Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustelusta/rantalomista

Vierailija
25.02.2012 |

Tuli tässä mieleen aloittaa keskustelua matkailusta, kun yhdessä toisessa ketjussa lähti kiista siitä kun aloittaja mainitsi että ovat kerran käyneet rantalomalla, eikä ollut heidän juttunsa joten nyt eivät matkustele. Mitä mieltä olette, voiko yhden kerran perusteella päättää ettei kotisuomesta kannata enää ikinä poistua?

Itse olen matkustanut n. 10 maassa, eli en mitenkään kamalasti, mutta sen verran että on erilaisia kulttuureja kuitenkin tullut nähtyä. Kaksi kertaa olen ollut rantalomalla, enkä kummastakaan tykännyt sitten yhtään.

Niistä paikoista mielestäni puuttuu kaikki, mikä on minulle matkailussa tärkeää, eli kulttuuri, alkuperäisväestön perinteet ja yleensäkin se "vieraan maan" tuntu. Tuntuu, että niissä on melkein samat vaatekauppiaatkin ja samanlaiset ravintolat :) Sen sijaan kaupunkilomilla olen saanut kokea sitä matkailun iloa, eli erilaisia nähtävyyksiä, kulttuuria, sivukujien löytöjä ja sen maan asukkaiden arkielämän seuraamista.

Mitä mieltä muut ovat? Mikä rantalomassa viehättää? Omat kokemukset on tosiaan Kanariansaarilta ja Egyptistä, ja niistä en ainakaan tykännyt

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden rantalomalle oman perheen kanssa olemaan. Siis parasta lapsille on se että ollaan yhdessä ja tehdään mukavia juttuja. Kulttuuria ja maan tapoja koen sitten miehen tai ystävien kanssa matkustaessa.

Kyse on vaan siitä millaista lomaa toivoo, ei sitä voi arvottaa.

Vierailija
62/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään kauas pois. Esim. Nizzassa vuokrasimme auton ja koska sukulaisemme asuvat Monacossa, oli sillä kätevä ajaa sinne, ja samalla reissulla piipahtaa myös Ezessä, jonka linna näyttää aivan roikkuvan ilmassa.

Paljon pidemmän matkan matkustimme Lontoossa ihan kaupungin keskellä:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en vaan keksi mitään. Ranta, ja kauppoja, ehkä joku vanha "linnotus!

Vierailija
64/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten uima-altaat ovat mulle nounou. Kotonakin voin nukkua, mutta en torkkua hikoileva drinkki vierelläni varpaat hiekassa ;) ah, täytyykin varmaan pian varata seuraava lököloma.

Mua ihmetyttää, miksi sinnikkäästi haluat rantalomalla jumittaa siinä noin 5 km rantakaistaleella, mutta kaupunkilomilla varmasti jo metrolla matkustat enemmän... Eikö silloin hotellin sijainti tullut valittua väärin, jos ette viikkoa pysy siinä ekan hodarikioskin ja sanomalehtikojun välimaastossa...

Itse kärsin helvetillisesti NYC:n ilmastosta, oli ihanaa paeta vähän ylemmäs seuraavaan osavaltioon.

Samoin mikä tahansa sisämaakaupunki, joka on helvetillinen pätsi. Pahin taisi olla Peking heinäkuussa. Sen sijaan lämpö + vesi ovat hyvä yhdistelmä. Myös päiväunet + biitsi on hyvä yhdistelmä, sen sijaan piiitkät päikkärit hotellissa on mulle hukkaan heitettyä aikaa ;)

Vaikka kohteessa olisi se biitsinpätkä, niin pääseehän siitä herran jestas poiskin vähän kauemmas! Pahimpia rysiä ovat paikat, jotka on rakennettu turisteille, eli joissa ei ole ollut paikallista asutusta koskaan. Näitä ovat esim. jotkut Kanarian kohteet saarten etelärannikolla. Sitten taas vaikkapa Puerto de la Cruz Teneriffalla on jo ihan eri maata vaikka on Kanarialla. Se on aito kaupunki, ravintolat ovat kohtuullisen hyviä ja nähtävääkin riittää. Voi käydä vaikka tulivuorta ihmettelemässä, jos ei jaksa katukahvilassa vaan ihmetellä. Toinen mahdollisimman "aito" biitsikohde on perinteinen Rimini Italiassa. Koska paikalliset itse matkailevat alueella paljon, tunnelma on italialainen ja ravintolatarjonta myös muutamaa rihkamakadun muovista kuppilaa lukuunottamatta. Kreikassa on todella monta mielenkiintoista kohdetta, jos niistä "muinaisjutuista" tykkää ;) antiikin aika ja silleen, u know.

T. Barcelonan rantamatkailija

ettei tykkää niistä kuin se, mitä ap itse aloituksessaan ihmettelee ;D

On rantalomia ja rantalomia. Joku pelkkä biitsinpätkä ei ole mitään aitoa elämää tietenkään, mutta joskus sekin ajaa asiansa. On ihanaa joskus helvetillisen stressijakson jälkeen vain maata ja vilvoitella vedessä, on oikeasti lämmin eikä nihkeästi 17C kun aurinko näyttäytyy... ruoka on yleensä kohtuullisen hyvää rantapaikoissakin iltaisin, marketeista saa hyviä juttuja myös. Olo on kepeä eikä tarvitse juosta nähtävyyksissä. Ja niiltä rantakaistaleilta pääsee myös pois, aidomman elämänpiirin pariin halutessaan, autojen vuokraus on helppoa ja edullista.

Miten ap määrittelee muuten vaikkapa Barcelonan-matkan? Onko se rantaloma vai kaupunkiloma? ;)

siksipä tuossa kysyinkin, että onko sitten sellaisia rantalomakohteita, joissa olisi jotain muutakin kuin se turistirysäbiitsinpätkä? Tai siis on varmasti, mutta missä ne paikat ovat kun en tiedä?

Itse olen ollut kaupunkilomalla mm. Bangkokissa ja New Yorkissa, kummassakin oli yli 30 astetta lämmintä, eli ei kaupunkiloma mielestäni tarkoita että ei voisi olla lämmintä ja mukavaa.

Barcelonan ajattelen kaupunkikohteena, koska iso kaupunkihan se on. Siellä vain pääsee tarvittaessa sitten rannallekin. Mutta rantalomakohteilla tarkotan just näitä Egypti-Kanariansaaret-Fuengirola -tyyppisiä paikkoja, joissa jo puhutaan Suomea kun turisteja on enemmän kuin paikallisia.

ap

mulle ne taas ei ole sinällään mitään pätsejä, sillä Bangkokissa meillä oli hotellilla uima-allas johon pääsi tarpeen mukaan viilenemään, ja New Yorkissa taas oli niin paljon nähtävää, ettei sitä lämpöä edes huomannut. Niin ja käytiinhän me tosiaan sielläkin rannalla, Coney Islandilla.

Miten päiväunet + biitsi eroaa päiväunet + hotelli -yhdistelmästä? :)

Joo, just tuollaiseen turistirysään osuttiin sinne Kanarialle (Puerto Ricoon), kahdenkin eri tuttavan suosituksesta, ja oli kyllä pettymys.

Kreikka on harkinnassa, mutta ei ole tullut vielä mentyä kun yleensä kesällä ollaan käyty jossain kauempana kun on pidempi loma, ja talvella taasen kun on vaan viikko aikaan niin pitäis löytää kohtuulämmintä kohtuuläheltä, eikä Kreikka ole siis siihen sopinut. Pitää johonkin kevääseen yrittää se ujuttaa.

mä sinnikkäästi siinä haluakaan jumittaa, mutta en oikein näe järkeä sitten lähteä lomalle paikkaan, josta haluan heti vuokra-auton turvin poistua mahdollisimman kauas. Kanariallakin nyt vuokrattiin päiväksi auto, mutta päivässä nähtiin ne vuoristot ja kierrettiin koko pirun saari ja taas ihmeteltiin siellä Puerto Ricossa että mitäs sitten :)

Vierailija
65/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta, rakenna matkasi itse!!! Älä mene lomalennoilla puhumattakaan seuramatkoista. Tai ehkä voi jäädä vain kotiin.

