Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän 8kk vauvat osaavat? neuvolan mukaan meillä kehitytään liian hitaasti

Vierailija
15.05.2012 |

vauva on 8kk 1vko vanha, ei konttaa. Ryömii sujuvasti, välissä pysähtyy ja nousee konttausasentoon huojumaan, lysähtää takaisin ja jatkaa ryömien. Ei nouse istumaan itse, jos laittaa istumaan, istuu tukevasti ilman tukia. Ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin ja ottaa pois sieltä, jos laitan jotain tavaraa rasiaa niin noukkii kyllä pois sieltä, mutta ei itse laita sinne mitään. Ei opettele itse syömään, vähän ohjattuna laittaa kyllä lusikan suuhun, mutta jos annan vain ruuan ja lusikan käteen, keskittyy pyörittämään lusikkaa käsissä ja ruoka on pitkinpoikin.



Oltiin tänään neuvolassa ja sanottiin että kehittyy hieman ikätasoaan hitaammin ja käskivät aktivoimaan enemmän. Kuinka näitä nyt sitten lähtisi aktivoimaan?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanikäinen. Kävelee sujuvasti tuettuna. Konttaa kovaa ja istuu ilman tukea. Kiipeilee. Syö sormiruokaa itse. On ollut paljon aikavampi näissä kuin sisaruksensa.

Vierailija
2/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolalla ei mitään mainittavaa kehityksestä. Tai no yksi ero on, omani oppi sanomaan äiti 8,5-kuisena.



Jos katsot neuvolakortin takaosassa olevaa taulukko niin että minunkin 10-kuiseni on ihan normaalin rajoissa reilusti vielä.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna autetusti tehdä, kehu ja taputa. Leiki jumppaleikkejä, tanssita. Lue kirjoja. Hanki palikat, kokoa torni, anna kaataa, opeta kokoamaan. Eivät tuon ikäiset normaalisti itsenäisesti syö. Ei hän mitenkään epänormaalilta kyllä kuulosta.

Vierailija
4/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä 10-kuinen on toinen lapseni.



Esikoinen käveli tukea vasten, konttasi jne. tässä iässä jo, mutta ei sanonut sanaakaan ennenkuin reilusti yli vuoden ikäisenä.



Minusta neuvola kyllä ylireagoi ennen aikojaan sinun tapauksessasi. Toki voit auttaa vauvaa oppimaan asioita ja ohjata, mutta älä nyt sentään vielä huolestu tai stressaa asiasta.

Vierailija
5/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kehityksen kannalta. Ei meillä 8-kk neuvolassa kysytty osaako laittaa tavaroita astiaan tai kontata, 10-kk neuvolassa tosin sitten moitittiin kun lapsi osasi liian aikaisin kävellä ja th ehdotti fysioterapeuttia. :O



Tuo on kuitenkin sellainen ikä, että lapset oppivat eri tahtiin eri asioita.. Joku jo kävelee, toinen tapailee sanoja, mutta kaikki eivät kehity samaan aikaan. Minusta olisi tärkeämpää mitata kehitystä tasavuosin, ei kuukausijaksoissa..

Vierailija
6/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalliselta. Voithan sä yrittää aktivoida jos haluat, mutta stressiä ei kannata ottaa. Eikä siinä aktivoinnista välttämättä edes ole hyötyä, vauva kehittyy joka tapauksessa omaan tahtiinsa eikä sillä ole myöhemmässä iässä mitään merkitystä oppiko jotkut jutut paria kuukautta ennemmin vai myöhemmin.



t. suurperheen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

konttaa, istuu itse ilman tukea, nousee seisomaan tukea vasten. osaa syödä sormiruokaa, lusikan käyttöä ei olla edes kokeiltu. Tuli itellekkin nyt ihan sellanen olo, että enkö oo "aktivoinu" tarpeeksi, kun ei osaa vielä ite syödä, kun ei mulle ollut tullut mieleenkään että 8 kk iässä pitäis jo osata.

