Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustelusta/rantalomista

Vierailija
25.02.2012 |

Tuli tässä mieleen aloittaa keskustelua matkailusta, kun yhdessä toisessa ketjussa lähti kiista siitä kun aloittaja mainitsi että ovat kerran käyneet rantalomalla, eikä ollut heidän juttunsa joten nyt eivät matkustele. Mitä mieltä olette, voiko yhden kerran perusteella päättää ettei kotisuomesta kannata enää ikinä poistua?

Itse olen matkustanut n. 10 maassa, eli en mitenkään kamalasti, mutta sen verran että on erilaisia kulttuureja kuitenkin tullut nähtyä. Kaksi kertaa olen ollut rantalomalla, enkä kummastakaan tykännyt sitten yhtään.

Niistä paikoista mielestäni puuttuu kaikki, mikä on minulle matkailussa tärkeää, eli kulttuuri, alkuperäisväestön perinteet ja yleensäkin se "vieraan maan" tuntu. Tuntuu, että niissä on melkein samat vaatekauppiaatkin ja samanlaiset ravintolat :) Sen sijaan kaupunkilomilla olen saanut kokea sitä matkailun iloa, eli erilaisia nähtävyyksiä, kulttuuria, sivukujien löytöjä ja sen maan asukkaiden arkielämän seuraamista.

Mitä mieltä muut ovat? Mikä rantalomassa viehättää? Omat kokemukset on tosiaan Kanariansaarilta ja Egyptistä, ja niistä en ainakaan tykännyt

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä vaan kaikki toitotti omaa näkemystään oikeaksi.

Mutta voi kai sitäkin jotkut keskusteluna pitää.

Vierailija
82/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"me n sinne Ateenaan, siellä on ihan kivoja häppeningejä nyt. On menoa ja meininkiä."

jep.. Fiksu kommentti. Ehkäpä siellä ei aina ole tuollaista. Ja sitäpaitsi, ainakaan ei tule tylsää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
84/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun sanon, että sellaiset ovat vähän hienostelijoita ja vähän matkustaneita, jotka yksioikoisesti tuomitsevat ransakohteisiin suuntautuvat matkat huonoksi.

Kyllähän sitä rantalomaa saa talvisin muualtakin kuin Inglesistä ja Americasista. Lennot + hotelli netistä, pois pakettumatkoista, on hyvä vaihtoehto.

Me tehdään vuodessa neljästä kuuteen matkaa. Tänä vuonna ollaan oltu lökölomalla Jordaniassa (paljon mahtavia nähtävyyksiä, ja arabien tyrkytyskulttuuri puuttui. Nyt lähdemme Ranskaan, Normandian maaseudulle. Paljon nähtävää ja koettavaa.

Sit lähdetään ystäväpariskunnsk kanssa englantiin linna - ja kartanokierrokselle autolla.

Loppukesästä Makedoniaan. Rantalomaa mut myös paljon kiinnostavaa nähtävää, pääsee käymään helposti albanian ja Kosovon Puolella jos haluaa. Ei vielä jättiturismia. Ihanaa.

Ja sit syksyllä Thaikkuihin.

Kokeilkas räätälöidä omia matkojanne lennot + hotelli -systeemillä, voitte valita tosi kiinnostavia kohteita, jos Kanaria ei miellytä. Niin, ja kyl siellä Kanariallakin on muuta kuin ne isoimmat turistirysät.

Kuten jo kerroin, räätälöity on kaikki muut paitsi nuo rantalomat, ja se taas johtuu siitä, että niissä ollaan käyty just siihen pahimpaan loma-aikaan kun kaikki muutkin, ja silloin on halvempaa ottaa pakettimatka kuin varata itse. Työnantaja pirulainen kun määrää loman ajankohdan.

Jordaniaan olisi haluttu mennä ennemmin kuin tuonne Kanarialle, mutta ei löydetty sopivaa settiä. Ja en tosiaan tiennyt ennalta että Kanaria on noin tylsä, olis varmaan tosiaan pitänyt sinne Teneriffalle ennemmin hakeutua.

Vierailija
85/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn.

yksi 12-vuotias, eli ei pieniä lapsia. Ja lapsi harvoin meillä edes mukana, sillä on yhteishuoltajuuden kurimuksessa ( :) ) ja toinen vanhempi kuskaa pitkin maailmaa, me olemme hänelle sitten näyttäneet enemmän Suomen ihanuuksia (tykkää mm. laskettelusta) ja käyneet enemmän keskenämme ulkomailla mieheni kanssa. Lapsi on ollut tähän järjestelyyn tyytyväinen.

Vierailija
86/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et tiedä, miten vaikkapa Kreikassa pääsisi matkustamaan muuten kuin pakettimatkalle. Mielestäni tuollaiset jutut ovat hyvin tyypillisiä teemoja, mutta ehkä luemme lehtiä eri silmällä. Ja et voi vielä sanoa, että haluat matkoilla aina tehdä jotain vs. toiset vain olla. Matkoja on monenlaisia ja moneen eri tarpeeseen. Kun on kolunnut EU-alueen kaikki pääkaupungit, Amerikassakin useamman suuren kaupungin, vähän Aasiaa jne. niin alkaa olla museot nähty ja viehätys metroverkostosta mennä. Käyn edelleen ns. kaupunkimatkoillakin, mutta niissäkin ote on jotenkin muuttunut, ainakin jos on ennestään tuttu kohde. Vältän nähtävyyksiä, liikaa turisteja heh. Kerran sain kortin kaverilta Lontoosta, jossa oli check-list nähtävyyksistä, ja kaveri oli tikannut kaikki kohdat noin 15 "tärkeimmästä" nähtävyydestä. Oli Big Benit ja Buckinghamit. Lista oli suoritettu kolmessa päivässä. Aivan painajaista mulle, mutta tosiaan, jotkut ne haluaa tehdä jotain ja jotkut vaan olla ;)

Tee vielä parisenkymmentä matkaa niin sitten alkaa olla nähtävyydet suoritettu ja voit alkaa nauttia vaan hetkestä ;)

mulla ole mitään suoritustarvetta nähtävyyksien kanssa, ihmiset on näet erilaisia ja toiset tykkää tehdä jotain ja toiset vaan olla. Ja tutkin kyllä paljonkin matkailuaiheisia juttuja netistä ja lehdistä, mutta en ymmärrä miten se tähän vaikuttaa.

ap

Vierailija
87/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et tiedä, miten vaikkapa Kreikassa pääsisi matkustamaan muuten kuin pakettimatkalle. Mielestäni tuollaiset jutut ovat hyvin tyypillisiä teemoja, mutta ehkä luemme lehtiä eri silmällä. Ja et voi vielä sanoa, että haluat matkoilla aina tehdä jotain vs. toiset vain olla. Matkoja on monenlaisia ja moneen eri tarpeeseen. Kun on kolunnut EU-alueen kaikki pääkaupungit, Amerikassakin useamman suuren kaupungin, vähän Aasiaa jne. niin alkaa olla museot nähty ja viehätys metroverkostosta mennä. Käyn edelleen ns. kaupunkimatkoillakin, mutta niissäkin ote on jotenkin muuttunut, ainakin jos on ennestään tuttu kohde. Vältän nähtävyyksiä, liikaa turisteja heh. Kerran sain kortin kaverilta Lontoosta, jossa oli check-list nähtävyyksistä, ja kaveri oli tikannut kaikki kohdat noin 15 "tärkeimmästä" nähtävyydestä. Oli Big Benit ja Buckinghamit. Lista oli suoritettu kolmessa päivässä. Aivan painajaista mulle, mutta tosiaan, jotkut ne haluaa tehdä jotain ja jotkut vaan olla ;)

Tee vielä parisenkymmentä matkaa niin sitten alkaa olla nähtävyydet suoritettu ja voit alkaa nauttia vaan hetkestä ;)

mulla ole mitään suoritustarvetta nähtävyyksien kanssa, ihmiset on näet erilaisia ja toiset tykkää tehdä jotain ja toiset vaan olla. Ja tutkin kyllä paljonkin matkailuaiheisia juttuja netistä ja lehdistä, mutta en ymmärrä miten se tähän vaikuttaa.

ap

totta, en tiedä kaikkien maiden parhaita kohteita noita lehtiä lukemalla ja nettiä selailemalla, mutta ei se sitä tarkoita etten olisi matkailusta lukenut. En vain "osta" kaikkea, mitä niissä lehdissä sanotaan, ne jutut ovat mielestäni niin pintapuolisia yleensä, että ei niistä saa kunnon kuvaa paikasta. Ja just esim. nuo välimeren maat eivät ole niin paljon kiinnostaneet, että olisin niistä sen enempää lukenut.

