Mitä teidän 8kk vauvat osaavat? neuvolan mukaan meillä kehitytään liian hitaasti
vauva on 8kk 1vko vanha, ei konttaa. Ryömii sujuvasti, välissä pysähtyy ja nousee konttausasentoon huojumaan, lysähtää takaisin ja jatkaa ryömien. Ei nouse istumaan itse, jos laittaa istumaan, istuu tukevasti ilman tukia. Ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin ja ottaa pois sieltä, jos laitan jotain tavaraa rasiaa niin noukkii kyllä pois sieltä, mutta ei itse laita sinne mitään. Ei opettele itse syömään, vähän ohjattuna laittaa kyllä lusikan suuhun, mutta jos annan vain ruuan ja lusikan käteen, keskittyy pyörittämään lusikkaa käsissä ja ruoka on pitkinpoikin.
Oltiin tänään neuvolassa ja sanottiin että kehittyy hieman ikätasoaan hitaammin ja käskivät aktivoimaan enemmän. Kuinka näitä nyt sitten lähtisi aktivoimaan?
Kommentit (75)
Normaalilta kuulostaa, omani ei osannut kontara 7kk iässä, mutta nousi jaloilleen tukea vasten.
En tiedä lapsen aktivoinnoista, mutta jos itse teet jotain yleensä vauvat yrittää ruveta matkimaan. Syödä ei todellakaan tarvitse osata, monet oppivat sen joten kuten 1 vuoden jälkeen.
Ap - sun täytyy kysyä missä lapsesi pitäisi kehittyä enemmän, eli mitä hän EI ikäänkuin osaa. Pyydä perusteita sille, että lasta pitäisi aktivoida ja miten. Nyt keskityt vain huomaamaan, mitä lapsi osaa (mikä sinänsä on ihan hyvä). Mutta johonkin se huomio aina perustuu, on tylsä jäädä vain epämääräisen "aktivointikehotuksen" uhriksi ymmärtämättä syytä.
Näitä lukiessani ihmettelen mikä laitos se neuvola oikein on ,kun syyllistää vanhempia,jos lapsi ei tee jotain mitä kuuluu?Kaikki lapset ovat yksilöitä ja kehitys ei kulje samanlailla jokaisella.Jotkut oppivat kävelemään nopeammin,jotkut oppivat konttaamaan eri aikoina kuin neuvoloiden taulukot kertovat...ym.ym.Vanhemmilla on aivan tarpeeksi muitakin asioita hoidettavana kuin hätisteleminen.Neuvola on hyvä,mutta neuvola ei saa vaatia liikaa.Aika pitkälle se on myös kiinni siellä työskentelevistä ihmisistä.Siis aivan turhaa murehtia taulukoita.Vauvaikä menee nopeasti ja se aika on parasta elämässä.Tsemppiä kaikille perheille ja vauvoille!Hyvää ja onnellista kesää pikkuisenne kanssa!
Kuulostaa kyllä täysin normaalilta teidän vauva! Ei 8 kk kuulu kontata tai nousta istumaan tai varsinkaan syödä itse!
Tytsy voitti 8 kk ikäisenä Veikkausliigan maalikuninkuuden, jo toista vuotta peräkkäin.
Mutta siis, aika eri tahtiinhan nuo kehittyvät, yritä olla stressaamatta. Anna syödä itse, vaikka kuinka sotkisi - äläkä hermostu / turhaudu vaikka tuntuisi että homma etenee hitaasti tai ei ollenkaan, kannustat vaan jne. Kyllä se siitä.
Sen verran vaan sitten aikanaan himmailet sen kannustamisen kanssa ettei mene Idolsiin raakkumaan, jos sattuu käymään niin että ei omaa laisinkaan lauluääntä.
Pyh pah! Meidän eka oli samanlainen tuon ikäsenä, mut ei ryöminyt. Heti tarkastuksen jälkeen nousi ekaa kertaa seisomaan tukea vasten, pari viikkoa myöhemmin lähti konttaamaan, meni istuma asentoon ja 11 kuisena alko kävelemään.
Neuvolassa ei koskaan huomautettu kehittymisestä
Pyh pah! Meidän eka oli samanlainen tuon ikäsenä, mut ei ryöminyt. Heti tarkastuksen jälkeen nousi ekaa kertaa seisomaan tukea vasten, pari viikkoa myöhemmin lähti konttaamaan, meni istuma asentoon ja 11 kuisena alko kävelemään.
Neuvolassa ei koskaan huomautettu kehittymisestä
Esikoinen osasi nousta tukea vasten seisomaan, kontata, nousta istumaan ja istua tuetta. Muuta en muista kun siitä on 11v aikaa :D
Toka osasi kävellä tukea vasten, kontata, nousta istumaan ja istua tuetta. Lusikka sun muita juttuja en muista kun siitäkin on jo 9v aikaa.
Kolmas osasi ryömiä. Konttaamaan alkoi lähempänä 10kk. Istumaan ja seisomaan nousi 9kk. Tuetta käveli 12kk ja ilman tukea 14-15kk vanhana. Ihan normaali kolme vuotias on nyt vaikka vähän hitaampi motorisesti oli kuin sisaruksensa :) Missään vaiheessa ei kuitenkaan oltu huolissaan kehityksestä kun lapset ovat erilaisia.
Meidän 8kk tyttö osaa kontata (ei koskaan ryöminyt ennen sitä, hädin tuskin kerkes oppii pyörimään) ,
vetää ittensä seisomaan,
kävelee huonekaluja pitkin ja käsistä pidellen,
istahtaa itse,
juo nokkamukista itse (ravistaa myös vettä kaikkialle..),
pistää lusikan suuhun molemmin käsin jos tarjoilee sitä,
ruvennut kiipeilemään.
Nostaa kätensä upeaan ylä femma antamiseen :)
Ruvennu svengaa pomppii tahtiin.
Ei sano mitään selkokielellä vielä paitsi ehkä mamma (puhun sille ruottia),
en oo koittanutkaan pistää sitä laittaa lusikkaa kuppiin, tuskin onnistuu.
Ei taputa käsiä yhteen.
Vierailija kirjoitti:
niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..
-ap
Voi apua, mun vauva on tälä viikolla 8 kk vanha, ei tosiaan nouse istumaan eikä konttaa. Istumista ei mun nähdäkseni edes harjoittele, konttaamista sen sijaan kovasti, luulen, että kohta lähtee. Syömistä en ole antanut edes koittaa, ei oo tullu mieleenkään. Mistä nää tällaiset pitäis tietää? Argh.
Meillä 8 kk neuvola pari viikkoa myöhässä, saadaankohan siellä sapiskaa...? Noh, ainaki ehditään treenaamaan syömistä vielä sitä ennen :)
Ei hitto! Ärsyttää koko neuvola kun sitä varten pitää harjoitella ja siyä miettiä..
Meille sanottiin 8kk neuvolassa, että jos ei 10kk mennessä nouse istumaan, niin sitten soitella perään. Nousi pari viikkoa ennen kun 10kk täytti istumaan. Eikä meilläkään konttaa ja ikää jo 10kk. Älä huolehdi. Sulla ollut hippasen yli-innokas terkka neuvolassa. Lapset kehittyy eri tahtiin. Mihin purkkiin sen lapsen pitäisi osata lusikka laittaa? Ei meillä edes testattu neuvolassa tuollaisia, eikä TODELLAKAAN ole hätä että söisi lusikalla vielä itse. Jos haluat itse syömistä opetella, ihan käsin syöminen on sallittua. Samoin syöttäminen. Ei tuon ikäisen vielä tarvitse osata itse syödä lusikalla, saati mistään purkista ottaa ruokaa.
Meitä on kolme sisarusta, eikä kukaan meistä ryöminyt tai kontannut lainkaan. Opittiin istumaan ja siitä sitten pystyyn ja kävelemään. Meillä kolmella liikkeellelähtö tapahtui siis varsin myöhään, koska nuo välivaiheet (ryömiminen ja konttaus) jäivät kokonaan välistä. Mutta tämä tapahtui kultaisella 80-luvulla, eikä silloin näistä mitään ihmeempää ajateltu. Neuvolassa todettiin äidille, että "jahas, tämä lapsi on tällainen". Nykyään kai tähän kiinnitetään huomiota, koska noiden vaiheiden välistä jääminen voi olla myös merkki ongelmista, ja siksi halutaan tutkia lapsen tilannetta tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
poikaani tutkittiin kun sanavarasto oli niin pieni kaksivuotiaana, epäiltiin autismia jne, en ikinä uskonut moista, eräs puheterapeutti sanoi että hänhän on sosiaalisesti lahjakas olin samaa mieltä,on nyt lukion toisella ja kirjoittaa mm. esseitä englanniksi ja arvosanaksi sai 9. Niin että pojassa ei ollut mitään vikaa, että älkää niitä neuvolatätejä uskoko,he ovat ihmisiä,eivät kaikkitietäviä jumalia, miten he voisivat nähdä lasten aivokapatisuuden, eivät voi.
Ihme ajatusmalli, johon törmään openakin. Eihän niitä testejä tehdä siksi, että voitaisiin luokitella joku lapsi tyhmien joukkoon, vaan siksi, että saataisiin tuettua lasta ajoissa ja myöhemmin pulma olisi pienempi kuin miuten. Ja lapsen elämä helpompaa.
Ja lun ei sitä aivokapasiteettia tosiaan nähdä, niin testit ei ole aukottomia. Koska lisäyuesta ei kuitenkaan ole mitään haittaa sille huippulahjakkaallekaan, miksei sitä annettaisi?
"Muttakun meidän petteri on niiin taotava, miksi se ope/neivola meitä kiusaa"
AP:n lapsi taitaa olla jo 6-vuotias.
Meidän 8 kk pyörii akselinsa ympäri.