Kyllä kirjahyllyn puute olohuoneessa kertoo perheestä olennaisen
Jos talossa ei ole kirjan kirjaa, niin ei ole sivistystäkään. Turha selittää, että mutku me käydään kirjastossa ja myydään ostamamme kirjat heti kirpparilla pois kun olemme sen lukeneet.
Kyllä kansa tietää, että te ette lue. :D
Kommentit (180)
Moni vakuuttelee ketjussa kuinka meillä luetaan paljon, on kirjasto vieressä jne. Lisäksi kerrotaan kuinka sivistyneitä olaan vaikka kirjoja ei näkösällä ole jne.
Enemmän tulee mieleen, että oikeasti ei lueta, nyt säikähdettiin että tuleeko "salaisuus julki" ja pitää vakuutella että ollaan sivistyneitä ja lukevia ihmisiä vaikka kirjoja ei ole.
Ei tuollaista kommentointia tule, jos joku kirjoittaa: "vihreä on parempi lempiväri mitä violetti", koska ketään ei kiinnosta perustella/selittää miksi violetti on niin kiva väri.
Itse päätin ryhtyä tavaranvähennyskuurille: myin ja lahjoitin kaunokirjallisuutta ja populaaritietokirjallisuutta pois hyllymetreittäin. Työhön liittyvät paperikirjat ovat työhuoneessa, mutta niitäkin käyn koko ajan läpi ja annan pois sitä mukaa kuin niitä julkaistaan verkossa. Aiemminkin tosin kirjahylly pursuili makuuhuoneessa, ei olohuoneessa. Johtopäätöksiä lienee siis tehty runsaasti. :)
terv. humanistisen alan tutkija
Mä oon kans ryhtyny karsiin turkaa tavaraa nurkista, kirjoja lähtee roskiin kun ovat tarpeettomia, laitan "ei mainoksia" lapun postilaatikkoon niin pääsee tosta ylimääräisestä lehtilaatikosta, vaatteita lähtee monta säkillistä spr:lle kun vaan saan ne pestyä. Siisti talo, parempi mieli :)
lapseni on allerginen pölylle. Meillä ei ole kirjoja näkyvillä, ei kukkia, ei koriste-esineitä eikä mattoja. Helpottaa siivousta pitää kotii riisuttuna. Ei olee ikävä sitä massiivista Lundiaa joka ennen tossa olohuoneessa keräs pölyä.
Turha selittää, että mutku me käydään kirjastossa ja myydään ostamamme kirjat heti kirpparilla pois kun olemme sen lukeneet.
Ostaa kirjoja, lukee ne, antaa/myy pois. Tiettya mukavuudenhalua näen tuossa. Ei kerry kirjoja nurkkiin.
Mitä näyttämisen halua on se, että pitää kirjoja esillä? Onko näyttämisen halua jos lipaston päällä on Mariskooli? Ihminen yleensä sisustaa asuntonsa omasta mielestään kauniisti, sekä käytännöllisesti. Jos pitää lukemisesta, sitä yleensä pitää kirjoista ja pitää niitä myös esillä.
Kuten joku yllä kirjoitti, kirjoja selaillaillaan ja luetaan. Jos etsin runoa tai mietelausetta ystävän synttärikorttiin, mielummin otan pari kirjoja hyllystä ja selailen kirjaa kotona. Aika vaivalloista olisi kiivetä aina vintin peränurkkaan kirjoja hakemaan, tai sitten lähteä kirjastoon, joka sekin vain tiettyinä aikoina auki.
Ja kun perheessä on useampi ihminen joka lukee, niin yhtä kirjaa lukee useampi. Toki kaikki eivät kaikkia kirjoja lue mitä kotona on, mutta harva kirja sellainen jonka vain yksi perheenjäsen on lukenut. Jos itsellä ei lukemista ole, voi mennä miehen/lapsien kirjahyllyjä penkomaan ja löytää niistä luettavaa.
mutta kyllä niitä omissakin nurkissa on. Lisäksi kuulun kerran kuussa kokootuvaan kirjallisuuspiiriin jonka luettavia kirjoja en osta omakseni.
Minusta siitä ei suoraan voi päätellä mitään onko ihmisellä kuinka paljon kirjoja kotonaan. Ihmisen sivistystason näkee kyllä melkolailla heti muutenkin, ei tarvitse kuin kuunnella hetki :)
se mikä kuumentaa tunteita.
Moni vakuuttelee ketjussa kuinka meillä luetaan paljon, on kirjasto vieressä jne. Lisäksi kerrotaan kuinka sivistyneitä olaan vaikka kirjoja ei näkösällä ole jne.
Enemmän tulee mieleen, että oikeasti ei lueta, nyt säikähdettiin että tuleeko "salaisuus julki" ja pitää vakuutella että ollaan sivistyneitä ja lukevia ihmisiä vaikka kirjoja ei ole.
Ei tuollaista kommentointia tule, jos joku kirjoittaa: "vihreä on parempi lempiväri mitä violetti", koska ketään ei kiinnosta perustella/selittää miksi violetti on niin kiva väri.
Moni vakuuttelee ketjussa kuinka meillä luetaan paljon, on kirjasto vieressä jne. Lisäksi kerrotaan kuinka sivistyneitä olaan vaikka kirjoja ei näkösällä ole jne. Enemmän tulee mieleen, että oikeasti ei lueta, nyt säikähdettiin että tuleeko "salaisuus julki" ja pitää vakuutella että ollaan sivistyneitä ja lukevia ihmisiä vaikka kirjoja ei ole.
Oletko ap vai muuten vain yhtä tyhmä? Onko tämän ketjun ainoa hyväksyttävä selitys se, että "joo, meillä ei ole kirjoja, koska me ei tosiaan koskaan ikinä milloinkaan lueta yhtään mitään"?
Kuka tahansa saa rahalla kaupasta kirjoja. Niiden omistaminen ei ole mikään sivistyksen merkki. Sen ovat tässäkin ketjussa ap ja yllä mainitun lainauksen kirjoittajat todistaneet.
Kohottakaamme kolminkertainen eläköön-huuto suomalaiselle kirjastolaitokselle, jonka ansiosta meillä on mahdollisuus sekä sivistää itseämme että välttyä kirjahyllyrumiluksilta olohuoneissamme!
*Eläköön! Eläköön! Eläköön!*
jo aika paljon itsestäsi. Ei ole sivistystä ei. Ajan hermolla olevan lukevat nykyään kirjansa ihan tableilta :) Sitäpaitsi kenellä oikeasti nykypäivänä on kirjahylly olohuoneessa??! Ihan hirveen junttia!! Jos haluaa säilöä opuksia kotonaan, niin sitä varten on ihan kirjastohuone, johon sen Boknäs-hyllynsä voi sijoittaa.
No meillä ne kirjahyllyt kyllä on olohuoneessa. En tykkää koneelta lukea oikeastaan mitään pidempää tekstiä. Oon kai tosi juntti. Lapsen huoneessakin on kirjahylly, ihan vaan kirjoja varten.
Kirjat tuo kodikkuutta sistustukseen mun mielestä ja sopii jugend sisustukseen. Sillä aikakaudella kun mun käsittääkseni oli ne kirjat esillä ja isoja viherkasveja yms.
Vai onko koko sisustus nyt muiltakin osin juntti sitten kun ei ole vepsäläiseltä haettu?
jonne vieraat eivät koskaan mene. Tervetuloa meille vaan tuomitsemaan ja sanelemaan, mitä se kertoo meistä.
Meilläkin kirjahyllyt työhuoneessa.
Ettet nyt vaan ap itse olisi vähän juntti kun pidät kirjahyllyä olohuoneessa? :)
jonne vieraat eivät koskaan mene. Tervetuloa meille vaan tuomitsemaan ja sanelemaan, mitä se kertoo meistä.
:D :D :D kyllä on itsetunton kadoksissa :D :D :D
Ei kait tässä kukaan pahastu. Kirjahylly taitaa olla vähän vanhanaikainen kapistus vaan aika monelle. Koditkin taitaa olla isompia, ainakin joillakin. Meilläkin kirjat ovat osittain vintillä ja ihan umpinaisessa kaapissa. Lastenkirjat ovat avohyllyissä lastenhuoneissa. Ja mulle on aivan samantekevää, mitä muut tästä " kirjattomuudesta" ajattelee, ihan aikuisten oikeasti ;)
Mitä näyttämisen halua on se, että pitää kirjoja esillä? Onko näyttämisen halua jos lipaston päällä on Mariskooli?
Kommentoin ap:lle. Pointtina oli se, että asun kirjaston naapurissa, joten saan tarvitsemani kirjat sieltä. Minun ei ole tarvetta eikä halua ostaa niitä, koska en niillä luettuani mitään tee. Ap:n pointti taas oli se, että jokaisella pitäisi olla määrätty määrä kirjoja vieraiden näkösällä todisteena siitä, että on sivistynyt, kirjoja lukeva ihminen. Niin että miten ne Mariskoolit tähän nyt liittyvät? Sisusta oma olohuoneesi ihan miten haluat, mutta älä tule minun sivistysastettani analysoimaan sen perusteella, onko meillä kirjahylly vai ei.
kertoo toki jotain, jos ei ole kirjahyllyä olohuoneessa: niin rikkaita, että on kirjasto erikseen.
Useimmilla ystäväperheillämme ei ole kirjahyllyä olohuoneessa, löytyy joko jostakin muusta tilasta, 2krs asunnoissa usein aulassa tai työhuoneesta, joillakin harvoilla kirjahyllyt on vain lastenhuoneissa.
kirjojen omistaminen ei kerro mitään ihmisen sivistyksestä. Ihminen voi ostaa miljoona kirjaa, eikä koskaan edes lue niitä.
Mutta en tunne yhtäkään ihmistä joka rakastaa lukemista, mutta ei omista kirjoja. Kirjat eivät välttämättä ole olohuoneessa vaan vaikka makuuhuoneessa, oleellista ei ole kirjojen sijainti. En tiedä miten muilla on, mutta minun KAIKKI tuttuni jotka lukevat, omistavat myös kirjoja. Moni käyttää kirjastoa, kirjoja lainaillaan, mutta niitä myös omistetaan itse. Moni kerää lempikirjojaan, tai omistaa lempikirjailijoiden tuotannon, ja muutenkin kirjoja kertyy kotiin.
Joten ihminen joka sanoo että lukee mutta ei omista kirjoja, on minusta outo. Toki jokaisella meillä on oma kokemuspiirinsä, MINUN tuttuni tapa ei ole absoluuttinen totuus. Toki joku voi olla minimalisti ja karsii kaiken tavaran pois kodistaan, mutta aika harvinaista tuollainen taitaa olla?
Itsekin rakastan lukemista, ja kirjoja kertyy koko ajan lisää. Harvoista raaskin luopua, ja usein käy niin että lainaan hyvän kirjan kirjastosta/kaverilta ja sitten se on pakko saada omaksi.
Keräsin ennen kirjoja. Sitten tajusin että se on ihan samanlaista tavaran haalimista kuin esim. posliiniesineiden kerääminen. Helkkariako niitä kerää. Harvaa kirjaa tulee luettua kahta kertaa. Nykyään jos ostan kirjan se on yleensä jotain ammattikirjallisuutta tai harrastuksiin liittyvää. Romskut lainaan kirjastosta. Pokkareita tulee joskus matkoilla ostettua.
Asunto on hyvin minimalistinen: huonekaluja lähinnä pakolliset, astioita, petivaatteita samoin vain vähän. Mitään posliiniesineitä, tuikkukippoja, tai muuta "krääsää" ei ole. Vaatteitakin hyvin vähän, samoin asusteita. Seinillä muutama taulu, ja verhoja vain ne mitkä ikkunoissa ovat.
Mutta kirjoja, niitä on paljon.
On mielestäni eri asia kerätä jotain, olkoon sitten kirjoja, postimerkkejä tai muumikuppeja, kuin se että haalii koko ajan tavaraa kotiin. Moni ostelee koko ajan uusia vaatteita, kippoja ja kuppeja, vaikka ei mitään enää tarvitsisi. Pidän siitä että asunnossa on tilaa hengittää, inhoan tavararöykkiötä. Meillä on moni kaappi tyhjillään, koska esimerkiksi keittiönkaappeja on liikaa, en tarvitse niin paljon tavaroita keittiössä mitä kaappeihin mahtuisi. Monella taas joka paikka tursuaa yli, ja koko ajan on kaappitilasta pulaa.
Jos talossa ei ole kirjan kirjaa, niin ei ole sivistystäkään. Turha selittää, että mutku me käydään kirjastossa ja myydään ostamamme kirjat heti kirpparilla pois kun olemme sen lukeneet.
Kyllä kansa tietää, että te ette lue. :D
Meillä ei säilötä kirjoja sen jälkeen kun ne on luettu kerran, pari tai kolmesti ellei kyseessä ole joku ihan klassikko. Niin ja juu, meillä jokainen lukutaitoinen, siis myös lapset/nuoret, lukevat AINAKIN kirjan päivässä (myös 12v lukee jo n. 500 sivun romaaneja).
Eikä meillä ole kirjahyllyä koska ei ole mitään kauheampaa kuin täyteen lastattu hylly keräämässä pölyä. Meillä katsos sisustetaan maulla. :)
Todella kateva keksinto, saa kaikki kirjat pieneen tilaan ja paljon klassikoita saa ladattua ilmaiseksikin.
Kirjahyllykin loytyy tyohuoneesta, mutta siina sailytetaan lahinna ammattikirjallisuutta, keitto- ja puutarhanhoitokirjoja. Olohuonetta rumentamaan en kirjahyllya halua.
Ennen Kindlea ostin silloin talloin Amazonista laatikollisen romaaneja, jotka luettuani sitten vein toihin muille ihmisille luettavaksi, ettei olisi kotona kaikki nurkat taynna kirjoja.
Mun mielestä olisin aika tyhmä, jos ihan näyttämisen vuoksi vain pitäisi ne kirjat siellä hyllyssä olla. Asutaan kolmen sadan metrin päässä kirjastosta. Ja luemme siis hyvinkin paljon, koko perhe. Mutta ap varmaan tietää tänkin asian paremmin kuin muut.