Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylläpä järkytyin!!!! Olin ostamassa lahjaa lapseni kaverille....

Vierailija
29.03.2012 |

Lapseni on kutsuttu jo monta kertaa synttäreille ja taas tuli kutsu. Meidän kylässä on yksi lelukauppa missä saa tehdä "synttärikorin" eli sieltä saa korin mihin lapsi voi valita lahjoja mitä toivoo kavereiltaan ja näiden on sitten helppo käydä sieltä valitsemassa, tietää mitä lapsi toivoo ja mitä hänellä ei ole.

Noh, nämä lahjat on olleet aina sellaista 2-6 euroa hinnaltaan, niissä juhlissa mihin lapseni on kutsuttu ja mitä hän on itse pitänyt. Aina on ollut tuo lahjakori-idea.

Tänään kävimme katsomassa tuon uuden kaverin lahjakoria. Siellä oli 8 lahjaa. Yksi oli jo ostettu, näkyi listasta missä on lahjojen hinnat. Tuo jo ostettu lahja oli maksanut 4,99e.

Loput lahjat maksoivat seuraavasti:

Yksi maksoi 7,99 euroa, loput 7 lahjaa maksoivat 24,99-35,99 euroa.

Siis mitä???????

Sanoin lapselleni että otetaan tämä 7,99 e maksava kun nämä muut on sellaisia, mitä toivotaan vanhemmiltaan, ei kavereilta. Tuo 7,99e lahjakin oli hieman kalliimpi mitä on tähän mennessä ollut mutta ajattelin että olkoot, mutta yli kahtakymppiä en varmasti maksa kaverin lahjasta kun ei ole edes paras kaveri!!!!

Mitähän ne on oikein ajatelleet? Luuleeko ne, että joku ostaa noita lahjoja?

Täytyy käydä vakoilemassa viikonloppuna onko niitä ostettu sieltä vai ei... Juhlat on maanantaina.

Mielipiteitä???

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käytetään 50-150euroa lahjoihin kavereille, mutta jos kyseessä sukulaislapsi niin niin yleensä menee siinä 150-250euron hujakoilla.

Vierailija
82/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia on neljä ja jokaisella heistä n. 5 kaverisynttärit vuodessa, se tekee jo 200€/vuosi.

Itse olen pitänyt tärkeänä ilmoittaa kutsussa ettei lahjaa tarvitse olla ja että jos välttämättä haluaa jotain tuoda, niin jotain pientä (alle 5€) vain.

Synttäreiden idea on viettää yhdessä aikaa, mekastaa, nauraa ja syödä hyvin. Lahjat saa sitten vanhemmilta ja kenties kummeilta ja isovanhemmilta (joilta myös ymmärrän miksi antavat vain pienen lahjan kun lapsenlapsia on 13).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on keskusteltu täällä aiemminkin. Ja aina päätyy siihen, että jossain päin 25 e / lahja on ihan tavallinen.

Musta 8-10 e olisi oikein hyvä. Mutta siinä on vaikea pitäytyä, kun muut ostavat 15-20 e lahjoja.

Veikkaan, että tämä toivekorijuttu on aika pieneltä paikkakunnalta? Joten synttärisankarin perhe varmasti tunnistaa itsensä, jos sattuu tätä lukemaan...

Toivekori on ihan peruskäytäntö, ja ei asuta ihan pienellä paikkakunnalla vaan miljoonakaupungissa. En sitten tiedä eikö idea ole vielä oikein Suomeen ehtinyt mutta täällä ainakin ollut käytössä jo monta vuotta. Meilläpäin kaikki lapset käyvät todella usein kaverisynttäreillä ja on ihan itsestään selvää, että niiltä aika vierailta ihmisiltä (eli näiden kavereiden vanhemmilta) ei kovin kummoista rahallista panostusta odoteta. Se on vuorossa sitten, kun järjestävät omalle lapselleen ne synttärit.

Koreihin kerätään juuri tuollaisia parin euron juttuja , "krääsää" toki mutta yleensä eskari-ikäinen ei osaa arvostaa sitä sademetsän laadukkaimmista puista valmistettua kympin piirustuslehtiötä yhtään korkeammalle kuin 50 sentin pyyhekumia jossa on mieluinen kuva. Ja meillä ainakin pääosassa tämän ikäisten synttäreillä ovat lapset, ei sekopäisten mammojen isottelut.

Niitä kalliimpia lahjoja ostavat sitten vanhemmat, kummit ja isovanhemmat. Tosin en minä omillekaan lapsilleni välttämättä sitä 20-30 euroa kalliimpaa lahjaa osta, ei nyt äkkiseltään tulisi mieleenkään ostaa sellaista ventovieraalle lapselle.

Vierailija
84/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävä ajatusmalli. Ehkä "kitupiikki" onkin ihan aidosti ja perinteisesti köyhä - tekeekö se hänestä ja hänen lapsestaan arvottoman?

Toki vastavuoroisuus on ihan ok periaate mutta hiukan toisella tasolla, ei euroina!

Mieti, mitä opetat lapsellesi.

Meillä ainakin kaikista lahjoista kiitetään, mistään ei saa marista eikä niitä vertailla keskenään. Jos lapset alkavat arvostella toisten lahjoja, siihen loppuu mun järjestämät synttärit.

jos joltain lapselta tulee halpa lahja, annetaan samanlainen halpa hänelle synttärinään ja ne lapset, joiden perheessä lapsia arvostetaan ja lahjatkin hankitaan hintalappua katsomatta, saavat sitten arvokkaammat lahjat. Sama tuntuu olevan muissakin eskarilaisten perheissä, koska kitupiikkiäidin tyttö sai 1-3 euron tiimarisälää ja kivoihin barbijuttuihin panostaneen äidin lapselle annettiin arvokkaammat lahjat.

Minusta on ihan hyvä, että jo lapsesta asti opetetaan, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos jonkun äiti ei arvosta minun lastani niin miksi minä arvostaisin hänen lastaan?

Vierailija
85/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempana päästän lapseni tekemään tällaista lahjakoria lelukauppaan en siinä vaiheessa (kun olen jo kertonut että" Saat valita toivelistalle leluja ") enää rajoita lapseni toiveita. Se olisi epäreilua lapselle. Sen sijaan toivelistat ovat TOIVElistoja. Älä osta listalta jos ne ovat liian kalliita. Huomioi myös että lista voi olla sama esimerkiksi isovanhemmille ja muille sukulaisille, jotka oletettavasti myös juhlivat lapsen syntymäpäiviä. Kaikki ei ole tarkoitettu henkilökohtaisesti juuri sinua vastaan. Listat ovat minusta hyödyllisiä muös inspiroimaan itsenäistä ajattelua: esim jos 8 lahjan listalla on 5 jotka liittyvät disneyn Autoihin, voi olettaa että synttärisankari pitää Autoista ja sitten ostaa hänelle halvemman aiheeseen liittyvän lahjan ja olla varma ettei tuo syntymäpäiville "krääsää".

Vierailija
86/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, olemme keskituloisuuden paremmalla puolen kuten suuri osa tuttavistamme. synttäreitä on juhlittu jo toistakymmentä vuotta.

En ole ikinä kuullutkaan lahjakoreista, mutta aina joskus joku kysyy, onko toiveita.

Itse lapsemme vievät noin 8-18 euron lahjan, riippuen, mitä kivaa kaupassa on, mikä on toive tai miten ja missä ehtii käydä ostoksilla.

En todellakaan ala tarkastamaan 10-15 tenavan lahjapaketin arvoa, en usein edes tiedä mikä on keneltäkin. Joskus näkyy jotain kallista, joskus jotain halvempaa. Saippuakuplapullo voi olla yhtä onnistunut lahja kuin joku kallis legopaketti.

Kirjat yleensä aina mieluisia meidän lapsille.

Vierailija
87/186 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit olivat oikein kivat! Kaikki kutsutuista lapsista eivät päässeet tulemaan.

Yksi lahja oli ostettu minun jälkeeni, Lego friendsin Olivian maja mikä maksaa noin 24e. Lapseni kertoi, että yksi antoi sen, yksi antoi sen 4,99e lelun ja sitten se meidän 7,99 e lelu. Näiden lisäksi joku antoi mp3-soittimen. Se ei ollut lahjakorista.

Lahjakori toimii niin, että lapsi saa kaupassa korin, mihin valitsee ne lelut mitä toivoo lahjaksi. Koriin kiinnitetään lapsen etu ja sukunimi sekä juhlimispäivä. Kori laitetaan hyllyyn. Korissa on myös lista korin tavaroista, tavaran nimi ja hinta. Joskus joku vetää yli ne mitkä on ostettu, joskus ei, en tiedä tekeekö sen joku myyjä?? Vai esim. lapsen äiti. Siitä listasta näkee ihan helposti mitkä lelut on jäljellä ja mitä ne maksaa ja mitkä on jo ostettu.

Eli tässä kävi niin, että niitä kalleimpia lahjoja ei ostettu (paitsi se yksi lego) ja jotkut vieraat eivät päässeet tulemaan.

ap

Vierailija
88/186 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lahjatoiveet olivat liian kalliita.

Lapseni synttärit oli juuri ja vain yksi puuttui.

Lapseni kaverit sanoivat, etteivät saa toivoa mitään ja eivät saa tuoda mitään kallista.

Omalleni sanoin, että jotain pientä ja halpaa, jos kaverit kysyy mitä tahtoo lahjaksi.

No lapseni närkästyi asiasta, mutta joskus se sanoma menee perille.

Tosiaan sai 10-20 euron lahjoja.

Vierailija
89/186 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herrajestas. Onkohan siellä jollain unohtunut miksi niitä synttäreitä vietetään? Mukavaa yhdessäoloa, kakkua, ja pieni lahja - meillä ainakin on 6v lahjansaaja ollut ikionnellinen saippuakuplista, kynistä, värityskirjoista yms. Ei se lahjanhinta oo niin olennainen..

Vierailija
90/186 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun budjetti on 10-20, mutta saa tehda toita etta loytyy jotain kivaa!

Vierailija
91/186 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2012 klo 23:11"]

Lapseni on kutsuttu jo monta kertaa synttäreille ja taas tuli kutsu. Meidän kylässä on yksi lelukauppa missä saa tehdä "synttärikorin" eli sieltä saa korin mihin lapsi voi valita lahjoja mitä toivoo kavereiltaan ja näiden on sitten helppo käydä sieltä valitsemassa, tietää mitä lapsi toivoo ja mitä hänellä ei ole.
Noh, nämä lahjat on olleet aina sellaista 2-6 euroa hinnaltaan, niissä juhlissa mihin lapseni on kutsuttu ja mitä hän on itse pitänyt. Aina on ollut tuo lahjakori-idea.

Tänään kävimme katsomassa tuon uuden kaverin lahjakoria. Siellä oli 8 lahjaa. Yksi oli jo ostettu, näkyi listasta missä on lahjojen hinnat. Tuo jo ostettu lahja oli maksanut 4,99e.
Loput lahjat maksoivat seuraavasti:
Yksi maksoi 7,99 euroa, loput 7 lahjaa maksoivat 24,99-35,99 euroa.

Siis mitä???????

Sanoin lapselleni että otetaan tämä 7,99 e maksava kun nämä muut on sellaisia, mitä toivotaan vanhemmiltaan, ei kavereilta. Tuo 7,99e lahjakin oli hieman kalliimpi mitä on tähän mennessä ollut mutta ajattelin että olkoot, mutta yli kahtakymppiä en varmasti maksa kaverin lahjasta kun ei ole edes paras kaveri!!!!

Mitähän ne on oikein ajatelleet? Luuleeko ne, että joku ostaa noita lahjoja?
Täytyy käydä vakoilemassa viikonloppuna onko niitä ostettu sieltä vai ei... Juhlat on maanantaina.
Mielipiteitä???

[/quote]

provo, ei 2-6 eurolla saa mitään mistä voisi tehdä listan ja ap väittää aina ostaneensa listasta tuon hintaisia.

ei tuollaisia kauppoja ole.

Huomiohuoraamista tehdä tällaisia tarinoita joissa on aina joku muu törkeä kuin itse.

Vierailija
92/186 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yleinen kaverisynttärien lahjan hinta on 10€. Hyvin usein ostan edullisesti varastoon lahjoiksi sopivia ja kaivellaan kutsun tullessa jotain sopivaa... usein ovh. on jotain muuta, mutta yleensä lasken 10 euron budjetin mukaan.

Vuosien varrella on lapsi vienyt muumimukeja, pyyhkeitä, kivan kuvioisia pussilakanoita, bratzeja, barbeja, helmipakkauksia, pelejä jne. Ostan mielummin ns. laatua alennuksesta kuin krääsää normaalihinnalla.

Jotenkin lapseni saamista lahjoista olen päätellyt, että synttärilahjoina arvostetaan täällä laatua.

Vierailija
93/186 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan  aina 20 euron lahjan, sinä menee raja. Tänä vuonna lahjoihin on mennyt 180 euroa. Kitupiikki olet. 25 euroa voisin maksaa vanhemman lapsen lahjasta, mutta en 35 euroa.

Vierailija
94/186 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, lahjoitin tänään Hope:n keräykseen muutaman paketin. Katsoin lahjatoivelistaa ja melkein teki mieli sanoa, ettei mullakaan ole varaa tuollaisiin...lasten vanhemmat ihan pokkana olivat pyytäneet leffalippupakettia (hinta jotain 40€), kitaraa(!), meikkipäätä...kyllä nuo olivat sen luokan toiveita, että korkeintaan omalle lapselleni ostaisin enkä silloinkaan kuin yhden kalliimman.

Vierailija
95/186 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nykyään osata arvostaa mitään pieniä juttuja tai eleitä, itse mietin, että laittaisin lapsen mukana vaikka itse tehtyjä leivonnaisia jossain pussissa tai pienessä korissa, mutta kuka hitto sellaista enää arvostaisi? Mielestäni olisi ihanaa, jos lapsen kaverit toisivat meille jotain omatekemää jonkun 50 euron Bratz-muovipään sijasta.

Vierailija
96/186 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja lahjoja kyllä voi löytää edullisestikin. Suosittuja ovat olleet myös ei-lelut, kuten mm. taskulamput (!) sekä tytöille että pojille, ja löytyy usein pienimmänkin sivukylän kaupasta. Myrskylyhty myös kouluikäiselle tutulle pojalle, josta tiesin että tykkää varmasti ja niin tykkäsikin. Muita tykättyjä on ollut mm. patterikäyttöinen valosarja tytölle, saippuakuplat (kyllä!), vasara, otsalamppu, hiirenloukku, muffinssivuoka leipomisesta pitävälle, piirustuspaperi + kyniä, väripapereita, muki, oma kukka, yms. 

Omasta lapsuudesta muistan juuri Tiimari-krääsän olleen erityisen kiva lahja, sellaisia kun äiti ei koskaan suostunut ostamaan tai muutakaan krääsään ylipäätään, ja pikkuvihkot ja hajukumit niin ihania. Kiiltokuvia kerättiin, ja niistä ns. nelkut, eli nelikulmaiset olivat ehdotonta valuuttaa vaihtareissakin, niitä sain yhtenä vuonna ja olin pitkään niistä onnellinen. Todellakaan ei tarvinnut olla mitään kallista, päin vastoin, ja kavereilta sai just sellaista parasta krääsää, jota ei aikuisilta ikinä! Onneksi lahjoilla ei siihen aikaan täytetty äidin toiveita, eikä saatu kavereiden äitien lahjoja! :) 

Muistakaa että lapset usein tietävät paremmin itse, mistä se kaveri voisi tykätä, antakaa lapsen valita kaverilleen, tulee se lahjan antamisen ideakin selvemmäksi. 

Vierailija
97/186 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijaa. Eikö ne ole lapsien synttärit eikä vanhempien? Oma lapseni sai vaikka mitä synttärilahjaksi, kalliimpaa ja halpaa krääsää. Mutta saippuakuplapurkit ovat aina mieluisimmat :) tärkeintä on muistaminen ja ilon tuominen. Älkää opettako lapsistanne iloitsemaan vain kalliista lahjoista. Moni halpa lahja on todella kiva, kuten tyttäreni mielestä saippuakuplapurkit :)

Vierailija
98/186 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

xD

Vierailija
99/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä ei oltu ostettu mitään minun jälkeeni. Minua ennen oli ostettu vain yksi, se 4,99 e maksava lelu ja minä ostin sen 7,99 maksavan lelun. Loput lelut, eli ne yli 20e maksavat nököttivät edelleen synttärisankarin toivekorissa!

Mitenkähän käy. Syntymäpäiväjuhlat ovat tänään kello 16:30. Voin kertoa jatkoa jos haluatte, lapseni varmaan kertoo montako vierasta siellä oli ja mitä synttärisankari sai lahjaksi. Onhan tässä vielä aikaa käydä ostamassa sieltä korista lahjat mutta oli ne aika kalliita!

ap

Vierailija
100/186 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä ei oltu ostettu mitään minun jälkeeni. Minua ennen oli ostettu vain yksi, se 4,99 e maksava lelu ja minä ostin sen 7,99 maksavan lelun. Loput lelut, eli ne yli 20e maksavat nököttivät edelleen synttärisankarin toivekorissa! Mitenkähän käy. Syntymäpäiväjuhlat ovat tänään kello 16:30. Voin kertoa jatkoa jos haluatte, lapseni varmaan kertoo montako vierasta siellä oli ja mitä synttärisankari sai lahjaksi. Onhan tässä vielä aikaa käydä ostamassa sieltä korista lahjat mutta oli ne aika kalliita! ap

ja sitten ihmettelet, että miksi sille nilviäiselle kukaan mitään halusi ostaa...