Jos menet muuttoavuksi, odotatko ruokatarjoilua?
Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?
Kommentit (148)
ehdottomasti ruokaa tai jotain suolaista kuitenkin!
Muuttoavulla on tapana tuoda tupareihin noutopizzat muistutuksena siitä, että muuttopäivä oltu nälässä. Harva meistä on koko työpäivää syömättä, joten miksi ihmeessä muuttopäivä (raskasta kantamista) pitäisi paastota?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:21"]
jos minä kutsun vieraita synttäreilleni, onko se sitten vieraiden "palkka" ? Aika hölmöä kuvitella että tuparit ovat palkka.
[/quote]
No kaipa tarkoitin sitä, että oli oikeasti helpompi järjestää ruokatarjoilut ja tehdä niitä ruokia tarjolle, kun oli laitettu kämppä kuntoon.
Mietin toisaalta, että kannattaako niin verisesti suuttua jos joku - kuten minä - ei vain ole tullut ajatelleeksi että ruokaa voisi edes olla tarjolla ja vielä kun huomaa, että siellä pahvilaatikoiden täyttämässä yksiössä ei ole mitään tilaa ruokailla.
Onneksi sain nyt kuitenkin tästä ketjusta hyviä ideoita, miten järkätä vähän evästä vieraille jos joskus muutto tulee vielä eteen.
Ap
No kyll ruokaa pitää olla, makaroonilaatikkoa tms tai ainakin ruokaisia leipiä
Joka kerta kun minua pyydetään muuttoavuksi, annan paikallisen muuttofirman käyntikortin. Se porukka tekee työt ruuatta (mutta käy siitä huolimatta lounasaikaan syömässä, sopi se muuttajalle tai ei). Eikä niitä tarvitse kutsua tupareihin.
En odota mitään. Viime kesänä olin päivän tyhjentämässä ystävän kesämökkiä, otin omat eväät mukaan.
No jotain odottaisin. Enää en mene, palkatkoon muuttofirman.
OIkeastiko te kaikki "muutossa ei ruokaa tarjota" -ihmiset olette työpäivänne kokonaan syömättä?
Joo, en nyt tiedä kannattaako hirveästi loukkaantua, jos toinen ei ole vain hoksannut.
Minusta, ap, voisi olla hyvä idea, että kutsut pikapikaa muuttoapuna olleet syömään jonnekin ravintolaan ja kustannat sen illan. Jos sulla on siis mitenkään varaa, tietenkn jos sinne menee ne viimeiset pennoset niin sitten se on poissuljettu ajatus. Ei ne tuparit ole sama asia, koska siellähän on muitakin sun kavereita.
Voihan sitä sanoa että viet ne syömään muuton jälkeen tai sovittuna päivänä. Esim joku RAX niin ei liene kohtuuton investointi. Bonuksena et vaikuta mulkulta.
No kyllä se on oletusarvo. Urakan aikana pitäisi olla juomaa ja urakan päätteeksi käytetään porukoita pizzalla.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:34"]
Joo, en nyt tiedä kannattaako hirveästi loukkaantua, jos toinen ei ole vain hoksannut.
Minusta, ap, voisi olla hyvä idea, että kutsut pikapikaa muuttoapuna olleet syömään jonnekin ravintolaan ja kustannat sen illan. Jos sulla on siis mitenkään varaa, tietenkn jos sinne menee ne viimeiset pennoset niin sitten se on poissuljettu ajatus. Ei ne tuparit ole sama asia, koska siellähän on muitakin sun kavereita.
[/quote]
Jos muuttopäivänä ei olisi mitään tarjoilua ja sitten muutettava kutsuisi ravintolaan, niin en lähtisi. Tietäisin, että minä joutuisin maksamaan osuuteni ihan itse. Jos on niin juntti, ettei tajua muuttopäivänä antaa vatsantäytettä niin todennäköisesti on myös niin juntti, että maksattaa ravintolaillan kavereillaan.
Jos ei ole mitään tarjolla, voi käydä kuten opiskelukaverille, jonka muuttoporukka häipyi kesken päivän syömään palaamatta takaisin. Talkoolaisille on tapana tarjota ruuat ja juotavaa (edes kahvia ja voileipää) eikä olettaa, että tuparit on sitten joskus se palkka.
Se nyt tietty riippuu muuttoavun kestosta, mutta noin niin kuin yleisesti ajatellen tapana ON tarjota muuttoapuna olleille vaikka pitsat. Kukaan tuskin odottaa että muutettaessa pääsisi patojen ja kattiloiden ääreen, mutta sen verran on tapana ollut että joku käy hakemassa tai tilaa ne pitsat/kebabit tms.
voithan koittaa paikata mokaasi laittamalla muuttoporukalle oikeasti hyvät sapuskat joku ilta uudessa kodissasi.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:34"]
[/quote]
No tämä ei ole ihan tuore juttu ja tuparitkin on jo pidetty. Sain vain tosiaan hiukan yllätten kuulla, että olenkin ollut törppö. Mutta olen siis opiskelija, minulla ei ole myöskään varaa tarjoilla mitään ravintolaillallisia. Ei edes Raxissa.:) Tämä asiasta hermostunut henkilö siis itse on työelämässä ollut jo monta vuotta, eikä ehkä ymmärrä, että eihän minulla oikeasti ole budjettia kustantaa pizzoja 6-10 ihmiselle. Jos olisi enemmän varaa yleensä muuttoon niin en kai olisi pitänyt muuttotalkoita edes ekana vaihtoehtona.
Ap
Jos kyse ei ole jostain yhden, kahden tunnin pikkumuutosta niin joo. Jos muutto=kannetaan sänky, patja ja muutama laatikollinen tavaraa niin ei.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:32"]
OIkeastiko te kaikki "muutossa ei ruokaa tarjota" -ihmiset olette työpäivänne kokonaan syömättä?
[/quote]
No en pidä jotain 5 tunnin muuttopäivää työpäivänä. Syön tuhdisti ennen kuin lähden muuttohommiin. Pääasia, että on juotavaa,. Vesi tai kivennäisvesi toimii. Kun homma on valmis, en halua jäädä enää notkumaan muuttotavaroiden keskelle, vaan lähden heti kotiin.
Talkoot on jees niin kauan kuin ne on vastavuoroisia, ihmiset on pakanneet valmiiksi kamansa ja ruokaa + juomaa on tarjolla. Ap:n vähävaraisuus ei ole syy olla tarjoamatta mitään: olisit keittänyt vaikka hernekeiton niin olisi tullut halvaksi. Jos ei voi tarjota talkoolaisille ruokaa voi sitten ihan itse kantaa kamansa.
No olit kyllä aika ajattelematon, ihan syystä motkottavat jälkeen päin selkäsi takana. Monen tunnin raskaasta työstä palkaksi tyhjä vatsa? Sinuna ottaisin lusikan kauniiseen käteen ja pahoittelisin käytöstäni kaikille muutossa mukana olleille ja tarjoaisin vaikka hyvän illallisen viineineen ja jälkiruokineen luonani.
Se jonka mielestä muuttotalkoot ovat kallin aikansa tuhlaamista, jääköön suosiolla pois talkoista.
En odota saavani ruokaa, mutta juomaa kyllä, siis esim. kivennäisvettä, raanavedellä kun jano ei oikein lähde. Jos muutto vie pitkän ajan, niin silloin voileivät ja leikkeleet voisivat olla paikallaan.
Toivoisin kuitenkin, että muuttoväki kutsuttaisin kohtuullisen ajan sisällä iltaa istumaan ja lämpimän aterian ääreen.