Hääkutsussa käyttäytymisohjeet ja rahastustili
Saimme kesälle jo hääkutsun jossa oli liitteenä käyttäytymisohjeet. Lisäksi ohjeisiin oli laitettu tilinumero kun toivotaan rahaa hääparin yhteisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen!?
Onhan tässä oltu useissa häissä ja tiedetään miten pitää käyttäytyä.
Olettekos saaneet tuollaisia kutsuja vai onko tässä jo rahastuksen makua kyseessä (morsiankin ollut työttömänä 1,5 vuotta).
Kommentit (103)
En kustanna kenenkään juhlien luottokorttikuluja. Lahjakortin voin antaa vaikka kuten yllä joku kertoi: ikkunanpesuun siivousfirmalta, kylpyläyö tai ravintolaan tms.
helpompaa, että se tilinumero kerrotaan suoraan kutsussa kuin kainostellaan ja tehdään asia vaikeaksi.
Kautta aikain on osattu antaa lahjaa rahaksi ilman tilinumeroa, ei siihen tilinumeroa tarvita jos joku haluaa antaa rahalahjan. Pankista saa shekkejä tai voi sinne kuoreen laittaa ihan silkkaa rahaakin.
Se nyt vaan on niin, että rahan pyytäminen on todella moukkamaista eikä se siitä miksikään muutu. Kaikkein viimeiseksi sitä rahaa annetaan niille, jotka sitä pyytävät. Muille saatetaan antaakin.
Onhan se helpompaa että ne rahat menee suoraan tilille, kuin että on paljon kirjekuorisa ja sitten läjä rahaa jossain juhlapaikassa.
Moukkamaista pyytää rahaa, ehkä, mutta ei minun mielestäni.
Moukkamaista valittaa hääparin toiveista.
Voi kamalaa kun kehtaavat ajatella itseään kun menevät naimisiin!
Voi kamalaa että päättävät tehdä niin kuin heille sopii parhaiten!
Voi kamalaa että eivät jaksa/halua rasittaa kaasoa/bestmania sillä että vieraiden pitääottaa heihin yhteyttä ja tiedustella lahjatoiveista!
Nykyään kun mennään naimisiin vasta yhdessä asumisen jälkeen, niin olisi hyvä ihmisten alkaa jo tottumaan siihen että niitä kippoja ja kuppeja ei yleensä enää tarvita ja siksi toivotaan rahaa. Tuskin kysyvät sisään tullessa että laitoitko rahaa, ole laittamatta jos niin koville ottaa kun ei saa viedä jotain kukkamaljakkoa. Yleensä kuitenkin halutaan joku lahja antaa. Minä ainakin kuskaan suoraan kirpputorille turhat lahjat ja muutan ne joka tapauksessa rahaksi, ei meillä ole loputtomasti kaappitilaa.
kutsussa oli käyttäytymisohjeita, tilinumero ja lisäksi, että lapsia ei sitten ole kutsuttu.
Arvatkaapa mentiinkö?
kuin kulutan aikaana pähkäilyyn mitä ostaa lahjaksi ihmisille joilla on jo kaikkea tarpeellista. Eikä minulla ole varaa laittaa yksin jotain kylpylälomaa kahdelle lahjakorttina. Krääsä/kippo/sisustuskauppaankaan en viitsi lahjakorttia laittaa.
Mutta kyllä juhliin kuuluu mennä lahjan kanssa ja mitä järkeä sinne on viedä jotain sellaista turhaa millä hääpari ei tee yhtään mitään, ihan vaan siitä periaatteesta, että "en maksa kenenkään pippaloita". Eiköhän silloin kannata jäädä kotiin, jos on tuolla asenteella matkassa.
Ja noista ohjeista. Itse unohdin tyystin mille puolelle kirkkoa minun kuuluisi mennä, onnekseni ystäväni olivat jo paikalla ja nopsasti kipitin heidän viereensä. Että ihan hyvä voi olla tollaset yleiset ohjeet, vaikka huumorilla höystettynä.
Naimisiin voi mennä ilman lahjalistaa ja tilinumeroa. Silloin suurin osa vieraista laittaa lahjaksi rahaa (jos tämä on naimisiin meneville pareille se tärkein asia). Onneksi itse menin naimisiin 90-luvulla jolloin lahjalistat ja tilinumerot kutsukorteissa olivat tuntemattomia.
Voi jeesus teidän kanssanne kun mikään ei kelpaa.
kutsussa oli käyttäytymisohjeita, tilinumero ja lisäksi, että lapsia ei sitten ole kutsuttu.
Arvatkaapa mentiinkö?
Voi ei mikä huumorintajuton pässi ap on. Tuohan on niitä huumori"ohjeita" mitä jotkut laittaa kutsuun. Jää kotiin, ei kukaan kaipaa tuollaista tosikkoa häihinsä!
ja olin tosi tyytyväinen. En ollut käynyt monissa häissä, enkä muutenkaan ole mikään juhlaintoilija. Oli kiva kun seremoniakuviot selvitettiin siinä kutsun yhteydessä, niin ei tarvinnut ihmetellä epätietoisena paikan päällä.
Lisäksi minusta tilinumero on ihan järkeenkäypä juttu nykyään. Kaikki on kumminkin olleet tosi pitkään yhdessä ja asuneet omillaan, kaikkea roinaa löytyy itse kunkin nurkista ihan liikaa. JOkainen tietää itse parhaiten, mitä tarvii. Mieluummin laitan rahat johonkin mieluiseen kuin ostan jotain, joka ei ehkä ollenkaan ole saajan mielestä hyvä lahja.
Itse en ole kauhean innoissani lahjalistoista, koska ne esineet on yleensä liian kalliita tai hankala hankkia, pitäisi olla vielä yhteyksissä johonkin vieraaseen ihmiseen, ei kiinnosta.
Että kaikesta sitä ihmiset närkästyy...
suhtautuu niihin häihin vähän liian vakavasti. Mitä sitte jos joku ei ole ollut häissä ennen ? Karmeaa nipotusta.
suhtautuu niihin häihin vähän liian vakavasti. Mitä sitte jos joku ei ole ollut häissä ennen ? Karmeaa nipotusta.
Tietävät ehkä että vieraiden joukossa on sellainen/sellaisia jotka jännittävät paljon uusissa tilanteissa, ja ihan vain koska tietävät että helpottaisi vieraan/vieraiden oloa ovat laittaneet nämä ohjeet?
Ei mutta eihän se niin voi olla, onhan se tottakai niin että kyseessä on tosikko-pariskunta.
tollaset yleiset käyttäytymissäännöt löytyy esim. netistä. Ei kai niitä nyt hääkutsuun tarvitsee laittaa???
Kuulostaa jotenkin häävieraiden aliarvioimiselta, kun selostetaan kuinka kirkossa istutaan.
kutsussa oli käyttäytymisohjeita, tilinumero ja lisäksi, että lapsia ei sitten ole kutsuttu. Arvatkaapa mentiinkö?
Vielä kymmenisen vuotta sitten oli tosi noloa toi tilinumero, taisin yhdet häät jättää osin siitäkin syystä väliin. Lahjalistakin oli joskus uusi idea, ja sitäkin taivastelin aikanaan :-)
Omista häistä on niin pitkä aika, että lahjoja ei saanut listailla eikä oikein etukäteen puhuakaan. Vanhemmat sit vihjaili sukulaisille, että se ja se astiasto tai rahaahan ne nuoret tarttee... No ei kyllä oltu asuttu yhdessä kovin pitkään, että tavaratkin oli tarpeeseen, liinavaatteet ja kattilat.
Nyt juuri saatiin hääkutsu, pari asunut vuosia yhdessä ja tosi tarkka tyylitaju. Mitään niille en osaisi ostaa, joten tilinumero oli tarpeellinen. Eikä tosiaan tuntunut enää miltään, ihan yhtä tavaliselta tuntui kuin vastauspyyntökin.
kutsussa oli käyttäytymisohjeita, tilinumero ja lisäksi, että lapsia ei sitten ole kutsuttu. Arvatkaapa mentiinkö?
Minusta ainakin on mukava juhlia joskus ilman lapsia. Miksi kaikesta pitää loukkaantua? Joskus tuntuu että toiset oikein etsimällä etsii kaikkea mistä voi loukkaantua.
Huumorilla se pitää lukea - Tai ainakin meidän versio oli huumorilla veistelty!
Mitäs tuossa nyt on. Mitä ne käyttäytymisohjeet oli?
Röyhkeyttä. Ahneutta. Hölmöyttä. Ei tulis mieleenkään kutsua vieraita mihinkään juhlaan ja laittaa OMAA tilinumeroa. Jonkun hyväntekeväisyystilin voisinkin. Yksiselitteisesti röyhkeää/typerää
minkaanlaista lahjapyyntoa (oli se sitten tilinro tai lahjalista) kutsun mukana. Se on tokeroa. Ja fiksu vieras taas vastatessaan kutsuu ymmartaa kysya haaparin lahjatoiveita (ellei niita jo muuten tieda), jolloin hanelle kerrotaan mahdollisesta lahjatilista/listasta.
So simple.
Miksipä ei silloin voisi kutsussa olla ohjeistusta mukana, leikkimielisesti tai ihan normisti.
Tilinumero häälahjalle on kätevä. Lahjan voi hoitaa samalla kun maksaa laskuja eikä tarvitse haaskata aikaa lahjan miettimiseen.
Heillä on kotona säästöpossu, jota esitellään, kun vieraat ovat lähdössä. On kuulemma heidän "lomamatkarahastonsa". Sanomattakin on selvää, että heillä on myös aina hyvin säästäväiset tarjoilut.