Onko perheesi tietämättään "hajuhaitta"?
Tämä on vähän intiimi asia, mistä en kehtaa sanoa kasvotusten kenellekään, mutta tiedostaakohan perheet, jotka käyttävät hajustettuja pesuaineita, miten kammottaville haisette?
Olen itse erittäin hajusteherkkä ja voin käyttää vain hajusteettomia tuotteita. Muiden käyttämille hajuvesiä yms. altistun niin satunnaisesti, että ei onneksi haittaa, satunnaisena tulksu on jopa hyvä, en vain voi laittaa omalle iholle. Mutta hajustettujen pesuaineiden ärsyttävä, tyrmäävä haju on aina sama ja olen totaaliherkistynyt sille. Tämä on todella yleinen ongelma ja tästä on helppo puhua niiden kanssa, jotka ovat kuten minä, mutta en voi sanoa esimerkiksi pesuaineen takia haiseville tutuille, että se on se vaatteisiin jäävä pesuaineen katku, joka on aivan sietämätön.
Onko tässä joku kierre: että tajuatte, että joku hajuongelma on, lisäätte siksi liikaa haisevaa pesuainetta, jolloin herkät ihmiset välttelevät teitä vielä enemmän?
Kommentit (115)
Kyllä sitä voi haista pahalle vaikka onkin akateeminen.
Tyhmä taidat olla kun luulet että akateemisuus jotenkin suojelee hajuilta (?)
Itse en käytä hajustettuja pyykinpesuaineita ja tottavieköön hajuja on tullut vastaan, jopa ulkona!
Viimeksi pyykkinarulla (ukona) naapurin pyykit lemusi todella kauas. YÄK.
Tykkään niitten tuoksusta. Mun nenään ne eivät tosiaankaan haise vaan tuoksuvat. En ole vielä törmännyt pesuaineeseen, joka tuoksuisi liian voimakkaasti. Sille ei voi mitään, jos muitten mielestä perääni jää kauhea haju. Minä ja mies ollaan akateemisia eikä kumpikaan tupakoi, jos näillä taustatiedoilla nyt jotakin merkitystä on.
Koko perhe haisee aivan hirveältä pesuaineen takia samoin kotinsa. Kun sain heiltä vauvan vaatteita haju ei lähtenyt vaikka pesin kahteen kertaan, vasta etikassa liotus tepsi.
Kerran kävin perheen äidin kanssa heidän kellarissaan ja siellä haisi kauhea home. Siitä arvelin, että he peittävät homeen hajun OMOlla, muuta selitystä en keksi.
sun läheisyydessä käyttäisin oikein tuplasti huuhteluainetta!
niin järkyttävän voimakkaalle. Sitten huomasimme, että ne oli lapsen farkut, jotka oli jääneet tädin luo, joka oli ne pessyt. Että pesuaine tai huuhteluaine oli syyllinen. Mulle tuli oikeen huono olo siitä hajusta. Mietin myös miksi jotkut haluavat haista tuolle!
Ne hajusteettomat pesuaineet ja huuhteluaineetomuus jättää vaatteisiin kamalan tunkkaisen hajun.
kyse ei ole vain minusta. Todella montaa ärsyttää pesu- ja huuhteluaineiden hajusteet. Minä olen sikäli onnekas, että en ärsyynny hiuslakkojen, hajuvesien yms. tuoksuista maltilla käytettynä.
sun läheisyydessä käyttäisin oikein tuplasti huuhteluainetta!
Kotiin tullessa haistaa jo eteisessä, jos muutamat lasten kavaereista ovat käymässä: ulkovaatteisiin naulakossa on tarttunut pesuaine/huuhteluainelöyhkä.
Kavereissa haju on niin vahvana, että yritän pysyä eri huoneessa...
Ehkä joku kuvittelee, että lapsi vain tuoksuu "puhtaalle"? Mutta miten aikuinen haluaa haista pesuaineelle?
Tykkään käyttää kyllä hajusteista pesuainetta, mutta minulla on tuttavaperhe, jonka lapset ja emo haisevat niiin julmasti OMOlle (jota kehuu käyttävänsä surutta, ettei paska vaan haise!), että minä saan aina päänsäryn heidän vieraillessaan. :/ Se ON surullista, kun niin ihana ihminen, mutta en löydä keinoa sanoa, että hyi hitto kun te haisette niin pahalle, ettei teidän seurassa voi olla varttia kauempaa.
Luonnossa tuoksuu ja haisee hyvälle ja pahalle, kohta joku varmaan kieltää kukkapenkit & kompostorit kun hajut aiheuttaa päänsärkyä.
