Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko perheesi tietämättään "hajuhaitta"?

Vierailija
11.08.2012 |

Tämä on vähän intiimi asia, mistä en kehtaa sanoa kasvotusten kenellekään, mutta tiedostaakohan perheet, jotka käyttävät hajustettuja pesuaineita, miten kammottaville haisette?

Olen itse erittäin hajusteherkkä ja voin käyttää vain hajusteettomia tuotteita. Muiden käyttämille hajuvesiä yms. altistun niin satunnaisesti, että ei onneksi haittaa, satunnaisena tulksu on jopa hyvä, en vain voi laittaa omalle iholle. Mutta hajustettujen pesuaineiden ärsyttävä, tyrmäävä haju on aina sama ja olen totaaliherkistynyt sille. Tämä on todella yleinen ongelma ja tästä on helppo puhua niiden kanssa, jotka ovat kuten minä, mutta en voi sanoa esimerkiksi pesuaineen takia haiseville tutuille, että se on se vaatteisiin jäävä pesuaineen katku, joka on aivan sietämätön.

Onko tässä joku kierre: että tajuatte, että joku hajuongelma on, lisäätte siksi liikaa haisevaa pesuainetta, jolloin herkät ihmiset välttelevät teitä vielä enemmän?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinpitelyn seurauksena, eikä aistit palaudu.

Antaisin pikkusormen jos haistaisin sen huuhteluaineen.

Että te jaksatte rutista, kun haisee hielle oksettaa jos hajustteille niin oksettaa. Helevetti kun haistais edes jotain.

joltain puuttuu pää kokonaan, sulla on sentään se. Eli pidä siis pääs kiinni.

Vierailija
82/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen menettänyt haju- ja makuaistin pahoinpitelyn seurauksena, eikä aistit palaudu.

Että te jaksatte rutista, kun haisee hielle oksettaa jos hajustteille niin oksettaa. Helevetti kun haistais edes jotain.

Sinun ongelmasi on se, ettet haista. Minun ongelmani on se, että kirjaimellisesti kuolen jos altistun tietynlaiselle voimakkaalle hajusteelle liian pitkäksi aikaa, ja nyt tosiaan puhutaan kymmenistä minuuteista. Anteeksi tämä "rutinani" kun haluan pysyä hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä jaksa rutista.

Vierailija
84/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisevat pesuaineet ovat epätoivoinen keino peittää talon tunkkainen haju. Jos kaikki on pesukoneessa ja talossa kunnossa, ei pyykki ala haista miltään kuivuessaan - on vain raikkaan ja puhtaan tuoksuista, ei muuta.

Vierailija
85/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajusteyliherkkä. Ensiksikin on pakko sanoa,että minua ärsyttää teidänkaltaiset ihmiset,joita tässäkin ketjussa on,joita "ärsyttävät hajuherkät ihmiset"! Ette tiedä,miten paljon tämä asia rajoittaa meidän elämäämme! Et voi lähteä huoleti mihinkään paikkaan,jossa tiedät,että saattaa olla tuoksuja,esim. pelkät ruokakaupat! (Ja tuohon paikkaan meidän olisi jokaisen kyettävä huoleti menemään.Teatterit,elokuvateatterit,laivat jne.. voi kyllä jättää väliin,mutta syödä meidän jokaisen täytyy..) Luuletteko ettei meitä vit*ta tämä vaiva itseämme ollenkaan?? Astukaa saappaisiimme ja kuvitelkaa,että olette vaikka siellä ruokakaupassa..Joku iskee moukarilla kipeästi päähän,meinaat väkisin pudota lattialle,kävelet kuin känniläinen,et saa kunnolla happea,ennen kuin hylkäät ostoksesi maksamatta niitä ja pakenet raittiiseen ulkoilmaan.Kun jotenkin olet toipunut tuosta,jää jäljelle kamala väsymys,joka ei ihan äkkiä lähdekään pois. Olkaa siis onnellisia te,joilla ei tätä vaivaa ole.Minäkin rakastan tuoksuja ja käyttäisin niitä enemmän kuin mielelläni..kehoni ei vaan sitä kestä. Ps. Anteeksi kipakka purkautumiseni asiasta. Itselläni tämä vaiva on pahentunut tänä kesänä todella paljon ja on alkanut rajoittaa elämääni entistä enemmän,enkä ymmärrä että miksi. :(

Vastaus on yksinkertainen. Asut/oleskelet homeisissa tiloissa. Silloin hajusteyliherkkyys pahenee. Ja kokemusta on.

