Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustelusta/rantalomista

Vierailija
25.02.2012 |

Tuli tässä mieleen aloittaa keskustelua matkailusta, kun yhdessä toisessa ketjussa lähti kiista siitä kun aloittaja mainitsi että ovat kerran käyneet rantalomalla, eikä ollut heidän juttunsa joten nyt eivät matkustele. Mitä mieltä olette, voiko yhden kerran perusteella päättää ettei kotisuomesta kannata enää ikinä poistua?

Itse olen matkustanut n. 10 maassa, eli en mitenkään kamalasti, mutta sen verran että on erilaisia kulttuureja kuitenkin tullut nähtyä. Kaksi kertaa olen ollut rantalomalla, enkä kummastakaan tykännyt sitten yhtään.

Niistä paikoista mielestäni puuttuu kaikki, mikä on minulle matkailussa tärkeää, eli kulttuuri, alkuperäisväestön perinteet ja yleensäkin se "vieraan maan" tuntu. Tuntuu, että niissä on melkein samat vaatekauppiaatkin ja samanlaiset ravintolat :) Sen sijaan kaupunkilomilla olen saanut kokea sitä matkailun iloa, eli erilaisia nähtävyyksiä, kulttuuria, sivukujien löytöjä ja sen maan asukkaiden arkielämän seuraamista.

Mitä mieltä muut ovat? Mikä rantalomassa viehättää? Omat kokemukset on tosiaan Kanariansaarilta ja Egyptistä, ja niistä en ainakaan tykännyt

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa on nähtävää vaikka kuinka ja paljon vaikka se kieltämättä onkin aikamoinen turistirysä. Meillä on siellä tuttuja, suomesta sinne muuttaneita, saa vähän eritavalla kuvaa paikasta.

Kokeile vietnamia, se on vielä aika omanlaisensa, ei liikaa turisteja ym.

Mä en ole museo/taideihmisiä eli niiden katsastaminen on jäänyt aika vähälle mutta monenlaista muuta ihmettä on nähty

Ei tässä nyt periaatteessa mulla ole mitään ongelmaa löytää paikkoja joissa haluan käydä, kyllä mä niitä keksin :) Mutta toki jos olisi rantalomapaikka, jossa lähellä olisi muutakin kuin niitä rääsykauppoja ja pippuripihviravintoloita niin oishan sellanenkin ihan eksoottinen kokemus.

Mä tykkään käydä katsomassa nähtävyyksiä, ja museoista tykkäsin mm. British museumista ja New Yorkin luonnontieteen museosta, eli en mitään taide/taulumuseoita halua minäkään, mutta siis tuollaista muinaistavaraa jne. voin kyllä katsella. Ravintoloissa haen mieluiten jotain paikallista, tai vaikka katukeittiötyyppistä, ja tykkään paikallisten toreista/markkinoista jne. Kaupunkilomilla viihdyn myös ihan vain istuksimassa jossain missä voin katsella maailman menoa ja ohikulkevia ihmisiä.

ap

Vierailija
22/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juurikin rantalomilla. Viimeisimmät vuodet on menneet niin, että 5 matkaa per vuosi.

Juuri se, että pääsee lomalle, muiden passattavaksi. Voi olla hotellin altaalla, tai rannalla. Tai ihan vaan kierrellä ja kävellä sitä kohdetta missä sattuukaan olemaan.

Päästä pois täältä lämpöön. Vaan ollakseen. Ei tarvitse murehtia töitä tai raskasta arkeaan.

Meillä on muutama vakiokohde, jossa käymme vuosittain ainakin kerran. Sitten aina joku uusi kohde.

Ei kaikki tykkää matkustelusta. Jokaisen oma asia. Ja se mistä sitten tykkäämme niin nauttikaamme siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita hotelli jossa on aktiviteetteja. Viime kesänä olin hotellissa joka joka päivä joogaa, pilatesta, tikanheittoa, rantalenttistä, vesijumppaa, erilaisia pelejä (altaassa ja maalla) jalkapalloa, koripalloa, lentopalloa, jne. lisäksi minigolf rata, tenniskenttä. Kirjaimellisesti koko päivän 9-18 oli jotakin menossa jossakin, usein vielä paria päällekäin esim. vesijumppa ja rantalenttipelit samaan aikaan. Ei maksaneet mitään, sisältyi hintaan.

