Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammainen sikiö

Vierailija
06.05.2012 |

Kaipaan kokemuksia niiltä joiden iloinen odotus on saanut särön kun on huomattu sikiön olevan vammainen. Ja kokemuksia keskeytyksestä ja olosta & fiiliksistä sen jälkeen, sekä kokemuksia myös siitä, kun vammainen lapsi on syntynyt ja elämästä sen jälkeen...



Ei moraalisaarnoja tai kiihkoilua, kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitä päivitä lisää tietoa muista tutkijoista:)



Menneen talven lumet on jo sulaneet!

Vierailija
2/27 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäisi lapsen VARMUUDELLA olevan erittäin vaikeasti vammainen. EI minusta tällaisia päätöksiä voi perustaa epävarmaan tietoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turnerin syndrooma (kromosomihäiriö) raskausaikana , mutta kun lapsi syntyi, sitä ei huomannut hänestä mitenkään. Nyt tyttö on 1-vuotias, ja ihan tavallisen kokoinen ja näköinen, ja kehittynyt tasan samaa tahtia kuin muutkin 1-vuotiaat. Turner-tytöt jää jossain vaiheessa lyhytkasvuisiksi ja eivät voi saada lapsia, mutta kasvuhormonihoidolla saadaan melkein tavallinen pituus ja lapsettomuushoidotkin menee koko ajan eteenpäin. Mutta tästä on olemassa myös pahempi muoto, joka voi aiheuttaa isompia ongelmia heille.



Tämä Turner on todella harvinainen,mutta pointtina siis, että selvitä todella tarkkaan etukäteen ITSE, millainen "vamma" on kyseessä ja minkälaisia muotoja siitä voi olla. Lääkärit on usein painostavia ja puolueellisia tässä asiassa, en ymmärrä miksi.

Vierailija
4/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turnerin syndrooma (kromosomihäiriö) raskausaikana , mutta kun lapsi syntyi, sitä ei huomannut hänestä mitenkään. Nyt tyttö on 1-vuotias, ja ihan tavallisen kokoinen ja näköinen, ja kehittynyt tasan samaa tahtia kuin muutkin 1-vuotiaat. Turner-tytöt jää jossain vaiheessa lyhytkasvuisiksi ja eivät voi saada lapsia, mutta kasvuhormonihoidolla saadaan melkein tavallinen pituus ja lapsettomuushoidotkin menee koko ajan eteenpäin. Mutta tästä on olemassa myös pahempi muoto, joka voi aiheuttaa isompia ongelmia heille.

Tämä Turner on todella harvinainen,mutta pointtina siis, että selvitä todella tarkkaan etukäteen ITSE, millainen "vamma" on kyseessä ja minkälaisia muotoja siitä voi olla. Lääkärit on usein painostavia ja puolueellisia tässä asiassa, en ymmärrä miksi.

En tarkoita loukata ketään tällä mitä nyt sanon. Ehkä lääkärien puolueellisuus ja painostaminen kumpuaa osittain juuri tuosta mitä kirjoitit: moniin kromosomihäiriöihin kuuluu osana kyvyttömyys saada lapsia. Vanhemmat haluavat ajatella, että lapsettomuushoidot kehittyvät ja ehkä heidänkin lapsensa joskus voi niiden avulla lisääntyä vaikka luonto on selkeästi tarkoittanut toisin.

Lääkärin asemakaan ei ole aina helppo jos vanhemmille tuollaiset tilanteet ovat kertakaikkisen hirveitä.

Vierailija
5/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onneksi unohtanut lähes kaiken, tapahtumasta on yli 10 v. Oltiin just menty naimisiin ja sanottu kyllä lapsille, kun tulin raskaaksi. Ekassa ultrassa heti löytyi vaikka mitä ja lääkärit suoraan sanoivat mikä tulevaisuus on. Hyvin suurella tod näk ei vauva olisi ikinä selvinyt edes syntymään asti.

