Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä Umayya! HS:n kirjoituksesta poikinut kohu todisti hänen olleen oikeassa.

Vierailija
03.01.2013 |

Umayyan väitteet Suomessa elävästä rasismista tulivat hyvin toteennäytetyiksi Hesarin kirjoitusta seuranneessa kiistassa.

Sen sijaan, että oltaisiin mietitty, onko rasismi lisääntynyt ja miten se ilmenee, on nokittu Umayyan persoonaa ja vaadittu häntä tukkimaan turpansa ja olemaan KIITOLLINEN Suomelle.

Mitä helvettiä?

Minä olen syntyperäinen suomalainen, ja saanut Suomen yhteiskunnalta ilmaisen hoidon, koulutuksen yms. Enkä todellakaan koe, että minun pitäisi olla niistä niin kiitollinen, etten saa sanoa ääneen mielipiteitäni ja kritisoida epäkohtia. Miksi tänne aikuisena tulleen Umayyankaan pitäisi?!

Muistakaa: mikään epäkohta ei korjaannu, jos sen olemassaoloa ei ensin tunnisteta. Umayya teki siten palveluksen aloittamalla keskustelun tärkeästä aiheesta.

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maahanmuuttajanaisen tytär ei ollut mielenvikainen eikä kännissä, vaan aivan tavallinen pieni tyttö, jonka olisi voinut pienellä tönäisyllä työntää metron alle."

käyttäytyisi samoin, niin toki. Miksi ei voisi? Syvä loukkaus omaa lasta kohtaan saa aikaan vaikka minkälaisia ajatuksia.

Vierailija
102/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette niin huonoja... pitääkö kaikki muukin kirjoittaa kirjaimellisesti, että ymmärrätte sen? Jos sanon vääntäväni tämän asian rautalangasta, niin luuletteko minun täällä oikeasti taivuttelevan ohutta ja pitkää metallia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli sinusta siis hyvä syy tuottaa tuo ajatus eli nähdä yhtenä mahdollisuutena tappaa kyseinen mummo (metron alle hyvin todennäköisesti kuolee). Aika kamalaa.

"Maahanmuuttajanaisen tytär ei ollut mielenvikainen eikä kännissä, vaan aivan tavallinen pieni tyttö, jonka olisi voinut pienellä tönäisyllä työntää metron alle."

käyttäytyisi samoin, niin toki. Miksi ei voisi? Syvä loukkaus omaa lasta kohtaan saa aikaan vaikka minkälaisia ajatuksia.

Vierailija
104/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että Afrikassa on heimo, joka ei ymmärrä konditionaalia eikä mitään kuvitteellisia ilmauksia?

Te olette niin huonoja... pitääkö kaikki muukin kirjoittaa kirjaimellisesti, että ymmärrätte sen? Jos sanon vääntäväni tämän asian rautalangasta, niin luuletteko minun täällä oikeasti taivuttelevan ohutta ja pitkää metallia?

Vierailija
105/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen tuon sitä kautta, millaisen fyysisen uhan mummo muodosti. Rasisteiksihan yleensä kuvitellaan isoja, kaljupäisiä korstoja. Tässä se rasisti olikin pieni ja hentoinen mummeli, joka olisi periaatteessa fyysisesti alakynnessä. Ehkä tuo yllättävyyttään teki kokemuksesta erityisen mieleenpainuvan.

Vierailija
106/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen tuon sitä kautta, millaisen fyysisen uhan mummo muodosti. Rasisteiksihan yleensä kuvitellaan isoja, kaljupäisiä korstoja. Tässä se rasisti olikin pieni ja hentoinen mummeli, joka olisi periaatteessa fyysisesti alakynnessä. Ehkä tuo yllättävyyttään teki kokemuksesta erityisen mieleenpainuvan.

Vanhat suomalaiset naiset just ovat pahimpia suunsoittajia, juurikin rasistisesti!