Mutta MINÄ pitkälti makoilin loman, rakastan aurinkoa ja kiireettömyyttä. Luen, torkahdan aurinkotuoliin, käyn uimassa altaassa tai meressä, välillä kaupungilla kävelemässä, jossakin retkellä. Parasta on kun saa vaan olla. Mutta olenkin rauhallinen ihminen, viihdyn Suomessakin hyvin ihan yksin, lueskelen, ajattelen asioita, joskus piirtelen/maalaan vähän. En kaipaa mitään tuli perseen alla koko ajan mentävä meininkiä, se ahdistaa.

No tuo selittääkin sitä rantaloman viehätystä joillekin. Eli varmasti jos tykkää tuollaisesta puuhastelusta, voi rantaloma ollakin mukavaa. Itselleni ajatus vieraiden ihmisten kanssa joukkuepeleistä jne. on ihan kamala :) Egyptissä tuota kyllä oli tosiaan, eli hotellin hintaa olisi saanut pelailla sitä lentopalloa, tanssia napatanssia jne. mutta en kyllä hyödyntänyt ollenkaan.

Kaupunkilomalla ei mielestäni tarvitse olla tuli perseen alla, ainakin itse olen ne osannut ottaa ihan leppoisasti. Yleensä lomapäiväni menevätkin sillä kaavalla että aamupäivällä jokin kulttuurijuttu tai muu nähtävä paikka, sitten piiiitkät iltapäivätorkut, ja illalla leppoisaa kaupungilla käyskentelyä, ruokailua jne.

ap

Vierailija
24/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tykkää niistä kuin se, mitä ap itse aloituksessaan ihmettelee ;D

On rantalomia ja rantalomia. Joku pelkkä biitsinpätkä ei ole mitään aitoa elämää tietenkään, mutta joskus sekin ajaa asiansa. On ihanaa joskus helvetillisen stressijakson jälkeen vain maata ja vilvoitella vedessä, on oikeasti lämmin eikä nihkeästi 17C kun aurinko näyttäytyy... ruoka on yleensä kohtuullisen hyvää rantapaikoissakin iltaisin, marketeista saa hyviä juttuja myös. Olo on kepeä eikä tarvitse juosta nähtävyyksissä. Ja niiltä rantakaistaleilta pääsee myös pois, aidomman elämänpiirin pariin halutessaan, autojen vuokraus on helppoa ja edullista.

Miten ap määrittelee muuten vaikkapa Barcelonan-matkan? Onko se rantaloma vai kaupunkiloma? ;)

Vierailija
25/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juurikin rantalomilla. Viimeisimmät vuodet on menneet niin, että 5 matkaa per vuosi.

Juuri se, että pääsee lomalle, muiden passattavaksi. Voi olla hotellin altaalla, tai rannalla. Tai ihan vaan kierrellä ja kävellä sitä kohdetta missä sattuukaan olemaan.

Päästä pois täältä lämpöön. Vaan ollakseen. Ei tarvitse murehtia töitä tai raskasta arkeaan.

Meillä on muutama vakiokohde, jossa käymme vuosittain ainakin kerran. Sitten aina joku uusi kohde.

Ei kaikki tykkää matkustelusta. Jokaisen oma asia. Ja se mistä sitten tykkäämme niin nauttikaamme siitä.

teitä sitten haittaa se, että siellä on lähinnä niitä kauppiaita ja samantyyppisiä ravintoloita vieri vieressä? Ettekö kaipaa mitään uutta ja virkistävää? Eikö kaupunkilomalla mielestänne voi olla muiden passattavana?

Vierailija
26/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokemuksesi perusteella huonoksi valinnut.

Esim vietnam, saigon. Sotamuseo, sodanaikaiset tunnelit, yhdistetään nha trangiin rantaa ja kuitenkin kaupunki.

Meksiko, mayakulttuuri, pyramiidit. Yhdistetään taas cancun/carmen, varmasti piisaa mielenkiintoista nähtävää ja ihan mielettömän hyvää paikallista ruokaa (ja halpaa)

Ihan nyt esimerkkeinä

Vierailija
27/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä löytyy myöskin kauppoja joista saa vuokrattua autoja ja pääsee välillä poiskin sieltä:)

Vierailija
28/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tykkää niistä kuin se, mitä ap itse aloituksessaan ihmettelee ;D

On rantalomia ja rantalomia. Joku pelkkä biitsinpätkä ei ole mitään aitoa elämää tietenkään, mutta joskus sekin ajaa asiansa. On ihanaa joskus helvetillisen stressijakson jälkeen vain maata ja vilvoitella vedessä, on oikeasti lämmin eikä nihkeästi 17C kun aurinko näyttäytyy... ruoka on yleensä kohtuullisen hyvää rantapaikoissakin iltaisin, marketeista saa hyviä juttuja myös. Olo on kepeä eikä tarvitse juosta nähtävyyksissä. Ja niiltä rantakaistaleilta pääsee myös pois, aidomman elämänpiirin pariin halutessaan, autojen vuokraus on helppoa ja edullista.

Miten ap määrittelee muuten vaikkapa Barcelonan-matkan? Onko se rantaloma vai kaupunkiloma? ;)

siksipä tuossa kysyinkin, että onko sitten sellaisia rantalomakohteita, joissa olisi jotain muutakin kuin se turistirysäbiitsinpätkä? Tai siis on varmasti, mutta missä ne paikat ovat kun en tiedä?

Itse olen ollut kaupunkilomalla mm. Bangkokissa ja New Yorkissa, kummassakin oli yli 30 astetta lämmintä, eli ei kaupunkiloma mielestäni tarkoita että ei voisi olla lämmintä ja mukavaa.

Barcelonan ajattelen kaupunkikohteena, koska iso kaupunkihan se on. Siellä vain pääsee tarvittaessa sitten rannallekin. Mutta rantalomakohteilla tarkotan just näitä Egypti-Kanariansaaret-Fuengirola -tyyppisiä paikkoja, joissa jo puhutaan Suomea kun turisteja on enemmän kuin paikallisia.

ap

Vierailija
29/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittänyt sen verran vauhtia ja vaarallisia tilanteita kaikkien sattumusten vuoksi, että niitä ei tarvitse hakea ulkomailta.

Riittää mukava kohde, jossa voi olla tai sitten vaikka matkustaa välillä paikallisliikenteellä tai vuokra-autolla lähikyliin katsomaan mitä sieltä löytyy.

Vierailija
30/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim vietnam, saigon. Sotamuseo, sodanaikaiset tunnelit, yhdistetään nha trangiin rantaa ja kuitenkin kaupunki.

Meksiko, mayakulttuuri, pyramiidit. Yhdistetään taas cancun/carmen, varmasti piisaa mielenkiintoista nähtävää ja ihan mielettömän hyvää paikallista ruokaa (ja halpaa)

Ihan nyt esimerkkeinä

mä Thaimaata huonona pidä, tykkäsin tosi paljon Bangkokista. Mietin vain, että onko noissa rantapaikoissa sellaista paikkaa jossa olisi sitten muutakin kuin sitä turistikrääsää? Mistään matkanjärjestäjien sivuilta kun ei saa oikeaa kuvaa siitä, millainen kohde oikeasti on, vaan sitä mieluummin ottaa suosituksia vastaan ihan oikeilta ihmisiltä :)

Meksiko on harkinnassa tässä ollutkin, sen tiedän että siellä varmasti on mielenkiintoista.

ap

Vierailija
31/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvitse mennä imperialistien varastamien aarteiden lähelle.. ;) Vai mitä sanot vaikkapa Knossoksen rauniosta, Akropoliksesta, Maya-kaupungeista... Näistä pidin itse kovasti rantalomien vastapainona.

T. se Barcelonan rantalomailija

Thaimaassa on nähtävää vaikka kuinka ja paljon vaikka se kieltämättä onkin aikamoinen turistirysä. Meillä on siellä tuttuja, suomesta sinne muuttaneita, saa vähän eritavalla kuvaa paikasta.

Kokeile vietnamia, se on vielä aika omanlaisensa, ei liikaa turisteja ym.

Mä en ole museo/taideihmisiä eli niiden katsastaminen on jäänyt aika vähälle mutta monenlaista muuta ihmettä on nähty

Ei tässä nyt periaatteessa mulla ole mitään ongelmaa löytää paikkoja joissa haluan käydä, kyllä mä niitä keksin :) Mutta toki jos olisi rantalomapaikka, jossa lähellä olisi muutakin kuin niitä rääsykauppoja ja pippuripihviravintoloita niin oishan sellanenkin ihan eksoottinen kokemus.