Vierailija
66/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla tarkat suunnitelmat? Lento paikkaa A ja samasta tai paikasta B takaisin. Voi vaikka pari viikkoa siirtyä paikasta toiseen ja löytää sen oman salaisen paratiisinsa :) Miksi kaiken pitäisi tulla tarjottimella? Moni pittoreski paikka pysyy sellaisena koska siitä ei huudella kaikille.

Toki pienellä googlettamisella löytää jo paljon, suosittelen tutustumaan esim. engl.kielisiin reppureissaajien sivuistoihin, niitä useampia ja ihan mahtavia vinkkejä lähes kaikkiin maihin. Ja noissa sivustoilla nimenomaan paljon sellaisia vinkkejä mitä et löydä virallisilta matkasivustoilta/turistioppaista ja muista.

tämä keskustelu kääntyi siihen, että minä en löytäisi mitään mielenkiintoista paikkaa mihin mennä? Päinvastoin, mä löydän niitä paljonkin enkä niihin sinällään mitään apua tarvitse vaan jäin vain miettimään rantalomien viehätystä.

Tosin tuollainen parin viikon siirtyily paikasta toiseen ei siinä mielessä ole mun juttu, että jos en sitten löydäkään itselle mieleistä paikkaa, on loma-aika mennyt vain siihen siirtyilyyn. Tuota siirtyilyä aion harrastaa sitten kun minulla on kuukausikaupalla siihen aikaa, mutta viikon-kahden lomalla sitä mielellään menee paikkaan jossa sitten viihtyy myös hyvin.

Vierailija
67/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä, kun en ole käynyt. Mutta kuten se ehdottaja mainitsi, onhan siellä antiikin aikaisia juttuja jne. Mutta vaikea tosiaan sanoa tykkäisinkö, kun en ole ollut.

ap

Vierailija
68/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jo kaunis auringoasku voi olla huumaava kokemus, jollekin "niin nähty". Tuoksut, värit, äänimaailmat, NIIN erilaisia eri paikoissa. Mutta kaikki eivät noita koe, vaan pitäisi olla "jotain tekemistä", ei osata nauttia meren kohinasta ja lämpimästä hiekasta varpaiden välissä.

Vierailija
69/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta, rakenna matkasi itse!!! Älä mene lomalennoilla puhumattakaan seuramatkoista. Tai ehkä voi jäädä vain kotiin.

mä ole halunnut mitään ehdotuksia! Ei tässä siitä ollut kyse. Aloitukseni koski sitä, kun joku totesi toisessa ketjussa että on kerran ollut ulkomailla, rantalomalla, ja sen perusteella totesi, että matkailu ei ole häntä varten, ja sitä jäin ihmettelemään.

Mä löydän paljon paikkoja missä käyn, ja noista 10:stä reissustani 8 on ollut omatoimimatkoja, ja ainoastaan nuo kaksi rantapaikkaa on ollut valmismatkoja.

Vierailija
70/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jo kaunis auringoasku voi olla huumaava kokemus, jollekin "niin nähty". Tuoksut, värit, äänimaailmat, NIIN erilaisia eri paikoissa. Mutta kaikki eivät noita koe, vaan pitäisi olla "jotain tekemistä", ei osata nauttia meren kohinasta ja lämpimästä hiekasta varpaiden välissä.

tykkään kyllä siitä auringonlaskusta ja siitä meren kohinastakin, mutta sitten kaipaan vielä lopuille 23 tunnille siitä päivästä sitä tekemistä :)

ap

Vierailija
71/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihe josta av-mamma älähtää aina:D

Vierailija
72/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle välimerellisyys on se juttu, pidän siitä sata kertaa enemmän kuin Aasiasta, Lontoosta, New Yorkista tai mistä tahansa kliinisestä kaupunkikohteesta. Siinä tunnelmassa on jotain, mitä ei voi jäljitellä ja minusta tuntuu että et ehkä näe sen kauneutta kirjoitustesi perusteella.

tiedä, kun en ole käynyt. Mutta kuten se ehdottaja mainitsi, onhan siellä antiikin aikaisia juttuja jne. Mutta vaikea tosiaan sanoa tykkäisinkö, kun en ole ollut.

