Jos menet muuttoavuksi, odotatko ruokatarjoilua?
Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?
Kommentit (148)
Kannattaa käyttää muuttofirmaa. Ai niin, mutta ei saa maksaa kuin vissypullon verran ;D
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:42"]
En tietenkään odota ruokaa! Korkeintaan muuttokahvit :)
[/quote]
Miten musta tuntuu että tällaiset kommentit on Ap:n käsialaa.. Niin läpinäkyvää.
Kyllä odottaisin ainakin voileipää tms. Olet kyllä ollut ajattelematon.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:26"]
On tässä kyllä jotain outoa, yksiön muutto ja 6-10 muuttoapulaista.. Huhhuh.
[/quote]
Itse mietin aivan samaa... Muutto pienestä yksiöstä yksiöön ja välimatkaa 2km. Muutto kestää 3-4 tuntia ja mukanaa 6-10 hlöä...ja ruokia ja juomiakaan ei muuttoavulle tarjota... kuulostaa ihan porvoolaiselta muutolta..
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 16:52"]Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
[/quote]
Hauska :)
[/quote]
Tuparit, joihin tietysti tuodaan se tuparilahja ;)
Ap taitaa olla sitä samaa sarjaa, josta on saanut täällä lukea eli kutsutaan kaveri häihin ja juhlapaikalla annetaan esiliina ja sanotaan, että sinulle on varattu keittiövuoro. Koko illan ruokaa pöytään raahattuaan ja 100 ihmisen tiskit tiskattuaan saa kuulla, että palkkana oli nimenomaan se, että sai kutsun. Kun ne häät on järjestetty minimibudjetilla niin "jokaisen tulee auttaa". Kutsussa lukee silti, että "meillä on kaikkea, mutta antakaa rahaa, että päästään häämatkalle".
Meillä muutto kesti noin tunnin ja silti tarvottiin syötävää! Isäni oli samalla työkeikalla meillä päin (450km).
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:14"]
Kukaan ei ehdi kesken muuton kokata. Se vaan on niin. Ap.:n tarjoukset olivat pelkkää plussaa.
[/quote]Tekee edellisenä päivänä jonkun keiton, ei vaadi paljoa.
Olin kerran muuttamassa, ainoana apulaisena (tosin painavimpia huonekaluja ei tarvinnut kantaa). Tavaroita ei ollut pakattu, kun muuttopäivä koitti, ei hommattu edes pahvilaatikoita valmiiksi. Hain laatikoita ja pakkasin puolet tavaroista, jotka vietiin uuteen kotiin tietysti minun autollani. Pari reissua piti tehdä kauniina kesäpäivänä. Mitään tarjottavaa ei ollut, ei edes juotavaa. Kävin sitten itse ostamassa juotavaa omalla rahallani lähikaupasta, muuttaja osti itselleen oman pullon omilla rahoillaan. Lopulta olin jo niin väsynyt ja nälissäni, että lähdin kotiin. Muuttaja piti kuitenkin viedä vielä kolmanteen paikkaan lopuksi, joka sijaitsi täysin vastakkaisella suunnalla kuin oma kotini. Kaiken huipuksi muuttaja pyysi jättämään hänet läheisen ostoskeskuksen pihaan, koska aikoi hakea pitsan itselleen.
Tupareita ei koskaan pidetty. Olen tavannut muuttajaa useita kertoja tapahtuneen jälkeen, mutta hän ei ole koskaan tarjonnut minulle mitään, edes kahvikupillista. En tietenkään ole maininnut asiasta, sillä vapaaehtoisestihan minä olin apuna. Mutta täytyy silti todeta, etten koskaan enää edes harkitse kenenkään muuttoavuksi ryhtymistä. Vihdoinkin sain avautua tästä johonkin!
Aina meillä on muutoissa joko muuttaja hakenut puolivälissä muuttoa noutopizzat, jotka onnistuu syödä valmiina slaiseina suoraan paketeista ihan vaikka seisaallaan ja jokaiselle oma limsapullo käteen (eli turha selitellä, että ei ole istumapaikkoja tai pöytiä tms..tekosyitä!) tai sitten on muuton jälkeen menty suoraan pizzeriaan ja muuttaja on maksanut koko muuttoporukan ruuat ja juomat. Mielestäni ihan selkeä ja reilu kuvio!!
Mikäli pyydätte apua muutossa ja jos ei ole kysymys ihan yksiöstä, perheasunnosta niin meneehän siihen aikaa. Tarjotkaa jotain syötävää. Ei tarvi olla pitsaa kummempaa ja sen voi tilata kotiin ja juotavaa muuta kun vettä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:42"]
[/quote]
Miten musta tuntuu että tällaiset kommentit on Ap:n käsialaa.. Niin läpinäkyvää.
[/quote]Ai pelkät kahvit vaan ja toiset saattaa puurtaa viisikin tuntia. Ei olisi otsaa niin köyhästi muuttaa että kahvin voimalla.
Minut "huijattiin" muuttoavuksi kutsumalla kahville, vaikken edes kahvia juo. Sen jälkeen en ole odottanut ruokaa enkä juomaa. Toki jotain juotavaa on mielestäni kohteliasta tarjota, pidemmässä muutossa syötäväkin toki kelpaa ja koska olen vapaaehtoisesti tarjoutunut avuksi, voin myös piipahtaa syömässä silloin kun mieleni tekee, jollei mitään purtavaa ole tarjolla. Silti autan ystäviä ja kavereita muuton kaltaisissa pikkujutuissa jos voin, odottamatta "palkkaa." Uppo-outoja en yleensä lähde auttamaan pyynnöstä muutenkaan, ja tähänkin löytyy poikkeus: silloisen naapurin hyvä ystävä, johon tietenkin päivän aikana tutustuin ja sai pari uutta kaveria muuttoporukasta. Silläkertaa oli toki juotavaa kuitenkin tarjolla.
Minulle ei tullut mieleenkään tarjota ruokaa kavereilleni, jotka olivat auttamassa minua muutossa. Heitä oli 4 henkilöä. Siinä on sellaista kiirettä ja touhua, ettei siinä ruokaa ajatella. Juotavaa oli. Kun seuraavan kerran kavereita tapasin, annoin jokaiselle 50 euron lahjakortin kiitokseksi. Tupaantuliaisia en pitänyt.
Pari vuotta sitten muutin yksiöstä kaksioon. Menin edellisenä iltana uuteen asuntoon ja tein hernesopan jääkaappiin odottamaan. Pari viikkoa aiemmin leivotut sämpylät vein pakkasesta mukana. Jääkaappiin lisäksi margista, juustoa, leikkelemakkaraa ja kasvista. Limua ja vissyä reilusti. Vajaan kolmen tunnin muuton jälkeen hyvin tekivät kauppansa, mutta ei maksanut paljoa eikä vienyt muuttopäivänä mun aikaani varttia enenpää. Sen verran piti kamppeiden kanssa ajatusta käyttää, että keittiön pöytä ja tuolit lähti vanhalta asunnolta ensimmäisten joukossa ja vietiin uudessa heti paikoilleen keittiöön.
Joo no ostan aina muuttofirman niin ei tartte ketään vaivata.
En jaksa lukea ketjua. Ehdottomasti ruokaa kuuluu tarjota, jos muutto kestää useamman tunnin, mutta jos se hoituu tunnissa, ei mun mielestä ole pakko. Riippuu siis mun mielestä siitä, kuinka iso koko muutto on ollut.
Oma taskumatti ja ärsyttävä muutto hauskempi,
Vierailija kirjoitti:
Se jonka mielestä muuttotalkoot ovat kallin aikansa tuhlaamista, jääköön suosiolla pois talkoista.
En odota saavani ruokaa, mutta juomaa kyllä, siis esim. kivennäisvettä, raanavedellä kun jano ei oikein lähde. Jos muutto vie pitkän ajan, niin silloin voileivät ja leikkeleet voisivat olla paikallaan.
Toivoisin kuitenkin, että muuttoväki kutsuttaisin kohtuullisen ajan sisällä iltaa istumaan ja lämpimän aterian ääreen.
Raanavedellä ei lähde jano?? Mitä ihmettä tarkoitat?