Kylläpä järkytyin!!!! Olin ostamassa lahjaa lapseni kaverille....
Lapseni on kutsuttu jo monta kertaa synttäreille ja taas tuli kutsu. Meidän kylässä on yksi lelukauppa missä saa tehdä "synttärikorin" eli sieltä saa korin mihin lapsi voi valita lahjoja mitä toivoo kavereiltaan ja näiden on sitten helppo käydä sieltä valitsemassa, tietää mitä lapsi toivoo ja mitä hänellä ei ole.
Noh, nämä lahjat on olleet aina sellaista 2-6 euroa hinnaltaan, niissä juhlissa mihin lapseni on kutsuttu ja mitä hän on itse pitänyt. Aina on ollut tuo lahjakori-idea.
Tänään kävimme katsomassa tuon uuden kaverin lahjakoria. Siellä oli 8 lahjaa. Yksi oli jo ostettu, näkyi listasta missä on lahjojen hinnat. Tuo jo ostettu lahja oli maksanut 4,99e.
Loput lahjat maksoivat seuraavasti:
Yksi maksoi 7,99 euroa, loput 7 lahjaa maksoivat 24,99-35,99 euroa.
Siis mitä???????
Sanoin lapselleni että otetaan tämä 7,99 e maksava kun nämä muut on sellaisia, mitä toivotaan vanhemmiltaan, ei kavereilta. Tuo 7,99e lahjakin oli hieman kalliimpi mitä on tähän mennessä ollut mutta ajattelin että olkoot, mutta yli kahtakymppiä en varmasti maksa kaverin lahjasta kun ei ole edes paras kaveri!!!!
Mitähän ne on oikein ajatelleet? Luuleeko ne, että joku ostaa noita lahjoja?
Täytyy käydä vakoilemassa viikonloppuna onko niitä ostettu sieltä vai ei... Juhlat on maanantaina.
Mielipiteitä???
Kommentit (186)
Ei ole varaa.Ja vaikka olisikin, en taitaisi siltikään ostaa.
Kuinka monta mäyräkoiraa ostatte kuukaudessa mutta lapsen lahjaan ei riitä rahaa? Hävetkää!
kuinka aikuiset ihmiset viitsivät kytätä lastensa kavereiltaan saamien synttärilahjojen hintoja!
Naurettavaa touhua.
jos joltain lapselta tulee halpa lahja, annetaan samanlainen halpa hänelle synttärinään ja ne lapset, joiden perheessä lapsia arvostetaan ja lahjatkin hankitaan hintalappua katsomatta, saavat sitten arvokkaammat lahjat. Sama tuntuu olevan muissakin eskarilaisten perheissä, koska kitupiikkiäidin tyttö sai 1-3 euron tiimarisälää ja kivoihin barbijuttuihin panostaneen äidin lapselle annettiin arvokkaammat lahjat. Minusta on ihan hyvä, että jo lapsesta asti opetetaan, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos jonkun äiti ei arvosta minun lastani niin miksi minä arvostaisin hänen lastaan?
Rikkaiden perheiden lapsille me annetaan vähän vähemmän arvokas lahja, kun tiedetään että siellä on hilloo ostella lapsille vaikka mitä. Sit kun taas tiedän että lapsen kaveri on vaikka kahden opiskelijavanhemman perheestä, panostan esim. johonkin muotileluun, jota tiedän lapsen koasti tahtovan, mutta olen aika varma ettei vanhemmat sitä osta.
Ostan 7-15 € maksavia lahjoja. 15€ on jo mielestäni tosi paljon.
kuin mitä on lähtiessä annettavassa kiitospussissa. Eli synttäreiltä aina joku kantaa kotiin arvokkaamman lahjan kuin mitä on sinne vienyt. Äitejä ei edes nolota, mutta onneksi lapset tajuavat hävetä tilannetta.
olisi selvittää mitä se lapsi toivoo tai mistä se tykkää ja hankkia sitä. Meillä usein saatetana kutsussa antaa vihjeitä, että "tykkää petshopeista, zhu zhu petseistä, askartelujutuista ja hiusjutuista" - siinä on valinnanvaraa, lapsi saa mieluista ja vanhemmat voi valita kukkaron mukaan. Joskus lapsi saa lahjoja, jotka menee ihan täysin ohi kiinnostuksen ja onhan se vähän tylsää. Totta kai niistä kiitetään jne, mutta onhan se lapselle kivempi, että saa mistä tykkää. Ja sen ei tarvi olla kallista. Poika keräili yhdessä vaiheessa gogoja, ja kutsussa oli gogon kuva, siitä suuri osa ymmärsi, että se on mieluisa lahja ja sai niitä sitten paljon, tyyliin kaksi pussia per antaja - maksoiko ne 3€/pussi. Sama juttu kun keräsi futiskortteja - maksaako yksi paketti 2 €, niin sai niitä sitten 3-4 per henkilö - sai samaa monelta ja lapsi oli todella onnellinen ja antajat sai annettua tosi mieluista edullisesti. Itse aina kysyn äidiltä, mitä toivottaisiin tai mikä on in ja isommat lapset kyselee itse kaveriltaan.
jos joltain lapselta tulee halpa lahja, annetaan samanlainen halpa hänelle synttärinään ja ne lapset, joiden perheessä lapsia arvostetaan ja lahjatkin hankitaan hintalappua katsomatta, saavat sitten arvokkaammat lahjat. Sama tuntuu olevan muissakin eskarilaisten perheissä, koska kitupiikkiäidin tyttö sai 1-3 euron tiimarisälää ja kivoihin barbijuttuihin panostaneen äidin lapselle annettiin arvokkaammat lahjat.
Minusta on ihan hyvä, että jo lapsesta asti opetetaan, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos jonkun äiti ei arvosta minun lastani niin miksi minä arvostaisin hänen lastaan?
sä nimenomaan katso sitä hintalappua?
Onko vaikea ymmärtää, ettei kaikilla yksinkertaisesti ole varaa ostaa kalliita lahoja jokaisille kaverisynttäreille? Meillä 5€ on kaverisynttärilahjan keskimääräinen hinta, tosin ostan yleensä jotain kalliimpia lahjoja varastoon alennuksista. En ymmärrä koko kiitospussisysteemiä, jo on perkele jos semmoisestakin pitäisi stressata että tuleeko KIITOSPUSSISSA kalliimpaa roinaa takaisin kuin mitä oma lapsi on vienyt! Huh huh. Mihin tää maailma menee näillä arvoilla...
Kyllä on nykypäivän lasten syntymäpäivistä tehty varsinainen sirkus!!!
Ja se on ihan lapsen vanhempien syytä!!! Kersat opetetaan pienestä pitäen tähän mahdottomaan yltäkylläisyyteen ja minäminä mullekaikkihetinyt kulttuuriin mikä täällä Suomessa nykyään vallitsee. Tää on niin oksettavaa!!! Muistan 80-luvulla kun olin itse lapsi ja oli kaverisynttäreitä niin ei todellakaan ollut tämmöistä. Ei ollut hese/hoplop/kylpylä tms. teemasynttäreitä mihin ipanat sitten odottaa kavereilta vähintään 20e lahjaa. Haloo oikeesti!! Tää on niin sairas yhteiskunta ja vielä ihmetellään miksi lapset voi pahoin, no katotaanpa aikuiset peiliin, syy löytyy sieltä. Mutta eihän tätä suurin osa edes tajua mitä yritän sanoa, kun se on vaan se minäminäminä ja minä haluan!! Suurin osa tulee nyt haukkumaan minun kirjoitukseni, kun en tajua, että eihän meidän pikku nico-petterille tai pikku-janicalle voi ostaa mitään krääsää. Mä toivon niin paljon, että tämä niinsanottu hyvinvointiyhteiskunta kokisi täydellisen romahduksen ja toivon, että sen myötä ihmiset opettelisivat uudenlaisen elämäntavan/tyylin ja tämä nykymeno tulisi tiensä päähän. Näin, olen sanottavani sanonut.
Sormus on postissa, mennäänkö naimisiin? Toisin sanoen, täysin samaa mieltä.
Ja se on ihan lapsen vanhempien syytä!!! Kersat opetetaan pienestä pitäen tähän mahdottomaan yltäkylläisyyteen ja minäminä mullekaikkihetinyt kulttuuriin mikä täällä Suomessa nykyään vallitsee. Tää on niin oksettavaa!!! Muistan 80-luvulla kun olin itse lapsi ja oli kaverisynttäreitä niin ei todellakaan ollut tämmöistä. Ei ollut hese/hoplop/kylpylä tms. teemasynttäreitä mihin ipanat sitten odottaa kavereilta vähintään 20e lahjaa. Haloo oikeesti!! Tää on niin sairas yhteiskunta ja vielä ihmetellään miksi lapset voi pahoin, no katotaanpa aikuiset peiliin, syy löytyy sieltä. Mutta eihän tätä suurin osa edes tajua mitä yritän sanoa, kun se on vaan se minäminäminä ja minä haluan!! Suurin osa tulee nyt haukkumaan minun kirjoitukseni, kun en tajua, että eihän meidän pikku nico-petterille tai pikku-janicalle voi ostaa mitään krääsää. Mä toivon niin paljon, että tämä niinsanottu hyvinvointiyhteiskunta kokisi täydellisen romahduksen ja toivon, että sen myötä ihmiset opettelisivat uudenlaisen elämäntavan/tyylin ja tämä nykymeno tulisi tiensä päähän. Näin, olen sanottavani sanonut.
puhut ihan asiaa.
Kappalejako tosin helpottas perusmamman lukemista vieläku näppis ei tärisis niin pirusti ku herrrmostuttaa ja pakko tahkoo massiii...
värityskirjan ja puuvärit. Ei tainnut olla ihan kymppiäkään koko lahja. Lapsi oli iloinen, puhalsi kynttilät ja söimme kakkua hyvillä mielin. Tyttö täytti kuusi vuotta.
Mitä väliä sen lahjan hinnalla on? Olemme sopineet lapsen kanssa, että kiittää kauniisti, oli lahja mikä hyvänsä.
kuin mitä on lähtiessä annettavassa kiitospussissa. Eli synttäreiltä aina joku kantaa kotiin arvokkaamman lahjan kuin mitä on sinne vienyt. Äitejä ei edes nolota, mutta onneksi lapset tajuavat hävetä tilannetta.
mistä lähtien joku kiitospussi on ollut pakollinen vakio?
Haloo, aivoni putosivat en kykene kyseenalaistamaan, tuokaa lisää jenkkimeininkiä tänne niin voin vaan nyökytellä itsestäänselvyys itsestäänselvyys...
olisi selvittää mitä se lapsi toivoo tai mistä se tykkää ja hankkia sitä. Meillä usein saatetana kutsussa antaa vihjeitä, että "tykkää petshopeista, zhu zhu petseistä, askartelujutuista ja hiusjutuista" - siinä on valinnanvaraa, lapsi saa mieluista ja vanhemmat voi valita kukkaron mukaan. Joskus lapsi saa lahjoja, jotka menee ihan täysin ohi kiinnostuksen ja onhan se vähän tylsää. Totta kai niistä kiitetään jne, mutta onhan se lapselle kivempi, että saa mistä tykkää. Ja sen ei tarvi olla kallista. Poika keräili yhdessä vaiheessa gogoja, ja kutsussa oli gogon kuva, siitä suuri osa ymmärsi, että se on mieluisa lahja ja sai niitä sitten paljon, tyyliin kaksi pussia per antaja - maksoiko ne 3€/pussi. Sama juttu kun keräsi futiskortteja - maksaako yksi paketti 2 €, niin sai niitä sitten 3-4 per henkilö - sai samaa monelta ja lapsi oli todella onnellinen ja antajat sai annettua tosi mieluista edullisesti. Itse aina kysyn äidiltä, mitä toivottaisiin tai mikä on in ja isommat lapset kyselee itse kaveriltaan.
eli sit kelpaa ku meni just jetsullee prikullee oikein teidän mukaan...miksei voi vaan nauttia siitä että kokoontuu yhteen ja leikkii yhdessä ja syö herkkuja? Ihan se on siitä kiinni opetatteko lapsille että lahja on ykkönen ja sieltä pitää tulla jotain mieluista - vai sen että pointti on että jengi tulee ja niillä on hauskaa yhdessä.
Voi mikä murhe kun materia on vääränlaista ja vielä vääränhintastakin eikä ollu ees teemaa ja kiitospussikin jäi vastaanottajalta kiittämättä! Äiti äkkiä kirjaamaan ylös nyt ja päivittelemään lahjojen hintoja - jokuhan sen jo suoraan sanoi että sen mukaan lasta arvostetaan minkä hintasta lahjaa tulee.
Hyvin menee hei teil, eikä paremmin vois, ni antaa mennä vaan!
Sossun tuet vain kriisiavuksi, asumistuki pois ja perheille tehdään selväksi, että yhteiskunta ei elätä laiskoja. Kaikki tuet vastikkeellisiksi.
Silloin äiditkin tajuaisivat, että eivät loputtomiin voi elää työtätekevien rahoilla. Nykyinen minä-minä-minä vaihtuisi nöyryyteen ja sen ymmärtämiseen, että lahja osoittaa arvostusta, krääsä ei sitä ole.
Sossun tuet vain kriisiavuksi, asumistuki pois ja perheille tehdään selväksi, että yhteiskunta ei elätä laiskoja. Kaikki tuet vastikkeellisiksi.
Silloin äiditkin tajuaisivat, että eivät loputtomiin voi elää työtätekevien rahoilla. Nykyinen minä-minä-minä vaihtuisi nöyryyteen ja sen ymmärtämiseen, että lahja osoittaa arvostusta, krääsä ei sitä ole.
on paljon varakkaita suomenruotsalaisia. Lahjat ovat silti pääsääntöisesti hintaluokkaa 5-10 euroa. Eli ei missään nimessä ainakaan ole koko pääkaupunkiseudun villitys nämä useiden kymppien lahjat.
Läheisimmille ystäville lahja voi maksaa max. 20€, tai jos kaksi lasta menee läheisen ystävänsä synttäreille, lahja voi olla max. 30€.
Mun mielestä on aika noloa, kun yhden lapsen kaveri vie joka paikkaan 5€ lahjan, varsinkin kun lapset olivat jo toisella kymmenellä. Itse sai kuitenkin aina kunnon lahjoja. Ja rahasta ei ole siinä perheessä kiinni.
jos joltain lapselta tulee halpa lahja, annetaan samanlainen halpa hänelle synttärinään ja ne lapset, joiden perheessä lapsia arvostetaan ja lahjatkin hankitaan hintalappua katsomatta, saavat sitten arvokkaammat lahjat. Sama tuntuu olevan muissakin eskarilaisten perheissä, koska kitupiikkiäidin tyttö sai 1-3 euron tiimarisälää ja kivoihin barbijuttuihin panostaneen äidin lapselle annettiin arvokkaammat lahjat.
Minusta on ihan hyvä, että jo lapsesta asti opetetaan, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos jonkun äiti ei arvosta minun lastani niin miksi minä arvostaisin hänen lastaan?
Jos mun kotihoidontuesta ostamani lahjat ei kelpaa, niin älkää pliis kutsuko mua ikinä lastenne synttäreille! Kysymys ei ole siitä ettenkö arvostaisi lastasi, mutta kuule, kun niitä pottujakin on ostettava.
mutta jos hyvinvointiyhteiskunta romahtaa, niin ne joilla menee nytkin hyvin porskuttavat polleana eteenpäin, omaa hyvyyttään täynnä.
lahjat on jo aika kalliita. Tosin mä ostan yleensä pojan kavereille sellaisia 15-20 euron lahjoja ja aika normi taitaa täälläpäin olla. Meidän poika on saanut arviolta sellaisia 10-15 euron lahjoja itsekin.
Saatan muuten viedä tuliaiseksikin 15-25 euron juttuja ihan normaalina kyläilynä. Mutta mua pidetäänkin aika anteliaana ihmisenä ja tykkään tosi paljon antaa lapsille lahjoja.
Ymmärrän toki, että jos on monta lasta ja vähän rahaa, tuohon ei ole mahdollisuutta.