Vierailija
107/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
108/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli sinusta siis hyvä syy tuottaa tuo ajatus eli nähdä yhtenä mahdollisuutena tappaa kyseinen mummo (metron alle hyvin todennäköisesti kuolee). Aika kamalaa.

Minä olisin sen sijaan varmasti ajatellutkin. Olisin voinut jopa fantasioida sillä, että mummeli horjahtaisi raiteille ja joku maahanmuuttaja olisi hänet pelastanut... tämä ei kuitenkaan tarkoita, että oikeasti toivoisin mummelin jäämistä metron alle, etenkään lapseni nähden.

Vierailija
109/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että Afrikassa on heimo, joka ei ymmärrä konditionaalia eikä mitään kuvitteellisia ilmauksia?

(tsihihii!)

Vierailija
110/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yllätys?

Vanhat suomalaiset naiset just ovat pahimpia suunsoittajia, juurikin rasistisesti!

Mun mielikuvani rasisteista on kuitenkin ollut tuollainen kaljupäinen pilottitakkityyppi à la Joensuun natsit 90-luvulla.

Vierailija
111/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin, koska Abu-Hanna ei kerro kokeneensa fyysistä väkivaltaa vaan sanallista.

Nyt puhutaan mielikuvista, jos kykenet oivaltamaan eron?

Vierailija
112/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on ihan oikeita kokemuksia asiasta, ei vain av-mamman mielikuvia.

Tuskin, koska Abu-Hanna ei kerro kokeneensa fyysistä väkivaltaa vaan sanallista.

Vierailija
113/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt onkin, mutta luultavasti hänellä oli mielikuvia ennen tätä. Ja hän myös tietää, että me av-mammat ja muut suomalaistavikset kuvittelemme rasistit sellaisiksi möröiksi, emme henkäyksenherkiksi mummeleiksi. Meillehän tuo kirjoitus oli tarkoitettu, ei Abu-Hannalle itselleen.

No tuskin Abu-Hanna mieltää rasistit isoiksi korstoiksi, kun

hänellä on ihan oikeita kokemuksia asiasta, ei vain av-mamman mielikuvia.

Vierailija
114/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustien adoptiolasten kanssa elämisestä kuin Abu-Hannalla.

Rasismia on varmasti kaikkialla, jos sitä tarkoituksella hakee. Samalla lailla kun raskaana oleva näkee lastenvaunuja kaikkialla ja skeittarienvihaaja lautojaan paukuttelevia rakkareita. Sitä näkee, mitä haluaa nähdä ja mihin huomion kiinnittää ja usein viestitkin tulee tulkittua oman asenteen mukaisesti. Niin kuin että lapsettomaksi jäämistä pelkääjä tulkitsee ystävänsä raskauden tahalliseksi provokaatioksi itseään vastaan. Ehkä huonoja esimerkkejä, mutta parempiakaan en keksinyt.

muutama hyvä kannanotto tähän.

Lääkäri huomautti, että terve normaali 80-vuotias ei huutele solvauksia kaduilla vieraille vastaantulijoille.

Kahden etiopialaislapsen adoptioäiti totesi omien kokemustensa olleen varsin erilaiset ja toi esiin sen asian, että Abu-Hannan oma tausta maahanmuuttajana varmaankin tuo omaa lisätaakkaa ja herkkyyttä asiaan. Lisäksi persujen näkyviin tulo vaalien alla oli ainakin hänen kokemustensa mukaan lisännyt mamukommentteja, mutta tilapäisesti.

Niin olivat ihan hyviä kommentteja.

Jännää vain, miten eri tavalla sinä niitä tulkitsit kuin minä.

