Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...
Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.
Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.
Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.
Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.
Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.
Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.
Kommentit (307)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:16"]
Isommat korjaukset muodostaa sitä eroa. Paitsi putkiremontti kerrostalossakaan ei ole ilmaista.
[/quote]
Näinpä. Lisäksi putkistosaneeraus (toki kerran 30-40 vuodessa) maksaa johonkin 80 m2 kerrostalokolmioon niin vitusti, että sillä remppaa puoli OK-taloa lattiasta kattoon ja seinästä seinään jos tekee osan itse. Ja käy vielä kerran Thaimassa :D
Mä hoitelen lähes yksinäni pl lumityöt vanhaa vimpan päälle rempattua kartanoa. Piha on laitettu siten, että kitkemistä on aika vähän. Lapset leikkaa nurmen, mä istutan kesäkukat.Syksyisin ja keväisin puhallan pihan siistiksi. 2 vkn välein siivoan talon kunnolla, useammin ei väljästi kalustettua kannata siivota, mitä nyt eteistä ja keittiöö lakaisee. Hankalampaa oli asua 150m2ssa, jossa pöly valtasi jokapaikan alta viikossa.
Nollaketju.
Omakotitalo vaatii omia päätöksiä, mitä tehdään, omat rahat ja on itse oma huoltoyhtiönsä.
Kerrostalossa on vähemmän hoitamista. Yhtiökokouksessa linjataan mitä ei korjata ja siihen kaikkien on tyytyminen.
Omakotitalon kustannuksista voi sanoa, että ei juoksevat kustannukset ole sen suurempia kuin kerrostalossa. Kyllä kerrostalossakin maksetaan pihatöistä, vedestä, jätehuollosta, lämmöstä vastikkeen muodossa.
Pääomakustannukset yleensä ovat isommat, kun ainakin pääkaupunkiseudulla tontit ovat perkeleen kalliita. Mutta kerrostalon sijainnista lähellä keskustaa maksetaan myös maltaita.
Isommat korjaukset muodostaa sitä eroa. Paitsi putkiremontti kerrostalossakaan ei ole ilmaista.
Niin, mitä kukin haluaa. Tuo lumityökortti oli aika paha, koska kaksi viimeistä talvea ovat olleet hmm. tosi lumisia.
[/quote]
Me teetämme omakotitalon lumityöt ulkopuolisella lukuunottamatta rappusten ja sen edustan harjausta. Hintaa kertyy n. 200e/talvi ja sen saa kotitalousvähennykseen. Eipä ole paha!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:19"]
Niin, mitä kukin haluaa. Tuo lumityökortti oli aika paha, koska kaksi viimeistä talvea ovat olleet hmm. tosi lumisia.
[/quote]
Me teetämme omakotitalon lumityöt ulkopuolisella lukuunottamatta rappusten ja sen edustan harjausta. Hintaa kertyy n. 200e/talvi ja sen saa kotitalousvähennykseen. Eipä ole paha!
[/quote]
Tehdäänkö lumitylöt aamuöisin heti kun tarvetta?
Vanhan okt:n ostajan pitäisi lähteä hankinnassaan siitä ajatuksesta, että on samalla hankkimassa itselleen kokonaan uutta elämäntapaa ja harrastusta. Tällaisella ajatusmallilla pääsee pitkälle. Minulla on vanha okt, joka on samalla loppuelämän projekti. Teen siitä omannäköistäni korjaamalla sitä pikkuhiljaa, miten rahat ja jaksaminen riittävät. Minulla ei ole kiire saada heti valmista, vaan kestän hyvin vähän vaatimattomampiakin asuinoloja esim. siitä hyvästä, että saan lämmittää saunani puulla (mielestäni puusauna on ainoa oikea sauna), lapset saavat harjoitella pianon- ja pasuunansoittoa aina kun mieli tekee, ja voin joskus järjestää juhlat, jotka jatkuvat läpi yön...
On mukavaa, kun omalla pihalla ja sisälläkin on aina tekemistä ja puuhasteltavaa. Omien konkreettisten aikaansaannoksien näkeminen on IT-aikakaudella äärimmäisen palkitsevaa.
Työkaverini syytävät aikaa ja rahaa esim. purjeveneisiin tai moottoripyöriin, tai reissaavat ympäriinsä pelaten golfia eri puolilla maailmaa. Minun harrastukseni on oma taloni, josta saan varmasti iloa yhtä paljon kuin työkaverini omista raharei'istään :-)
n40
Kyllähän tässä omakotiasumisessa on rutkasti noita miinuksia. Minuakin ottaa päähän yllättävän isot lämmityskulut, sähkölaskut, jätemaksut sun muut. Päälle sitten jatkuvasti huoltokuluja kun koko ajan jotain paikkaa pitää olla korjaamassa. Mutta silti, kyllä ne plussat voittaa. Kokemusta on 8 vuotta kerrostaloasumisesta ja lapsuus/nuoruus kului rivarissa. Nyt asuttu 2 vuotta ok:ssa.
Ap, älä tukahduta itseäsi pihatöiden alle. Mäkin olin ihan loppu kun tuntui, että joka päivä olisi pitänyt jotain siellä huseerata jos olisi halunnut pihan saman jamaan kuin naapureilla. Sitten tajusin, että he ovat eläkkeellä, heillä siis on aikaa enemmän ja lopetin pingottamisen. Otetaan rennosti ja nautitaan siitä pihasta. On oma keinu, oma hiekkalaatikko, leikkimökki ja tilaa leikkiä. Talvella pieni pulkkämäki ja lumilinna. Ihanaa kun ei tarvitse aina lähteä puistoon! Voi mennä nuhruisena kotiminänä vain pihalle, juoda kaffet, ei tarvitse sosiaalisoitua (aina ei jaksa ja meillä puistossa aina joku tuppautuu juttusille) ja pitää silmällä lapsia.
Ajetaan vain nurmikko silloin tällöin, haravoidaan stressittömästi vasta sitten kun kaikki lehdet on tippuneet niin menee kerralla, kukkapenkeissä vaan helppoja monivuotisia kukkia ja jos jaksan joskus kuopsutan rikkikset pois (harvemmin jaksan ja kivalta se silti näyttää!). Marjat kerättiin pakkaseen ja nyt tulee omppuja, siinä ne isoimmat hommat. Ylimääräiset omput lykkään tienposkeen ja kyltti,että saa ottaa. Aina menevät ja ei tarvitse ihmetellä mihin niitä tunkisi. Ja lumilinko hankittiin, menee pihatie nopeesti sillä puhtaaksi. Autotallia ei ole, joten järjestettiin pistoke niin, että autoa ei edes tarvitse ajaa pihan perukoille, vaan se on talvet parkissa portin lähellä. Aamulla riittää kun kolaa 2x2m alueen, ei ole iso juttu ja kolausta vaativia lumiaamuja täällä on ylipäänsä aika harvoin.
Ihanaa kun ei tarvitse miettiä mitään hiljaisuuksia, suihkussa voi käydä koska lystää ja pyykkiä pestä yöllä. Vauva ja uhmis kun huutaa niin ei tarvitse tippaakaan miettiä, että mitähän naapurit tuumaa. Remontit alkaa sitten kun itselle sopii ja ne mitkä ei meistä ole oleellisia ei ala ollenkaan. Remonttia voi tehdä vaikka yöllä jos siltä tuntuu. Ei ole mitään kokouksia kun itse saadaan päättää kaikesta. Ei ole talkoita tms. joihin oletetaan osallistuvan tai katsotaan muuten pahalla silmällä. Ja tosiaan pihalla saa olla rauhassa, naapuri ei syynää särmin yli tai kuule joka sanaa kun etäisyyttä on enemmän kuin se metri pari. Kukaan ei tupakoi heti meidän terassin vieressä, vauvaakin voi nukuttaa surutaa pihalla. Naapurin vieraat tai juhlat ei kuulu. On tilaa säilyttää tavaroita kun ei tarvitse yrittää ahtaa kaikkea häkkivarastoon. Kukaan ei kyttää parvekkeeltaan lasten ääniä ja nosta äläkkää leikkien äänistä. Kukaan ei hakkaa kepillä seinää tai lattiaa samasta syystä....
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
Tehdäänkö lumitylöt aamuöisin heti kun tarvetta?
[/quote]
Tehdään, näin on sovittu tekijän kanssa. Tarkemmin että on tehty ennen klo 7 jolloin meiltä lähdetään töihin.
Miksi ihmeessä ette selvittäneet noita täysin tavallisia omakotiasumiseen liittyviä asioita ENNEN, kuin ostitte omakotitalon? Ei lisättävää.
Tulipa tuossa asuttua rivareissa,jossa ei ollut mitään huoltoyhtiötä hiekottamassa,kolaamssa,hoitamassa istutuksia.Asukkaiden itse hoidettavissa.Oli kiva lähteä sohvalta lojumasta ja kolaamaan parkkipaikkaa,kun lunta oli polviin asti.Hoidin myös rikkaruohot pois leikkialueelta.Kävin talkoissa tekemässäkin jotain,taloyhtiön miehet vain nojasivat haravoihinsa ja juttelivat,grillaukseen kyllä tulivat.
Tänä keväänä ostimme omakotitalon ja kivaa on ollut.On ollut tekemistä,pihaa ei oltu hoidettu mitenkään 7-10 vuoteen.Minusta on kivaa päästä sohvaperunasta maata möyriväksi emännäksi. :)
Palvelusväkeähän voi palkata, jos ei itse jaksa tehdä hommia ja rahhoo on. Verovähennystähän saa. Jos on valmis laittamaan lapset lähikouluun pienestä etnisyydestä huolimatta tai 5-10min bussimatkan päähän kouluun, Helsingissä on vielä jokunen alue joilla hinnat ovat järjellisiä.
Ensimmäinen talomme oli rakennettu -68.
Se oli loppumaton työ.. Vanhasta ei saa koskaan uuden veroista.
kun sait seinän maalattua valkoiseksi, ikkunan puitteet näytti keltaisilta, ne maalattua taas katto jne..
nyt asumme toista vuotta uudessa, itse rakentamassa ja suunnittelemassa talossa.
tätä jaksaakin jo hoitaa ja puunata, kun tietää että lopputulos hivelee omaa silmää.
tämä täytyy ottaa ikää kuin harrastuksen kannalta.
mutta jos pensseli tuntuu ikävältä kädessä, omakotitalo on ehdottomasti väärä asumismuoto..
meillä työt jakaantuu niin mieltymysten mukaan.
itse pidän maalaamisesta, rappaamisesta ja ruohon leikkaamisesta.
mies hoitaa taas asennus hommat.
helpottaa esim se, ettei meillä ole kummempia istutuksia.
havut on meidän juttu, joten aika helpolla päästään niiden suhteen.
sisällä paikkamaalasin juuri jalkalistat.
mutta uskon todella, että jos tästä ei nauttisi olisi se todella raskasta.
koita jaksaa sen aikaa kun saat miehellesi.
voihan sitä ostaa isomman rivarin.
ps. Varmasti joku ammattimies tulee myös teidän pihan auraamaan, kun vain rohkenet kysyä.
meille maksoi ekassa asunnossa 20e/talvi Ja tuli aina samalla kun meni muutenkin ohi.
Vaimoni on kinunut taloa koko ajan. Minä en. koska tiedän millaista se on ja meidän rahat ja aika ei riitä. Meillä on lisäksi kesämökki ja sen korjailuun menee kanssa aikaa ja rahaa. Siksi olen katsonut että rivitaloasunto saa riittää meille, vbaika naapurit joskus tupakoi ja paistaa valkosipulille haisevaa ruokaa.
Huomaa että etelän veteliä porukka täällä :D Ite asun lapissa joten pitkä matka joka paikkaan. En voisi kuvitella asuvani kerrostalossa ikinä! Vain ja ainoastaan väliaikaisesti ja pakosta. Ennen asuin maalla ihanasti miehen ja koiran kera, ei näköyhteyttä naapureihin. Oli mukavaa kun oli tekemistä ja ne sai tehdä omaan tahtiin. Mies puuhasteli tallissa, minä siivosin tai kokkailin samalla. Monesti yhdessä tehtiin pihahommia tai pieniä puuaskareita. Lämmitettiin uunia ja mielestäni pihan kolaus on hyötyliikuntaa! Koira sai olla irti kokoajan ja pihalla leikittiin paljon koiran kanssa. Pääsi kävelylle luontoon kun ovesta ulos astui ja niin kauan kuin jaksoi kävellä. Nyt töiden perässä muutettu kerrostalon kautta mökkialueelle ja kyllä vituttaa! Koti on hunningolla kun en saa kotitöitä tehtyä koska miehellä ei ole ulkona tekemistä. Kun ollaan molemmat sisällä en halua 'tuhlata' yhteistä aikaamme siivoamiseen, pienellä pihalla lumityöt taittuu mönkijällä käden käänteessä, joten sinne meni hyötyliikunta, eikä tuossa ajassa juuri tiskejä/pyykkejä kummempaa ehdi siivota. Koiraparka on vain hihnalenkkien varassa ja ulkona häkki lisäksi. Ja jotenkin tuntuu tuo jonkun mainitsema 2000m2 tontti pieneltä kun meillä on nyt sellainen, ostimme aikoinaan 1ha tontin että joskus sinne rakennamme, mutta sekin tuntuu jo pieneltä ympärille nousevien OKT:den keskellä.. Unelma olisi joku vanha hirsirakennus, ehkä maatilalta, olis iso talli ja kaikki. Mielestäni nämä pienet projektit on sitä yhteistä aikaa ja välillä omaakin aikaa. Omalta pihalta kaadetut puut haloiksi ja kuivumaan, sese on mukavaa ja taas hyötyliikuntaa, ei tarvi salille lähteä. Ja ne naapurit! Kyllä mielelläni asun ihan rauhassa luonnon helmassa ilman huolta naapureista. Ja maallakin voi harrastaa! Miehen kanssa hyppäämme kelkkojen kyytiin ja ajelemme vaikka makkaran paistoon! Mutta toiset tykkää isästä, toiset äidistä, ite tykkään luonnosta ja rauhasta maalla.
Ja täällä tosiaan lunta riittää, mutta ei ole kertaakaan koskaan tarvinut tehdä lumitöitä ennen töihin lähtöä, kyllä ne tehdään töiden jälkeen.. Millä madalletuilla katukiitureilla ajatte jos pitää piha kolata ennen töihin lähtöä? :D Kuulostaa aika hulluilta jutut täällä. Ja niitä kotitöitä on sen verran kun ite tekee.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 10:36"]
Kolaamiseen menee ehkä 20 tuntia talvessa? jos 20min kolaa 60 pv:na. Sen voi ottaa ulkoilun kannalta, tai sitten narista siitäkin. Se on kuitenkin niin, että kun sen itse tekee niin tulee tehtyä. Kenen kerros/-rivitaloyhtiössä aurataan AINA kun on tarve?
[/quote]
Täällä aurataan. Ei tarvitse tulla kuin sentti lunta niin johan on talohuolto vauhdissa, nähty on =)
Minäkään en muuttaisi ok-taloon. Niin paljon vaivattomampaa asua tässä asunnossa. Naapurit ovat mukavia ja aika usein kesäisin istuskellaan isolla porukalla pihalla grillaten ja höpötellen (taloyhtiön grilli).
Kaveitakin lapsilla on täällä paljon. On helppo lähteä vaikka kalaan kun lähin ranta on tien toisella puolella. Eli ei asuta missään betoniviidakossa (kerrostaloja täällä on hurjat viisi, loput ok-taloja).
Miinuksena sanoisin pitkät välimatkat (keskustaan reilu 20km ja lähimpään kauppaankin 4km) sekä vieressä oleva satama josta aika ajoin lähtee enemmän tai vähemmän ääntä.
Jos halutaan olla oman perheen kesken rauhassa, lähdetään mökille(oma pieni saari).
Onhan tässä omassa talossa työmaata, mutta paljon etuja. Esim. musiikkia saa soittaa koska tahansa miten kovalla vaan, voi vapaasti harrastaa myös nikkarointia, kuvanveistoa, moottori-romujen korjausta, mattojen kutomista jne. Naapurien vaatimuksista puutarhanhoidon suhteen ei tarvitse välittää jos talo on vähän syrjässä eikä just siinä puutarha-kaupunki-alueella. Lapset ovat myös saaneet peuhata ja puuhata vapaasti.
Paljon olemme säästäneet rahaa verrattuna osake-asumiseen, mikä johtuu siitä etttä ostimme vanhan talon halvalla ja olemme itse tehneet melkein kaikki remontti-hommat.
Kysymys on siitä kuinka haluaa elää ja ikävää on jos puolisoilla on noinkin eriävät mielipiteet kuin ap:n tapauksessa. Toivottavasti löydätte kompromissin.
Kyllä muakin välillä kaduttaa ja minäkin sentään olen maalta kotoisin, että olisi pitänyt tietää mihin ryhdyimme!! Mies enemmän kuin minä haluaa asua maalla ja iso tonttikin pitää muka olla. Eli tässä ollaan. Talo onneksi uusi joten siinä ei paljon tekemistä, no jotain maalausta pitäis taas olla tekemässä kunhan kesä tulee. Autotalli on puolivalmis, siinäkin riittää maalattavaa!
Mun mielestä tässä on älyttömästi tekemistä, erityisesti KESISIN. Miehellä yritys joten hän on paljon poissa. Kaikki nurmikon leikkuut jää mulle ja lapsille. Meillä onkin ISO nurmikko. Tontti on kokonaisuudessaan 1,5 hehtaaria!! Osa on ns. ruohikkoa/peltoa, joskus joku maajussi tulee niittämään siitä pisimmät heinät alas.
Mulla on muutama kukkapenkki siellä sun täällä. Ei niitä hoitamattakaan voi jättää :(. Kesäkukkia istuttelen ja laitan ja niitä pitää hoitaa. Kasvimaa mulla on pienehkö, isoa pidin aikoinaan, mutta enää en ehdi sellaista hoitaa.
Kyllä sen olen monesti todennut, että tämä vie aikaa tuhottomasti muulta. Mä kun tykkäisin enemmän esim. kuntoilla, tehdä pitkiä pyörälenkkejä tai lähteä perheen kanssa jonnekin päiviksikin, niin aina tuntuu ettei ole aikaa. Tai harvemmin kuin haluaisi :(. Ensin sitä tekee päivisin töitä, sitten iltaisin pitäisi tehdä jotain pihatöitä.
Meillä on muitakin rakennuksia tässä tontilla jotka kaipaavat kunnossapitoa. Aina tekemistä riittää!!!
Kyllä rivarissa olikin vapaata ja oli aikaa tehdä mitä lystäsi.
Okt-asuminen sopii nk. tekevälle ihmiselle. Olen maatilalta kotoisin, tottunut siihen ettei työt tekemällä lopu. Kaupunkielämää on tullut kokeiltua jo reilu kymmenen vuotta sekä kerrostalossa että rivarissa, eikä kumpikaan asumismuoti (tai siisti sisätyö) sovi minulle. Taitaa käydä niin että jätän nämä hommat muille, menen maatalousoppilaitokseen ja ryhdyn tilanjatkajaksi. Onneksi mieskin on samansorttinen, ja suostuvainen kotivävyksi. ;)
Ap on oikeassa. Omakotitalo on todella kallis asumismuoto. Joka muuta väittää, valehtelee.
Kerronpa miltä tuntuu kun on asunut kerrostalossa koko elämänsä.
Nyt n. 7 vuotta tässä taloyhtiössä asuneena voin sanoa, että kauheeta on. Joka yö kuulet kun naapuri lähtee yötöihin samaan kellon luyömään. Mies ja nainen riitelee ja mäiskii yläkerrasa joka päivä. Melu on sietämätön.
Parkkipaikalla naapuri kyttää ja soittaa kunnallisen sakottamaan jos on auto väärin parkkeerattuna. Hanoja lasketaan ympäri vuorokauden. Vihreätä ei ole missään. Pelkkää asfalttia joka puolella. Yhtiövastike on noussut yli 300 euron.
Mitään tekemistä ei ole ja se on kamalaa. Istut vain ja katsot telkkaria.
Haluaisin omakotitalon pihatöineen ja tekemisineen.