Vierailija
86/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan tuoksuvia pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita. Käytän myös hajuvettä. Eipä se yhdessä tee mitään kuoleman cocktailia ja vaikka käytänkin huuhteluainetta paljon (jonkun mielestä) niin en silti haista mitään kunnon tuoksua pyykeissäni. Mutta minähän olen turtunut niihin tuoksuihin eikös?

Niin te "hajusteyliherkätkin" olette turtuneet omiin tuoksuihinne. Hyi helvetti kuinka pahalta voi ihminen haista kun käyttää hajusteettomia tuotteita! Pyykinpesussa varsinkin... HYI! Alkaa silmiä kirveltää ja oksennus nousta kurkkuun kun haistaa sen hirveen tunkkaisen pölylöyhkän niistä vaatteista ja samaan aikaa se ihminen julistaa hajusteettomien tuotteidensa tuovan ihanan raikkaan ja puhtaan tuoksun...KAIKKEA MUUTA! HYI HELVETTI!!!!!!!!

Vierailija
87/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin huuhteluainetta edes tarvitsee? Varsinainen turhake.

Itse käytän hajusteettomia pesuaineita. Joskus aloin sitten miettimään että miksi ja kokeilin pitkästä aikaa hajustettuja. Selvisi aika nopeasti. Saan niistä ihottumaa. Ilmeisen vahvoja aineita niissä siis on. Lasten vaatteisiin en ainakaan käyttäisi.

Vierailija
88/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykki on ihanimman tuoksuista ilman hajusteita ja ulkona kuivattuna. Samalla säästää energiaa ja vaatteita, kun ei käytä kuivausrumpua.

Vierailija
89/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. teepuuöljy desinfioi ja tuoksuu hyvältä. Yhtä hyvin käy myös laventeliöljy. Sonetin sitruunahappo huuhteluaine raikastaa hyvin pyykin ja puhdistaa pesukonetta (toisin kuin tavalliset huuhteluaineet).

Vierailija
90/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan tuoksuvia pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita. Käytän myös hajuvettä. Eipä se yhdessä tee mitään kuoleman cocktailia ja vaikka käytänkin huuhteluainetta paljon (jonkun mielestä) niin en silti haista mitään kunnon tuoksua pyykeissäni. Mutta minähän olen turtunut niihin tuoksuihin eikös?

Niin te "hajusteyliherkätkin" olette turtuneet omiin tuoksuihinne. Hyi helvetti kuinka pahalta voi ihminen haista kun käyttää hajusteettomia tuotteita! Pyykinpesussa varsinkin... HYI! Alkaa silmiä kirveltää ja oksennus nousta kurkkuun kun haistaa sen hirveen tunkkaisen pölylöyhkän niistä vaatteista ja samaan aikaa se ihminen julistaa hajusteettomien tuotteidensa tuovan ihanan raikkaan ja puhtaan tuoksun...KAIKKEA MUUTA! HYI HELVETTI!!!!!!!!

Vierailija
91/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu, tää nauta pitäs ampua!!!

Siksi että käänsin juttusi? Logiikallasi sinutkin, nauta, pitäisi ampua. :)

Vierailija
92/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ihmiset ylipäätään käyttää ihan liikaa pesuainetta, jolloin ne pyykit alkaa haisemaan vaikka pesuaine olisikin hajusteetonta. Huomaan tämän silloin kun mieheni pesee pyykkiä. Hän laittaa ihan liikaa pesuainetta ja huuhteluainetta pesukoneeseen. Itse laitan ehkä noin ruokalusikallisen verran, hän laittaa varmaan puoli desiä ellei enemmänkin, sellainen miehekäs mitallinen. Monta kertaa olen sanonut asiasta hänelle mutta hänen mielestään olen vähän hönö, kun haistelen puhtaita vaatteita ja valitan pesuainetta olevan liian paljon. Onneksi meillä kuitenkin käytetään hajusteettomia aineita, muuten se löyhkä olisi joskus vieläkin hirveämpi.

Vierailija
93/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hajusteettomat pesuaineet ja huuhteluaineetomuus jättää vaatteisiin kamalan tunkkaisen hajun.

EI jätä. =DD

Meillä käytetään ihan perus pesuainetta ja miehen takia käytetään huuhteluainetta, mutta se on hajusteetonta. Silloin kun mies pesee vaatteet hän ei muista laittaa lisähuuhtelua koneesta päälle (energiasäästökone käyttää mielestäni liian vähän vettä huuhteluun) niin pyykit haisevat ihan hirveiltä.

Itse olen raskauden takia herkistynyt kaikille hajuille ja tuo pesuaineen haju on aivan järkyttävä. Kunhan tuo paketti on käytetty, meillä siirrytään hajusteettomaan pesuaineeseen. Ja ihan voin lyödä vetoa siitä että ne hajusteettomat puhtaat pyykit tuoksuvat paljon paremmilta kuin ne jotka on pesty pelkillä hajusteilla.

Vierailija
94/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinpitelyn seurauksena, eikä aistit palaudu.

Kahden päivän pituiset migreenikohtaukset, todella voimakas pahoinvointi ja pyörtyily liian voimakkaista hajuista on ihan normi rutinaa..

Tiedätkös kun me joilla tuo hajuyliherkkyys on, antaisimme sen pikkusormen ja enemmänkin siitä että voisimme elää normaalia elämää.

Vierailija
95/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse en ole hajusteyliherkkä, mutta en voi sietää pyykin kamalaa lemua. Ja niin olen matalasti koulutettu. Sen sijaan edelliset naapurimme jotka olivat akateemisia käyttivät aina jotain kamalaa halutetta pyykeissään. Haisi meille asti vaikka välimatkaa oli. :) jos se sittenkin olisi toisin päin? Muuten mielestäni silti jotku hajusteyliherkät liioittelevat oireitaan. Ja vain saadakseen huomiota.

Vierailija
96/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että se on joku huuhteluaine, joka lemuaa. Sen haju ei lähde eka pesussakaan pois, pitää pestä useammin, ennen kuin vailtuu. Jotkut pesuaineet tuoksuvat ihan hyvälle, eikä hajuhaittaa tule metrin päähän, mutta taas toiset ovat noita löyhkäaromilla terästettyjä.

Merkki on ihan sama, kun se on se sininen huuhteluaine, mikä haisee ja käryää.

Surf-pesuaine on muuten ihan hirveän hajuista.

Vierailija
97/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten mielestäni silti jotku hajusteyliherkät liioittelevat oireitaan. Ja vain saadakseen huomiota.

mutta eivät kaikki. Kuten luultavasti ehkä tajuatkin.

Itse en voi käydä isoissa kaupoissa joissa tiedän olevan parfyymejä myynnissä. Saan astmakohtauksen siitä hajusta. Baareihin nyt en voisi kuvitellakaan meneväni tai kauppakeskuksiin.

Joku mainitsi että keski-ikäiset käyttävät liikaa hajuvettä. Voisin sanoa että myös teinit, niin tytöt kuin pojatkin kuuluvat myös tuohon hajuöveri porukkaan.

Vierailija
98/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tykkäätte käyttää näitä voimakkan tuoksun omaavia pesuaineita, mitä merkkiä ne oikein ovat?

Vierailija
99/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli typerää vetää akateeminen kortti tähän keskusteluun. Koulutuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse en ole hajusteyliherkkä, mutta en voi sietää pyykin kamalaa lemua. Ja niin olen matalasti koulutettu. Sen sijaan edelliset naapurimme jotka olivat akateemisia käyttivät aina jotain kamalaa halutetta pyykeissään. Haisi meille asti vaikka välimatkaa oli. :) jos se sittenkin olisi toisin päin? Muuten mielestäni silti jotku hajusteyliherkät liioittelevat oireitaan. Ja vain saadakseen huomiota.

että matalasti koulutetut eivät ole niin tiedostavia, että välittäisivät pesuaineitten myrkyistä yms. On myös todennäköisempää, että he ostavat markkinamiesten lauseet siitä, puhtaus haisee keinotekoiselle.

Voidaan myös ajatella, että hajustettujen pesuaineiden käyttäminen edustaa huonoa makua, joten koulutetut eivät niitä käytä. Ainakin minun tuttavapiirissä näin myös on. Oli jo ihan lapsena, muistan, että ne lapset jotka olivat vaikka alkkisperheistä, haisivat hajustetuille pesuaineille. Samoin, jos kadulla jää ohikulkijan perään pesuaineen hajuvana, se lähtee tyyppillisimmin wt-tyyppisestä ihmisestä.

Vierailija
100/115 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin migreenistä ja ne hajusteelliset tökötit laukaisevat kohtauksen. Jos muksujen vaatteita pestään omien vanhempieni luona (ovat käymässä sielä tms) joutuvat vastapestyt pyykit aina suoraan pesukoneeseen kun muksut palaavat mummolasta. Äitini kun tuppaa vielä käyttämään sitä pesuainetta varmaan tuplasatsin, ainakin vaatteiden hajusta päätellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi