Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...
Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.
Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.
Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.
Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.
Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.
Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.
Kommentit (307)
Asumme sekä rivitalossa että omakotitalossa! Rivari on iso pääty huoneisto, jossa lapsilla omat huoneet ja tilaa on paljon! Pihaakin on mitä laitella kesäisin. Asumme myös omakotitaloa, ja se on kyllä mukavaa! Omakotitalo on rauhallisella paikalla, mutta kuitenkin vain parinkymmenen kikometrin päässä rivaristamme. Siellä voidaan viettää pitkiäkin aikoja ja aikuistuvat lapset saavat talostella rivarissa. Oikeastaan ihan mielettömän hyvä ratkaisu! Ihana luonnonpiha omakotitalon tontilla joten ei ole hirveää stressiä senkään suhteen!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:25"]
Mulla on ystävällismielinen kysymys: miksi tällaisiin ketjuihin ilmestyy aina näitä omakotitalohulluja suut vaahdossa todistelemaan, miten ihanaa ja mahtavaa ja ilmaista ja vaivatonta se OKT-asuminen on? Jos ketjun pointti on se, ettei ap viihdy niin miksi teidän pitää yrittää todistaa väite vääräksi?
[/quote]
Onko keskusteluketjun tarkoitus mielestäsi siis se, että yksi esittää mielipiteen (=avaus) ja keskusteluun saavat osallistua vain ne, jotka ovat aloittajan kanssa samaa mieltä?
Eikai täällä kukaan "yritä todistaa väitettä vääräksi", vaan kertoa omista kokemuksistaan liittyen omakotitalossa asumiseen. Minä ainakin haluan ehdottomasti kuulla asiasta molempia puolia, sillä tulevaisuudessa olisi tarkoitus asua omakotitalossa. Koko elämäni olen asunut rivi- ja kerrostalossa ja vihaan tällaisia asumismuotoja missä naapurit ovat niin lähellä ja heidät on otettava huomioon. Aion siis varmasti hankkia omakotitalon mutta haluan mielelläni tietää mitä kaikkea on otettava huomioon omakotitalossa asuttaessa.
Eikä täällä ole kukaan suu vaahdossa todistellut mitään, tämähän on ollut asiallinen keskustelu.
Kiitos Ap tämän aloituksen tekemisestä!
Asunnonhankinta ajankohtaista ja viestisi ja muu keskustelu on antanut ajateltavaa.
Asuimme kerrostalossa, kun lapset olivat pieniä. Hankaluutena oli, että aina oli oikein "lähdettävä" ulos varta vasten. Samoin sisään tullessa ei ollut paikkaa, missä puhdistaa kuraisia tai lumisia vaatteita ja kenkiä.
Muutimme rivitaloon lasten ollessa alakoululaisia ja oli kyllä ihanaa päästä maan tasoon asumaan. Oli oma piha ja ovesta pääsi suoraan ulos. Siinä asuimmekin niin kauan, kun lapset alkoivat muuttaa pois kotoa. Sitten aloimme olla kypsiä siihen kolhoosiin ja jatkuviin riitoihin kaikista taloyhtiön jutuista. Suurin osa naapureista oli ihan sopuisia, mutta muutama aiheutti paljon skismaa.
Niinpä teimme toisin kuin monet muut eli muutimme omakotitaloon siinä vaiheessa, kun jäimme kahden! Meillä oli (ja on edelleen) myös mökki eli työtä on enemmän kuin ehditään tehdä, mutta tämä on meille elämäntapa. Talomme on yhdessä tasossa ja aika pieni , mutta riittävä myös lasten perheiden yöpymiseen. Ajattelemme pärjäävämme tässä vanhoinakin, sitten vaan on raaskittava ostaa palveluja. Ihanaa on, kun saa päättää kaikista remonteista ja pihatöistä itse eikä tarvitse kuunnella kenenkään valituksia.
Pihaan kannattaa laittaa eri aikoina kukkivia pensaita ja pikkupuita; ne ovat paljon helppohoitoisempia kuin kukkapenkit. Jos haluaa kasvattaa vihanneksia yms., niin niille puiset, reilut laatikot.