Se etiopialaislasten äitihän tunnusti, että huutelua on ollut, tosin hän ei ole törmännyt siihen samassa mitassa. Lapsensa muuten ovat jo isompia, joten hän EI ITSE ole norkoillut rinnalla samalla lailla kuin Umayya taaperonsa. Ja pointti hänelläkin oli, että paljon riippuu ajankohdasta, paikasta. Hänenkin mukaansa rasistinen kommentointi on muuttunut - Umayyahan muutti Suomesta juurikin persujen vaalivoiton aikoihin, joten voi hyvinkin olla, että tilanne on hiukan siistiytynyt - tai sitten ei.

Kuten jo aiemmin sanoin, olen samaa mieltä sen lääkärin kanssa siitä, että lapsille kiroilu ei ole tyypillistä mummojen touhua. Epäilen henkisesti sairaaksi. Mutta TOISIN kuin se lääkäri antaa ymmärtää, se ei minusta todista, että rasismia ei olisi olemassa.

ap

Vierailija
115/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka koskee tuhansia Suomessa asuvia. Ja jota moni meistä kantasuomalaisistakin pitää erittäin vastenmielisenä, koska siitä on hyvin pieni askel muunlaisenkin erilaisuuden syrjintään. Kysehän ei ole fasistis-rasistisessa henkisessä ilmapiirissä VAIN ulkomaalaisten syrjinnästä...

Eikö se ole vastenmielistä

Vierailija
116/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta se oli asiallinen kommentti. Kyseessä oli subjektiivinen artikkeli, jossa ko. kohta loi kirjoittajan mielentilasta ja tunnelmasta selkeän kuvan lyhyellä lauseella. Hän EI sanonut, että olisi aikonut työntää mummelin raiteille.

Kävi mielessä ainakin. Entä jos perussuomalainen kirjoittaisi kuin helppo olisi työntää musta ? Olisiko harmiton kielikuva

Vierailija
117/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka koskee tuhansia Suomessa asuvia. Ja jota moni meistä kantasuomalaisistakin pitää erittäin vastenmielisenä, koska siitä on hyvin pieni askel muunlaisenkin erilaisuuden syrjintään. Kysehän ei ole fasistis-rasistisessa henkisessä ilmapiirissä VAIN ulkomaalaisten syrjinnästä...

Entä läskien ja vammasten syrjintä

No siihen ja kaikenlaiseen muhun syrjintäänhän tuo lainaamasi kirjoittaja juuri viittaa!

Vierailija
118/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

halulla työntää mummeli raiteille. Kaipa se on ihan inhimillistä tuntea noin kun omaa lasta haukutaan.

vähemmän väkivaltaisella kuvauksella? Vaikkapa vain että pieni tai hento vanha nainen, jonka tuuli helposti kaataisi kumoon yms. Minusta tuollainen metron alle tuuppaamisen kuvailu on sairasta, sorry vaan.

Mummo ei ollut mielenvikainen eikä kännissä, vaan aivan tavallinen vanha ihminen, jonka olisi voinut pienellä tönäisyllä työntää metron alle.

Eikös tuossa nyt vain kuvata mummelin hentoisuutta, ei mitään murhahaaveita?

ja inho eivät olisi välittyneet tekstistä samoin. Ette taida kirjoittaa tai lukea paljon?

Jos joutuu maahanmuuttajan uhriksi?

Vierailija
119/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielikuvani rasisteista on kuitenkin ollut tuollainen kaljupäinen pilottitakkityyppi à la Joensuun natsit 90-luvulla.

mielikuva! Se todellisuus kuitenkin on enemmän kuin sinun mielikuva. Ei se ole mitenkään ennakoitavissa, kuka vastaantulija alkaa soittamaan suutaan tms. Jotkut näyttävät kuvittelevan niin, "vain ne juopot, sairaat, kaljupäät..".

Vierailija
120/166 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä läskien ja vammasten syrjintä

No siihen ja kaikenlaiseen muhun syrjintäänhän tuo lainaamasi kirjoittaja juuri viittaa!

Eikö ensin voitaisi laittaaa vammasten asiat kuntoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi