Onko perheesi tietämättään "hajuhaitta"?
Tämä on vähän intiimi asia, mistä en kehtaa sanoa kasvotusten kenellekään, mutta tiedostaakohan perheet, jotka käyttävät hajustettuja pesuaineita, miten kammottaville haisette?
Olen itse erittäin hajusteherkkä ja voin käyttää vain hajusteettomia tuotteita. Muiden käyttämille hajuvesiä yms. altistun niin satunnaisesti, että ei onneksi haittaa, satunnaisena tulksu on jopa hyvä, en vain voi laittaa omalle iholle. Mutta hajustettujen pesuaineiden ärsyttävä, tyrmäävä haju on aina sama ja olen totaaliherkistynyt sille. Tämä on todella yleinen ongelma ja tästä on helppo puhua niiden kanssa, jotka ovat kuten minä, mutta en voi sanoa esimerkiksi pesuaineen takia haiseville tutuille, että se on se vaatteisiin jäävä pesuaineen katku, joka on aivan sietämätön.
Onko tässä joku kierre: että tajuatte, että joku hajuongelma on, lisäätte siksi liikaa haisevaa pesuainetta, jolloin herkät ihmiset välttelevät teitä vielä enemmän?
Kommentit (115)
Monet varmaan käyttävät huuhteluainetta että saavat pyykeistä pois zeoliitin hajun jota on monessa pesuaineessa. Vaikken ole allerginen tai yliherkkä, zeoliitin haistan vaatteista, se on sellainen tunkkainen hajusteilla peitelty haju. Zeoliitti ja huuhteluaineet myös pilaavat vaatteiden rakennetta ja tukkivat pesukoneen.
Monesti altistumisella homeilla on hajusteyliherkkyyden kanssa tekemistä.
Pysy kaukana!
sun läheisyydessä käyttäisin oikein tuplasti huuhteluainetta!
Varsinkin hajusteita käyttävät tuntuvat olevan ihan hiilenä tästä aiheesta. Outoa!
Ihan takuuvarma juttu on, että ulkona kuivatettu pyykki on raikkaamman tuoksuinen kuin hajusteissa uitettu. Vai oliko elämä ennen hajusteita (50v. sitten) jotenkin vajavaista ja puutteellista?
Minä olen ostanut pariinkin kertaan huuto.netistä vaatteen, joka on ollut niin voimaakkaasti pesuaineelle haiseva, ettei haju ole lähtenyt kahden pesun ja viikkoja kestäneen tuuletuksen jälkeenkään. Enkä edes ole hajusteyliherkkä, vaan ihan normaallilla hajuaistilla varustettu. En vaan pidä ajatuksesta, että ympärilläni leijuu OMO-pilvi. Se on minusta lähinnä halvan ja tyylittömän ihmisen tunnuspiirre.
kuinka hemmetisti ne läträä huuhteluaineen kanssa.
Tyttären ei tarvitse olla siellä leikkimässä kuin tuntipari, niin oman muksun vaatteet LÖYHKÄÄ ahkeralta ja iloiselta kukkaniityltä.
Yökyläilyn jälkeen likka menee samantien pesulle ja myös pyykkään mukana olleet vaatteetkin ja petivaatteet samantien. (asutaan tässä samassa pihassa, niin ollaan sovittu muidenkin naapureiden kanssa, että otetaan omat tyynyt ja peitot mukaan. säästyy yleensä turhalta pyykiltä)
Inhottava ongelma. Saan päänsärkyä hajustetuista pesuaineista. Joskus mies erehtyy ostamaan lapsille uusia vaatteita kirppikseltä, jotka haisevat huuhteluaineelle. Ihana parfyymintuoksu jonkun toisen nenään, mutta itse pesen ja tuuletan vaatteita pari kolme kertaa ennen kuin pystyn niitä sietämään.
Tämä on vähän intiimi asia, mistä en kehtaa sanoa kasvotusten kenellekään, mutta tiedostaakohan perheet, jotka käyttävät hajustettuja pesuaineita, miten kammottaville haisette?
Olen itse erittäin hajusteherkkä ja voin käyttää vain hajusteettomia tuotteita. Muiden käyttämille hajuvesiä yms. altistun niin satunnaisesti, että ei onneksi haittaa, satunnaisena tulksu on jopa hyvä, en vain voi laittaa omalle iholle. Mutta hajustettujen pesuaineiden ärsyttävä, tyrmäävä haju on aina sama ja olen totaaliherkistynyt sille. Tämä on todella yleinen ongelma ja tästä on helppo puhua niiden kanssa, jotka ovat kuten minä, mutta en voi sanoa esimerkiksi pesuaineen takia haiseville tutuille, että se on se vaatteisiin jäävä pesuaineen katku, joka on aivan sietämätön.
Onko tässä joku kierre: että tajuatte, että joku hajuongelma on, lisäätte siksi liikaa haisevaa pesuainetta, jolloin herkät ihmiset välttelevät teitä vielä enemmän?
Esimerkiksi parfyymeissä käytettävien keinotekoisten tuoksujen sisältämiä myrkyllisiä kemikaaleja on tutkittu, ja tulokset ovat olleen hätkähdyttäviä. Niistä on löydetty jopa kaksikymmentäkolme tunnettua syöpää aiheuttavaa ainetta. Osa tästä luettelosta löytyy osoitteesta: www.immuneweb.org/articles/perfume.html. Tämä tarkoittaa, että näissä hajusteissa on mahdollisesti jopa kymmeniä syöpää aiheuttavia aineita. Tämän vuoksi huuhteluaineiden käyttö voi olla hyvin vaarallista terveydelle.
monta kertaa, että lasten vaatteita EI tarvitse pestä KIITOS. Käyttää hajustetun pesuaineen lisäksi hajustettua huuhteluainetta. Sitten nekin tuoksut riitelevät keskenään.
Itse kärsin migreenistä ja ne hajusteelliset tökötit laukaisevat kohtauksen. Jos muksujen vaatteita pestään omien vanhempieni luona (ovat käymässä sielä tms) joutuvat vastapestyt pyykit aina suoraan pesukoneeseen kun muksut palaavat mummolasta. Äitini kun tuppaa vielä käyttämään sitä pesuainetta varmaan tuplasatsin, ainakin vaatteiden hajusta päätellen.
Tämän vuoksi huuhteluaineiden käyttö voi olla hyvin vaarallista terveydelle.
Mä vasta jokin aika sitten keksin etikan huuhteluaineeksi ja olen laittanut muutaman tipan jotain eteeristä öljyä sinne sekaan. Siitä mielestäni jää hienoinen tuoksu, tosin jos ulkona kuivaan, niin siellä kyllä sekin vähän tuoksu häviää. Haittaako nämä luonnontuoksut allergisia?
Hajuihin tosiaan turtuu. Itse olen käyttänyt Allegroa pesuaineena. Lähinnä hinnan vuoksi ja siksi ettei sisällä zeoliittia. En oikeastaan koskaan edes ajatellut tuota hajusteasiaa. Vähän aikaa sitten sain kaverilta vauvalle vaatteita ja niissä oli jokin pesuaineen tai huuhteluaineen haju, joka kesti ainakin 2-3 pesua. Ilmeisesti oma hajuaisti on tottunut tuohon hajuttomuuteen. Mieskin ihmetteli, että miten toi lapsi haisee noin kummalle. En tiedä mitä pyykkiaineita kaveri käyttää.
Mulle ei mitään oireita hajusteista tule, mutta toisaalta kyllä niitä lisätään ihan tarpeettomasti.
Pyykki on ihanimman tuoksuista ilman hajusteita ja ulkona kuivattuna. Samalla säästää energiaa ja vaatteita, kun ei käytä kuivausrumpua.
Näin on. En ymmärrä ihmisten ajattelemattomuutta kun kesäpäivinä käytetään kuivausrumpua!
Ihan pesulan lähellä on pyykkinarut.
Eikö ihmiset osaa sen vertaa ajatella että pyykit vois kuivua ulkona ja ihan itsestään ja vieläpä
nopeasti?
Sitten toisaalla huudetaan energiankulutuksen vähentämistä ja rummut pyörii ja sähköä kuluu.
Hajusteettomat pesuaineet ovat yleensä zeoliitittomia, joten niillä pesty pyykki ei haise "tunkkaiselle". Se tunkkainen haju tulee nimenomaan siitä zeoliitista mikä kerääntyy koneeseen (muhii siellä, kerää bakteereja, alkaa haista, ja se haju tarttuu myös vaatteisiin mitä pestään koneessa), zeoliitti on savea, täysin turha aine, mutta sitä pyykinpesuaineissa koska halpa raaka-aine. Tuoksuttomat pesuaineet ovat yleensä kalliimpia, johtuen siitä että niissä ei ole mitään "täyteaineita".
Moni (tyhmä) sitten käyttää ummehtuneessa koneessaan hajusteellisia pesu- ja huuhteluaineita, mitkä peittävät sen ummehtuneen hajun. Mutta oikea ratkaisu olisi vaihtaa pesuainetta JA pestä se pesukone kunnolla. Vuosien kerääntymät eivät yks kaks lähde jos vaihtaa pesuainetta, sitruunahapolla peseminen auttaa, mutta ei välttämättä jos keräytymät todella pinttyneitä.
Kannattaa googlettaa tuo zeoliitti, jos asia ei ole tuttu.
Hajujen voimakkuus on niin hirveä,että luulen useimpien ihmisten pitävän niitä hajuja miellyttävinä,puhtauden merkkinä. Astmaatikot saattavat saada kauhean kohtauksen moisista hajuista.mutta en usko että ihmiset piittaavat jos joku kärsii heidän hajusteistaan.
Nää herkkyys jutut ottaa aivoon, millon home, millon pesuaine, millon piereskely. Puolet erilaisista ruoka-aineista. Ihmiset on sekaisin.
Minä taas olen jo kauan yrittänyt selvittää, millä monet ihmiset saavat vaatteisiinsa sen IHANAN tuoksun!
Siis se on varmasti juuri jokin pesu/huuhteluaine. Tuoksuu lähes aina samalta. En ole itse vielä onnistunut löytämään sitä, mutta pidän siitä tuoksusta ihan kauheasti....niin puhdas ja raikas!
Osaako joku kertoa mulle millä pesu/huuhteluaineella sen saa? :D