Kyllä omakotitalossa on paljon työtä eikä koskaan ole tunne, että nyt on kaikki tehty. Jos ei siedä keskeneräisyyttä, niin ei ehkä ole omakotiasuja. Samoin, jos on paljon kodin ulkopuolisia harrastuksia, niin aika ei riitä kaikkeen. On hyvä olla vähän suurpiirteinen, mutta kuitenkin jaksaa huolehtia ja tarkkailla perusasiat, jotta talo pysyy kunnossa.
Minulle oma rauha ja oma vapaus ovat niin tärkeitä, että ne vievät voiton omakotitalon "vaivoista".
Onko tullu ostettua susi talo jos on kokoajan tekemistä? Meillä 76 vuoden okt ja kyllä tässä on saanut vaan lötkötellä, autotalli tien vieressä, jota kaupunki auraa, eli polku sinne vaan kolattava. Ei sitä lunta ja ruohoa noin järjettömästi tuu että ei muuta ehdi tehä. Huh huh..
No sama meillä, paitsi että talo on yksin miehen. Mä oon koko elämäni asunut kerrostalossa, eikä mua todellakaan kiinnosta lumityöt, puutarha, remontti yms.. ei ole mies multa kyllä niitä vaatinutkaan ainakaan nyt kun olen raskaana mutta muutan kyllä saman tien kerrostaloon jos pitää jotain kukkia alkaa istuttamaan.
Minun elämäni paras päätös oli ostaa puolisoni kanssa omakotitalo maalta <3
Rakastan istuttaa kukkasia ja hoitaa pihaa, puolisoni puolestaan on taitava käsistään ja korjailee ja tekee kaikkia kivoja juttuja. Tälläki hetkellä parhaillaan kiinnittelee eilen tekemäänsä tulevan esikoisemme hoitopöytää kodinhoitohuoneeseen.
Ja oi ei, en itsekään tykkäisi jos pitäisi talvella alkaa kolaamaan lunta. Meillä on ulkorakennuksessa traktori, jolla saa nopeesti isonkin alueen kolattua.
Rakastan tätä elämää <3
Itse niin jo haaveilen omakotitalosta, itse niin rakastaisin kun saisi pyntätä talon juuri sellaiseksi kuin haluaa. Puutarhanhoitoa myös rakastan, on meillä nytkin pikkuruinen piha, mutta eipä sinne saa menemään paria kukkapuskaa enempää :S
Asun tällä hetkellä omakotitalossa ja ihan kiva tässä on asua. Pihahommua on jonkin verran, kesällä ruohonleikkuuta, syksyllä lehtien haravointia ja talvisin lumenluontia. Tätä ennen asuin vuoden rivitalossa ja inhosin sitä ylikaiken, uteliaita ja äänekkäitä naapureita, typeriä pihatalkoita, vielä typerämpiä yhtiökokuksia ym. Kerrostaloelämää on myös tullut kokeiltua ja sekin oli ihan jees, kesäisin tosi kaipasi omaa pihaa.
Asuin itse lapsuuteni omakotitalossa, ja se oli niin huoletonta ja mukavaa. Niin kai, kun en itse ollut vastuussa mistään.
Myytiin keväällä talo ja muutettiin työpaikkojen viereen kerrostaloon. Leikkipuistot ja harrastukset kävelymatkan päässä, voitiin myydä toinen auto, työmatkat lyheni niin, että kotoa voi lähteä fillarilla kymmenen minuuttia ennen palaverin alkua ja hyvin ehtii. Kauppaan on niin lyhyt matka, että lapset voi hyvin käydä hakemassa puuttuvat aineet sillä välin, kun itse valmistelen ruokaa.
En kyllä enää ikinä muuta omakotitaloon, vaikka siinä oli hyviäkin puolia. Tykkään kuitenkin niin paljon enemmän tästä lisääntyneestä vapaa-ajasta.
Jos ei halua remontoida ja puuhastella, voi ostaa valmiiksi kunnostetun talon. Meidän talo on alunperin 20-luvulta, ollaan asuttu nyt 5 vuotta eikä olla tehty mitään. Eikä meinata tehdä seuraavaan viiteen vuoteen. Jossain vaiheessa saatetaan laittaa uudet kaakelit pesuhuoneeseen ja vessaan, yhden viikonlopun homma.
Pihahommat on mun mielestä suurimmaksi osaksi ihania, se kun saa laittaa oman mansikkamaan ja kasvimaan ja ostaa kesäkukkia ruukkuihin. Toki rikkaruohojen kanssa menee aikaa, mutta samalla niitä nyppii, kun lasten kanssa muutenkin ulkoilee. Itse en todellakaan jaksaisi kököttää koko kesää kerrostalossa tai ulkoilla vain puistoissa. Ihana maata omalla pihalla puutarhakeinussa, grillata jne!
Myöskään joka talossa ei lumityöt ole niin kamalat. Meillä kolattavaa vain vähän, emmekä ole joutuneet aamuisin kolaamaan, vaan vasta iltapäivällä. Hyvä jos 10 kertaa talven aikana sitä kolaamista muutenkaan on. Kevyttä pakkaslunta voi olla usein, sen kolaaminen ei vie kymmentä minuuttia kauempaa. Ja taas lasten ulkoilut hoituu samalla.
Meillä kiinteistövero taitaa olla 140 euroa vuodessa, eli ei paha sekään. Mua kyrsisi maksaa jotain vastikkeita vuodesta toiseen. Nautin todella paljon omakotiasumisesta!
Myönnän silti, että rahaa oli enemmän käytössä kerrostalossa. Kävimme ennen paljon enemmän konserteissa, elokuvissa ja ulkona syömässä. Mieluiten käytän kuitenkin rahani omaan rauhaan ja pihaan.
koko ajan on pakko kuoputtaa?i.
Teistä en tiedä mut meidän pohalta ei ruohot leikkaanu eikä lehdet haravoidu itsestään. Jotain niille vähille pusikoillekin pitää tehdä tai tulee julkisivulautakunta valittamaan. Ja korjailla aitoja, maalata vajaa, asentaa pihavaloja ym. Koko ajan jotain.
Minä en ole. Valitettavasti minunkin oli ensin hankittava okt, ennen kuin tajusin tämän.
Ja kyllä tiesin, että asumiskustannukset nousee ja laskettiin että meillä on niihin varaa - niinkuin onkin! Mutta pointti on se, että minusta se talon oma rauha ja vapaus ei ole kaiken sen rahan arvoista. Sillä ylijäävällä rahalla ja varsinkin ajalla voisi tehdä paljon kivoja asioita koko perheen voimin :)
lähes kaikki omakotitalon edut, eikä maksa kuin sen yhtiövastikkeen :)
Meillä on iso piha, josta olemme itse vastuussa (siis istutukset ja nurmikko), muut hommat hoitaa huoltoyhtiö - ei lumitöitä eikä kunnostusta, ei jätemaksuja eikä veroja. Yhtiövastike on alle 500e kuussa ja sisältää myös lämmityksen. Itse maksamme sähkön ja vesimaksun (ja sen yhtiövastikkeen).
Olemme tätä aiemmin asuneet rivitalossa, kerrostalossa ja omakotitalossa ja tämä vie voiton kaikista :)
Minä niin kaipaan takaisin ok-taloon.
Saa kaivaa kuopan mihin haluaa...luoda talvella lunta kyllikseen..möykätä yötä myöden.
Eikä ole saatanan idiootteja pissis-tekorusketus-besserwisser asennevammma naapureita...
koko ajan on pakko kuoputtaa?i.
Teistä en tiedä mut meidän pohalta ei ruohot leikkaanu eikä lehdet haravoidu itsestään. Jotain niille vähille pusikoillekin pitää tehdä tai tulee julkisivulautakunta valittamaan. Ja korjailla aitoja, maalata vajaa, asentaa pihavaloja ym. Koko ajan jotain.
Meistä ei ole kumpikaan puutarhaihmisiä joten ostettiin talo jonka tontti on metsämaata. Eipä ole hoitamista kun on kuusikkoa ja männikköä vaan piha ja mustikkaa ja muuta varpua kasvaa maassa :)
Ei ole paljoa töitä talostakaan ollut, meillä on 1980-luvulla rakennettu tiilinen omakotitalo jonka edellinen asukas joka oli alkuperäinen rakennuttaja, oli hyvin remontoinut ja laittanut sisätilatkin nykyaikaiksiksi.
Mulla on ystävällismielinen kysymys: miksi tällaisiin ketjuihin ilmestyy aina näitä omakotitalohulluja suut vaahdossa todistelemaan, miten ihanaa ja mahtavaa ja ilmaista ja vaivatonta se OKT-asuminen on? Jos ketjun pointti on se, ettei ap viihdy niin miksi teidän pitää yrittää todistaa väite vääräksi?