Jos menet muuttoavuksi, odotatko ruokatarjoilua?
Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?
Kommentit (148)
Jos yhden kuorman heitän eikä aikaa kulu paljoa, joku juominen on ihan ok. Mutta jos aamusta iltaan pitää pakata, kantaa ja ajaa eestaas niin kyllä ruoka kuuluu asiaan kuin myös bensaraha.
Kyllä itse lähden siitä, että jos muuttoapu on ilmaista niin ruokaa pitää tarjota.
Yleensä se on limpparia ja pitsaa, jos muutto kestää koko päivän niin toki enemmänkin ja esim olutta.
Bensaraha tietysti myös.
Odotan, että ruokasali ei tyhjennetty kun muutto.
Barbro
No ensi kerralla olet viisaampi. Voithan toki vieläkin askarrella muuttajille kiitos-lahjat, jotka annat vaikka tupareissa. Esim. joku perinteisen hedelmäkorin tyyppinen, jossa voi olla tilanteeseen ja henkilöihin nähden sopivaa sisältöä: herkkuja, juomaa, kahvikupit tai laudeliinat, kynttilöitä ja servettejä tai mitä keksitkään. Tai sitten vaan 24-päkki olutta/konjakkipullo.
Helpointa on palkata muuttofirma. Ei tarvi kuunnella kitinöitä ja näitä vaatimuslistoja lukiessa taitaa tulla halvemmaksikin...
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun minua pyydetään muuttoavuksi, annan paikallisen muuttofirman käyntikortin. Se porukka tekee työt ruuatta (mutta käy siitä huolimatta lounasaikaan syömässä, sopi se muuttajalle tai ei). Eikä niitä tarvitse kutsua tupareihin.
Näinhän se on, muuttajalla on valinnan vapaus.
Muuttomiehet tekevät roudaamista työkseen. Saavat siitä palkkaa ja ovat varautuneet omin juomin ja eväin tai ruokailuun jossain omalla kustannuksella.
Talkooväki on ilmaista ja monesti siinä joutuu uhraamaan muutolle oman vapaapäivän. Monelle tulee lisäksi matkakuluja. Se on vähintäänkin kohtuullista että muutofirman kuluihin verratusta summasta käyttää pienen osan tarjoiluihin. Juotavaa tarvitaan paljon. Mutta lisäksi jotain purtavaa. Suklaata, sipsejä, pähkinöitä, karkkirasia.. Pizzat tai kebabit ovat hyvä ja helppo valinta, mutta niillekin kertyy hintaa jos on isompi seurue. Hyvänä vaihtoehtona kaikki aikaisemmin mainitut leivät, ym. Uuni on aina toiminnassa, niin sinne voi laittaa pellillisen makkaraa ja lihapullia ja kaveriksi vaikka salaattia. Ei voi olla rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään tarjolla, voi käydä kuten opiskelukaverille, jonka muuttoporukka häipyi kesken päivän syömään palaamatta takaisin. Talkoolaisille on tapana tarjota ruuat ja juotavaa (edes kahvia ja voileipää) eikä olettaa, että tuparit on sitten joskus se palkka.
Tämä oli hyvä 👍🙂 Kun ollaan perillä uudessa paikassa tavarat vielä purkamatta, eikä tarjoiluista ole havaintoa, niin voi sanoa että jos täällä ei ole mitään tarjolla, niin nyt on kyllä ihan pakko lähteä syömään. Eikä tietenkään tule enää takaisin.
Tupareita ei saa sotkea muuttoon. Voi olla vähän eri porukkaa ja sattumalta jäädä kutsu saamatta ja se oli siinä.. Lisäksi jano ja nälkä on siinä tavaroita kantaessa, ei kuukauden päästä
Olit epäkohtelias! Ruokaa kuuluu ehdottomasti tarjota. Vain alle tunnin muutossa en odottaisi syötävää.