Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kierrätyskeskukseen kelpaa vain priima tavara.

Vierailija
22.01.2015 |

Ostin kolme vuotta sitten kierrätyskeskuksesta 1950-luvulla valmistetun suomalaisen sohvan. Se oli siisti ja hyvässä kunnossa, ainoastaan kankaassa oli halkaisijaltaan 1 cm:n reikä, jonka joku oli joskus polttanut tupakalla. Myynnissä oli silloin paljon huonekaluja, jotka olivat käytetyn näköisiä.

Nyt kyllästyin siihen ja tarjosin sitä takaisin kierrätyskeskukseen. Näytin paikan työntekijälle siitä tarkkoja valokuvia, joista käy ilmi, että sohva on edelleen hyvässä kunnossa. Hän totesi, että eivät ota sohvaa. Siinä kun on tupakan jälki.

Asiakkaat ovat kuulemma tulleet sellaisiksi, että vaativat uuden veroista, priimaluokan tavaraa. Jos kierrätyskeskus myy vähän käytetyn näköistä, se ei mene kaupaksi. Eikö olekin järjetöntä? Paikan idea on kierrättää käytettyä tavaraa ja käytetty tavara yleensä näyttää käytetyltä.

Miten voi olla mahdollista, että asiakaskunta on näin äkkiä tullut nirsoksi? Miten joku voi ylipäätään edes odottaa, että kierrätystavara olisi kuin tehtaalta tullutta?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes tarjoa enää nyt tai tulevaisuudessa kierrätyskeskukseen mitään. Hyvin on käynyt ilmi, että kierrätyskeskuksessa asioivat vaativat uudenveroista tavaraa ale-hintaan ja esim. seitsemän vuotta vanha kirjahylly ei enää käy edes ehjänä, koska ei kuulemma istu nykypäivän käsitykseen design-kodista.

No kun tämä ei ihan oikeasti kierrä sieltä pois. Ei se ole mikään jätekuljetusfirma, vaan sieltä on tarkoitus saada myytyä tavarat eteenpäin.

Kirjahyllyissä menee kaupaksi lähinnä Lundia muut brändituotteet sekä Ikea, mitä ihmisillä on kotona jo valmiiksi. Sotkasta 20 vuotta sitten ostettu kirsikan värinen lastulevyhylly ei kelpaa enää kellekään.

Pitäiskö firman nimi muuttaa siis reilusti "merkkituotteiden kierrätyskeskukseksi" niin silloin sinne loppuu halpistuotteiden tarjoaminen?

Vierailija
62/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua kiukutella siitä, ettei tavara kelpaa, kun se ei kerran kelpaa enää itsellekään 😄

No, riippuu tavarasta. Joku saattaisi lahjoittaa tavaraa jolla on jopa rahallista arvoa, mutta jos maine kasvaa toimijana jolle ei kelpaa mitään, niin päätyvät sitten nuokin tavarat jatkossa johonkin muuhun putkeen.

Ymmärrätkö, ettei tilaa ole tarpeeksi kaikelle tavaralle, mitä tarjotaan?

Perusta itse kierrätyskauppa, johon otat kaiken, haet ilmaiseksi ja myyt pilkkahinnalla. Katsotaan kauanko firmasi on pystyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fida ja SPR Kontti sentään noutavat hyvän (!) tavaran ilmaiseksi, toisin kuin kiskurihintoja noudosta repivä kierrätyskeskus. Lajoitat muutaman vuoden vanhan hyväkuntoisen Vepsäläisen sohvan (ovh useita tuhansia euroja) ja pitäisi vielä maksaa sen pois hakemisesta. Hah. Sitten valitetaan kun kierrätyskeskuksessa on ja sinne tuodaan vain ”kaatopaikkakamaa”. No totta helvetissä tuolla toimintamallilla käy juuri niin.

Ei muutaman vuoden käytetyn sohvan ovh ole tuhansia euroja, ei vaikka siinä lukee Vepsäläinen.

Miksi itse haluat siitä eroon, kun se on kerran niin hyvä, hieno ja upea?

No voi helvettin sentään, tuo ovh tarkoitti tietenkin ostohintaa uutena. En tietenkään kuvittele arvon olevan enää tuhansia euroja, en kai minä muuten sitä ilmaiseksi olisi lahjoittamassa. Kierrätyshuijarikeskus ei kuitenkaan tuollaista sohvaa alle tuhannen euron myy, se on tasan varma. Mietipä nyt sitäkin vielä oikein tarkkaan, miksi joku voisi haluta eroon lähes uutta vastaavasta kalliista sohvasta, saatat keksiä parikin syytä jos oikein pinnistelet.

Vierailija
64/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi, Facebookissa löytyy aika monelle kaupungille "Roskalavoja" joissa voi ainakin yrittää tarjota ilmaiseksi tavaroitaan muille ihmisille suoraan. Aika paljon olen saanut menemään siellä tavaraa, jota ei edes kannata tarjota kierrätyskeskukseen ja siitä rohkaistuneena olen pistänyt jakoon myös hyvää ja rahanarvoista tavaraa.

Vierailija
65/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varokaa lutikoita kierrätyakalusteissa.

Ei pelkoa jos ei ota hesasta.

Vierailija
66/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua kiukutella siitä, ettei tavara kelpaa, kun se ei kerran kelpaa enää itsellekään 😄

No, riippuu tavarasta. Joku saattaisi lahjoittaa tavaraa jolla on jopa rahallista arvoa, mutta jos maine kasvaa toimijana jolle ei kelpaa mitään, niin päätyvät sitten nuokin tavarat jatkossa johonkin muuhun putkeen.

Perusta itse kierrätyskauppa, johon otat kaiken, haet ilmaiseksi ja myyt pilkkahinnalla. Katsotaan kauanko firmasi on pystyssä.

On olemassa yrityksiä, jotka maksavat hyväkuntoisista huonekaluista ja noutavat ilmaiseksi. Itse käytänkin nykyisin heidän palveluitaan ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Kierrätyskeskuksiin jääkööt sitten ne kaatopaikkaromut.

Vierailija
67/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin käymässä yhdessä osto- ja myyntiliikkeessä Tampereella.

Siellä oli myynnissä sänkyjä, joissa oli sekä petauspatjassa että sen läpi menneenä runkopatjassa suuria pissan tekemiä läikkiä.

Kuka niitä ostaa. Olivat tavallisia, eivät moottoroituja.

Vierailija
68/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes tarjoa enää nyt tai tulevaisuudessa kierrätyskeskukseen mitään. Hyvin on käynyt ilmi, että kierrätyskeskuksessa asioivat vaativat uudenveroista tavaraa ale-hintaan ja esim. seitsemän vuotta vanha kirjahylly ei enää käy edes ehjänä, koska ei kuulemma istu nykypäivän käsitykseen design-kodista.

No kun tämä ei ihan oikeasti kierrä sieltä pois. Ei se ole mikään jätekuljetusfirma, vaan sieltä on tarkoitus saada myytyä tavarat eteenpäin.

Kirjahyllyissä menee kaupaksi lähinnä Lundia muut brändituotteet sekä Ikea, mitä ihmisillä on kotona jo valmiiksi. Sotkasta 20 vuotta sitten ostettu kirsikan värinen lastulevyhylly ei kelpaa enää kellekään.

Pitäiskö firman nimi muuttaa siis reilusti "merkkituotteiden kierrätyskeskukseksi" niin silloin sinne loppuu halpistuotteiden tarjoaminen?

Yritäpä itse myydä se 90-luvun kirsikanvärinen reunoistaan rispaantunut mauton "kirja"hylly. Tai kunnon tummanruskea kotielefanttikirjahylly baarikaappeineen 70-luvulta.

Vierailija
69/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joskus uutta vastaava arvotavara ”ei kelpaa itsellekään” esimerkiksi tarpeettomana, muuton vuoksi tai ihan vaan kun kaipaa vaihtelua. Itsellä ei ole tapana pitää kotonani mitään kaatopaikkarojua, joten ei se sellaiseksi muutu lahjoitettaessakaan.

Lahjoita sitten sellaiselle, joka tarvitsee juuri sellaista. Miksi kiukuttelet siitä, ettei se kelpaa kaikkialle?

Kyllä minun hyväkuntoiset ja varsin arvokkaat tavarani kelpaisivat kierrätyskeskukselle oikein mainiosti jos omalla kustannuksellani ne sinne raahaisin. En todellakaan raahaa. En siis kiukuttele, mutta pidän sellaista toimintamallia hieman epäonnistuneena, jossa myytäväksi päätyy käytännössä vain romua.

Vierailija
70/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako halpistuotetta olet itse sieltä ostanut?

Aivan.

Vierailija
71/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yrityksiä, jotka maksavat hyväkuntoisista huonekaluista ja noutavat ilmaiseksi. Itse käytänkin nykyisin heidän palveluitaan ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Kierrätyskeskuksiin jääkööt sitten ne kaatopaikkaromut.

Hienoa! Sinulta kun tulee vain laadukasta ja hyväkuntoista poistotavaraa! Paljonko maksavat 10 vuotta käytetystä patjasta?

Vierailija
72/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako halpistuotetta olet itse sieltä ostanut?

Aivan.

No siksipä juuri tuota nimenmuutosta ehdotin. Minä en ostaisi sieltä edes merkkituotteita.

Vierailija
73/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä itse myydä se 90-luvun kirsikanvärinen reunoistaan rispaantunut mauton "kirja"hylly. Tai kunnon tummanruskea kotielefanttikirjahylly baarikaappeineen 70-luvulta.

Miksi vedit herneen nenään? Tuohon nimenmuutosehdotukseen ei sisältynyt mitään piilotettua piikkiä vaan nimenomaan ajatus siitä, että jos mikä tahansa tavara ei kierrä, niin silloin kannattaa firma nimetä niin, että sinne tarjotaan pääasiassa tavaraa joka kiertää? Luulisi, että niillä turhiin tarjontatiedusteluihin käytetyllä työajalla voisi tehdä jotain järkevämpääkin, eikö vain?

Vierailija
74/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa lahjoitetaan niin valtavat määrät kierrätyskeskuksiin että niistä valitaan myyntiin parhaat ja rikkinäiset hajotetaan ja kierrätetään, puu-osat ja metallit ja kankaat erikseen. Jos sohvasta on kangas rikki niin sitä ei entisöidä vaan se hajotetaan. Tavaraa tulee vaan niin valtavasti. T kirppiksen myyjä

Vierailija
75/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ihmisten nirsoutta, vaan maailma hukkuu sohviin ja tavaroihin.

Jos vilkaisee esim. tori.fi siellä annetaan ilmaiseksi hyväkuntoisia sohvia, kun ihmiset ovat siellä samanlaisia kuin ap. - kyllästyy sohvaan 3 vuodessa ja laittavat sen jälkeen kiertoon.

Vierailija
76/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fida ja SPR Kontti sentään noutavat hyvän (!) tavaran ilmaiseksi, toisin kuin kiskurihintoja noudosta repivä kierrätyskeskus. Lajoitat muutaman vuoden vanhan hyväkuntoisen Vepsäläisen sohvan (ovh useita tuhansia euroja) ja pitäisi vielä maksaa sen pois hakemisesta. Hah. Sitten valitetaan kun kierrätyskeskuksessa on ja sinne tuodaan vain ”kaatopaikkakamaa”. No totta helvetissä tuolla toimintamallilla käy juuri niin.

Ei muutaman vuoden käytetyn sohvan ovh ole tuhansia euroja, ei vaikka siinä lukee Vepsäläinen.

Miksi itse haluat siitä eroon, kun se on kerran niin hyvä, hieno ja upea?

No voi helvettin sentään, tuo ovh tarkoitti tietenkin ostohintaa uutena. En tietenkään kuvittele arvon olevan enää tuhansia euroja, en kai minä muuten sitä ilmaiseksi olisi lahjoittamassa. Kierrätyshuijarikeskus ei kuitenkaan tuollaista sohvaa alle tuhannen euron myy, se on tasan varma. Mietipä nyt sitäkin vielä oikein tarkkaan, miksi joku voisi haluta eroon lähes uutta vastaavasta kalliista sohvasta, saatat keksiä parikin syytä jos oikein pinnistelet.

No pinnistäpä itse niitä kahta aivosoluasi, jos et ymmärrä miksei kierrätyskeskus voi ottaa kaikkia rohjakkeita, jotka niiden lahjoittajien mielestä ovat "uutta vastaavia" ja "kalliita".

Vierailija
77/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 50-luvun sohva, niin kaikilla ei ole rahaa sen kunnostamiseen, kun uudempia ja hyväkuntoisia sohvia saa ilmaiseksi.

Tuollaisen vanhan sohvan verhoilu ja kunnostaminen voi helposti maksaa 1000€.

Itse kunnostin vanhan nojatuolin ja hinta 700€.

Ja vieraiden tavaroilla kun ei ole edes tunnearvoa, niin kuin suvussa siirtyvillä.

Vierailija
78/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vedit herneen nenään? Tuohon nimenmuutosehdotukseen ei sisältynyt mitään piilotettua piikkiä vaan nimenomaan ajatus siitä, että jos mikä tahansa tavara ei kierrä, niin silloin kannattaa firma nimetä niin, että sinne tarjotaan pääasiassa tavaraa joka kiertää? Luulisi, että niillä turhiin tarjontatiedusteluihin käytetyllä työajalla voisi tehdä jotain järkevämpääkin, eikö vain?

Et kai nyt ole voinut luulla, että kaikki tavara edes teoriassa kiertäisi tavarana???

Vierailija
79/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, ei ollut lyhyen kierrätysmyymälänmyyjäurani aikana yksi tai kaksi kertaa, kun pyydettiin hakemaan (haku ilmainen, jos tavara kelpuutettiin) "uutta vastaava siisti sohva", joka oli sitten joko aivan paskainen, linttaan istuttu, tupakanpolttama, koiran oksentama tai muuten vaan täysin kaatopaikkakunnossa.

Ei ole ilmaista tehdä hukkareissuja, eikä se pakun hankinta ja ylläpitokaan ihan halpaa ole. Ja vaikka lahjoittaja halusi että sohva viedään silti pois ja maksaa jätemaksun romustaan, niin ei se maksu kattanut edes kyytiä, saati mitään todellista jätekustannusta.

Vierailija
80/94 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on siinä, että kierrätykseen tuodaan hirveästi aivan epäkuranttia tavaraa. Jotkut tuodut kuormat menee suoraan jätteeksi, ja se on kallista.