Kyllä kirjahyllyn puute olohuoneessa kertoo perheestä olennaisen
Jos talossa ei ole kirjan kirjaa, niin ei ole sivistystäkään. Turha selittää, että mutku me käydään kirjastossa ja myydään ostamamme kirjat heti kirpparilla pois kun olemme sen lukeneet.
Kyllä kansa tietää, että te ette lue. :D
Kommentit (180)
Minä olen köyhästä perheestä. Meillä varsinkin isä luki paljon, mutta aina kirjaston kirjoja. Itsekään en ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt, mikä ero on sillä, että lainaa kirjan kirjastosta tai omistaa kirjan. Samalla tavalla se kirja molemmissa tapauksissa luetaan.
Pistin juuri viimeiset kirjani vähäisestä kokoelmastani myyntiin kirpparille.
YT,
tohtori
Minulla ei ole kirjahyllyä. En haali kirjoja (vievät tilaa asunnosta ja keräävät pölyä) ja ne muutamat jotka tahdon säilyttää, pidän kaapin ovien takana. Lastenhuoneessa on kirjoille pari hyllyä.
Sen sijaan luen taatusti enemmän kuin 90% teistä. Kierrätän, vaihdan ja lainaan kirjoja. Luen helposti pari romaania viikossa ja siihen päälle välipalaksi jonkin runo- tai novellikokoelman. Olen korkeasti koulutettu ja yliopistoaikoinani opiskelin myös kotimaista kirjallisuutta ja yleistä kirjallisuustiedettä... ihan silkasta mielenkiinnosta.
Mitä oleellista kirjahyllyn puuttuminen kertoo minusta?
Tässä oli paras selitys asialle: sivistys on poroporvarillista. Tiedän monta kommunistia, jotka ovat himolukijota ja kirjahyllyihmisiäkin. Menikö sulla nyt kahvit väärään kurkkuun? :D
Vai kirjallisuustiedettä. *kumartaa* Tosin vähän mietityttää, että saako sellaisesta kurssista mitään irti ellei lue kirjoja oikeasti.
ap
OT koomista, jos pitää korostaa itseään tuolla lailla, että "luen enemmän kuin te". Et varmasti lue enemmän kuin minä. Luen maailman eniten kirjoja viikkotasolla.
Turha vetää hernettä sieraimeen.
Miksi kirjahyllyn pitäisi olla olohuoneessa? onhan niitä muitakin huoneita.
Tietenkään sillä ei ole mitään merkitystä, missä huoneessa kirjat ovat.
ap
jo aika paljon itsestäsi. Ei ole sivistystä ei. Ajan hermolla olevan lukevat nykyään kirjansa ihan tableilta :) Sitäpaitsi kenellä oikeasti nykypäivänä on kirjahylly olohuoneessa??! Ihan hirveen junttia!! Jos haluaa säilöä opuksia kotonaan, niin sitä varten on ihan kirjastohuone, johon sen Boknäs-hyllynsä voi sijoittaa.
Mutta vielä enemmän kertoo se, mitä sanomalehtiä perheeseen tulee!
Etsittiin viime kesänä uutta kirjahyllyä, ja oli kyllä hankala löytää nättiä. Kirjahyllyjä kai ostetaan nykyään niin vähän, että valikoima oli tosi suppea.
Oikeasti sivistyneessä kodossa kirjat on boheemisti pinottu huoneiden nurkkiin. Makkarissa on erityisen isot pinot niitä opuksia, jotka on ihan pakko lukea kunhan vaan on aikaa.
vielä puhutaan tällaisista asioista ja siitä, miten kirjat on tärkeitä.
Pari vuosikymmentä eteenpäin, ja tilanne on ihan toinen.
Kirjahylly on kaunis osoitus siitä, että sivistys on kaikkialla ollut, duunarikodeissakin, itseisarvo. Mitä siitä, jos se suurimmaksi osaksi onkin ollut välillä täynnä sukulaisten valokuvia ja aaltovaaseja.
Kirjat kieltämättä pölyää eikä ne niin kauniita ole, ainakaan mulla. en myöskään pidä kirjahyllyni ulkonäöstä. Symboliarvo niin kirjoilla kuin hyllyllä on niin kova, että pidän ne siltä, vaikka joku tyylikäs umpilipasto olisi mieluisempi.
Mutta vielä enemmän kertoo se, mitä sanomalehtiä perheeseen tulee!
Meille ei ole tullut pariinkymmeneen vuoteen yhtäkään sanomalehteä.
minä voin kertoa miksi minä ostan :)
Rakastan kirjoja esineinä, olen aina lukenut paljon ja lapsena/nuorena kirjaston kirjoja ja kirjoja mitä kotona oli. Teininä sitten aloin enemmän ja enemmän ostamaan kirjoja, johtui lähinnä siitä että löysin ns. halvat kirjakaupat ja kirjakauppojen alennusmyynnit.
Minusta on mukava omistaa kirja minkä luen, ja aina välillä luen kirjoja uudestaan (vuosien tauon jälkeen). Lisäksi toisinaan törmää siihen, että tietyssä kirjassa viitataan toiseen (tai elokuvassa, jonkun bändin biisissä tmv. johonkin kirjaan) tai muuten tulee mieleen joku juttu, ja on näppärää kun se kirja löytyy kotoa.
Ja ei, en kerää harvinaisia ensipainoksia tmv. vaan yleensä ostan pokkareita. Nyt esim. Suomalaisessa saanut 3 pokkaria yht. 10€ (vai oliko se 12€?) joten mielummin ostan noita 6kpl sen sijaan että ostaisin yhden kovakantisen. Toki kovakantisiakin välillä tarjousessa, silloin ostan niitä. Ja tietyt kirjat mitkä haluan heti, ne sitten kovakantisina kalliimmalla.
Lukeminen on kai jonkinlaista pakoa arjesta, luen myös tietoteoksia, mutta tavallisissa kirjoissa noin. Siksi sen kirjan säilyttäminen on tavallaan kuin "muisto matkalta", samaan tapaan mitä ottaa ulkomaanmatkoilta kuvia tai ostaa jotain matkamuistoja mitkä vuosien jälkeen muistuttavat reissusta.
Meillä ei ole tosiaan ensimmäistäkään kisrjaa meidän olohuonessa. Eikä makkarissa eikä takkahuoneessa. Meillä on niitä varten ihan oma kirjastohuone. Ja sinne ei ihan ekana jokaista kyylää viedä...
Kirjoja?
Minun elämäni ei ole kirjojen lukemisesta kiinni. Luen kirjan jos sellainen tulee vastaan. Se ei kerro sivistyksestä yhtään mitään. Luutavammin olen fiksumpi jossain asiassa kuin sinä ja sille taas sinä et voi mitään.
Kestä se.
-Totaalisen kyllästynyt
ööh...miten kirjahyllyn puute oolohuoneessa kertoo ettei talossa ole kirjan kirjaa?
kuten meillä. Eli voi näyttää siltä, ettei olisi kirjoja, mutta onpa silti.
Tämä näin jaksamatta lukea muita vastauksia.
Minulle on ihan sama, jos joku ajattelee, että emme lue. Meillä on kirjat pois katseiden alta.
enkä lue kirjoja kuin muutaman vuodessa. En jaksa. Kun minulla on hetki vapaa-aikaa, surffaan tai notkun av-palstalla.
vastakin.
Vaikka nyt av:lta sain lukea, että tämä on noloa:-D
Vai oikein 5,5x2,7m kirjahyllyä! Tässä ketjussa tulee varsinainen alemmuuskompleksi tällaiselle pikkuruisen hyllyn omistajalle.
Mikä tuossa oli niin ihmeellistä - monilla on noin. Mies itse rakensi paikan päälle. Oleellisempaa oli kai kirjojen määrä;)
Onko olohuone tosiaan ainoa oikea, sallittu ja hyväksytty paikka kirjahyllylle?
Meillä ei ole olohuoneessa kirjan kirjaa, ne kaikki kun ovat työ-/vierashuoneen kirjahyllyssä.
Minulle on ihan sama, jos joku ajattelee, että emme lue. Meillä on kirjat pois katseiden alta.
jos on joku maanalainen kellari mihin ne voi säilöä. Meillä on niin paljon kirjoja ettei olohuonekaan riitä vaan niitä on keittiössä ja makkareissa ja työhuoneessakin. Ja halutaan että ne on näkösällä ja käytettävissä eikä missään vintissä mistä niitä pitäisi erikseen lähteä hakemaan. Meillä kirjat on joka päivän käyttöesineitä, ei koristeita eikä säilöttävää antiikkia.
Vai oikein 5,5x2,7m kirjahyllyä! Tässä ketjussa tulee varsinainen alemmuuskompleksi tällaiselle pikkuruisen hyllyn omistajalle.