Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos mukavan koulukaverin vanhempien, tokaluokkalainen poika eksyi lähiöömme

Vierailija
17.01.2012 |

Tokaluokkalaiset olivat sopineet, että poikani menee heille ip-kerhon sijaan iltapäiväksi leikkimään. Kun vanhemmat tuli kotiin, he ilmoittivat, että nyt on aika lähteä. Pojalla tietysti akku loppu ja joutui lähtemään 3 km matkan yksin kotiin. Kukaan ei tietenkään varmistanut, että löytääkö poika kotiin tai kuinka pitkä matka on tai onko pojalla vaikka bussirahat vaikka ei osaa vielä yksin bussissa kulkeakaan. Heidän poikansa on jo kolmannella ja kulkee rutiininomaisesti bussilla koulun ja kodin väliä.

Poika oli kävellyt pimeässä harhaan ja LUOJAN KIITOS LÖYTÄNYT TUTUN ÄIDIN, jonka kännykästä soittaa kotiin jostain jumalan selän takaa!

Puolitoista tuntia oli poika harhaillut. Soitin palautetta ja olivat vähän ihmeissään, että ei me tiedetty, että osaako poika kotiin tai pitäiskö soittaa vaikka hakemaan. Eivät helvetti edes pyytäneet anteeksi.

Siellä kyläilyt on nyt tässä. Poika söi kaksi lautasellista ruokaa ja meni isänsä kanssa saunaan kun oli ihan umpijäässä kun tuli kotiin.

Kiitos kiva perhe! Seuraavalla kerralla en enää luota siihen, että JOKU soittaa hakemaan jos lapselta oma akku loppuu!

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme vänkääjiä taas tässä ketjussa.. Siis jos teille tulee kylään lapsi jonka vanhempien kanssa ei ole tullut sovittua kaikkia yksityiskohtia pilkun tarkasti, niin voitte heittää lapsen kylmästi pihalle ajatellen että vanhempien moka, mitäs eivät kertoneet tarkkoja ohjeita?

Lastakin on ihan turha alkaa haukkua. Hän ei osannut kotiin, eikä uskaltanut soitella enää ovikelloa. Ihan sama vaikka kaikkien muiden lapset kykenisivät tähän, niin tämä lapsi ei kyennyt.

ja jos lapsella sattuisi olemaan "päässä vikaa" ei ole mikään syy kohdella lasta kaltoin, päin vastoin, silloin pitäisi olla erityisen tarkka tällaisissa jutuissa.

Vierailija
82/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä välimatkaa pojan kaveripaikan kanssa 500m ja silti aina laitan tekstarin tuon kaveripojan äidille, että "nyt lähti tulemaan kotiin" -jotta osaavat odottaa. Ja samoin tulee sieltä päin.

Lähetän pojan yksin matkaan sanoen, että "seitsemältä kotiin" ja sieltä lähettävät sitten seitsemältä tulemaan (poika sanoo, että pitää lähteä seitsemältä) ja tekstari tulee mulle, että "nyt lähti tulemaan".

Pojat ovat eskari-ikäisiä. Ei tulisi mieleenkään, että en huolehtisi kaverista -vain jos asuisi naapurissa ja TIEDÄN että asuu naapurissa voisin lähettää tuolla tavalla ovesta ulos.

Muuten aina soittaisin/laittaisin viestin äidille, että "nyt lähti teidän poika tulemaan kotia kohti" ja tässä tapauksessa jos ei osaa kotiinsa niin todellakin soittaisin ja luultavimmin tarjoaisin kyydin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme vänkääjiä taas tässä ketjussa.. Siis jos teille tulee kylään lapsi jonka vanhempien kanssa ei ole tullut sovittua kaikkia yksityiskohtia pilkun tarkasti, niin voitte heittää lapsen kylmästi pihalle ajatellen että vanhempien moka, mitäs eivät kertoneet tarkkoja ohjeita?

Lastakin on ihan turha alkaa haukkua. Hän ei osannut kotiin, eikä uskaltanut soitella enää ovikelloa. Ihan sama vaikka kaikkien muiden lapset kykenisivät tähän, niin tämä lapsi ei kyennyt.

ja jos lapsella sattuisi olemaan "päässä vikaa" ei ole mikään syy kohdella lasta kaltoin, päin vastoin, silloin pitäisi olla erityisen tarkka tällaisissa jutuissa.