Mä tykkään käydä katsomassa nähtävyyksiä, ja museoista tykkäsin mm. British museumista ja New Yorkin luonnontieteen museosta, eli en mitään taide/taulumuseoita halua minäkään, mutta siis tuollaista muinaistavaraa jne. voin kyllä katsella. Ravintoloissa haen mieluiten jotain paikallista, tai vaikka katukeittiötyyppistä, ja tykkään paikallisten toreista/markkinoista jne. Kaupunkilomilla viihdyn myös ihan vain istuksimassa jossain missä voin katsella maailman menoa ja ohikulkevia ihmisiä.

ap

Vierailija
32/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulttuuria ja historiaa, jota on vaikea päästä näkemään missään muualla:D

Vierailija
33/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä löytyy myöskin kauppoja joista saa vuokrattua autoja ja pääsee välillä poiskin sieltä:)

No hyvä sitten, että se on teille hyvä :)

Jotenkin vain itse en niihin lämpeä, ja sitten sekin että pitää vuokrata auto että pääsee pois, tuntuu minusta siltä että olen valinnut kohteen pieleen, kun en edes viikkoa siellä viihdy :) Mutta tämä on tätä mun omaa "rajoittuneisuuttani" tässä asiassa :)

Vierailija
34/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimpia paikkoja jossa olen käynyt. Siellä kyllä piisaa amerikkalaisia mutta kaikki pelaa, on paljon nähtävää ja edullistakin

Vierailija
35/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulttuuria ja historiaa, jota on vaikea päästä näkemään missään muualla:D

on totta, ja Egyptin reissumme parasta antia olikin nuo retket Kuninkaiden laaksoon ym. Mutta ne päivät siellä Hurghadassa, ai että miten kärsin siitä kaupustelusta jolta ei päässyt siellä hotellin rannallakaan pakoon. Ja ravintolat oli kaikki ihan samanlaisia, eikä oikein osattu taksikuskeillekaan selittää että olisivat vieneet meidät johonkin pois, nehän yritti kuskata meitä vaan tuttujensa kauppoihin..

ap

Vierailija
36/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juurikin rantalomilla. Viimeisimmät vuodet on menneet niin, että 5 matkaa per vuosi. Juuri se, että pääsee lomalle, muiden passattavaksi. Voi olla hotellin altaalla, tai rannalla. Tai ihan vaan kierrellä ja kävellä sitä kohdetta missä sattuukaan olemaan. Päästä pois täältä lämpöön. Vaan ollakseen. Ei tarvitse murehtia töitä tai raskasta arkeaan. Meillä on muutama vakiokohde, jossa käymme vuosittain ainakin kerran. Sitten aina joku uusi kohde. Ei kaikki tykkää matkustelusta. Jokaisen oma asia. Ja se mistä sitten tykkäämme niin nauttikaamme siitä.

teitä sitten haittaa se, että siellä on lähinnä niitä kauppiaita ja samantyyppisiä ravintoloita vieri vieressä? Ettekö kaipaa mitään uutta ja virkistävää? Eikö kaupunkilomalla mielestänne voi olla muiden passattavana?

Virkistävää on päästä täältä pois arjen sykkeestä. Ja lomilla kierrellessä ei tarvitse aina änkeä sinne kauppiaiden ja "keskustan sykkeeseen". Ja samoissa tutuissa paikoissa joissa olemme olleet monesti niin aina on löytynyt joka reissusta uutta.

Tämä on sitä mitä me haluamme ja tarjoaa sitä mitä me haluamme.

Vierailija
37/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Nizzassa et ole käynyt? Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa lienee muitakin paikkoja, joissa voisi yhdistää ranta- ja kaupunkilomaa.

Vierailija
38/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä sitten, että se on teille hyvä :)

Jotenkin vain itse en niihin lämpeä, ja sitten sekin että pitää vuokrata auto että pääsee pois, tuntuu minusta siltä että olen valinnut kohteen pieleen, kun en edes viikkoa siellä viihdy :) Mutta tämä on tätä mun omaa "rajoittuneisuuttani" tässä asiassa :)

kertaa ajaneet sillä tapaamaan sukulaisia tai tuttavia, joita on siunaantunut pitkin maailmaa:)

Vierailija
39/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimpia paikkoja jossa olen käynyt. Siellä kyllä piisaa amerikkalaisia mutta kaikki pelaa, on paljon nähtävää ja edullistakin

ei amerikkalaiset haittaa, ne on mukavaa porukkaa :)

Voi tosiaan olla että Meksiko olisi seuraava paikka..

ap

Vierailija
40/110 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt esimerkkeinä