Kyllä kirjahyllyn puute olohuoneessa kertoo perheestä olennaisen
Jos talossa ei ole kirjan kirjaa, niin ei ole sivistystäkään. Turha selittää, että mutku me käydään kirjastossa ja myydään ostamamme kirjat heti kirpparilla pois kun olemme sen lukeneet.
Kyllä kansa tietää, että te ette lue. :D
Kommentit (180)
Jos talossa ei ole kirjan kirjaa, niin ei ole sivistystäkään. Turha selittää, että mutku me käydään kirjastossa ja myydään ostamamme kirjat heti kirpparilla pois kun olemme sen lukeneet.
että miten ne romaanit sivistää ketään?
Miten voi sanoa olevansa sivistyneempi kuin naapurin rouva jos lukee viisi rakkausromaania viikossa?Entä jos se saman aja käyttäisi johonkin oikeasti kehittävään? Onko se sivistymättömyyttä?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka kuvittelevat olevansa toista sivistyneempi sen vuoksi että lukevat paljon.
Itse pidän tietokirjallisuudesta, enkä tosiaan voi sanoa että lukisin niitä niinjanii monta viikossa. Luen kun joku asia kiinnostaa.Jos et tuota ymmärrä, niin lue yksi.
Ihan pelkästään kaunokirjallisuuden tunteminen on sivistystä! Kummallista, että joku kyseenalaistaa tämän asian. Varsinaista tietämättömyyttä esittää tuollainen kysymys, aivan kuin henkilö ei ymmärtäisi mitä sana sivistys merkitsee.
Tosiaan, kannattaisi lukea.
Miten voi sanoa olevansa sivistyneempi kuin naapurin rouva jos lukee viisi rakkausromaania viikossa?Entä jos se saman aja käyttäisi johonkin oikeasti kehittävään? Onko se sivistymättömyyttä?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka kuvittelevat olevansa toista sivistyneempi sen vuoksi että lukevat paljon.
Itse pidän tietokirjallisuudesta, enkä tosiaan voi sanoa että lukisin niitä niinjanii monta viikossa. Luen kun joku asia kiinnostaa.Jos et tuota ymmärrä, niin lue yksi.
Nehän ovat täyttä fiktiota. En ole kokenut mitään sivistävää lukiessani romaania.
Tosi sivistymätön kommentti sinulta. Et kai oleta että kukaan esittäisi väitteen ilman mitään taustatietoa asiasta.
sisustuksesta. ei mistään muusta.
Kirjahyllyjä on hyvinkin erilaisia. Sinun elinpiirissäsi on ilmeisesti näkynyt näitä 90-luvun Sotka-hyllyjä, joissa on vaaleaa puuta ja lasiovia.
Meillä sivistyneiden ihmisten kodeissa hyllyt ovat kauniita ja myös hintavia. Anna kun arvaan, ihannekodissasi on karvainen matto, vaalea sohva, sohvapöytä ja pitkänomainen, matala kaluste taulutelevisiolle?
Nehän ovat täyttä fiktiota. En ole kokenut mitään sivistävää lukiessani romaania.
Tosi sivistymätön kommentti sinulta. Et kai oleta että kukaan esittäisi väitteen ilman mitään taustatietoa asiasta.
jossa oli käynyt ilmi, että romaaneja lukevat lapset ovat sosiaalisesti älykkäämpiä, koska ovat oppineet kirjoista elämää kirjan hahmojen kautta.
Jos kirja onkin keksitty niin usein se sisältää kuitenkin kirjoittajan omia havaintoja maailmasta, jotka ovat sinänsä tosia. Fiktiivisyys on suhteellinen käsite..
Samoin kirjallisuuden tunteminen auttaa sinua huomaamaan erilaisia intertekstuaalisia viittauksia populaarikulttuurissa, kaunokirjallisuudessa jne.
ps: löydät tutkimuksen kvg-menetelmällä, en jaksa nyt vaivautua etsimään sitä.
Oletko Ap mun anoppi? Yhtä yksinkertaiselta vaikutat.
