Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi kannattaa/ei kannata tehdä 3. lapsi?

Vierailija
10.06.2012 |

antakaa puolesta ja vastaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko hankkia joku mammuttimainen tila-auto, että koko 5-henkinen perhe mahtuu turvaistuinten kanssa samaan piiliin. Tuttavien perheiden tuskailuja olen seurannut, kun rahat ei oikein riittäisi niihin kunnon kokoisiin autoihin - ja vievät bensaakin enemmän.

Pitää olla iso talo, jossa viisi makuuhuonetta. Harvalla tähän varaa. Aina kaikki sanoo, ettei jokainen lapsi tarvi omaa huonetta eikä ainakaan vanhemmat mitään työhuonetta. Sitten kun on kolme kouluikäistä, niin kummasti haluttaisiin jokaiselle oma huone ja se erillinen työhuonekin. Ja sitten maristaan isojen perheasuntojen/talojen hintoja.

Lapsia on vaikeampi saada hoitoon. Isovanhemmat ehkä selviää vielä kahden lapsen kanssa, mutta kolmas on jo liikaa. Muutenkaan tuttavat ei oikein hingu kolmen muksu lapsenvahdiksi.

Iso osa asioista on suunniteltu neljälle hengelle: autot, asunnot, lomamatkapaketit, perheliput, hotellien perhehuoneet, jne. Matkustamisesta tulee vaikeaa, kun on viisi reissaajaa. Ainakin vaikeampaa, kuin jos olisi neljä. Se viides on jotenkin aina ylimääräinen.

Kustannukset. Kaikkea on hankittava kolmin kappalein. Pienenä lapset suostuu vielä käyttämään isommilta jääneitä vaatteita - mutta kouluiässä tästä aletaan sitten nurkua. Kun kolmelle pitää hankkia polkupyörät, huonekalut, kännykät, maksaa kännykkälaskut, tietokoneet, kustantaa harrastukset, viedä harrastuksiin - niin taas tulee kalliimmaksi.

Ja edelleen, kaikki tuntemani kolmen lapsen perheet on aluksi puhuneet, että ei ne kaikki tarvi uutta pyörää/omaa tietokonetta/ kännykkää. Mutta kun se tilanne oikeasti tulee eteen, niin ei siihen isoveljen vanhaan läppäriin ollakaan tyytyväisiä. Eikä siitä tulekaan mitään, että kolmella lapsella on yksi yhteinen tietokone.

Eli muiden perheiden kokemuksesta olen todennut, että mielummin kaksi kuin kolme lasta. Mutta jos tulisi kolmoset, olisin toki silti iloinen ja kiitollinen - ja alkaisin etsiä miehen kanssa rahakkaampaa duunia. :D

Vierailija
2/3 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hankkia, jos haluaa kolmannenkin lapsen. Toki nuo edellisen vastaajan perustelut vastaan kuulostavat ihan fiksuilta, mutta itse ajattelen niin, että elämän päätökset kannattaa kuitenkin tehdä sen mukaan, mitä itse haluaa, ei se mukaan mikä on oletettu normi.

Meillä ehkä helpompaakin, kun ei ole autoa, niin ei tarvitse sitä miettiä. Ja lomamatkoille pääsee omatoimisestikin, ei aina tarvitse ostaa pakettia. En itse usko, että matkustamisesta tulee suoranaisesti vaikeaa, mutta ehkä se vaatii toisenlaista asennoitumista. Esim. neljän hengen perhehuoneeseen mahtuu kyllä viisi, silloin kun lapset ovat pieniä. Usein on mahdollista saada lisävuode isommallekin. Ja hostelleissa on 5-6 hengen huoneita.

Ja hankintojen suhteen voi kukin miettiä, kuinka paljon suostuu esikoisellekaan ostamaan kaikkea uutena, ja haluaako opettaakaan lapsille sellaista, että koko ajan ostellaan jotain. En sitten tiedä, miten kulutuskriittinen kasvatus toimii, mutta voihan sitäkin miettiä.

Kaksi lasta silti on varmasti paljon helpompi kokoonpano. Mutta jos oikeasti haluaa kolmannen, niin sitten kannattaa se hankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittävällä ikäerolla. Kaksi lasta putkeen on vielä ok, mutta kolmatta en haluaisi tehdä samaan sarjaan. Itsekin siis haaveilen kolmannesta, mutta sen aika olisi aikaisintaan kun esikoinen menee kouluun ja pienempi on 5 vuotias. Mieluummin vähän myöhemminkin. Ihan jo omankin jaksamisen kannalta, mutta myös taloudellisesti ja käytännön puolesta ajatellenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan