Jos menet muuttoavuksi, odotatko ruokatarjoilua?
Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?
Kommentit (148)
Me ollaan yleensä tarjottu pitsat tms. joko muuton välissä tai sen jälkeen. Meidän ystäville ne on kyllä aina kelvanneet. Ei siinä kauheasti vaivaa ole, kun pitseriasta hakee pitsat..
Ne muutot, joihin olen osallistunut - niissäkin on tavalla tai toisella tarjottu syötävää, joko muuton välillä tai sen jälkeen. Tai sitten on menty istumaan iltaa ulos tms. ja muuttaja on maksanut.
En mitään sanoisi, jos mitään ei tarjottaisi - kohteliasta se mielestäni kyllä on.
Talkooväki marssii vatsallaan. Näin minulle on opetettu ja sitä sääntöä olen noudattanut. Pikkuhommista tarjotaan kiitokseksi kahvit/teet. Pidemmissä hommissa sitten ruuat ja kahvit päivän kulun mukaan + raskaammissa töissä koko ajan juotavaa tarjolla. .Ruuan ei tarvitse todellakaan olla hienoa/kallista, kunhan maha täyttyy ja janosta ei tarvitse kärsiä. Tämä yhtä lailla muutoissa, pihatalkoissa, kuin urheiluseuran turnauksen talkoolaisenakin.
Sopivaa muutoruokaa on esim. noutopitsa tai etukäteen tehty makaronilaatikko/lasagne (helppo lämmittää uunissa kesken muuton) ja kaupan salaatti. Tarjoilu kertakäyttöastioista. ja syöminen sujuu olosuhteiden mukaan esim. lattialla istuen, laatikkoa pöytänä käyttäen.
[quote author=
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:34"]
Joo, en nyt tiedä kannattaako hirveästi loukkaantua, jos toinen ei ole vain hoksannut.
Minusta, ap, voisi olla hyvä idea, että kutsut pikapikaa muuttoapuna olleet syömään jonnekin ravintolaan ja kustannat sen illan. Jos sulla on siis mitenkään varaa, tietenkn jos sinne menee ne viimeiset pennoset niin sitten se on poissuljettu ajatus. Ei ne tuparit ole sama asia, koska siellähän on muitakin sun kavereita.
[/quote]
No tämä ei ole ihan tuore juttu ja tuparitkin on jo pidetty. Sain vain tosiaan hiukan yllätten kuulla, että olenkin ollut törppö. Mutta olen siis opiskelija, minulla ei ole myöskään varaa tarjoilla mitään ravintolaillallisia. Ei edes Raxissa.:) Tämä asiasta hermostunut henkilö siis itse on työelämässä ollut jo monta vuotta, eikä ehkä ymmärrä, että eihän minulla oikeasti ole budjettia kustantaa pizzoja 6-10 ihmiselle. Jos olisi enemmän varaa yleensä muuttoon niin en kai olisi pitänyt muuttotalkoita edes ekana vaihtoehtona.
Ap
jotain outoa tässä on, YKSIÖN muutto kestänyt 3-4 tuntia ja 6-10 henkilöä muuttoapuna?
Aina talkoissa tarjotaan ruoka. Muuttotalkoot on talkoot ellet sitten maksanut palkkaa muuttajille.
Kyllä odottaisin ruokatarjoilua, koska itse tekisin samoin. Ei sen tarvi olla kuitenkaan pizzaa kummempaa...
Maksoitko sitten muuten vähän liksaa? Jos et, niin olet kyllä ansainnut vittumaisen ihmisen maineen ja taidat olla muutenkin kusipää toisten hyväksikäyttäjä. Ja sitten täällä ihmettelet asiaa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:08"]
[quote author=
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:34"]
Joo, en nyt tiedä kannattaako hirveästi loukkaantua, jos toinen ei ole vain hoksannut.
Minusta, ap, voisi olla hyvä idea, että kutsut pikapikaa muuttoapuna olleet syömään jonnekin ravintolaan ja kustannat sen illan. Jos sulla on siis mitenkään varaa, tietenkn jos sinne menee ne viimeiset pennoset niin sitten se on poissuljettu ajatus. Ei ne tuparit ole sama asia, koska siellähän on muitakin sun kavereita.
[/quote]
No tämä ei ole ihan tuore juttu ja tuparitkin on jo pidetty. Sain vain tosiaan hiukan yllätten kuulla, että olenkin ollut törppö. Mutta olen siis opiskelija, minulla ei ole myöskään varaa tarjoilla mitään ravintolaillallisia. Ei edes Raxissa.:) Tämä asiasta hermostunut henkilö siis itse on työelämässä ollut jo monta vuotta, eikä ehkä ymmärrä, että eihän minulla oikeasti ole budjettia kustantaa pizzoja 6-10 ihmiselle. Jos olisi enemmän varaa yleensä muuttoon niin en kai olisi pitänyt muuttotalkoita edes ekana vaihtoehtona.
Ap
jotain outoa tässä on, YKSIÖN muutto kestänyt 3-4 tuntia ja 6-10 henkilöä muuttoapuna?
[/quote]
En oikeasti muista, kauanko meillä meni.
Ja nyt kun laskin, kuusi ihmistä oli yhteensä. Koko päivää ei siis todellakaan mennyt. Veikkaan että max. kolme tuntia.
On tässä kyllä jotain outoa, yksiön muutto ja 6-10 muuttoapulaista.. Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:14"]
Kukaan ei ehdi kesken muuton kokata. Se vaan on niin. Ap.:n tarjoukset olivat pelkkää plussaa.
[/quote]Tilata voi pitsat ja juomat jääkaapissa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Mitä outoa siinä on? Vai provoilijalleko kaikki on outoa?:D
Itse muutin stadissa ja tilasin 2 miestä muuttamaan muuttofirmasta. Itse pakkasin kaiken. Ketään en halunnut pakkaamaan.
Voihan sitä esim lihakeittoa tehdä edellisenä päivänä ja syödä kaiken kiireen keskellä, myös hyvä on olla ruisleipää, juustoa, maitoa ja kahvit päälle. Eriasia jos ottaa muuttofirmasta niin niille ei mitään muuta ku raha kouraan kun muutto valmis.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Mitä outoa siinä on? Vai provoilijalleko kaikki on outoa?:D
[/quote]johan ne on toistensa tiellä jos yksiössä pyörii 6-10 muuttoapulaista, saanko nauraa?
Ei ap ole törppö tai moukka, mutta kyllä talkoisiin (muuttoon) ruokapalkalla lähdetään perinteisesti. Vähintään juomat ja jotain pientä suolaista parin tunnin sessioon. Puolen tai koko päivän urakkaan sitten ruuatkin, tosiaan se pizza tai sitten esim.keitto (jonka voi vaikka keittää ed.päivänä). Ei ole tietysti tarkoitus, että joku seisois päivän keittiössä kokkaamassa.
odotan kyllä ruokaa, oli se sitten mitä vaan. usein muutossa menee energiaa ja koko päivä. pitää olla kahvia, ruokaa ja juomaa
Itse olen auttanut monia ystäviäni muuttamaan, matkalla pysähdyttiin aina ravintolaan ja kaikki maksoivat omat ruokansa. Sitten muuttokohteessa sai ottaa leipää tai hedelmiä välipalaksi.
Jos meni niin myöhään, että jäin yöksi, emäntä laittoi tietenkin illallista ja seuraavan päivän ruoat lähtöön asti.
En ole ikinä kuullut että muuttoapujen pitäisi saada ruokaa. Enkä siis tarkoita muuttofirmaa. Juotavaa tarpeeksi + leipää, voita ja leikkeleitä. Jokainen ottaa, jos haluaa.
Itse olisin tehnyt sämpylöitä valmiiksi ja tarjonnut kahvin ja sen limsan kanssa.
38/ap: En minä ainakaan suuttuisi verisesti tai osoittaisi mimeltäni ilmoittamalla pari tuntia ennen tupareita, etten tulekaan (kuten tuossa yllä ehdotettiin). Pikkumaista sellainen on.
Itse osaan ainakin kysyä jo ennakkoon, kauanko muuton oletetaan kestävän ja tekisin siitä johtopäätökset oman syömiseni suhteen. Voisin tuoda mukanani banaanin ja mehupullon ja istuisin itsekseni rappukäytävässä tai autossa pitämässä evästaukoa, vaikka muut eivät pysähtyisi syömään :).