Vierailija
8/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoli, jokainen kehittyy omaa tahtiinsa ja onhan siellä kehitystä jo hienosti tapahtunut. :) Sitten jos havaitaan jotain oikeasti poikkeavaa ohjataan jatkotutkimuksiin tms. "Aktivointia" sinun ei tarvitse erityisesti tehdä, kun muistat antaa tutkia (turvallisia) paikkoja ja koluta ja mennä lattialla. Naura, leiki, laula, hypytä.. ihan näitä tavallisia asioita mitä maalaisjärjellä tietää! :) Meidän esikoinen käveli 10kk ja kuopus pian 1v ja ei vielä kävele, että ne oppii kun oppii. :) pääasia että kaikki muuten kunnossa. Mukavia vesileikkejä kesällä! ;)

T. Terveydenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kehitystä kuitenkin tapahtuu niin en olisi huolissaan. Jos tulee pitkä aika että mitään uutta ei tule, niin sellaiseen kiinnittäisin huomiota.

Vierailija
10/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelee ihan siedettävästi, ei tosin ole mikään urheilijanalku. Helmitaululla osaa laskea yhteen ja vähennyslaskuja kymmeneen asti, aakkosia kertaillaan suomeksi ja englanniksi. Kunhan kärsivällisesti opettaa niin kyllä noihin nuoriin tieto vaan uppoaa. Vaatii vaan aktiivisuutta ja rakkautta vanhempien puolesta, itsestään harva vauva kehittyy nopsaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelee ihan siedettävästi, ei tosin ole mikään urheilijanalku. Helmitaululla osaa laskea yhteen ja vähennyslaskuja kymmeneen asti, aakkosia kertaillaan suomeksi ja englanniksi. Kunhan kärsivällisesti opettaa niin kyllä noihin nuoriin tieto vaan uppoaa. Vaatii vaan aktiivisuutta ja rakkautta vanhempien puolesta, itsestään harva vauva kehittyy nopsaan.

Tuleva nero Einstein.. :D

Vierailija
12/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaani tutkittiin kun sanavarasto oli niin pieni kaksivuotiaana, epäiltiin autismia jne, en ikinä uskonut moista, eräs puheterapeutti sanoi että hänhän on sosiaalisesti lahjakas olin samaa mieltä,on nyt lukion toisella ja kirjoittaa mm. esseitä englanniksi ja arvosanaksi sai 9. Niin että pojassa ei ollut mitään vikaa, että älkää niitä neuvolatätejä uskoko,he ovat ihmisiä,eivät kaikkitietäviä jumalia, miten he voisivat nähdä lasten aivokapatisuuden, eivät voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli kuulemma motorisesti kömpelö yhden testin perusteella. Niin vain on aina liikunta ollut 10 ja tanssia harrastanut tämä kömpelys.

Vierailija
14/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä olenkin mennyt aika pitkälle ajatuksella että oppii sitten kun on valmis siihen. Ja ajatellut juurikin että kaikki on kunnossa kun kehitystä tapahtuu koko ajan. Mietitytti vain tuo kun neuvola käski aktivoimaan enemmän, ja kun kysyin vinkkejä aktivoimiseen niin sanoi vain "leikin varjolla opettelette aktiivisemmin". Ja kun meni sitten vähän ohi että mitä kaikkea sitä pitäisi sitten tehdä:) Ollaan tosiaan palikoista rakenneltu torneja (tai äiti rakentaa, vauva kaataa:D), lueskeltu kuvakirjoja ja tutkittu keittiönkaappeja. Sormiruokaakin syö sujuvasti ja nokkamukista juo hienosti. Jotenkin tuntui että neuvola ei noteerannut ollenkaan sitä mitä ollaan opittu viime käynnin jälkeen, keskittyi vain siihen mikä "kehitystaulukon" mukaan olisi jo pitänyt oppia.



-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja istua (jos laittoi istumaan). Syömään alkoi opetella kunnolla vasta vuoden iän lähellä.



Liikunnallisesti taitava lapsi tuosta tuli, on nyt ekaluokkalainen. Oppi mm. kävelemään tuetta 11 kk iässä.

Vierailija
16/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmonen alkoi konttaan vasta 11kk vanhana, siihen asti ryömi vaan. Ei todellakaan syönyt itse!! Eikä kukaan mitään ihmetelly, eikä juostu missään terapiassakaan. Ihan normaali lapsi on nyt, 3v.

Vierailija
17/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mitä en äitinä vaan pysty käsittämään on, että miksi teille kelpaa "ihan normaali" lapset? Ei yhtään ole rakkautta ja kiinnostusta kouluttaa ja leikittää lasta niin että siitä tulisi jotain muutakin kuin "ihan normaali" , hienhajussa kylpevä verkkopaitainen roska-auton kuljettaja? Meidän lapsesta tulee astronautti, tutkija tai elokuva-ohjaaja, se on jo tehty vauvasta asti selväksi että tavoitteet on korkealla läpi elämän eikä "ihan normaaleiksi" todellakaan jäädä!

Vierailija
18/75 |
15.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika tekee jo pieniä ydinkokeita vaippoihin ja tutkii siitä kvanttifysiikkaa....

Vierailija
19/75 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2012 klo 12:38"]

Yksi asia mitä en äitinä vaan pysty käsittämään on, että miksi teille kelpaa "ihan normaali" lapset? Ei yhtään ole rakkautta ja kiinnostusta kouluttaa ja leikittää lasta niin että siitä tulisi jotain muutakin kuin "ihan normaali" , hienhajussa kylpevä verkkopaitainen roska-auton kuljettaja? Meidän lapsesta tulee astronautti, tutkija tai elokuva-ohjaaja, se on jo tehty vauvasta asti selväksi että tavoitteet on korkealla läpi elämän eikä "ihan normaaleiksi" todellakaan jäädä!

[/quote]

Jep ja ystäväni sai tällaisista paineista vanhemmiltaan maanisdepiksen, joutui osastolle koska ei kestänyt vaatimuksia. Tällä hetkellä lääkkeet tuhonneet aivot niin, että yksinkertaista yksinkertaisempi. Tämä juttu on tosi, ja edelleen vielä 24 vuotiaana käy hoidoissa. Vanhemmilla oli vaatimus, että hänestä tulee PARAS jalkapalloilija, keskinkertainen ei riitä, ja että hänestä tulee PARAS koulussa.. viimeisellä luokalla yläasteella kilahti. Ei mitään, joutui hoitoon, lihos, palas kotiin ja kävin katsomassa.. siellä vanhemmat pomputtivat häntä trampoliinilla ja puhuivat koko ajan että kyllä hänestä vielä jalkapalloilija tulee.. surullista.. 

 

Vierailija
20/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasan 8 kk poika. Ei konttaa. Nousee kyllä kontalleen ja vetää siinä konttausasennossa itseään eteenpäin, mutta jalat ei liiku vuorotellen :D ryömii hirveää vauhtia. Nousee istumaan ja seisomaan, istuu jämäkästi, seisominen huojuvaa. EI TODELLAKAAN SYÖ ITSE LUSIKALLA? En minä edes tienny että sellasta pitäis alkaa harjottelemaan tässä vaiheessa??? kurkkua ym. osaa itse syödä. Maidon osaa juoda itse jos on puoli-istuvassa asennossa, mutta istuessa ei tajua nostaa pulloa niin korkealle, että sieltä nestettä saisi :) Kovasti pärrää ja örisee, mutta en usko, että sanoja olisi pitkään aikaan tulossa. :D tai no mistäs sen tietää...



aina ennen neuvolakäyntejä oon pelänny että on hirveästi jäljessä kehityksessä, mutta joka kerta tullu vaan kehuja kuinka hyvin on kehittynyt. Saas nähdä nyt sitten huomenna kun ei kerran osata syödä itse tai laittaa mitään laatikkoon ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän