Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän 8kk vauvat osaavat? neuvolan mukaan meillä kehitytään liian hitaasti

Vierailija
15.05.2012 |

vauva on 8kk 1vko vanha, ei konttaa. Ryömii sujuvasti, välissä pysähtyy ja nousee konttausasentoon huojumaan, lysähtää takaisin ja jatkaa ryömien. Ei nouse istumaan itse, jos laittaa istumaan, istuu tukevasti ilman tukia. Ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin ja ottaa pois sieltä, jos laitan jotain tavaraa rasiaa niin noukkii kyllä pois sieltä, mutta ei itse laita sinne mitään. Ei opettele itse syömään, vähän ohjattuna laittaa kyllä lusikan suuhun, mutta jos annan vain ruuan ja lusikan käteen, keskittyy pyörittämään lusikkaa käsissä ja ruoka on pitkinpoikin.



Oltiin tänään neuvolassa ja sanottiin että kehittyy hieman ikätasoaan hitaammin ja käskivät aktivoimaan enemmän. Kuinka näitä nyt sitten lähtisi aktivoimaan?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

Vierailija
22/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa. Totean vain, että tunnen tuskasi :) Kaipaan sitä omaa aikaa niin suunnattomasti, että oikein pahaa tekee ja omatunto kolkuttaa kun en nautikaan tästä lapsen kanssa hääräämisestä niin paljon kuin "ne kaikki muut"... Luotan siihen, että helpottaa kun lapsi kasvaa :) Niin moni on sanonut, että vauva/taaperoaika on raastavaa, mutta helpottaa koko ajan mitä enemmän ikää tulee. JAKSUJA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa. Totean vain, että tunnen tuskasi :) Kaipaan sitä omaa aikaa niin suunnattomasti, että oikein pahaa tekee ja omatunto kolkuttaa kun en nautikaan tästä lapsen kanssa hääräämisestä niin paljon kuin "ne kaikki muut"... Luotan siihen, että helpottaa kun lapsi kasvaa :) Niin moni on sanonut, että vauva/taaperoaika on raastavaa, mutta helpottaa koko ajan mitä enemmän ikää tulee. JAKSUJA!

Vierailija
24/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

Vierailija
25/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis just äsken tulin takaisin, eikä siellä ollut mitään huomautettavaa, vaikka vauva ei osaa läheskään yhtä paljon kuin ap:n vauva. Vauva ryömii, muttei konti. Samoin kuin ap:n vauvalla vauva menee konttausasentoon, ja saattaa ottaa hapuilevan askeleenkin, muttei vielä konttaa. Ei istu ilman tukea. Ei ole koskaan edes pitänyt lusikkaa kädessään :) - meillä on panostettu enemmän sormiruokaan. Lusikalla syötetty ruoka on enemmän sellaista "pikaruokaa".



Vauva tykkää olla vielä tosi paljon sylissä, joskin viihtyy jo lattiallakin. En mä tiedä, pitäiskö tota nyt jotenkin erityisesti aktivoida, ollaan vaan eletty tavallista elämää.

Vierailija
26/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

teidän neuvolassa meidän vauvaa pidettäisiin varmaan kehitysvammaisena...

#26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

Voi apua, mun vauva on tälä viikolla 8 kk vanha, ei tosiaan nouse istumaan eikä konttaa. Istumista ei mun nähdäkseni edes harjoittele, konttaamista sen sijaan kovasti, luulen, että kohta lähtee. Syömistä en ole antanut edes koittaa, ei oo tullu mieleenkään. Mistä nää tällaiset pitäis tietää? Argh.

Meillä 8 kk neuvola pari viikkoa myöhässä, saadaankohan siellä sapiskaa...? Noh, ainaki ehditään treenaamaan syömistä vielä sitä ennen :)

Vierailija
28/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

teidän neuvolassa meidän vauvaa pidettäisiin varmaan kehitysvammaisena...

#26

mekin oltais varmaan oltu ties missä terapioissa varmaan jo pitemmän aikaa:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mitä en äitinä vaan pysty käsittämään on, että miksi teille kelpaa "ihan normaali" lapset? Ei yhtään ole rakkautta ja kiinnostusta kouluttaa ja leikittää lasta niin että siitä tulisi jotain muutakin kuin "ihan normaali" , hienhajussa kylpevä verkkopaitainen roska-auton kuljettaja? Meidän lapsesta tulee astronautti, tutkija tai elokuva-ohjaaja, se on jo tehty vauvasta asti selväksi että tavoitteet on korkealla läpi elämän eikä "ihan normaaleiksi" todellakaan jäädä!


Mun mies on elokuvaohjaaja, työtön omakustanteiden väsääjä, penniäkään ei tienaa, turhautuneena taiteilijana juo itsesääliinsä. Mutta on se Hieno Ihminen!

Vierailija
30/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

Mutta pitäisi kyetä laittamaan vaikka pala leipää suuhun. Samoin pitäisi motorisesti olla valmius laittaa lusikka kuppiin, jos se sattuu kiinnostamaan. Moni 8kk ikäinen osaa nousta istumaan itse ja konttaa, mutta ei todellakaan kaikki.

Et sinä äitinä paljon mitään voi tehdä. Ole vauvan kanssa ja hoida normaalisti. Normaalit vauvat oppii itsestään vaikka mitä, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suht saman ikäinen (huomenna 8kk) ja kehitys kuulostaa olevan juurikin samalla tasolla. Ihan kuin meidän vauvasta kirjoitettu tuo teksti.

Neuvolakortissa lukee "kehitys iänmukaista". :)

Vierailija
32/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suht saman ikäinen (huomenna 8kk) ja kehitys kuulostaa olevan juurikin samalla tasolla. Ihan kuin meidän vauvasta kirjoitettu tuo teksti.

Neuvolakortissa lukee "kehitys iänmukaista". :)

"normaalisti kehittynyt".

#26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

Mutta pitäisi kyetä laittamaan vaikka pala leipää suuhun. Samoin pitäisi motorisesti olla valmius laittaa lusikka kuppiin, jos se sattuu kiinnostamaan. Moni 8kk ikäinen osaa nousta istumaan itse ja konttaa, mutta ei todellakaan kaikki.

Et sinä äitinä paljon mitään voi tehdä. Ole vauvan kanssa ja hoida normaalisti. Normaalit vauvat oppii itsestään vaikka mitä, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.

kyllä puhetta että syö sormiruokaa sujuvasti, eli osaa kyllä laittaa leipää suuhun jne, johon tädin jatkokysymys oli että "osaako ottaa itse ruokaa lusikkaan ja laittaa suuhun". Sanoin että ei, jos annan lusikan ja kupin nenän eteen, siellä kupissa on käsi ja lusikkaa pyörittelee ihan vaan huvikseen, ohjattuna osaa jos laitan lusikkaan ruokaa ja hieman ohjaan, niin saa kyllä laitettua suuhunsa. Tähän tuli toteamus että sitä pitäisi sitten harjoitella aktiivisesti lisää, ettei motorinen kehitys viivästy vielä tätä enempää.

-ap

Vierailija
34/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asutte?



Kamalaa, että tuollaisia terkkareita on!!



Onko terkkarilla omia lapsia, nuori vai vanha?



Vaikuttaako muuten osaavalta?



Nimim. Todella kiinnostunut neuvolan th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän kehittyisi ikätasoaan hitaammin. Mikä se sinusta voisi olla? Kontaktin otto? Vuorovaikutus?

niin neuvola mainitsi juuri nämä ikätasoaan hitaammassa kehityksessä: ei opettele itse syömään,ei konttaa, ei nouse istumaan, ei osaa laittaa lusikkaa purkkiin jne..

-ap

Mutta pitäisi kyetä laittamaan vaikka pala leipää suuhun. Samoin pitäisi motorisesti olla valmius laittaa lusikka kuppiin, jos se sattuu kiinnostamaan. Moni 8kk ikäinen osaa nousta istumaan itse ja konttaa, mutta ei todellakaan kaikki.

Et sinä äitinä paljon mitään voi tehdä. Ole vauvan kanssa ja hoida normaalisti. Normaalit vauvat oppii itsestään vaikka mitä, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.

kyllä puhetta että syö sormiruokaa sujuvasti, eli osaa kyllä laittaa leipää suuhun jne, johon tädin jatkokysymys oli että "osaako ottaa itse ruokaa lusikkaan ja laittaa suuhun". Sanoin että ei, jos annan lusikan ja kupin nenän eteen, siellä kupissa on käsi ja lusikkaa pyörittelee ihan vaan huvikseen, ohjattuna osaa jos laitan lusikkaan ruokaa ja hieman ohjaan, niin saa kyllä laitettua suuhunsa. Tähän tuli toteamus että sitä pitäisi sitten harjoitella aktiivisesti lisää, ettei motorinen kehitys viivästy vielä tätä enempää.

