Jos menet muuttoavuksi, odotatko ruokatarjoilua?
Sain kiertoteitse kuulla, että olin ollut vittumainen ihminen kun muuttotalkoissani en ollut tarjonnut lounasta. Olin ostanut limsaa ja kivennäisvettä muuttajille. Olen ollut itse joskus muuttamassa kaveria eikä hän silloin tarjonnut edes tuota limsaa, siksi en itse osannut ajatella, että voisin tarjota heille vielä jotain ruokaakin. En siis itse osaa ajatella, että jos joku ei tarjoa muuttajille muutossa mitään, hän olisi törkeä. Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
Millaiset kokemukset teillä on, onko ruokatarjoilu oletusarvo?
Kommentit (148)
Tuparit on ihan eri juttu, tottakai tarjotaan muuttajille ruokaa. Esim. tuo noutopizza, jos ei ole ehtinyt mitään itse värkkäämään.
Jos minä tuhlaan vapaapäiväni jonkun toisen hyväksi, oletan saavani myös ruokaa jossain muodossa palkaksi. Vain moukka jättää sen tekemättä eikä muuten seuraavalla kerralla kysyttäessä apua ole tarjolla. Kannattaa ap:n pitää tämä mielessä seuraavaa muuttoa ajatellen.
En odottaisi mitään lämmintä ruokaa. Muuttokaljoja kyllä.
3-4 h on minusta kuitenkin niin pitkä aika, että jotain syötävää pitää olla, edes leipää.
Riippuu aina muutosta onko muuta tarjoilua kuin juotavaa, yleensä on varattu muuttoavustajille 1,5l pullo/hlö limua. Jos on ruokatarjoilua, se ilmoitetaan yleensä erikseen etukäteen ja ruokatarjoilu on vain isommissa muutoissa, joissa menee tunteja.
Me muutimme viimeksi suurimman osan itse, vain yksi miehen kaveri oli kantamassa suurimmat kalusteet ja koneet, hänelle ei tarjottu ruokaa, koska aikaa meni alle 2 tuntia.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:03"]Meillä ei tainnut mennä aikaa kuin ehkä 3-4 tuntia. Se oli yksiöstä toiseen muuttaminen ja välimatkaakin oli n. 2 km.
Olin luultavasti ajatellut, että ruokaa ei tarvitse, koska kyseessä ei ollut koko päivän urakka ja myös koska en itse olisi odottanut sitä.
Mutta kiva tietää muiden kokemuksia, tuli kuitenkin itselleni puun takaa se, että olenkin "törppö".
Ap
[/quote]
En odottais ruokaa tolla keikalla. Et ole törppö.
Kukaan ei ehdi kesken muuton kokata. Se vaan on niin. Ap.:n tarjoukset olivat pelkkää plussaa.
Niin, kaipa toinen syy siihen, miksi en ajatellut, tarjoilen ruokaa, oli se, että muuton jälkeen oli vain yksiö täynnä pahvilaatikoita, ei siis mitään sellaista tilaa, jossa muuttajat olisivat mahtuneet ruokailemaan, ei välttämättä edes istumaan.
Ap
Olen kerran ollut ja menin ihan uteliaisuuttani. Minun tehtävä oli pakata astioita, ne oli lähinnä koristesellaisia, suomi disainia. Juttelin samalla ja emäntä ei tehnyt mitään ja isäntäkin käveli, oli läppärillä. Tää oli tuommonen vähän yli kolmikymppinen pariskunta. Minä olin reilusti vanhempi. Mies meni hakemaan syötävää ja toi jotain oliko sitten leipää jossa sisässä tilpehöörit ja yllätys yllätys mulle ei annettu. Enpä lähde koskaan enää ketään muuttamaan. Aivan uskomatonta.
Et ole törppö. Olen ollut monesti ystäviä muuttamassa, eikä muut ole tarjonnut muutoissa ruokaa kuin mä. Älä tuollaisia mieti vaan järjestä mukavat tuparit ja sano muutossa auttaneille kovaan ääneen kiitoksia, niin että koko tupari jengi kuulee.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 16:52"]Ajattelin, että muuttajien "palkka" on kutsu tupareihin.
[/quote]
Hauska :)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 17:14"]
Olen kerran ollut ja menin ihan uteliaisuuttani. Minun tehtävä oli pakata astioita, ne oli lähinnä koristesellaisia, suomi disainia. Juttelin samalla ja emäntä ei tehnyt mitään ja isäntäkin käveli, oli läppärillä. Tää oli tuommonen vähän yli kolmikymppinen pariskunta. Minä olin reilusti vanhempi. Mies meni hakemaan syötävää ja toi jotain oliko sitten leipää jossa sisässä tilpehöörit ja yllätys yllätys mulle ei annettu. Enpä lähde koskaan enää ketään muuttamaan. Aivan uskomatonta.
[/quote]Tupareihin ei kutsuttu enkä olisi lähtenyt stadista jonnekin 6 tunnin matkan päähän.
No vähintään jotain sämpylää ja kahvia, olipa vain 3-4h. Tosin appivanhempia oo. Ollu muuttamassa monesti ilman safkaa ja elossa ollaan.
Ei tietenkään tarjota ruokaa. Viipaleleipää voi varata sekä leikkeleitä, jokainen voi tehdä omat leipänsä itse. Juotavaa tarpeeksi, muuttaessa tulee kuuma. Ja hedelmiäkin voi varata, yleensä nekin tekevät kauppansa. Mutta en ole ikinä ollut mukana muutossa, jossa joku olisi tehnyt ruokaa. Yleensä ihmisillä on kiire omiin koteihinsa muuttopäivän jälkeen eivätkä halua enää viettää ylimääräistä tuntia syömässä muuttolaatikoiden keskellä.
Ehdottomasti ruokaa.
Muutama muutto on eläessään tullut tehtyä ja kerran kun olin jeesaamassa, kysyi muuttaja oliko sulla vielä sitä olutta kotona ? Olin vähän aikaa sitten käynyt laivalla ja olin ostanut 2 laatikkoa kesäksi.
Kerroin ne on varattu, mutta jos hän vaikka maksaa toisen, voin joustaa, koska olin menossa uudestaan laivalle. Eipä maksanut ikinä vaikka ehkä 5 kertaa muistuttelin. Ja lisäksi oluthan laivalla ei juurikaan maksa.
Eli olin jeesaamassa päivän ja sain maksaa siitä olutlaatikollisen.
Toisen kerran olin myös talkoona, emäntä kertoi alusta saakka tilataan pizzat. Tilattiinkin ne ja sitten kun oli tilattu, alkoi emäntä kerää rahaa. Minä sanoin suoraan olen ollut täällä päivän auttamassa, minusta sinun pitää edes yksi pizza tarjota ja samaa sanoi muutama muukin. Emäntä vaan niskotteli mistään ei ollut puhetta ja sanoin peruuta mun pizza, menen himaan. Valitteli vielä kun on vielä tekemistä.
Eli törppöjä on muitakin.
Ehdottomasti AINA talkoolaisille kunnon eväät. Koska olen ollut auttamassa niin monessa muutossa päätin meidän, toivottavasti vikan muuton, pyytää myös apua. Meillä oli seisova pöytä kummassakin päässä, eli jääkaapissa oli juotavaa, vissyä, pepsimaxia, maitoa, mehua, vettä, mikro oli jätetty, kertakäyttölautasia, viinereitä, suklaata, servettejä ja 3 lajia pizzaa. Tein 6 levyä pizzaa, 3 eri laatua, 1 levy per asunto.
Jokaiselle kerroin alusta asti itsepalvelu ja jos joku loppuu kesken sanokaa heti. Mikään ei todellakaan loppunut.
Olen ollut jeesaamassa ainakin 20 eri muutossa ja olen pyytänyt 2 kertaa apua, joten nyt voin tästä lähtien sanoa aina en pääse. Olen osuuteni tehnyt.
jos minä kutsun vieraita synttäreilleni, onko se sitten vieraiden "palkka" ? Aika hölmöä kuvitella että tuparit ovat palkka.
Mut kerran kutsuttiin mökille, kutsu todellakin esitettiin pääsetkö tulemaan ja pitäis pientä askaretta tehdä. Emäntä ja isäntä otti aurinkoa ja jätti talkoolaisille työt. 2 h myöhemmin talkoolaiset lähti himaan.
Etkö sä siis muuten olis niitä ihmisiä kutsunut tupareihin ellei olis auttanut muutossa?
Oltiin aikoinaan muuttamassa kaveria kerrostalokaksiosta kolmioon. Aikaa kului koko päivä, ei mitään tarjoilua (normaalisti ruuat on saatu siinä vaiheessa, kun vanha asunto tyhjä). Käytiin sitten omalla kustannuksella syömässä. Kun oli yritetty vihjailla muuttajalle, että nälkäkin on, niin vastaus oli että "sorry, nyt ei millään ehdi, kun auto vuokrattu x tunniksi".
Kaksi viikkoa myöhemmin oli tuparit. Jokainen meistä ilmaisesta muuttoavusta lmoitti 2 tuntia ennen alkua, että sorry, nyt ei millään ehdi.
Kyllä tavat on erilaisia. Olen ollut 4 kertaa apuna muutossa, jotka ovat kestäneet 4-5 tuntia. Kenelläkään ei ole ollut ruokaa. Kun emäntä on tarjonnut voileipää, porukka on sanonut "ei tässä mitään syödä, että saadaan homma tehtyä". Juotavaa, siis limsaa ja vettä, on ollut tarpeeksi ja se on kelvannut.Olutta ei muuttaessa ole ollut eikä kukaan ole sitä kaivannutkaan.
Kun homma on valmis, porukka on lähtenyt kotiinsa eikä kukaan ole ruikuttanut, että ruokaa pitäisi olla.
Kyllähän se näin on, että perinteisesti muuttoavulle tarjotaan urakan päätteeksi ruuat ja juomat (tai kesken muuton, jos homma venyy ja venyy.)