Kylläpä järkytyin!!!! Olin ostamassa lahjaa lapseni kaverille....
Lapseni on kutsuttu jo monta kertaa synttäreille ja taas tuli kutsu. Meidän kylässä on yksi lelukauppa missä saa tehdä "synttärikorin" eli sieltä saa korin mihin lapsi voi valita lahjoja mitä toivoo kavereiltaan ja näiden on sitten helppo käydä sieltä valitsemassa, tietää mitä lapsi toivoo ja mitä hänellä ei ole.
Noh, nämä lahjat on olleet aina sellaista 2-6 euroa hinnaltaan, niissä juhlissa mihin lapseni on kutsuttu ja mitä hän on itse pitänyt. Aina on ollut tuo lahjakori-idea.
Tänään kävimme katsomassa tuon uuden kaverin lahjakoria. Siellä oli 8 lahjaa. Yksi oli jo ostettu, näkyi listasta missä on lahjojen hinnat. Tuo jo ostettu lahja oli maksanut 4,99e.
Loput lahjat maksoivat seuraavasti:
Yksi maksoi 7,99 euroa, loput 7 lahjaa maksoivat 24,99-35,99 euroa.
Siis mitä???????
Sanoin lapselleni että otetaan tämä 7,99 e maksava kun nämä muut on sellaisia, mitä toivotaan vanhemmiltaan, ei kavereilta. Tuo 7,99e lahjakin oli hieman kalliimpi mitä on tähän mennessä ollut mutta ajattelin että olkoot, mutta yli kahtakymppiä en varmasti maksa kaverin lahjasta kun ei ole edes paras kaveri!!!!
Mitähän ne on oikein ajatelleet? Luuleeko ne, että joku ostaa noita lahjoja?
Täytyy käydä vakoilemassa viikonloppuna onko niitä ostettu sieltä vai ei... Juhlat on maanantaina.
Mielipiteitä???
Kommentit (186)
siis niitä vihkoja, kyniä, kumeja - kaikki huonolaatuisia ja surkeita. Miksi ei voi ostaa jotain kunnollista, vaikka ison piirustuslehtiön? Ai niin, se maksaa 8 e, ei sitä voi hankkia, mutta niitä typeriä tarroja ja koristekrääsää kannetaan innolla lapsille lahjaksi.
Minusta on parempi antaa lapselle aidosti lahja kuin kerätä halpahallista pussillinen roskiksi luokiteltavaa tavaraa. Pidän kirjaa siitä, mitä lahjoja lapseni saa ja avaimenperiä sekä alennusmyyntikirjepaperia tuovat lapset saavat omilla synttäreillään samanlaista roskaa.
kuulostaa vähän niinku puhuisit kiertelevästi omista juhlistas
näitä koreja, joissa leluja myytiin. Kätevää , mutta vastaa kuin häälahjoja on kesäisin. Mä myös kirjoitan kaikki saadut lahjat ylös. Pojallani on aina kolmet synttärit = seurakaverit, siis lähes kaikki kutsuu aina kaikki seuralaiset + valmentajat, sitten kaverisynttärit ja sukusynttärit. Nyt kun ollaan erottu, myös isä, jos ei ole työmatkalla, pitää pienimuotoiset synttärit. Nyt kun ikääkin on enemmän ja on jo koulussa, ei lahjoja enää halua avaa muitten edessä. Laitetaan vaan teipillä kortti kiinni ja avaa juhlien jälkeen. Koska vieraita on paljon ja ikääkin on jo, tulee aina päällekkäisyyksiä. Joten jos seuralaiset tuovat saman, laitetaan toinen kiertoon koulukavereiden synttäreillä. Vuosi sitten pojan synttäreitä juhlittiin Raxissa ja paketteja tuli 2 isoa Ikean kassillista. Kyllä huomas vielä sen, kun oli harkkojen jälkeinen aika, vielä lauantaitreenit, jolloin mun pojalla on kova nälkä ja vein koko porukan syömään paikkaan jossa saa syödä niin paljon kun vatsa vetää, oli lahjatkin hyvin arvokkaita. Olen hyvin vähävarainen, Raxin laskua en todellakaan maksanut tosta vain, vaan vaati paljon säätämistä ja vaihtamista, pienet lapset monta kertaa laskee päässä mitä kukin antaa. Selvä, toi antoi 5 euron lahjan, toi 20 euron lahjan. Kun kukaan muu kun lahjan saaja avaa paketit yksin, loppuu vertailu heti. Suosittelen !
En tiedä, johtuuko se kasvatuksesta vai lasteni kavereiden älykkyydestä, mutta kukaan ei ole koskaan laskenut lahjojen arvoja saatika arvottanut kavereita varakkuuden perusteella. Ainakin tällä nurkalla jylläävät ihan eri arvot.
Mä ihan pelkään, koska lastamme aletaan kutsua kaverisynttäreille. Ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, niin synttärilahjatkin vie aika ison osan.
En raaskis sijoittaa kuin jonkun 5e kaverin lahjaan maximissaan. Mutta siltikin pitäisi yrittää keksiä jotain muuta kuin kyniä, kumeja ym koska itse inhosin tuota lapsena... Aina kyniä ja kumeja...
en koskaan ostaisi jotain parinkympin lahjaa MUTTA en myöskään mitään neljän euron tilpehööriä. 10 euroa on mielestäni hyvä kouluikäisillä lapsilla, 13 euroa on meille raja mutta en kyllä kehtaisi alle 8:n euron lahjaakaan viedä. Ehkä sankari toivoi noita kalliimpia yhteislahjana. Meidän lasten kaveripiirissä lahjan ostaa usein esim. 5 kaveria yhdessä, silloin 35 on edullinen, ja sankari saa kunnon lahjoja eikä mitään pikkukrääsää.
Kuinka monta mäyräkoiraa ostatte kuukaudessa mutta lapsen lahjaan ei riitä rahaa?
Hävetkää!
Aiemmin kirjoitin, että pelkään milloin lapseni kutsutaan kaverisynttäreille. No eiköhän kutsu tullut samana päivänä! Ostettiin yhteensä 5eurolla lahja. Kiva kortti ja nätti värityskirja.
Ja kyllä tympi kun lapsi ei edes kiittänyt lahjasta ja äiti katsoi pitkin nenän varttaan :(
esim Sleich hahmot ovat todella hyviä lahjoja, ne maksavat alle 10e ja ovat kuitenkin laaduikkaita ja ainakin meidän kaveripiirissä pidettyjä
Halpahalleista saa kivoja mukeja parilla eurolla, ne kun sitoo rusettinauhalla yhteen tulee kiva lahja edullisesti. Usein ollaan 5-henkinen perhe ilahdutettu hääparia tuollaisella,hintaa ei tule kuin max 5e ja sitten lapset piirtävät kauniin kortin.
Ihan turha ostaa jotain 50 e maksavaa tavaraa häälahjaksi, kun halvemmallakin selviää.
Häälahjaksi halpahallimukeja? Ai kun kiva. EI luulisi olevan suuri investointi ostaa sitä 50e lahjaa jota hääpari on toivonut.
On todella mautonta viedä jotain krääsää häälahlaksi.
Legopaketit maksaa 5e ja ostan alesta aina kaappiin legopaketteja joita voi viedä kavereille yms.lahjaksi.Hesen/mäkin lahjakortti on annetti tai Tiimarin lahjakortti..arvo 5-6e.
Leffalippukin on ok lahja=)
Mutta meillä poika sai kerran kaverin synttäreiltä "läksiäislahjaksi" samanlaisen n.20e maksavan Lego-paketin kuin mitä oli itse vienyt lahjaksi. Siis ei ne sitä samaa palauttanu vaan siellä jokainen vieras sai lähtiessään sitä samaa sarjaa olevan parinkympin Lego-paketin... Vieraita oli n.10. Tuli sitte mieleen että tais olla sankari tyytymätön lahjaan, varsinki ku sama (varakkaan perheen poika) oli meillä synttäreillä niin haukkui meidän kämpän pieneksi ja synttärit tylsiksi...
5-10€ lahjakortti tuohon lelukauppaan. Voi lapsi käydä ostamassa lahjakorteilla haluamansa lelut.
Kannatan ehdottomasti!
Ei ole lapset niiden perään kyselleetkään, eivätkä ole kyllä koskaan käyneetkään kaverisynttäreillä. Lapset on 4 ja 6. Synttäreille kutsutaan perheitä ja sukulaisia. Lapset leikkii ja meillä aikuisillakin on seuraa.
Ehkä tää johtuu siitä, ettei lapsemme ole pk:ssa.
Me ostamme ystävien lapsille lahjoja hintahaarukassa 10-20e. Riippuu kovasti siitä millaisista asiosta lapsi tykkää. Oman lähipiirin lapset on niin tuttuja, että tietää kunkin lapsen mieltymykset.
Kirjoja, nyt löysin 49€ maksavan my litlle pony pakkauksen alehintaan14.99 ja ostin pari varastoon.
15€ on meillä max. hinta kaverisynttäreille.
Tyttöni sai 6 v. lahjaksi Tiimariin 2x5€ lahjakortit
(elämänsä ensimäiset ja tosi mieleiset) Meillä meni Tiimarissa yli puoli tuntia kun neitokainen valitsi mieleisiään asioita. Korttipohjia, tarroja, liimapuikon, pieniä puukuvioita askarteluun jne.
Tyttö sai mieleistään tavaraa...sitä täällä moitittua krääsää
Meillä ainakin pikkuvihkoihin liimaillaan taroja ja kirjoitellaan salaisuuksia, on tosi kätevää puuhaa junamatkoilla jne
PS. Lahjakortti pitää käyttää kerralla kaikki, eli tuo 2x5€ on parempi kuin 1x10€
Todella noloa pyytää noin kalliita lahjoja kavereilta!!!!
eli en nyt oikein ymmärrä, mitä ihmettä tässä olisi. Paitsi tietty tuo synttärikori-idea, joka "pakottaa" ostamaan tietystä kaupasta. Minustakin se on aika outo. Ja tietty tuo hinnoittelu aina 99-loppuisesti, nykyisin se on yleensä .95.
Jessus, täällä on mopo karannut käsistä.
Häälahjakin voi olla 50 e. Meinaan juuri laittaa ystäväni häihin tuon summan, en syö eikä meiltä osallistu muita.
Ystävän lapsen lahja 20 e. Kaverilahjan ehdoton yläraja 10 euroa.
Ostin tosiaan sen 7,99e lahjan mikä oli kiva helmisetti. Ne koriin jääneet oli jotain Barbisettejä yms kalliita leluja. En tiedä ketä muita juhliin on tulossa kuin yhden tytön samasta rapusta joka on myös kutsuttu. Eli olisin voinut miettiä kimppalahjaa tämän äidin kanssa mutta muiden en, en tunne heitä. Tämä synttärisankari täyttää 8 v. ja omani on vielä eskarilainen. Meillä lahjat on yleensä olleet ilmapalloja, littlest pet shoppi, saippuakuplia, tarroja, kyniä, vihkoja, jojoja, askarteluvälineitä, hiuspampuloita, polkupyöränsoittokelloja, pikku pelejä... Aina on ollut parin euron kivoja juttuja mitkä synttärisankari on laittanut itse toivekoriinsa :) ap
Ja lahjojen laatu ja vähän hintakin kasaa, kun lapset kasvavat. 8-vuotiaalle ie ole enää mitään kivaa ilmapalloissa ja hiuspampuloissa, ilmapalloja on juhlissa rekvisiittana muutenkin.
Meillä kaverilahhjat on noin 10-15 euroa, joskus ylikin.
Olen joutunut tänän vuonna ostamaan lahjat 12-17 euron haarukalla, kun edellisvuonna sain 5-10 eurolla. Yritän välttää krääsää mutta aika huono vastaanotto on halvoilla lahjoilla.
Nyt ostin 17 euron lahjan ja synttärisankari oli todennut tympeästi, että mulla toi on jo. Huoh! Sanoin lapselleni, että tuo ensi kerralla lahjan takaisin, voidaan vaihtaa johonkin krääsään ja lapseni saa kivan lahjan.
Aivan varmasti! Jos en esim. tunne saajaa ja saajan perhettä hyvin, vien vaikka kirjan. Laittakoon eteenpäin kiertoon, jos haluavat. Mutta kyllä 10 eurolla saa ihan riittävän lahjan - pk-seudullakin.
Espoolalaisäiti ns. hyvältä alueelta
onko tämä pääkaupunkilaisten "ongelma"?
meillä ostetaan jokin pikkulahja ihan ilman listoja ja koreja.. aivan sairasta jos saan sanoa :D
Luuletko todella, että Helsingissä on lelukauppa (joku tietty) jossa on lahjakori tuhansille lapsille? Hahhaa. Niin varmaan. Ap sanoi, että heidän "kylillä".
Itse asun Helsingissä ja päiväkotikavereille ollaan ostettu 8-10 € hintainen lahja, tutuille lapsille 20-30€ lahja, kummilapsille n. 50€ lahja synttäreillä. Vastaava haarukka on näkynyt kutsuilla olevan muillakin. Täällä ei todellakaan harrasteta mitään lahjalistoja (sinänsä kiva idea, mutta kun lelukauppoja on niin miljoona).
Olen joutunut tänän vuonna ostamaan lahjat 12-17 euron haarukalla, kun edellisvuonna sain 5-10 eurolla. Yritän välttää krääsää mutta aika huono vastaanotto on halvoilla lahjoilla.
Nyt ostin 17 euron lahjan ja synttärisankari oli todennut tympeästi, että mulla toi on jo. Huoh! Sanoin lapselleni, että tuo ensi kerralla lahjan takaisin, voidaan vaihtaa johonkin krääsään ja lapseni saa kivan lahjan.
Aivan varmasti! Jos en esim. tunne saajaa ja saajan perhettä hyvin, vien vaikka kirjan. Laittakoon eteenpäin kiertoon, jos haluavat. Mutta kyllä 10 eurolla saa ihan riittävän lahjan - pk-seudullakin.
Espoolalaisäiti ns. hyvältä alueelta
5-10€ lahjakortti tuohon lelukauppaan. Voi lapsi käydä ostamassa lahjakorteilla haluamansa lelut.