-ap

Onko teidän neuvolassa joku harrastelija terkkarina? Aika noheva 8-kk vauva, jos osaa avustettuna panna lusikan suuhun.

#26

Vierailija
36/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asutte?

Kamalaa, että tuollaisia terkkareita on!!

Onko terkkarilla omia lapsia, nuori vai vanha?

Vaikuttaako muuten osaavalta?

Nimim. Todella kiinnostunut neuvolan th

asutaan, on omia lapsia ja ikää on varmaan lähempänä 60v. On siis muuten ollut kovin mukava ja helposti lähestyttävä, siksi vähän "säikähdinkin" tämän päiväistä kun yleensä ei ole turhan tarkka ollut. Esim 6kk neuvolassa ei mitään noottia siitä että vauva ei edes harkinnut ryömivänsä vielä silloin. Ja olen kyllä neuvoja saanut aina kun joku asia on mieltä painanut (ok, osa ehkä hieman aikansa eläneitä kun asiaa on sitten netistä tutkinut lisää).

-ap

Vierailija
37/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole n.20-vuotiaaksi mennes oppinut niin voisin olla huolissani(takaraja meillä 25)HEH..ja onhan uusavuttomia nykyään paljon. Eivät osaa kuoria perunoita saati syödä haarukalla tai veitsellä. Ovat jo paljon vanhempia kuin 8kk ja 1vko vanha.

Vierailija
38/75 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi ryömimään muistaakseni 7,5 kk. En osaa sanoa konttaamisesta mitään, mutta sujuvasti menee eteen päin omalla tyylillään ryömien vauhdikkaasti. Ottaa semmoisen kontta-asennon kuitenkin ja heiluttaa peppua. On oppinut nyt 9 kk alussa nousemaan sohvaa, tuoleja tms. vasten seisomaan. Osaa könöttää polviseisonnassa seiniä vasten. Osaa siis nousta seisomaan, mutta ei osaa vielä laskeutua alas ilman apua ja muksahtamatta. On oppinut myös istumaan ilman tukea. Yleensä istutan maahan. Oppi istumisen muutama päivä seisomaan nousun jälkeen. En tiedä, mitä tyyliä tarkoitetaan istumaan nousemisella. Meillä osaa mahaltaan nousta polvilleen ja siitä hyvällä tuurilla peruuttaa istuma-asentoon, kun saa hivutettua jalat eteen.



Meillä oppi pinsettiotteen muistaakseni 6-7 kk välillä ja osaa poimia erilaisia sormiruokia tässä vaiheessa ihan hyvin. Kovin muussautuvaa tavaraa en anna käteen. Lähinnä leipää, makaroneja, lihapullia, kalaa, pensasmustikoita, banaania... Osaa pitää lusikkaa kädessä ja viedä sen suuhun, mutta en minä ole antanut siihen lusikkaan mitään ruokaa. Vai odottavatko asiantuntijat, että tuon ikäisen pitäisi osata jo kauhoa itse puuronsa ilman, että se on rinnuksilla?



Ainakin meidän 9,5 kk ikäinen tutkii välillä ruokaa tarkasti ja pyörittelee sitä käsissään ennen kuin vie sen suuhun - ellei ole kerennyt murentaa sitä syliinsä. Kai ne näppitaidot kehittyvät ajan kanssa, kun antaa räpeltää aikansa.

Vierailija
39/75 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö. Ryömii ja konttaa hurjaa kyytiä. Nousee tukea vasten seisomaan. Ottaa monen monta askelta tukea vasten. Esim. sohvan päästä päähän kävelee itse tai olkkarin pöytää ympäri :D Työntää pitkiä matkoja kävelytuolia eli siis nojaa siihen ja kävelee itse. Nousee istumaan. Lusikalla syö sen verran itse että annan lusikan tytön käteen ja hän itse tähtää suuhun. Sormiruoka menee helposti esim. kasvikset, maissinaksut ym. Juo vettä ja maitoa lasista. Lapset on erillaisia meillä taas lääkärin terveiset oli että kehitys on hurjaa. LAttialle vaan touhuumaan. Se on meillä ollut se ainoa paikka lapselle leikkiä ja harjoitella :)

Vierailija
40/75 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin vielä että muutaman kerran sanonut äiti selkeästi sitä tarkoittaen kädet ojossa kohti ja "äiti". Paljon äänteitä erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi