Mitä teidän 8kk vauvat osaavat? neuvolan mukaan meillä kehitytään liian hitaasti
vauva on 8kk 1vko vanha, ei konttaa. Ryömii sujuvasti, välissä pysähtyy ja nousee konttausasentoon huojumaan, lysähtää takaisin ja jatkaa ryömien. Ei nouse istumaan itse, jos laittaa istumaan, istuu tukevasti ilman tukia. Ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin ja ottaa pois sieltä, jos laitan jotain tavaraa rasiaa niin noukkii kyllä pois sieltä, mutta ei itse laita sinne mitään. Ei opettele itse syömään, vähän ohjattuna laittaa kyllä lusikan suuhun, mutta jos annan vain ruuan ja lusikan käteen, keskittyy pyörittämään lusikkaa käsissä ja ruoka on pitkinpoikin.
Oltiin tänään neuvolassa ja sanottiin että kehittyy hieman ikätasoaan hitaammin ja käskivät aktivoimaan enemmän. Kuinka näitä nyt sitten lähtisi aktivoimaan?
Kommentit (75)
Ap:n vauva vaikuttaa omaan korvaani ihan täysin "normaalilta".
Oma esikoiseni oppi vasta kääntymään vatsalleen tuossa iässä, oli niin tyytyväinen selällä köllötellessä, lueskeli kirjoja ja leikki leluilla niin että käytti jalkoja apuna! Sukulaismummot oli kyllä kovin huolissaan, mutta neuvolassa ei puututtu tähän mitenkään. Onneksi ei, turhaan oltaisiin vain huolestuttu.
8kk iässä sitten kieriskeli huoneesta toiseen, kun oli oppinut kääntymään (samoin tein muuten itsekin tuon ikäisenä). 9kk iässä oppi ryömimään. 10kk iässä konttasi ja nousi istumaan ym. 11kk iässä käveli muistaakseni tukea vasten. 1v1kk isässä käveli ilman tukea, ja samaan aikaan oli jo sanavarastoakin kertynyt. Sen jälkeen kaikki motorinen kehitys on tullut ihan samaan aikaan ikätovereiden kanssa (pyöräilyt, luistelut, uinnit ym). 2. luokka koulussa menee hienosti ja kavereita riittää.
Ei kannata välittää urpoista neuvoista.
Meillä kans osattiin 8kk kävellä tukea pitkin ja seisoa ilman tukea. Tavaroita laiteltiin purkkiin ja pinsettiotteella noukittiin kaikkia pieniä murusia. Nokkamukista joi itse, mutta ei käyttänyt lusikkaa kyllä!
Sitten taas yhden tuttavan lapsi joka juuri nyt 8kk ei tee kertakaikkiaan yhtään mitään! Ei edes ryömi! Osaa kääntyä selältä vatsalleen, mutta ei toisinpäin. Lelu pysyy kädessä juuri ja juuri. Ei istu ja lusikasta ymmärtää yhtä paljon kuin sika viulunsoitosta. Edes tuttipullosta ei osaa makuullaan juoda itse. Tämä lapsi onkin koko tähänastisen ikänsä kököttänyt sitterissä, joten ei ihme! Ei ole kyllä tämän äiti ainakaan minulle tunnustanut että olisi neuvolassa "moitittu"
Meillä on kaksi tytärtä. Esikoinen oppi konttaamaan 10kk iässä ja konsonanttijokeltelukin tuli vasta silloin. Kävelemään lähti vasta 1v7kk iässä! Todella myöhäinen oli. Ekat hampaatkin puhkesi suuhun vasta 11kk iässä. Nyt on aivan normaali kolmevuotias.
Kuopus on nyt tällä viikolla täyttänyt 6kk. Tällä hetkellä kiikuttelee itseään konttausasennossa, ryömii ja konttausasennossa peruuttaa taaksepäin. 2kk iässä kääntyi jo omin päin vatsalleen. Jotenkin on fiilis et kuopus takuulla kävelee 1v synttäreittensä tienoolla. Nää meidän tytöt tuntuu olevan kehityksessä kuin yö ja päivä.
Vaikka tuo meidän esikoinen oli motoriikaltaan noin matti myöhäinen, niin ei siitä koskaan suurta haloota neuvolassa nostettu. Silloin kun ikää oli 1,5v niin silloin vasta otettiin parin kuukauden päähän ylimääräinen kontrolli, et jos ei silloin kävele, niin saa lähetteen fysioterapeutille. No lähtihän se sitten kävelemään kun aikansa jahkaili.
Just niinku meillä!
Nyt syö itse, kävelee, kiipeilee, puhuu jne. 1 v 3 kk.
Tämä kielellisesti kehittynyt nopeasti, puhuu noin 35 sanaa, ymmärtää moninkertaisesti enemmän.
Neuvolassa ei kyllä ikinä sanottu, että olisi ollut hitaasti kehittynyt!! Ja todellakin teki nuo mainitsemasi asiat 9-10 kk vanhana.
Vaan lähettää jatkotutkimuksiin jos ei kehity!
Me odotellaan lähetteen kirjoittamista neurologille.
Kyllä niitä asioita ihan oikeiden syiden takia seurataan. Sama jos lapsi ei kasva tai kasvaa liikaa, vaikka pää mitataankin kasvavan liikaa.
Ei kaikkea voi niputtaa siihen että ollaan yksilöitä. Jos lapsia ei tutkittaisi eivät lapset saisi riittävän ajoissa mm. toimintaterapiaa tai jää sairauksia huomaamatta.
Tilannetta seurataan ja se on hyvä asia, kehitystä voi tulla ja silloin on yksilöllistä mutta voi myös olla niin ettei mikään antamasi virike ja opettelu tuota tulosta ja jotain on vialla. Silloin otetaan se jatkotutkimus ja siitä päästään taas eteenpäin. Mikään ei korjaannu hetkessä: lapsi joka tarvitsisi mm. toimintaterapiaa muttei sitä saa esim. vanhemmat valehtelee neuvolassa ja syyttää käynneillä lapsen olevan vaikka ujo eikä tilanteeseen puututa, silloin se lapsi jää yksin ja lapsi jää isompana esikoulussa vaikka muista jälkeen ja vasta silloin ulkopuoliset alkaa katsella lasta, joskus jopa koulussa huomataan että lapsi ei pärjää, kärsii tilastaan eikä onnistu oppimaan muiden mukana.
pidätkö vauvaa liikaa sylissä?
Jos pidät, vauvan motorinen kehitys ei käynnisty niinkuin pitäisi.
luuli että vauva on jo vanhempi?
Meillä vauva oppi istumaan tuetta vasta 9-kuisena, konttasi 10-kuisena ja söi lusikalla 1v2kk:n iässä ja oli hänkin täysin normaalirajojen sisällä.
Ei meidän 8-kuinen vielä istu, ei edes ryömi, saati konttaa ja kuulemma motorisesti ihan normaalisti kehittynyt, myös niiden taulukoiden mukaan.
Esikoinen konttasi vasta 10kuisena ja sen jälkeen oppi istumaan kun hoksaski peruuttaa istualleen :-)
meidän kakkonen osasi kahdeksankuisena kääntyä selältä vatsalleen, eikä neuvolassa sanottu mitään. Nyt kahdeksankuinen kuopus, ryömii, istuu, nousee polviseisontaan ja jaloilleen, ottaa tukea vasten muutamia askeleita, syö sormin ja sanoo äiti.Tahtoo mieluummin kiltisti paikallaan makaavan vauvan takaisin!
Meillä poitsu tulee vasta 26pv 8kk.
Tähän mennessä konttaa sujuvasti, menee itse istumaan ja nousee tukea vasten seisomaan. Pikkuhiljaa harjoittelee "askeltamista" tukea vasten. :) Syö itse näkkäriä ja naksuja ja osaa kyllä laittaa lusikan suuhun. Ruokaa siihen ei ota.
Meillä 2v ei puhu kuin muutaman sanan, oppi kävelemään 1v, syö lusikalla ruuat itse, juo mukista, on aktiivinen ja monella tavalla taitava poika, neuvolassakin kasasi kaikki palikat mitä korista löytyi torniksi.
- juo itse tuttipullosta
- uhmaa kissoja
- jumppaa mahallaan kädet ja jalat ilmassa
- sanoo: Ätäätää ja Oh
- nauraa äänekkäästi
- hakkaa helistimellä äitiä päähän
- laulaa itsensä uneen
Lapset kehityvät hyvin eri tahtia. Neuvolan mittarit on keskimääräisiä ja niillä on tietysti helppo nähdä jos jotain vikaa on lapsessa. Mutta en huolestuisi turhaan, kehittyy kun on sen aika.