Mua se metroverkko ei kyllä varmaankaan tule ikinä lakkaamaan kiinnostamasta, sen verran paljon tykkään ihmisvilinästä ja hulinasta.. Enkä käy samoissa kohteissa toista kertaa, ainakaan niin kauan kuin maailmassa on mielestäni yksikään mielenkiintoisen oloinen paikka jossa en ole vielä käynyt.

Vierailija
88/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tietyissä paikoissa tulee käytyä suht usein. Kerran oli parin vuoden jakso, jolloin olosuhteiden vuoksi kävimme kolme kertaa Prahassa. Yksi toinen paikka on taas vähän kuin toinen oma koti, joten sielläkin tulee käytyä ja sen tuntee jo vuosien jälkeen vähä vähältä syvällisemmin kuin viikon, parin lomilla - yhtäkään nähtävyyttä katsomatta. Väliajoilla käydään rantsuillakin fiilistelemässä sitten. Oi matkailun monimuotoisuutta! :D

ap

totta, en tiedä kaikkien maiden parhaita kohteita noita lehtiä lukemalla ja nettiä selailemalla, mutta ei se sitä tarkoita etten olisi matkailusta lukenut. En vain "osta" kaikkea, mitä niissä lehdissä sanotaan, ne jutut ovat mielestäni niin pintapuolisia yleensä, että ei niistä saa kunnon kuvaa paikasta. Ja just esim. nuo välimeren maat eivät ole niin paljon kiinnostaneet, että olisin niistä sen enempää lukenut.

Mua se metroverkko ei kyllä varmaankaan tule ikinä lakkaamaan kiinnostamasta, sen verran paljon tykkään ihmisvilinästä ja hulinasta.. Enkä käy samoissa kohteissa toista kertaa, ainakaan niin kauan kuin maailmassa on mielestäni yksikään mielenkiintoisen oloinen paikka jossa en ole vielä käynyt.

Vierailija
89/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä ei?

Meillä lapset reissaavat aina mukana, oli kyseessä sitten kaupunkiloma, skimbaloma, rantaloma tai patikointiloma jne.

Ja jostain kumman syystä lapsemme pitävät eniten kaupunkilomista!Lienee selvää, ettei kaupunkiloma lasten kanssa on erilainen kuin kaupunkiloma aikuisten kesken - samalla tavalla kuin rantaloma tai mikä tahansa loma on erilainen jos mukana on lapsia.

Suurkaupungit ovat mielenkiintoisia lapsille, löytyy näkemistä ja tekemistä laidasta laitaan. Museot, leikkipuistot, lasten baletit, oopperat, nukketeatterit jne.

Kunhan esim. museokäynnin toteuttaa lapsilähtöisesti niin pääsee itsekin nauttimaan taideaarteista - meillä ovat lapsen kiertäneet kaikki suurimmat museot euroopan suurkaupungeissa ja ovat ihan oikeasti nauttineen - jo päiväkoti-ikäisinä.

Vierailija
90/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä ei?

Meillä lapset reissaavat aina mukana, oli kyseessä sitten kaupunkiloma, skimbaloma, rantaloma tai patikointiloma jne.

Ja jostain kumman syystä lapsemme pitävät eniten kaupunkilomista!Lienee selvää, ettei kaupunkiloma lasten kanssa on erilainen kuin kaupunkiloma aikuisten kesken - samalla tavalla kuin rantaloma tai mikä tahansa loma on erilainen jos mukana on lapsia.

Suurkaupungit ovat mielenkiintoisia lapsille, löytyy näkemistä ja tekemistä laidasta laitaan. Museot, leikkipuistot, lasten baletit, oopperat, nukketeatterit jne.

Kunhan esim. museokäynnin toteuttaa lapsilähtöisesti niin pääsee itsekin nauttimaan taideaarteista - meillä ovat lapsen kiertäneet kaikki suurimmat museot euroopan suurkaupungeissa ja ovat ihan oikeasti nauttineen - jo päiväkoti-ikäisinä.

tarkoitit minua, kun sanoin, että lapsi on ollut sitten Suomessa kanssamme mukana, niin tämä on ollut ihan lapsen oma päätös. Olemme reissanneet vasta muutamana viime vuonna kun rahatilanne on kohentunut, ja lapsi on ollut jo meitä ennen reissussa tosiaan tuon toisen vanhempansa kanssa juurikin Lontoossa, Roomassa ja sitten niissä rantalomapaikoissa mm. Espanjassa ja Kreikassa ja hän on itse sanonut, että mielummin meidän kanssamme sitten käy muualla kuin tuollaisissa paikoissa.

Mutta joo siis itsekin ihmettelen sitä ettei muka lapsia voi kaupunkilomille esimerkiksi ottaa mukaan, siellähän on vaikka mitä lapsille!

Vierailija
91/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman kokemukseni mukaan valmismatkoihin suhtautuvat alentuvasti ne, joilla ei loppujen lopuksi ole niin kauheasti kokemusta matkustamisesta ja esim. ulkomailla asumisesta. Omatoimimatkan korostaminen (me emme matkusta valmismatkoilla) on lähinnä yritys pönkittää sitä omaa vajaavaista kokemusta.

Matkustamme 4-5 kertaa vuodessa, osa omatoimimatkoilla, osa valmismatkoilla. Matka varataan ihan fiiliksen ja käytännön mukaan - joskus on kätevämpi varata ja lähteä omatoimisesti, joskus taas valmismatkalla. Valmismatka tulee joskus jopa halvemmaksi kuin omatoimimatka. Hintaa tärkeämpänä pidän kätevyyttä: jos saan varattua matkan haluamaani kohteesee, haluamaanin hotelliin haluamallani ajankohdalla niin teen sen mielusti yhdellä puhelinsoitolla matkatoimistoon. Jos taas minulla on enemmän aikaa niin mielelläni hoidan varaukset itse. Sitä aitoa ja oikeaa kulttuuria kun voi kokea myös valmismatkoilla - valmismatkahan on käytännössä paketti "lennot, kuljetus + majoitus". Ja varsinkin kielitaidottomien lasten kanssa valmismatkojen suomenkieliset retket ovat loistavia: lapsi voi itse kuunnella mitä retkikohteesta sanotaan eikä vanhemman tarvitse tulkata jatkuvasti :)

En todellakaan häpeä matkustaa valmismatkoilla, Olen asunut ja opiskellut vuosia ulkomailla ja matkustanut ulkomaille useamman kerran vuodessa jo pikkulapsestä lähtien.

Vierailija
92/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin pakettimatkan Fuengirolaan. Reissun aikana kiipesin vuorilla rooman aikaiseen amfiteatteriin ja akvedukteihin + kävin luolastossa jossa vanhoja luolamaalauksia.

Patikoin vuorilla paimenien seassa.

Söin pääasiassa baareissa, joissa asiakaskunta koostui paikallisista (ihan juu Fuengirolassa).

Hemmetti, olen ollut turistirysämatkalla.

Vierailija
93/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus jopa halvin vaihtoehto (esim. keski-euroopan patikointi- ja skimbakohteet).

Vierailija
94/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan on aurinkoa, merta ja hiekkarantaa! Kanariansaaretkin kelpaa tähän aikaan vuodesta.

Vierailija
95/110 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan valita kohde oikein. Jos menee paikkaan missä paikalliset lomailevat, niin siellä on ko. maan asukkaita suurin osa, ei ulkomaalaisia turisteja. Samoin voi aina valita jääkö siihen hotellin viereiselle rannalle vai meneekö viettämään päivää jollekkin muulle rannalle, johon toki voi olla aika pitkäkin matka.

Ja usemmissa maissa voi myös valita meneekö ns. tavisten rannalle vai paikallisten varakkaiden suosimalle suljetulle rannalle, noissa kun yleensä on ihan eri meno. Toisessa ihmisillä omat pyyhkeet ja varjot mukana, toisessa taas hienoja "kangasloosheja" patjoineen.

Vierailija
96/110 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minusta tuntuu, että ne ns. paikalliset kulttuurit ovat ihan yliarvostettuja. Kaikilla meillä on joku kulttuuri, ja ihmisiä me kaikki niiden pinnallisten erojen alla ollaan. Nykyisin olen ihan pelkkä luontoturisti, ja tähän liittyy myös aurinko. Suurkaupungit on kierretty kyllästymiseen asti ajat sitten (vaikka Lontoossa käyn yhä säännöllisesti). Ei vaan jaksa kulttuuri kiinnostaa jos en puhu kieltä riittävän hyvin.

Pidän toki erilaisista keittiöistä, mutta that's it. Viihdyn melkein paremmin pienessä kreikkalaisessa turistirysässä kuin vinkuintian kiertomatkalla, josta en kostu muuta kuin mahataudin ja muutaman nähtävyyden, joiden todellinen merkitys useimmiten pakenee.

Vierailija
97/110 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei tykkää rantalomista eikä saa niistä mitään kicksejä -> ap älköön menkö rantalomalle.

Ne jotka rantalomista ja pakettimatkoista tykkäävät, saavat vastedeskin käydä rantalomilla. Itsekin kuulun tähän porukkaan, mutta ei se suinkaan estä matkailemasta myös muunlaisissa kohteissa.

Vierailija
98/110 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiin 30 saakka. Mä en ole rantalomaihmisiä, mutta olen kerran käynyt Kanarialla lasten kanssa. Yksi päivä meni eläinpuistossa, kaupoilla kävimme siellä, missä paikallisetkin emme turistikylien ostoskeskuksissa, pääkaupungissa meni yksi päivä ja joka päivä suuntasimme eri kylään johon tutustuimme ja monessa paikassa lapset pääsivät sitten leikkimään rannalle aina muutamaksi tunniksi, eli siinä oli meidän rantalomaosuutemme. Tykkäsin enemmän kuin olin kuvitellut

Vierailija
99/110 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin aika monen paikallisen elämä on yliarvostettua. En minä ainakaan lähtisi johonkin, sanotaan vaikka Forssaan tai Riihimäelle lomalle, mutta moneen Suomen turistipaikkaan kyllä mielelläni lähtisin lomalle.

Miksi ulkomailla pitäisi etsiä sitä jotain tylsää pikkukylää, jossa mitään nähtävää ei ole? Miksei mene sinne missä on jotain hienoa, ja sen kivan asian perässä tietenkin myös muitakin ihmisiä.

Ja tuo hieno tai kiva asia on eri ihmisille eri asioita. Joko haluaa nähdä Mona Lisan ja jonottaa siksi tuntien ajan. Joku haluaa mennä katsomaan Egyptiin pyramideja, joku toinen taas Tenolle kalastamaan, ja kolmas Alpeille laskettelemaan. Ja joillekin se AURINKO ja meri on loman pääasia, ei mitään vikaa siinäkään. Itse nautin suuresti kun märän ja pimeän loskakelin keskeltä pääsee aurinkoon +30 lämpöön. Saa akkuja ladattua aurinkoenergialla kun makoilee rannalla tai altaalla. Ja kiireettömyys on myös tärkeää, voi lukea kirjaa, tai vaikka pelata pari erää shakkia miehen kanssa, ihan siinä aurinkotuoleilla, raukeana samalla lämmöstä nauttien.

Vierailija
100/110 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista Kauko-idän sun muiden perähikiöiden kiertämisestä saa irti, ellei siis puhu kieltä tai vaikka seurustele paikallisen kanssa.

Puheista ei ymmärrä mitään, eikä teksteistä sen vertaakaan. Jossain viidakon keskellä saattaa olla joku temppeli, mutta samanlaisia ne pytingit ovat muuallakin. Ihmiset käyvät siellä palvomassa jotain, mistä itse ei oikein ymmärrä mitään. Viidakko sinänsä voi olla ihan hyvä nähtävyys.

Ylempi kiteytti asian hienosti: en minäkään lähtisi Forssaan lomalle.