No kun vanhemmat eivät välttämättä ole heittäneet lasta 'kylmästi pihalle' eivätkä ajatelleet, että kysessä on 'vanhempien moka'.. Jos vanhemmat ovat ilmoittaneet, että heillä on ruoka-aika ja aika lopettaa kyläily ja lapsi on itse alkanut pukea, niin ehkä he ovat sen kummemmin ajattelematta olettaneet, että lapsi on sopinut hakemisesta. Tuskin ovat lähettäneet lasta ulos harhailemaan ajatellen, että nyt on vanhempien moka kun se eksyy.

Vierailija
84/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä.

Vierailija
85/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tylyä. Molemmilta perheiltä, mutta opi ap opi. Ei kaikki jaksa pitää huolta edes omistaan, saati vieraista lapsista! Nähty niin monta kertaa.

Vierailija
86/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en uskoisi jos en kuulisi itse!

Vierailija
87/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei ole ikinä ajettu pihalle siksi, että meillä syödään NYT.

Saivartelua.

ap

-olet ollut täällä tuntitolkulla

-nyt alkaa perheemme oma aika

Vierailija
88/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oletan, että lapsemme kaverit hoitavat itse kotiinmenonsa, kuten meidänkin lapsi. Eikö lapsesi saanut suutaan auki, että "hei, mulla ei ole kännykässä akkua". Jos lapsi ei sano mitään, pitääkö vieraiden vanhempien huolehtia hänen kotiinpääsystään? Hoitivat kuitenkin sovitun ajan. Mikset keskustellut kotiin tulemisesta, kerran matka on niin pitkä? Meillä ainakin sovitaan kyläilysopimisen yhteydessä haku, jos matka on pitkä.

Sinä olet ensisijaisesti vastuussa lapsestasi. Esimerkiksi meiltä lähtee vieraat klo 17 mennessä, sillä ilta on rauhoittumiselle ja perheelle. Ja autoa emme omista, joten vieraiden lasten kyyditys ei onnistu. Kyllä itse ainakin oletan 2-luokkalaisen avaavan suunsa, jos kännykkää lainaan tarvitsee tai on muuta ongelmaa. Toisaalta kaikki lapsen kyläilevät kaverit ovat koulukavereita ja siis lähialueelta.

Vierailija
89/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö onnistui eksymään ekaluokkalaisena alle kilometrin päässä kotoa, kun oli lähtenyt kaverilta kotiin ja kääntynyt epähuomiossa ensimmäisessä risteyksessä väärään suuntaan. Tuon ikäisen suuntavaisto ja kyky toimia äkillisessä oudossa tilanteessa on vielä kehittymässä ja siksi eksymisiä tulee helposti. sillä kertaa kännykkä pelasti.

Itse onnistuin eksymään kaverin taloyhtiön pihaan, on sellainen jättimäinen taloyhtiö jossa identtisen näköisiä rivitaloja kaarevissa muodostelmissa ja rappuja Z-kirjaimeen saakka, asuntoja yli 200. Siellä mä sitten palloilin yli 20 min ja koitin löytää oikeaa ovea. Ja olen yli 30-v ja käynyt kyläpaikassa muutamia kertoja. Että sattuuhan näitä ;-)

Vierailija
90/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi nukahtanut ja kuollut niin kyllä se sinä olisit vastuussa eikä kaveris vanhemmat, lopeta nyt se lapses juoksuttaminen kavereillaan ja kanna vastuusi lapsestas. Että niin osaa ärsyttää noin vastuuttomat vanhemmat, häpeä!

Häpeä itse. Tyhmäkö olet? Meilläpäin on ihan normaalia että lapset kulkevat toistensa luona, ensin lähinaapurustossa ja sitten pikkuhiljaa kauempana. Ei jokaista askelta vahdata talutushihnan päässä, ja joskus sattuu huteja. Alue on turvallinen, ja lapset pärjää hyvin. Toiset vanhemmat ei piittaa sen paremmin kuin omistaan, mulle on muutaman kerran sanottu että voisinko tuoda geidän lapsen kotiin- kun olen jo ruokkinut ja koko päivän meillä ollut. Olen joskus vienytkin kun on ollut aikaa. Itse varmistan aina et lapset, isommatkin, saati tokaluokkalaiset, pääsee kotiin. Wi tulis mieleenkään potkaista ovesta ulos. Kysyn myös aina onko syönyt, koska on ruoka- yllättävän monella lapsella ei sitä ruoka-aikaa ole...joko luotetaan kavereiden vanhempiin tai sitten lapsi on nälissään- tai kuvitellaan et ala-aste-iköinen hoitaa itse itsensä.

Omien voimien mukaan kaikki ok- vastuun kannan aina omista ja niistä jotka meillä on. Ja musta on ihan ok et kukin tyylillään. Kunhan lapset on turvassa.

Vierailija
91/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oletan, että lapsemme kaverit hoitavat itse kotiinmenonsa, kuten meidänkin lapsi. Eikö lapsesi saanut suutaan auki, että "hei, mulla ei ole kännykässä akkua". Jos lapsi ei sano mitään, pitääkö vieraiden vanhempien huolehtia hänen kotiinpääsystään? Hoitivat kuitenkin sovitun ajan. Mikset keskustellut kotiin tulemisesta, kerran matka on niin pitkä? Meillä ainakin sovitaan kyläilysopimisen yhteydessä haku, jos matka on pitkä. Sinä olet ensisijaisesti vastuussa lapsestasi. Esimerkiksi meiltä lähtee vieraat klo 17 mennessä, sillä ilta on rauhoittumiselle ja perheelle. Ja autoa emme omista, joten vieraiden lasten kyyditys ei onnistu. Kyllä itse ainakin oletan 2-luokkalaisen avaavan suunsa, jos kännykkää lainaan tarvitsee tai on muuta ongelmaa. Toisaalta kaikki lapsen kyläilevät kaverit ovat koulukavereita ja siis lähialueelta.

ja saattavat koulun jälkeen soittaa et menisivät kaverille. Ei siinä vanhemmat välttämättä mitään rupea soittelemaan. Aika sujuvasti se on kuitenkin sujunut, lapsi on itse soittanut kotiin, tai vanhemmat soittaneet mulle tai hänelle. Joskus minä vanhemmille jos on menoa. Miksi normaalielämä tuntuu olevan monelle niin vaikeaa ja monimutkaista???? Lapset on usein ujoja vieraissa tilanteissa- tosi julmia aikuisia olette. Paitsi ne lapset joiden on hengissä selviytyäkseen hoidettava kaikki itse. Koskaan en laita lasta ulos ilman et tiedän hänen osaavan kotiin. Talvella, pimeässä en noin pieniä laittaisi yksin kävelemään kilometriäkään. Ihan sama kenen lapsi on. Täytyy olla todella vaikea ja katkera elämä kun on näin vaikeaa ihan tavalliset arjen asiat ja toisten ihmisten kanssa toimiminen.

Vierailija
92/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotias on aina niiden vanhempien vastuulla, joiden luona on kylässä. Kyllä perusasiat ja lainkin noudattaminen pitää pystyä olettamaan.

Ei 8 vuotiasta vain sysätä pihalle, edes pehmein sanankääntein tietämättä onko pihalla ketään aikuista. 8 vuotias luovutetaan aikuiselle tai varmistetaan, että varmasti pääsee aikuisen luokse, ELLEI OLE ERIKSEEN MUUTA SOVITTU.

Käytännössä aina se viimeisenä lasta valvonut aikuinen on vastuussa. Nuo vanhemmat osoittivat vastuuttomuutensa. Ei tuo 8 vuotias ollut naapurin lapsi.

Vierailija
93/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiksi tokaluokkalaiset olivat keskenään sopineet,

sitten seuraavassa lauseessa toinen olikin jo kolmasluokkalainen.

Seuraavassa puheenvuorossasi sanoit että vanhemmathan ne olivatkin sopineet tästä vierailusta...

terveisiä sinne porvooseen täältä vantaaltakin!

Vierailija
94/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pistäisi 8v kävelemään kolmea kilometriä. Täällä pikkukylässä se olisi aivan muualla kuin omassa asuinympäristössä. Vastuutonta noilta tuttavaperheen vanhemmilta, toisaalta olisi myös syytä sopia etukäteen, miten tullaan kotiin ja milloin.

Vierailija
95/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme pk-seudulla ja lasteni ystävät kyläilevät paljon. Vaikka asuvat puolen kilometrin säteellän meistä, varmistan aina että pääsevät perille, saatan kotiin tai puhun kännykkään matkan ajan. Ja lapset 10-12-vuotiaita.

Eksyminen kun ei ole se ainoa uhka, kyllähän nuo omat piirinsä tumtee mutta kun ne ei liiku yksin isossa maailmassa vaan kaikkia hulluja liikkuu myös. Eikä todella mun oma lapsi tai lapsen kaveri tulis vieläkään pimeässä yksin kotiin tuttuakaan reittiä kolmea kilometriä, vaan saatto bussille ja nouto pysäkiltä.

Enkä kyllä mielestäni ole mitenkään ylihuolehtivainen.

Ap, sä olet oikeassa. Ikävä tapaus, onneksi selvisitte säikähdyksellä!

Vierailija
96/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt jatkon kannalta parempi lopettaa olettamukset. Meillä esim. aletaan syömään iltapalaa seitsemän aikaan, se kolmasluokkalainenkin, joten ei tosiaankaan vieraat saa olla seitsemään, eikä yleensä kuuteenkaan ole. Onhan ne koulun jälkeen ollut jo vaikka kuinka monta tuntia yhdessä. Olen mäkin kerran kuskannut kolmasluokkalaista poikaa kotiin, isälleen, kun isä oli sanonut tulevansa hakemaan joskus ja mun lapsen piti lähteä harrastukseen... Isä oli mennyt jollekin kaverilleen ja poika vakuutti, että hänellä on avain. Jätin kerrostalon pihaan, kun oli jo kiire. Olin kyllä tosi ihmeissäni isän käytöksestä ja mä toisena osapuolena kuvittelisin ap sun olevan se lapsestasi täysin piittaamaton osapuoli, kun et millään ilmoita milloin olet lastasi tulossa hakemaan.

raukka joutunut kokemaan:) Tynnyrissäkö lapsiasi kasvatat? Kyllä meilläkin aletaan sitä ja tätä silloin ja tällöin muttei vielä koskaan ole ollut ylivoimaista huolehtia lasten kavereiden turvallisuudesta. Ja kuule, josku on käynyt niinkin et olen jonkun puolesta kuskannut lasta tms. Ihan helposti meni eikä tarvinnu katkeroitua. Mäkin olen saanu monta kertaa apua ja jos olen jotain unohtanut-joku toinen on vähän avittanut. Se on ihan perusmeininkiä- tai luulin et on. Näköjään ongelman saa mistä vaan.

Vierailija
97/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla ap OLETIT että heillä saa olla klo 18-19 asti kuin nämä toiset vanhemmat OLETTIVAT että lapsi on sopinut kyydistä / sopii kyydistä jotenkin / osaa kotiinsa. Virhearvio on tapahtunut molemmin puolin. Meillä klo 16-17 on ihan normaali kyläilyn loppumisaika. Sitten syödään iltaruoka, vietetään hetki oman perheen kanssa (jos ei ole harrastuksia), tehdään läksyt jos lapset ei ole keskenään tehneet ja iltapalakin on jo klo 19-19.30.

elämässä sattuu mut yks asia on varma. Jos sun luona on lapsi sä VARMISTAT että sen asiat on kunnossa. Ihan yhtä idioottimaista jos lapsi putoaa rappusista kylässä niin vois jättää siihen oletellen et ei sille varmaan mitään käyny kun meillä on ruoka-aikakin. Ja koska se ei ole oma lapsi niin voihan sen siihen jättää makoilemaan. Aikuisilla on VASTUU lapsista, ihan sama kenen ne on. Ja kyllä täytyy olla aika avuton aikuinen ettei ruoka-ajan tullen pysty asiaa tuon paremmin hoitamaan. Esim soittamaan vanhemmille et nyt ei enää sovi, haetteko vai laitatteko tulemaan. Lapsista on vastuu!! Eihän ap siellä kotona voi muutenkaan tietää mitä kylässä tapahtuu vaan se vastuu on kyläpaikan vanhemmilla. Vai istutteko te vastuuliset vanhemmat oman lapsenne vieressä siellä kylässä kantamassa vastuuta? Vai onko hänellä joku kauko-ohjauslaite vai miten sen vastuun kannatte?

Vierailija
98/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnen kovasti sympatiaa sitä reipasta 8-v:tä joka onneksi pääsi turvallisesti kotiin!

Hyvin voi tokaluokkalaiset jo alkaa harjoitella kavereiden luona kulkemista, mutta eihän se nyt heti täysin ongelmatta suju. Ja kyllä vanhempien pitää vähän huolehtia myös lasten kavereista, ainakin nyt kysyä ja varmistaa että pääseekö varmasti kotiin vai tarviiko apua.

Oman tokaluokkalaiseni kaverikyläilyssä ainankin yleensä toimitaan niin, että kotiinlähdöstä jotenkin ilmoitetaan, joko niin että kyläilijän kotiväki soittaa (joko kyläilijän omaan tai isäntäväen) puhelimeen ja ilmoittaa että on aika tulla kotiin; tai sitten kyläilijä itse soittaa kotiin ja kertoo että lähtee nyt.

Tässä pimeillä ilmoilla olen itse ainakin kyläilijä-poikien lähtiessä kotiin vielä ovellakin varmistanut, että näetkö nyt pimeässä, muistathan varoa autoja ja haluatko että tullaan saattamaan. Ja näin siis vaikka välimatka ei ole ollut kuin max reilu kilometri, ja kyläpaikat jo tuttuja puolin toisin.

Vierailija
99/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokaluokkalainen, joka eksyy omalla asuinalueella, on kyllä tavattoman tumpelo. Ja me asutaan sentään isossa kaupungissa...

Ja ehkä niitä vanhempia ei ihan kokonaan voi syyttää siitä, että ap:n lapsi ei saanut sanotuksi, ettei hänellä ole puhelinta eikä hän osaa itse kulkea.

Vierailija
100/145 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnen kovasti sympatiaa sitä reipasta 8-v:tä joka onneksi pääsi turvallisesti kotiin! Hyvin voi tokaluokkalaiset jo alkaa harjoitella kavereiden luona kulkemista, mutta eihän se nyt heti täysin ongelmatta suju. Ja kyllä vanhempien pitää vähän huolehtia myös lasten kavereista, ainakin nyt kysyä ja varmistaa että pääseekö varmasti kotiin vai tarviiko apua. Oman tokaluokkalaiseni kaverikyläilyssä ainankin yleensä toimitaan niin, että kotiinlähdöstä jotenkin ilmoitetaan, joko niin että kyläilijän kotiväki soittaa (joko kyläilijän omaan tai isäntäväen) puhelimeen ja ilmoittaa että on aika tulla kotiin; tai sitten kyläilijä itse soittaa kotiin ja kertoo että lähtee nyt. Tässä pimeillä ilmoilla olen itse ainakin kyläilijä-poikien lähtiessä kotiin vielä ovellakin varmistanut, että näetkö nyt pimeässä, muistathan varoa autoja ja haluatko että tullaan saattamaan. Ja näin siis vaikka välimatka ei ole ollut kuin max reilu kilometri, ja kyläpaikat jo tuttuja puolin toisin.

Jos olen kyydinnyt toisten lapsia vaikka harrastuksista kotiin, varmistan aina että näen sen kotona olevan aikuisen. Kyse on lasten turvallisuudesta, ja on suuri luottamustehtävä saada huolehtia lapsista- niin omista kuin toisten. Ap- jos kaverin vanhemmat ei tajunneet mitä tuli tehtyä- edes sulateltuaan hetken- niin olis meillä kyllä viimeinen kerta sitä lajia. Tyhmiä ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän