmiä, jotka tulee kesken kivan ketjun ylentämään itseään haukkumalla toisia.
Minä ainakin olin todella tollo 18 vuotiaana 80-luvun alkupuolella kun interreilasimme. Olin maalta pikkukylästä, missä olin lukionikin käynyt. En missään kyllä oppinut ulkomaalaisia ruokalistoja. Muutenkin kaikki oli niin ihmeellistä maalaistytöille.
Varmaan teidän 10 vuotiaat tytöt onkin viisaampia ja maailmaa nähneempiä kuin meikäläiset oli 70-80 välissä maalla kasvaneina.
Mutta silti, antaisitte meidän kertoa leikkimielisesti töppäyksiämme eri kulttuureissa ja väärinkäsityksiä ihan huumorimielellä.Sovitaan vaikka, että me kaikki olemme tyhmiä ja te olette viisaita niin ei tarvisisi jokaisen teistä käydä kommentoimassa näitä enempää.
pitkällä raskaana, ja tilasin tosi tulisen annoksen. Intialaissyntyinen tarjoilija kieltäytyi tarjoilemasta minulle sellaista, koska kuulemma raskaana olevat naiset eivät saa turvallisuussyistä syödä niin tulista ruokaa. Vaihdoin sitten miedommin maustettuun :)
Tarjoilija vielä varmisti, että oletko ihan varma. Nyökyttelin vaan. Annosta syödessä vesi valui silmistä ja kurkkua poltteli. Tarjoilija tuli virnuillen tarjoamaan maitoa.
väitettä. Ranskalaisnainen olisi nostanut metelin.
t:Ranskassa asuva