Kuka tollo pitää nykyisin enää kirjoja hyllyssä pölyä keräämässä, kun muitakin siistimpiä säilytyspaikkoja on.
suinkaan kerro sitä ettei talossa ole kirjan kirjaa. Joskus muutama 10 vuotta sitten ehkä kertoi, mutta ajat ovat muuttuneet :)
vastaajista kertoo,e ttä heillä on kirjoja vaikka kuinka, mutta niitä säilytetään joko kirjastohuoneessa tai jossakin muualla (paikka ei kerrottu) tai jopa vaatehuoneessa.
Minä vuonna kirjoista tuli sellaisia tavaroita, että ne pitää piilottaa.Tuo kirjastohuone tietysti on oikea paikka kirjoille, mutta vaikea uskoa, että kovin monella av-palstailijoilla olisi huone kirjastohuone käytössä.
Ei kai niitä tarkoituksella piiloteta. Keräävät "kurjat" pölyä, jos eivät ole ovellisissa säilytyspaikoissa. Olen laiska pyyhkimään pölyä ;) ja monella taitaa olla myös tilan puute. Omasta mielestä kaunis taulu seinällä on miellyttävämpää katseltavaa kuin kirjahylly kirjoineen. "Köyhällä" ei ole varaa siihen omaan kirjastohuoneeseen
Meillä on itseasiassa edelleen joku Sotkan lastulevyhirvitys kirjahyllynä olohuoneessa, ostin sen opiskeluaikana, eikä se ole muutoissakaan riittävästi tuhoutunut, että olisi pitänyt pistää pois päiviltä. Toinenkin kirjahylly on sittemmin ostettu, mutta kirjojahan riittää molempiin.. Ovathan kirjat toki erivärisiä ja -kokoisia, mutta katselen niitä mielelläni. Ja on ihanaa, että ne ovat tuossa saatavilla aina tarvittaessa, vaikka useimmiten välitön tarve on vain joillekin runokirjoille. Lapsen huoneessa on toki hänen kirjansa hyllyssään. Ja kyllähän meillä tilaa olisi esim. alakerran aulassa, jos olohuone nyt on niin junttien kirjansäilytyspaikka, mutta minusta tämä on hyvä näin, vaikka sitä en kiellä, että hylly itsessään on aika ruma.
Minä vuonna kirjoista tuli sellaisia tavaroita, että ne pitää piilottaa.minusta täysi kirjahylly on yksinkertaisesti ruma ja sekavan näköinen! Hieman parempi on lasiovinen, mutta kyllä siitäkin näkyy ne kirjat läpi. en halua meille seinää, jossa on sataa eri väriä ja kokoa. Siksi ne kirjat on ovien takana, eikä olohuoneessa (koska haluamme olkkariin enemmän tilaa)
Nykyään ihmiset ei halua sisustukseensa tuollaista levottomuutta vaikka olisi kuinka älykästä.
Hienoa että sun mielestä 2000-luvun alkuvuosina kirjahylly on ruma ja sekavan näköinen. Ilmeisesti on rumaa jos sisustus on mitään muuta kuin 2000 luvulta? Aika hemmetin erikoinen näkemys sulla.
kysyjä kysyi, että minä vuonna kirja muttui piilotettavaksi esineeksi ja minä vastasin. Nuo muut rumuusasiat ovat ihan omia ajatuksiasi.
btw... tätini puoliso on erään tieteenalan tohtori, tätinikin on akateeminen, eikä heillä ole kirjan kirjaa olohuoneessa. Työhuoneessa heillä on enemmän käytössä olevat, ja loput on laatikoissa vintillä. Ja viihdekirjat on ylensä kirjastosta.
[/quote]
Se, että olet "jonkun tieteenalan" tohtori tai (pelkkä mikä tahansa) akateeminen ei todista paljoakaan sivistystasostasi - tai varsinkaan tee kodista kulttuurikotia.
t. kahden lääkärin lapsi (ja lapsuudenkodissani oli suurehko kirjahylly ja -kokoelma, mutta klassikkoja aika suppeasti)
_kirjojen_ puute eikä _kirjahyllyn_ puute?
ainakin av-palstalaisilla on niin tilavat asunnot, että yksi huone on kannattanut pyhittää kirjastoksi. Jospa HS:n kuukausiliite tekisi tutkivan jutun suomalaisten kirjastohuneisiin.
jossa on kuva meidän reilu 30m2 kirjastohuoneesta joka toimii myös takka- ja kotiteatterihuoneena. t se 5,5 x 2,7 kirjaseinä
meillä ei ole tuollaista yleellisyyttä, mutta kavereilla on erikseen kirjasto-, takka- ja kotiteatterihuoneet. Mitä noita suotta yhteen niputtamaan. Minusta takka ja teatteri eivät alkuunkaan sovi samaan huoneeseen, vaikka niitä eri aikaan käytetäänkin.
samaankin aikaan, kuva heijastetaan samalle seinälle kuin millä takkakin on:) Ihanaa kölliä sohvalla katsomassa leffoja tai lukemassa takkatulen loimussa...
Voisi ne kirjat olla työhuoneessakin mutta sinne ei mahdu joten siksi yhdistetty 3 toimintoa.
_kirjojen_ puute eikä _kirjahyllyn_ puute?
Jos kirjat joutavat lojumaan vaatehuoneessa, laatikoissa autotallissa tai makuuhuoneen sängyn alla, on aivan naurettavaa väittää, että rakastaisi kirjoja ja lukemista ja että ylipäätään "harrastaa kirjoja". Ei sitä lukemista kaiveta esille pahvilaatikoista, kun osuu hetki aikaa, ei opeteta lapsia etsimään lukukokemuksia eikä yhdessä perheen kesken harrasteta lukemista. Kirjat ovat näille ihmisille vain jokin välttämätön paha, jonka kautta saada itselle pintatuntumaa keskustelunaiheista. Lukemisesta ja kirjoista nauttivat ihmiset rakastavat kirjoja, lukevat koko ajan jotain myös omasta kirjahyllystä (toki lainaavat myös kirjastosta) ja antavat harrastuksensa näkyä ystäville, sukulaisille ja lastensa kavereillekin, onhan se tärkeä osa elämää.
Ihan oikeasti te, jotka pidätte kirjoja rumina ja pölyä keräävinä ja sopimattomina ainakin olohuoneeseen ja ylipäätään ehkä mihinkään: mitä te teette olohuoneessa? Miksi olohuone on teillä olemassa? Teettekö perheenä siellä mitään? Onko lapsilta sinne pääsy kielletty? Onko se vieraita varten varustettu statussymboli?
Meillä olohuone on perheen kokooontumispaikka. Siellä lukevat koko perhe, kirjahyllystä valitaan sopivaa lukemista, jos kirjaston kirjat on luettu, pelataan lautapelejä kirjahyllyn alimmilta hyllyiltä ja ihan vieraidenkin kanssa keskustellaan näistä aiheista. Esim. siskoni käy usein kirjahyllyäni läpi kyläillessään, kun etsii itselleen uutta lukemista. Näin teen usein myös hänen luonaan. Keskustelemme myös paljon lukemistamme kirjoista. Se on elämäntapa. Lasten kaveritkin tutkivat usein lastenhuoneiden kirjahyllyjä ja olohuoneen kirjahyllyä ja pyytävät lainaan.
Kuka penkoo pölyistä laatikkoa autotallista sadepäivänä, kun tekee mieli lukea? Tai lähtee tarpomaan kirjastoon, kun kaikki lainakirjat on luettu ja on hetki aikaa lukea? MOnesti myös selaan lempikohtiani kirjoista, saatan ottaa niistä sitaatteja tai vain omaksi ilokseni piristää päivääni näillä.
Jos harrastaa paljon urheilua, säilyttää tuskin urheiluvälineitä pahvilaatikoissa. Jos harrastaa kokkailua, reseptit tuskin löytyvät vaatekaapin perältä. Kyllä vaan kertoo ihmisestä paljonkin, jos ne kirjat on sullottu laatikoihin ja autotalliin. Niistä ei välitetä eikä niihin ole kiinnostusta. Se, että lainailee kirjastosta pinnalla olevan trendikirjan ja osaa sitten työpaikan kahvikeskusteluissa antaa mielipiteitään, ei tee ihmisestä kirjallisuutta harrastavaa eikä muuten edes kovin sivistynyttäkään. Se on nimenomaan sitä kuorta, ei sisältöä. Persoonatonta pakenemista, ettei tarvitse itsestään paljastaa mitään aitoa.