Ymmärrän esim. pyynnön jättää hajuveden pois jos työskennellään pienessä huoneessa yhdessä mutta en ala käyttämään / muuttamaan elämääni tuoksuttomaksi. Omasta mielestäni vaatteeni eivät tuoksu eivätkä haise muutamaa senttiä pidemmälle, mutta herkkänenäisille varmaan ovat kaameita. ( tästä esimerkkinä kun asiasta kerran työpaikalla joku mainitsi että "onneksi täällä kukaan ei käytä hajustettuja pesuaineita, ne on aivan kammottavia" ja minä totesin että kyllä käytän. Ihminen tuli sitten nuuskimaan vaatteita/painoi nenän vaatteeseen ja sanoi " joo, on näissä tosiaan jotain tuoksua")
Kas kun minulle se ei ole mikään ongelma. Hyvin harvoin edes haistan missään mitään pesuaineiden tai huuhteluaineiden jäämiä. Outoa.
Eli onko kyseessä oikea ongelma? Ja jos on, niin mikä ja kenen? Mielestäni ongelma on ap:n yliherkkä nenä ja hajuhysteria, ei se, että muut pesevät vaatteitaan.
mutta voin vannoa, että tuntemani, jotka käyttävät hajusteettomia pesuaineita, EIVÄT haise pahalle. Heidän vaatteet eivät siis haise millekään. Varmaan puhtaina puhtaille, mikä on eri asia kuin se hajuste.
Varmaan todella luomuilla pesuaineilla saa heikosti pestyä pyykkiä, mutta hajusteeton ei tarkoita muuten heikkotehoista. Ne ovat eri asioita.
mitkä pesu- ja huuhteluaineet ovat noita voimakashajuisia, ehkä jotkut nimenomaan voimakkaasti hajustetut tuotteet (näitä erilaisia kukka- ym. öljyillä hajustettuja ainakin mainostetaan), olen huomannut, että joillakin lasten tarhakavereilla tai sukulaislapsilla on juuri tällaiset tosi voimakashajuiset vaatteet, päiväkodissa koko lokero haisee tältä.
Itse käytän zeoliititonta ja hajustamatonta pesuainetta ja pienen pienen lorauksen (siis ehkä n. 1/4-1/3 ohjeen määrästä) jotain sensitive-huuhteluainetta, jossa on jotain raikkaan tuoksuista hypoallergeenista hajustetta. Mun mielestä toimii näin, vaatteet pehmenevät mutta eivät lemua (ainakaan omasta mielestä...).
Niin hirveä pesuainehajusteen käry monissa vaatteissa, että käyttämättä jää. Ei auta tuuletus tai ahkera pesu, testattu on. Sama kuin tupakoijat ja koiralliset eivät havaitse hajua. Muut haistavat kyllä.
Asia on sillä korjattu että jätätte ne vaatteet pesemättä. Kyllä se hien ja paskan katku on paljon mukavampaa näille herkkis nöpönenille :P
onkse just se Omo vai mikä? Tosiaan kirpparilla osa vaatteista haisee just sille samalle, voimakkaalle ja epämiellyttävälle pesuaineelle, jää ostamatta...
pane pyykkipoika nenääs sulkemaan ja hanki ihan oma elämä. Pistää melkein vihaksi tuommoiset herkkähipiäiset pitsinnyplääjät, anteeksi vain.
Voimakkaasti hajustettujen tuotteiden käyttäjät ovat kyllä itsekkäitä minusta. Jos teillä on oikeus olla käveleviä hajupommeja, niin kai kaikilla muillakin on sitten teidän mielestänne oikeus haista hielle? Ja niin, en itse ole mitenkään erityisen allerginen hajuille, mutta hyvin voimakkaasti kemikaaleilta lemuavat ihmiset kyllä hieman ällöttävät.
käytin vuosia tuoksuttomia pesuaineita ja tuo käsittämätön löyhkä tuli usein vastaan esim hississä tai kaupan kassajonossa.
Sitten meille tuli ostettua vahingossa tuollainen haisupaketti ja ensimmäinen pesukerta oli tyrmäävä. Mutta siihen hajuun tottuu! Nyt käytän hajustettuja aineita mutta mielestäni kohtuudella, enkä tunnista niissä mitään voimakasta hajua. Varmasti haisevat jonkun herkän mielestä mutta oma nenäni on jo siihen tottunut
luulen, että se on joku huuhteluaine, joka lemuaa. Sen haju ei lähde eka pesussakaan pois, pitää pestä useammin, ennen kuin vailtuu. Jotkut pesuaineet tuoksuvat ihan hyvälle, eikä hajuhaittaa tule metrin päähän, mutta taas toiset ovat noita löyhkäaromilla terästettyjä.
Pesin juuri pyykkikoneen ja astianpesukoneen. Tuli tooooosi puhdasta.