Anoppini oli ollut töissä lastenkodissa joka on tarkoitettu vammaisille lapsille ja mieheni muisti kubån hönen vanhempansa olivat keskustelleet vammaisten vanhempien jaksamisesta. Erittäin usein ainakin silloin n 20 v sitten vanhemmat käytännössä hylkäsivät lapset näihin

hoitolaitoksiin.

Joten tein raskauden keskeytyksen, ihan tableteilla ja homma oli tosi nopeasti ohi.

Ikävä kyllä jonkin kumman syyn takia seuraavaa raskautta ei kuulunutkaan ja vähintään 1000 krt mietin oliko ratkaisu oikea. Onneksi pääsin puhumaan asiasta ja olemme edelleen vakuuttuneita oikean päätösen teimme.

5 ivf hoitoa myöhemmin saimme lopulta lapsen, seuraavat 4 eivät tuoneet enää toista. Mutta näiden asioiden kanssa nyt eletään.

Vierailija
6/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan enempää kuin muutaman.

Suosittelen tutustumaan vertaistukiryhmiin. Leijonaemot ajatellen vammaisen lapsen kanssa elämistä tai Enkelinkosketus ajatellen keskeytystä ja siihen liittyviä asioita.

www.leijonaemot.fi

www.enkelinkosketus.net/foorumi/

Kummankin keskustelupalstat suljettuja.

jännä tuo enkelin kosketus... itse ollaan päätös tehty, ja sitten sitä surraan. jos päätös on oikea, ei siinä pitäisi kai enää suremista olla?

"se meidän lapsi ei kelvannut meille kun se oli rikki"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen

Vierailija
8/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan enempää kuin muutaman.

Suosittelen tutustumaan vertaistukiryhmiin. Leijonaemot ajatellen vammaisen lapsen kanssa elämistä tai Enkelinkosketus ajatellen keskeytystä ja siihen liittyviä asioita.

www.leijonaemot.fi

www.enkelinkosketus.net/foorumi/

Kummankin keskustelupalstat suljettuja.

jännä tuo enkelin kosketus... itse ollaan päätös tehty, ja sitten sitä surraan. jos päätös on oikea, ei siinä pitäisi kai enää suremista olla?

"se meidän lapsi ei kelvannut meille kun se oli rikki"

Ihanko oikeasti sä et näe, miten joskus sen lapsen kannalta keskeytys on oikea vaihtoehto? Ettei lapsen tarvitse taistella koneiden ja lääkäreiden avulla elämästään heti alusta alkaen, elämästä jota hän ei välttämättä koskaan tietäisi elävänsä? Etteivät sisarukset kokisi katkeruutta sitä syytöntä, sun mukaasi "rikkinäistä" lasta kohtaan siitä, että hänen koskaan parantumiseen tähtäämätön hoitonsa vie heidän lapsuutensa, ne myös heidän vanhempansa kokonaan? Miksi haluaisit tilanteeseensa syyttömälle lapselle asettaa noin paljon taakkaa?

Joskus ei vaan ole toivoa. Pelkkää olemassaoloa täysin muista riippuvaisena alusta loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsivesipunktiolla tms? Haluaisin muistuttaa että lapsivesipunktionkaan tuloksetkaan eivät ole 100% varmoja! Tiedän tapauksen missä lapsivesipunktion mukaan piti syntyä tyttö, mutta tulikin poika! Tulokset olivat joko vaihtuneet tai sitten oli jostain syystä äitin kromosomeja tullut mukaan testiin! Mutta paljon voimia ja jaksamisia raskaaseen tilanteeseen!

Vierailija
10/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotin toista lastani,kävin normaaleissa tutkimuksissa missä ei huomattu mitään poikkeavaa.shokki oli valtava kun lapsi syntyi,oli down-tyttö.tyttö menehtyi muutaman pvän iässä,ikävä ei lopu koskaan.voimia sinulle päätöksessäsi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pienikasvuinen jäädäkseen henkiin, eikä aivotkaan kasvaneet, joka on merkki huolestuttavista ongelmista.



Lapsi kuitenkin äsken lähti kouluun ja vetää kiitettäviä kokeista viidennellä luokalla.



Elämäni raskain kokemus, mutta meillä päättyi niin, että kaikki hyvin.



Ultraääni ei koskaan ole 100 % oikeassa.

Vierailija
12/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt vuoden ikäinen ja täysin terve!!!!



Lääkärit Helsingissä ottivat kokeita ehdottivat aborttia, koska lapsi olisi vammainen. Kädet eivät toimisi kunnolla ja päässäkin ehkä olisi jotain vikaa.



Ystäväni ei halunnut tehdä aborttia ja nauttii nyt ihanasta, virkeästä ja aktiivisesta lapsestaan. Lapsi on todella hyväntuulinen ja kädetkin ihan OK! Että silleen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halunnut moraalisaarnaa, joten en saarnaa, mutta kun miettii että pienimmät keskoset jotka on saatu pelastettua on syntynyt viikolla 24 (vai onko sitäkin aiemmin?), niin kyllä siihen melkoinen ristiriita liittyy että lähes saman ikäinen voidaan abortoida. Käytännössä tuo on mielestäni lähempänä eutanasiaa (tai jotain pahempaa) kuin aborttia. Mielestäni aika äärimmäinen vaihtoehto. Itselläni olisi kyllä vakavia ongelmia selvitä henkisesti tuollaisesta, jos lapsi kuitenkin olisi elinkykyinen, vaikka olisi vammainen. Alkupäässäkin tehty abortti oli rankka kaikkine pohdintoineen ja mietityttää yhä, yli kymmenen vuoden päästä.

Vierailija
14/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellen jo olemassaolevien lapsienkin elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaavan homeopaattisen aineen raskausaikanaan, koska lapsi lakkasi kasvamasta jossain vaiheessa.

Vierailija
16/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaavan homeopaattisen aineen raskausaikanaan, koska lapsi lakkasi kasvamasta jossain vaiheessa.

Höpsislöpsis. Korjaava homeopaattinen aine? Just.

Vierailija
17/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettiin raskausaikana ultrassa ensin pientä häikkää, sitten alkoi löytyä kaikenlaista isompaakin. Lopputuloksena se, ettei lapsi pysyisi hengissä kehoni ulkopuolella. Ruumiinavauksessa selvisi vielä lisää ongelmia - sellaisia, joita ei ultrissa, lapsivesipunktioissa ja istukkabiopsioissa näy.



Päätös keskeyttää raskaus rv23 oli elämäni raskaimpia, mutta mitä vaihtoehtoja olisi ollut? Ei omalla kohdallani ainkaan mitään. Ja ihmettelijöille vaan lisää ihmeteltävää: suremme lasta ja hänen kuolemaansa edelleen vaikka itse teimmekin päätöksen lapsemme "tappamisesta"!

Vierailija
18/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäisitkö tietojasi veden muistista!! Onhan siitä saatu Nobelin palkintokin!



Jos joku juttu ei yllä Finlandiaann asti niin eihän se sitä tarkoita ettei sitä ole-vai????:)



Vierailija
19/27 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäisitkö tietojasi veden muistista!! Onhan siitä saatu Nobelin palkintokin!

Jos joku juttu ei yllä Finlandiaann asti niin eihän se sitä tarkoita ettei sitä ole-vai????:)

siitä voi vetää homeopaattien vetämiä johtopäätöksiä, mutta sehän ei tahtia haittaa kun myydään 100% vettä. Sitäpaitsi oletteko koskaan miettineet mitä kaikkea muuta siihen veteenne on "laimennettu" ja mitä se muistaa kuin muka vaikuttavan aineen? Varmaan tärkein vaikuttava aine siinä on muisto kissankusesta tai jotain.

Vierailija
20/27 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan enempää kuin muutaman.



Suosittelen tutustumaan vertaistukiryhmiin. Leijonaemot ajatellen vammaisen lapsen kanssa elämistä tai Enkelinkosketus ajatellen keskeytystä ja siihen liittyviä asioita.



www.leijonaemot.fi



www.enkelinkosketus.net/foorumi/



Kummankin keskustelupalstat suljettuja.



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme