Hyvä Umayya! HS:n kirjoituksesta poikinut kohu todisti hänen olleen oikeassa.
Umayyan väitteet Suomessa elävästä rasismista tulivat hyvin toteennäytetyiksi Hesarin kirjoitusta seuranneessa kiistassa.
Sen sijaan, että oltaisiin mietitty, onko rasismi lisääntynyt ja miten se ilmenee, on nokittu Umayyan persoonaa ja vaadittu häntä tukkimaan turpansa ja olemaan KIITOLLINEN Suomelle.
Mitä helvettiä?
Minä olen syntyperäinen suomalainen, ja saanut Suomen yhteiskunnalta ilmaisen hoidon, koulutuksen yms. Enkä todellakaan koe, että minun pitäisi olla niistä niin kiitollinen, etten saa sanoa ääneen mielipiteitäni ja kritisoida epäkohtia. Miksi tänne aikuisena tulleen Umayyankaan pitäisi?!
Muistakaa: mikään epäkohta ei korjaannu, jos sen olemassaoloa ei ensin tunnisteta. Umayya teki siten palveluksen aloittamalla keskustelun tärkeästä aiheesta.
Kommentit (166)
Valtio jossa ei saa kritisoida asiantiloja tai julkisesti kertoa kohtaamistaan vääryyksistään ei ole sananvapaudella kehuskeleva demokratia, pikemminkin tulee mieleen sensuuri ja diktatuuri.
ei ole varmaankaan pistänyt Hollannissa nokkaansa Amsterdamin ulkopuolelle.
Mulla asuu sukulaisia s`Hertoegenboschin lähellä olevassa pikkukylässä ja mitä olen siellä lomilla käynyt, niin enpä ole paljon syntyperäisiä ei-eurooppalaisia siellä näkynyt. Ihan yhtä paljon natiiveilla kansoitettuja paikkoja, mitä joku perähikiä Suomessa. Joku pikkukylä reilu tunti Amsterdamista tuntuu kyllä hyvin hollantilaiselta - sieltä saa kansainvälisyyttä etsiä etsimällä, eikä löydä.
Tottakai "Hollanti" tuntuu suvaitsevammalta, koska Abu-Hannalle Hollanti = Amsterdam. Ihan minkä maan tahansa pääkaupunki tuntuu suvaitsevammalta kuin keskiverto-Suomi, ihan vaikka Moskova, jos niikseen tulee.
Itsenäisyyspäiväjuhlakohussakin vedettiin erittäin rumasti esille Umayyan ulkomaalaistausta ja pienen lapsen ihonväri. Puistattaa vieläkin, täällä av:llakin todella harva edes yritti nähdä tapahtuneen eri tulkinnat.
Kolmonen, olen täysin samaa mieltä. Mikä oikeusvaltio ja demokratia se on, jossa ei saa peräänkuuluttaa vähemmistöjen oikeuksia?
ap
Vertailla Suomea ja Hollantia?
ap
Itsenäisyyspäiväjuhlakohussakin vedettiin erittäin rumasti esille Umayyan ulkomaalaistausta ja pienen lapsen ihonväri. Puistattaa vieläkin, täällä av:llakin todella harva edes yritti nähdä tapahtuneen eri tulkinnat.
tässä siitä ihonvärin esiin nostamisesta, pidät ihmeellisenä, että muut moittivat häntä?
Ja varmasti on vieläkin katkera, kun vähemmistövaltuutetun virka meni sivu suun.
Enkä jaksa uskoa tuohon lasta neekeriksi haukkuneeseen mummoonkaan. Minulla on kaksi etelä- Afrikasta adoptoitua poikaa, eivätkä "mummot" ole ikinä metroissa tai ratikoissa tulleet heitä nimittelemään. Joskus känniääliöt, mutta en tuomitse koko kansaa niiden perusteella.
Opettajana olen myös useasti kuullut, kun somalitaustaiset haukkuvat valkoihoisia suomalaisia spermanaamoiksi.
Miten oikeusvaltiossa ei saa kritisoida maahanmuuttoa?Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Kuten varmaan ymmärrät, Umayya ei puhunut maahanmuuttokriittisyydestä. Kriittiseen keskusteluun ei kuulu erinäköisten solvaaminen, lasten nimittely tai syrjintä työpaikkojen jaossa, vai mitä?
ap
tässä siitä ihonvärin esiin nostamisesta, pidät ihmeellisenä, että muut moittivat häntä?
Luitko ollenkaan esim. täällä esitettyjä kommentteja, joissa käskettiin Umayyaa painumaan helvettiin ja viemään mutiaiskakaransa mukanaan? Sekö sinusta on "ihonvärin asiallista esillenostamista"?
ap
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Nykyään kai ei mitään muuta kritisoidakaan kuin "maahanmuuttoa" mikä suomalaisessa surkeassa keskustelussa tarkoittaa sen hokemista, että neekerit ovat ali-ihmisiä, joilla ei ole edes aivoja ja jos on aivot niin ainakin ne ovat jotenkin eläimen tasolla ja rikollisia kaikki ja pilaavat suomalaisen loisteliaan geenipoolin. =P
Miten oikeusvaltiossa ei saa kritisoida maahanmuuttoa?
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Mutta kun moni itseään kriitikoksi kutsuva kutsuu kritiikiksi puhdasta kansanryhmien nimittelyä. Miten sellainen edistää keskustelua, että huudellaan puskasta neekeriä?
Olen samaa mieltä siitä, että terve eläkeläismummo ei lauo pienelle lapselle saatananneekereitä, mutta ihan varmasti sellaisiakin kommentteja saattaa tulla, varsinkin kun se vieressä seisova äiti ei ole suomalainen (kuten sinä ja lapsesi).
On muuten kaksi eri asiaa se, haukkuuko enemmistö vähemmistöä ja se, haukkuuko vähemmistö enemmistöä. Tietenkin sopeutumisen ja kotoutumisen kannalta kaikenlainen ristiriita on huono asia, mutta oikeasti on huolestuttavampaa, kun enemmistö kommentoi rasistisesti vähemmistöä.
ap
Vertailla Suomea ja Hollantia? ap
hänelle hyvinkin olennaista, koska hän on muuttanut Hollantiin juuri sen takia, ettei Hollanti hänen käsityksensä mukaan ole yhtä suvaitsematon kuin Suomi. Siinä mielessä Hollannin ja Suomen vertailu on tässä keskustelussa ensiarvoisen tärkeää.
Tottakai "Hollanti" tuntuu suvaitsevammalta, koska Abu-Hannalle Hollanti = Amsterdam. Ihan minkä maan tahansa pääkaupunki tuntuu suvaitsevammalta kuin keskiverto-Suomi, ihan vaikka Moskova, jos niikseen tulee.
Helsingissähän Hanna asui, näki ja koki.
Äläkä vedä Moskovaa tähän suvaitsevien kaupunkien joukkoon!
ei valehtelemalla edistetä mitään asiaa, vaikka sosiaalisessa mediassa saadaankin kohu aikaan.
Vertailla Suomea ja Hollantia? ap
hänelle hyvinkin olennaista, koska hän on muuttanut Hollantiin juuri sen takia, ettei Hollanti hänen käsityksensä mukaan ole yhtä suvaitsematon kuin Suomi. Siinä mielessä Hollannin ja Suomen vertailu on tässä keskustelussa ensiarvoisen tärkeää.
valitsi Hollannin, koska hänen veljensäkin (ja kenties muutakin sukua) asuu siellä. Ja käytti Amsterdamia vertailukohtana ilmaistakseen sitä, mikä täällä Suomessa on vialla.
Olennaista on silti, että Suomessa ON rasismia, ja se on jopa lisääntynyt. Mitä en epäile yhtään, kun olen tiiviisti seurannut yhteiskunnallista keskustelua jo työnikin puolesta neljännesvuosisadan.
Siinä missä aiemmin saatettiin tuntea epäluuloa ja rasistisia ennakkoluuloja hiljaa itsekseen/pienessä piirissä, mutta niiden sanominen julkisesti koettiin moukkamaiseksi ja sivistymättömäksi - NYT niiden sanomista julkisesti ei kaihdeta ollenkaan.
ap
Eli sinusta on ihan ok, että somalit haukkuvat valkoihoisia spermanaamoiksi? T: ope
Hei ap, millä perusteella on eri asia haukkuuko vähemmistö enemmistöä vai toisinpäin???
Eli sinusta on ihan ok, että somalit haukkuvat valkoihoisia spermanaamoiksi? T: ope
Et ilmeisesti ole koskaan asunut ulkomailla, ainakaan sellaisessa maassa, jossa olisit edustanut epätoivottua vähemmistöä. Minä olen, ei ollut miellyttävä kokemus. Oli itse asiassa niin epämiellyttävä, että lähdin maasta.
Ap ei nähdäkseni väittänyt missään, että kenenkään haukkuminen olisi hyväksyttävää.
Kukaan ei ole sanonut että mikään haukkuminen olisi oikein, on kuitenkin selvästi leimaavampaa haukkua ihonvärin takia mustaa kuin valkoista. Tämä johtuu historiallisista valtasuhteista. Jos olisit ope tietäisit tämän.
Tämä on yhtä asiaton kohu kuin se, mikä heräsi Umayyan antamasta "kirjeestä" Halosen uudenvuodenjuhlissa. Nimetöntä haukkumista ja ilkeilyä.