ap

Vierailija
73/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihe josta av-mamma älähtää aina:D

mä olen tosi tyytyväinen tähän ketjuun, tässä ei ole juurikaan riidelty vaan puhuttu ihan kohtuumukavasti näistä asioista! Eikä ollut provoksi tarkoitettu.

ap

Vierailija
74/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vielä parisenkymmentä matkaa niin sitten alkaa olla nähtävyydet suoritettu ja voit alkaa nauttia vaan hetkestä ;)

Vierailija
75/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle välimerellisyys on se juttu, pidän siitä sata kertaa enemmän kuin Aasiasta, Lontoosta, New Yorkista tai mistä tahansa kliinisestä kaupunkikohteesta. Siinä tunnelmassa on jotain, mitä ei voi jäljitellä ja minusta tuntuu että et ehkä näe sen kauneutta kirjoitustesi perusteella.

ap

Se on paljon mahdollista, että en tykkäisi. Voi olla että jos Kreikkaan lähden niin sitten Ateenaan ennemmin kuin johonkin pieneen paikkaan. "Välimerellisyys" ei noin äkkiseltään herätä mussa mitään tuntoja tai kaihoa. :)

ap

Vierailija
76/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan 24/7 tarvii tietää mitä tekee ja missä menee. Kuulostaa karseelta, mut jokainen toki taplaa tyylillään...

Vierailija
77/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vielä parisenkymmentä matkaa niin sitten alkaa olla nähtävyydet suoritettu ja voit alkaa nauttia vaan hetkestä ;)

mulla ole mitään suoritustarvetta nähtävyyksien kanssa, ihmiset on näet erilaisia ja toiset tykkää tehdä jotain ja toiset vaan olla. Ja tutkin kyllä paljonkin matkailuaiheisia juttuja netistä ja lehdistä, mutta en ymmärrä miten se tähän vaikuttaa.

ap

Vierailija
78/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Se on paljon mahdollista, että en tykkäisi. Voi olla että jos Kreikkaan lähden niin sitten Ateenaan ennemmin kuin johonkin pieneen paikkaan. "Välimerellisyys" ei noin äkkiseltään herätä mussa mitään tuntoja tai kaihoa. :)

ap

Vierailija
79/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan 24/7 tarvii tietää mitä tekee ja missä menee. Kuulostaa karseelta, mut jokainen toki taplaa tyylillään...

niin sanoi että tarvitsee tietää mitä tekee ja missä menee? Ei mun tarvitse etukäteen tietää missä mä menen ja mitä mä teen, mutta haluan olla sellaisessa paikassa, että voin mennä ja tehdä sen 24/7 jos haluan, eli että sitä tekemistä piisaa koko loman ajaksi.

Ja ei mun perhettä kannata sääliä, mieheni on ihan samanlainen kuin minä tässä asiassa.

ap

Vierailija
80/110 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun sanon, että sellaiset ovat vähän hienostelijoita ja vähän matkustaneita, jotka yksioikoisesti tuomitsevat ransakohteisiin suuntautuvat matkat huonoksi.

Kyllähän sitä rantalomaa saa talvisin muualtakin kuin Inglesistä ja Americasista. Lennot + hotelli netistä, pois pakettumatkoista, on hyvä vaihtoehto.

Me tehdään vuodessa neljästä kuuteen matkaa. Tänä vuonna ollaan oltu lökölomalla Jordaniassa (paljon mahtavia nähtävyyksiä, ja arabien tyrkytyskulttuuri puuttui. Nyt lähdemme Ranskaan, Normandian maaseudulle. Paljon nähtävää ja koettavaa.

Sit lähdetään ystäväpariskunnsk kanssa englantiin linna - ja kartanokierrokselle autolla.

Loppukesästä Makedoniaan. Rantalomaa mut myös paljon kiinnostavaa nähtävää, pääsee käymään helposti albanian ja Kosovon Puolella jos haluaa. Ei vielä jättiturismia. Ihanaa.

Ja sit syksyllä Thaikkuihin.

Kokeilkas räätälöidä omia matkojanne lennot + hotelli -systeemillä, voitte valita tosi kiinnostavia kohteita, jos Kanaria ei miellytä. Niin, ja kyl siellä Kanariallakin on muuta kuin ne isoimmat turistirysät.