Meillä tämä nuorimmaisin oli suurinpiirtein samanlainen, erikoisena lisänä, että oppi peppukiitämään ryömimisen jälkeen. Fysioterapiassa käytiin kerran, jotta voin auttaa lasta oppimaan konttaamisen. Kävelemään oppi vasta 1v,7kk iässä. 2 vuotiaana oppi puhumaan 4 sanaisia lauseita ja nyt 2v,4kk osaa laskea kymmeneen ja tietää paljon asioita mm. tunnistaa värit. Puhuu sujuvasti. Liikkuu ihan normaalisti. Hieman on motorisesti hidas ja temperamentiltaan myös. Mutta olen vain ajatellut, että hän on sen luontoinen ihminen. Äly leikkaa hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2012 klo 12:27"]Tähän mennessä olenkin mennyt aika pitkälle ajatuksella että oppii sitten kun on valmis siihen. Ja ajatellut juurikin että kaikki on kunnossa kun kehitystä tapahtuu koko ajan. Mietitytti vain tuo kun neuvola käski aktivoimaan enemmän, ja kun kysyin vinkkejä aktivoimiseen niin sanoi vain "leikin varjolla opettelette aktiivisemmin". Ja kun meni sitten vähän ohi että mitä kaikkea sitä pitäisi sitten tehdä:) Ollaan tosiaan palikoista rakenneltu torneja (tai äiti rakentaa, vauva kaataa:D), lueskeltu kuvakirjoja ja tutkittu keittiönkaappeja. Sormiruokaakin syö sujuvasti ja nokkamukista juo hienosti. Jotenkin tuntui että neuvola ei noteerannut ollenkaan sitä mitä ollaan opittu viime käynnin jälkeen, keskittyi vain siihen mikä "kehitystaulukon" mukaan olisi jo pitänyt oppia.
-ap
[/quote]
Meillä 3-vuotias ja aina on tuntunut juuri tuolta. Eli ei huomioida, mitä kaikkea jo osaa, vaan kaikkea muuta. Lapsi on verbaalisesti erittäin kehittynyt, mutta vain liikkumisesta kysellään aina. 3-vuotis tarkistuksessa jo huvitti, kun terkkari kirjoittaa, "osaa tehdä palapelin hienosti", oli vastaavia tehnyt jo 1,5
vuotiaasta. Ei oikein yksilöllistä kehitystä neuvolassa osata huomioida.
Meidän Niko-Petterihän jo juoksi 8 kuukautisena ja iski silmää.
Meillä on vajaa 9kk ikäinen, ei ryömi mutta pyörii napaansa ympäri ja välillä menee taaksepäin. Kainaloiden alta seisottaessa ottaa muutaman askeleen. Kääntää kirjan sivuja, osoittelee kuvia ja "kysyy" mikä mikäkin on. Tunnistaa tärkeitä esineitä ja ihmisiä ja osaa etsiä ne jos ovat lähellä, esim unilelu, kylpyankka, isi, äiti ja koira. Laittaa tutin suuhun jos se sattuu oikein päin käteen. Vilkuttaa, sanoo ei ja pyörittää samalla päätä. Istuu ilman tukea mutta ei osaa laskeutua varovasti. Pinsettiote tulee ja nyt on alkanut laittamaan sormin itse ruokaa suuhun. Ylös ei nouse vielä. Meille ei ole neuvolassa sanottu että jotenkin muka hitaasti kehittyisi, mutta lääkäri sanoi viimeksi että ymmärtää asioita enemmän kun tämän ikäiset yleensä. En ota stressiä liikkumisen kanssa, kyllä sitä kerkiää vielä. Minä ja mieheni ollaan myös oltu rauhallisia liikkellelähtiöitä pienenä eikä ole vaikuttanut mihinkään.
Meillä tuonikäinen sanoi äiti, hytkytti konttausasennossa, ei ryöminyt, meni taaksepäin ja navan ympäri. Nyt 9 kk ja konttaa. 8 kk myös istui ja lähempänö 9 kk nousi itse. Osasi ojentaa kädet syliä kohti. Ei todellakaan syönyt itse eikä laittanut tavaraa laatikkoon, en ole edes kokeillut :D Ja meille on aina sanottu, että hyvin kehittyy!
nyt ap:n neuvolantäti on ihan höpöjä puhunut. Tekstiesi perusteella täysin normaali lapsi, älä yhtään murehdi!
T. Neljän äiti