En ole kovin nopea lukija. Muu perhe on. Mies ja kaksi lasta. Kuopus luki tänään noin 200 -sivuisen kirjan. Se on 8v.
Itse olen perheen hitain lukija, luulen.
Meillä on varastossa yksi tietosanakirjasarja, taitaa olla nimeltään fakta.
Muut kirjat on kirjahyllyissä.
Olen harmitellut sitä, että kirjahylly on mun työhuoneessa. Lapset eivät selaa sitä eivätkä hae siitä kirjoja.
Olisi kiva viedä kirjat olkkariin, mutta meillä on niin pieni tupakeittiö, että se ei van ole mahdollista.
Vinkkejä, miten saada lapset selaamaan kirjahyllyä?
Heillä on omissa huoneissaan hyllyt. Toisella on lastenkirjoja. Toisella hevoskirjoja.
Tosin noi ovat lukeneet jo kaikki.
Mun hyllyssä on sekalaista. Oikeestaan pidän vaan muutamasta fiktiivisestä kirjasta joita mulla on.Appelsiinin tuoksu taitaa olla suosikki. Äh, en tiedä. Sinuhe vieläkin kesken.
Lisäksi tykkään lintukirjasta, puutarhakirjasta ja muista tämäntyyppisistä. Huonekasvikirja, taitoluistelukirja...
eikai se nyt sitä tarkoita ettei ihmisellä kirjoja ole, jos ei ole kirjahyllyä :D tää tulee nyt yllätyksenä, mutta kirjoja voi ihan oikeesti säilyttää muuallakin.
En tajunnutkaan, että sivistyksen mittarina on nykyään jokin tietty huonekalu. Meillä, akateemisessa, sivistyneessä perheessä, ei ole kirjahyllyä. Ammattikirjallisuus on työpaikalla, klassikot ja trendikirjat lainataan kirjastosta. Joitakin lahjaksi saatuja kirjoja on makuuhuoneen laatikossa, josta kirjan saa napattua ihan yhtä helposti kuin hyllystäkin. Lapsen huoneessa on pieni kirjahylly, missä on lapsen omat kirjat, toki lainataan myös kirjastosta lastenkirjoja.
Olkkarissa kyllä luetaan, mutta kirjat haetaan eri paikasta. Olkkarissa on sohvat,stereot ja tv sekä viherkasveja + 3 senkkiä (videoiden ja levyjen säilytykseen) ja tietenkin valaisimia, matto sekä verhot. Ihan viihtyisä ilman kirjojakin.
Meillä luetaan joka päivä useita tunteja.
Ihan oikeasti te, jotka pidätte kirjoja rumina ja pölyä keräävinä ja sopimattomina ainakin olohuoneeseen ja ylipäätään ehkä mihinkään: mitä te teette olohuoneessa? Miksi olohuone on teillä olemassa? Teettekö perheenä siellä mitään?
Meidän olohuone on keittiön ja olkkarin yhdistelmä ja siinä ei ole ainuttakaan isoa yhtenäistä seinää. Minä haluan että olohuone on mahdollisimman avara ja siistin näköinen silä se on se tila jossa eniten ollaan ja jonka vieraat näkevät ensimmäisenä kun tulevat. Jos olohuone olisi erilainen niin siitä voisi lohkaista yhden nurkkauksen tms kirjahyllyille.
Meidän kirjat on eri huoneessa ovien takana. Meidän asunto ei ole mikään 500 m2 kartano joten ne kirjat voi yhtä hyvin hakea sieltä eri huoneesta. Eilen luin kahta eri kirjaa ja ostin kolme. Uudet kirjat laitoin paikalleen sinne ovien taakse ja karsin samalla muutaman divariin vietävän.
perheen sivistystason. Jos kirjat ovat jossain jemmassa, niin mitenkäs siinä voi tehdä mitään arviointia.
Jos et tuota ymmärrä, niin lue yksi.