Päiväkodin työntekijöiltä raadollista puhetta arjesta – Tämä muutos oli ”isoin virhe ikinä ”(IL)
Vanhemmuus hukassa
Molemmat ammattilaiset kertovat, että vanhemmuus tuntuu olevan hukassa yhä useammalta.
Tämän olen huomannut näin keski-ikäisenä minäkin.Ei lapselta kysytä koko ajan mitä hän haluaa vaan vanhempi kertoo mitä nyt tehdään.Toki lapsi saa myös päättää omista asioistaan mutta joku raja siinä pitää olla. Rajat tuovat turvaa ja rauhaa lapselle vaikka eivt sitä sanoisikaan.
Kommentit (19)
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Monia typeriä muutoksia on tehty ja nyt näkyy tulos.Tällaiset päättäjät siirtyvät sitten kaikessa hiljaisuudessa sivuun ja toiset joutuvat korjaamaan jäljet.
Lapset voivat huonommin kuin koskaan.Siihen olisi puututtava heti ,kuin mys vanhemmuuteen.
Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.
Uutinen spagettilapsista oli paras! Nykyään vanhemmat laiminlyö lapsiaan niin pahasti, ettei ne jaksa edes seitä tai istua, valuvat kasaan lattialle. Ai että miltähän maailma näyttää 30 vuoden päästä kun nämä velliläjät pitäisi olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.
Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.
Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.
Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.
Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.
Jos se päiväkoti on iso ja hälyinen, tilat riittämättömät, päiväkotiryhmä liian iso, aikuisia liian vähän ja ne vähätkin on jutussa mainitun kaltaisia väsyneitä ja vittuuntuneita niin kyllä se vääjäämättä vaikuttaa myös lasten käytökseen siellä päiväkodissa.
Itse äitinä huomaan, että jopa meidän koira on ärtyneempi ja takertuvampi, jos itse olen väsynyt, enkä jaksaisi.
Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.
Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.
Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.
Jos se päiväkoti on iso ja hälyinen, tilat riittämättömät, päiväkotiryhmä liian iso, aikuisia liian vähän ja ne vähätkin on jutussa mainitun kaltaisia väsyneitä ja vittuuntuneita niin kyllä se vääjäämättä vaikuttaa myös lasten käytökseen siellä päiväkodissa.
Itse äitinä huomaan, että jopa meidän koira on ärtyneempi ja takertuvampi, jos itse olen väsynyt, enkä jaksaisi.
Totta, päiväkoti on ikävä paikka.
Kyse ei silti ole siitä, vaan siitä, että kotona neuvotellaan ihan kaikesta, mihin lapsen kehitystaso ei ole riittävä.
Osa päiväkodeista on edelleen niitä samoja kuin nykylasten vanhempien aikaan. Silti ihan samat ongelmat on niissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.
Perheneuvola auttaa vanhemmuuden haasteissa. Sieltä vaan kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.
Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.
Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.
Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.
Jos se päiväkoti on iso ja hälyinen, tilat riittämättömät, päiväkotiryhmä liian iso, aikuisia liian vähän ja ne vähätkin on jutussa mainitun kaltaisia väsyneitä ja vittuuntuneita niin kyllä se vääjäämättä vaikuttaa myös lasten käytökseen siellä päiväkodissa.
Itse äitinä huomaan, että jopa meidän koira on ärtyneempi ja takertuvampi, jos itse olen väsynyt, enkä jaksaisi.
Totta, päiväkoti on ikävä paikka.
Kyse ei silti ole siitä, vaan siitä, että kotona neuvotellaan ihan kaikesta, mihin lapsen kehitystaso ei ole riittävä.
Osa päiväkodeista on edelleen niitä samoja kuin nykylasten vanhempien aikaan. Silti ihan samat ongelmat on niissäkin.
Neuvotellaanko?
Hyvin hyvin hyvin harvassa on ne vanhat päiväkodit. Edes meidän lasten päiväkotia ei enää ole, vaikka he oli päiväkodissa 2000-luvulla. Sitä ennen se kyllä toimi 50 vuotta, mutta nyt se on suljettu ja lapset ohjattu naapurikaupunginosan jättilaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.
Perheneuvola auttaa vanhemmuuden haasteissa. Sieltä vaan kysymään.
Paitsi nyt kun niiden lakisääteinen velvoittavuus lopetetaan, ne ajetaan säästösyistä alas.
Vierailija kirjoitti:
Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.
Tottelemaan pakottaminen ja käsiksi käyminen ja hylkääminen tunteiden kanssa yksin on tosiaan nykyään nounou.
terveisin opettaja
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Entisaikaan vaan sekä se perushoito että varhaiskasvatus oli korkeammalla tasolla kuin nykyään. Nykyään suuri osa lapsista ei osaa edes suomea niin se vie kaikki resut. Kielen jälkeen pitäisi opettaa muslimipoikia kunnioittamaan naisia ja ottamaan käskyjä naisilta. Ennen jo lähtökohdat olivat paremmat ja siksi päästiin pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksiköt ovat sitä varten, että lapsille annetaan siellä suositusten mukainen kasvatus. Eivät ne ole mitään vanhan ajan tarhoja jossa lapsia vain hoidettiin ja kasvatus oli vanhempien vastuulla. Aika outoa jos joku varhaiskasvattaja pitää itseään jonain "hoitotätinä" jonka tehtäviin lasten kasvattaminen ei kuuluisi. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää.
Peruskasvatus kuuluu edelleen vanhemmille. Ja se homma on monelta hukassa, vaikka tarkoitus on hyvä.
Jos kotona lapsen kanssa neuvotellaan kaikesta ja päiväkodissa ei, mikään ei kotona muutu. Ei se lapsi niitä neuvottelutaitoja tuo mukanaan.
Pienet lapset ovat nykyään paljon itsekkäämpiä kuin aikaisemmin, eivätkä sitten tule toimeen keskenään.
No niitä vanhempia ei ole itseäänkään kotikasvatettu. Nykyään kun jokaisella työläisperheen lapsella on mahdollisuus näin halutessaan opiskella itselleen korkeakoulututkinto, tuntuu näiltä olevan moni muukin asia hukassa kuin vanhemmuus.
Ne näkevät, jotka ovat keskiluokkaisista oloista alunperinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.
Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?
Lapsen pitää oppia tottelemaan aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät päikkylapset tietenkään tottele kun niitä ei pystytä pakottamaan siihen. Jos hoitaja laittaa lapsen jäähylle tai edes ottaa lasta väkisin kädestä kiinni niin hoitaja on syytteessä.
Miksi pitäisi laittaa jäähylle tai ottaa kiinni, kun ei se edistä mitenkään lapsen tunnetaitojen kehitystä?
Lapsen pitää oppia tottelemaan aikuista.
Ei väkivaltaa käyttämällä. Silloinhan se lapsi oppii tottelemaan ketä tahansa väkivaltaista.
Sun pitää saada lapseen auktoriteetti vieläpä niin, että se lapsi ymmärtää sun haluavan hänen parastaan (ja sinun sitten myös haluta sitä).
t. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kertoa mitä tehdään jos lapsi ei halua totella. Jos tuntuvammin rankaiset tai pakotat lastasi niin lasu napsahtaa.
Perheneuvola auttaa vanhemmuuden haasteissa. Sieltä vaan kysymään.
Perheneuvolalla ei tee yhtäön mitään. Tekoälyltä voi kysyä apua, jos ei tiedä, mitä putää tehdä. Perheneuvola on iso vitsi, palvelun laatu on epätasaista ja neuvot voivat olla jopa vääriä. Jos on niin hukassa vanhemmuud3ssa, että pitää kysyä "apua" neuvolasta niin sitten ei olisi pitänyt edes saada lapsia.
No se inkluusio varmasti toimisi paremmin, jos se päivähoito lähtökohtaisesti toimisi. Nythän se on rikki ihan joka kohdasta, mikä taas ei varsinaisesti ole siitä inkluusiosta kiinni.
Sama pätee koulumaailmaan.
t. opettaja