Kiitos mukavan koulukaverin vanhempien, tokaluokkalainen poika eksyi lähiöömme
Tokaluokkalaiset olivat sopineet, että poikani menee heille ip-kerhon sijaan iltapäiväksi leikkimään. Kun vanhemmat tuli kotiin, he ilmoittivat, että nyt on aika lähteä. Pojalla tietysti akku loppu ja joutui lähtemään 3 km matkan yksin kotiin. Kukaan ei tietenkään varmistanut, että löytääkö poika kotiin tai kuinka pitkä matka on tai onko pojalla vaikka bussirahat vaikka ei osaa vielä yksin bussissa kulkeakaan. Heidän poikansa on jo kolmannella ja kulkee rutiininomaisesti bussilla koulun ja kodin väliä.
Poika oli kävellyt pimeässä harhaan ja LUOJAN KIITOS LÖYTÄNYT TUTUN ÄIDIN, jonka kännykästä soittaa kotiin jostain jumalan selän takaa!
Puolitoista tuntia oli poika harhaillut. Soitin palautetta ja olivat vähän ihmeissään, että ei me tiedetty, että osaako poika kotiin tai pitäiskö soittaa vaikka hakemaan. Eivät helvetti edes pyytäneet anteeksi.
Siellä kyläilyt on nyt tässä. Poika söi kaksi lautasellista ruokaa ja meni isänsä kanssa saunaan kun oli ihan umpijäässä kun tuli kotiin.
Kiitos kiva perhe! Seuraavalla kerralla en enää luota siihen, että JOKU soittaa hakemaan jos lapselta oma akku loppuu!
Kommentit (145)
mutta...
mä kanssa oletan, että jos tokaluokkalainen tulee meille leikkimään, vanhempi on muhun yhteydessä (siis sovitaan nämä etukäteen) ja siinä tilanteessa sovitaan myös kotiinlähtöaika ja mulle kerrotaan heidän toimestaan kuka tulee hakemaan vaan laitanko vaan lapsen kävelemään kotiin tiettyyn aikaan. Vastuu sen asian ilmaisemisesta on musta ehdottomasti vierailevan lapsen vanhemmalla, eli tässä tapauksessa AP:llä.
Musta sen perheen, jossa ollaan kylässä, ei todellakaan tarvitse lähteä vierasta kuskaamaan kotiin, missään nimessä.
Mistä tiedät, ettei lähtötilanne ole käynyt esim. näin: Me ruvetaan nyt syömään, sun pitäis lähteä (ja vanhemmat ihmettelee kun et ole lastasi hakenut). Soitatko vanhemmalles, että tulee hakemaan... ja lapsesi vastaa, että joo, soitan sitten ulkoota. Ja vanhemmat laittaa oven kiinni tyytyväisenä ja kuvittelee, että kaikki on hyvin, lapsi soittaa sulle ja sä käyt hakemassa lapsen...
Toki ikävä juttu. Mutta musta ap vastuu on kyllä sun. Jos vaikka lähdetään sitten sen varmistamisesta aamulla, että lapsen kännykän akku on täynnä kun kerran on menossa vähemmän tuttuun paikkaan vierailulle. Kyllä meillä ainakin varmistetaan se, kun mennään johonkin kauemmas.
siitä, millaiseksi tämä elämä on muuttunut...kaikki vaan tuijottavat omaan napaan. Kyllä toisten ihmisten hyvinvointi pitäisi olla tärkeää kaikille, eli tottakai niiden vanhempien olisi pitänyt huolehtia pojasta, vaikkei oma olekaan. Eikö yhteisöllisyyttä ole Suomessa enää ollenkaan? Täällä maassa, missä asun, tuo juttu olisi päässyt paikallislehteen.
Ap, mielestäni olet aiheesta tuohtunut. Se on kummallista kun aaveella kaikkien muiden äitien lapset ovat niin reippaita ja itsenäisiä että ovat varmaankin jo itse vaihtaneet vaipat puolivuotiaina.
Meillä käy näitä pikkukoululaisia ja vaikka lapset olisivat itse sopineet vierailusta niin aina kun lapsi on lähdössä kotia niin tarkistan että a) osaako hän kotiinsa b) ilmoitan tai lapsi itse ilmoittaa vanhemmilleen että nyt hän lähtee. Varsinkin näin pimeänä vuodenaikana se on tärkeää. Ikinä, ikinä en ole laittanut lasta ulos ap:n lapselle tehtyyn tyyliin.
Opinpahan ainakin sen, että joistain perheistä voi lentää ulos ruokailun alta ja aika lujaa.ap
mutta lasten kavereiden vanhemmista löytyy laidasta laitaan eri persoonia ja monia en edes tunne kunnolla.
Näitä vanhempia on paljon, jotka eivät huomioi lapsensa kavereita tai edes ymmärrä pitää huolta.
Monet odottaa omien vanhempien sen tekevän.
Varsinkin jos oma lapsi on jo vanhempi, niin eivät osaa edes ajatella, että lapsi ei pärjää kotimatkalla.
Omalla lapsellani monta kaveria ja vain yhdessä perheessä pidetään huolta lapsestani.
Olaan joskus kuskattu erästä poikaa kotiin ja siitä tuli palaute, ettei saa kuskata.
Kaikki toimii ja ajattelee asioista eri tavalla, niin silloin voi luottaa vain itseensä, ei muihin.
Ei kannata ajatella, että tämä jää ainoaksi kerraksi, sillä näitä ulos nakkaajia kyllä riittää.
40
Varmaan kaikki tokaluokkalaiset osaa omassa koulupiirissään kulkea vaikka silmät sidottuina!
eikä ole ihan pihalla jos poikkeaa omalta pihaltaa toiselle pihalle ja tokaluokkalainen vielä! Ei voi kun arvuutella onko jo ensi viikolla lööpissä uutinen että koululainen eksyi etupihalleen roskispönttöjen sekaan, vanhemmat hälytti palokunnan apuun.!
Ap:n lapsi oli kolmen kilometrin päässä kotoaan alueella, jossa harvoin on liikkunut.
niin löytäisin itseni tämän pikkukaupungin toiselta laidalta, hmmm..
Poika mennyt ip kaverille.
Kaverin vnhemmat tulivat kotiin, oletettavasti noin kello 16.30-17.00.
Tämän jälkeen poika on harhaillut 1,5 tuntia, eli noin kello 18.00-18.30 asti, kunnes löysi apua.
Pojan vanhemmilla ei ollut vielä mitään huolta pojasta, eivätkä kaivanneet häntä kotiin.
Eli joustavat on kotiintuloajat noin pienellä.
Tokaluokkalaiset olivat sopinee --naps--- Heidän poikansa on jo kolmannella ja kulkee rutiininomaisesti bussilla koulun ja kodin väliä.
Sä oot varmaan provo. Sitä paitsi, jos lapsella on kännykkä, niin kannattaa ladata se aina yöllä täyteen, ettei vahingossakaan pääse akku loppumaan. Ja ihan turha vedota siihen, että tuon ikäiset pojat pelailee kännykällä. Niin varmasti tekevätkin, mutta kun on ensin koko päivän koulussa, jossa kännykän kanssa ei saa pelleillä, niin ei se akku päivän aikana niin hirveästi ehdi kulua.
että pieneen mieleeni tulee kosto ja toivoisin, että se osuu jonkun ilkeämielisen omaan nilkkaan. Kakarat vaan pihalle, kun tuntuu siltä, väliäkö sillä ovatko kaukana kotoaan ja vielä vähän toistaitoisiakin, eiköhän se routa porsaan kotiin aja.
Onneksi olen kuitenkin aikuinen, ja pidän huolta kaikista, myös ruokin muiden lapsia, jos on kerran sovittu vierailuista ja vaikka ei olisikaan.
ap
Tokaluokkalaiset olivat sopineet? Kumminkin myöhemmin sanot heidän poikansa olevan kolmannella?
Häiritsee.
Heidän poikansa on kolmannella ja kulkee bussilla, oma poikani on tokalla ja kulkee lähellä olevaan kouluun jalan. Viettää ip:t yleensä ip-kerhossa.
Jos on sovittu vierailusta vanhempien kanssa, en ala vielä kuudelta soittelemaan perään vaan oletan, että kuuteen seitsemään saa olla, jos on sovittu vierailu. En voinut edes kuvitella, että heiltä vaan heitetään ipanat viiden pintaan ulos. Näin on toimittu muiden perheiden kanssa iät ja ajat, sekä heiltä on aina haettu, kun on poikamme itse pyytänyt.
TOTTAKAI NE ON PELANNEET KÄNNYKÖILLÄ KUN EI OLE VANHEMMAT OLLEET KOTONA. iPhonessa on aika kivat pelit!
Minun poikani on loppuvuoden tämän jälkeen ip-kerhossa ja yksinkulkemisen harjoittelu alkaa vasta kesällä. Piste.
Minäkin jatkan vanhemmuuden harjoittelua!
ap
puhelinta. Varsinkin iPhonessa on ihan surkeat akunkestot.
iPhonessa on aika kivat pelit!
ap
Mutta ihmettelen, miten niillä ei muka ollut mitään muuta tekemistä ku pelata kännyköillä. Ostakaa lapselle sellainen puhelin, jolla pystyy soittamaan ja tekstaamaan ja jossa on riittävä akunkesto. iPhonet ja muut älypuhelimet on 8-vuotiaille täyttä turhuutta.
että heivaa pikkupojan ovesta pihalle pakkaseen, moro tää oli tässä. Toivottavasti annoit oikein kunnolla palautetta :(( 3 km harhailu tuntemattomalla alueella ei olisi tosiaan kivaa aikuisellekaan kylmissään.
tokaluokkalainen, joka eksyy omalla asuinalueella, on kyllä tavattoman tumpelo. Ja me asutaan sentään isossa kaupungissa... Ja ehkä niitä vanhempia ei ihan kokonaan voi syyttää siitä, että ap:n lapsi ei saanut sanotuksi, ettei hänellä ole puhelinta eikä hän osaa itse kulkea.
Kyse ei ollut "omasta asuinalueesta", kotimatkaa oli kolme kilometriä, eikä selvästikään ollut ennen matkaa kulkenut kävellen.Ja sillä ap:n lapsella OLI puhelin, mutta kun hänet heitettiin niin vauhdilla ulos, ei huomannut tarkistaa asiaa ennen kuin vasta ulkona, jolloin huomasi akun olevan tyhjä. Oli siis ajatellut soittaa ulkona äidilleen hakemisesta, muttei voinutkaan.
Ja jos ovet oli paiskattu vauhdilla kiinni, ei kehdannut mennä pyytämään apua, vaan reippaasti lähti yrittämään kotiinpaluuta.
Kyse on vasta kahdeksanvuotiaasta pikkupojasta.
Kaiken tämän olisit voinut saada selville ketjusta, jos olisit a) lukenut sen ja b) ymmärtänyt lukemasi.
Kyllä sen ikäisen kohdalla vastuu on isäntäperheellä, jos ei ole muuta sovittu.
nyt jatkon kannalta parempi lopettaa olettamukset. Meillä esim. aletaan syömään iltapalaa seitsemän aikaan, se kolmasluokkalainenkin, joten ei tosiaankaan vieraat saa olla seitsemään, eikä yleensä kuuteenkaan ole. Onhan ne koulun jälkeen ollut jo vaikka kuinka monta tuntia yhdessä.
Olen mäkin kerran kuskannut kolmasluokkalaista poikaa kotiin, isälleen, kun isä oli sanonut tulevansa hakemaan joskus ja mun lapsen piti lähteä harrastukseen... Isä oli mennyt jollekin kaverilleen ja poika vakuutti, että hänellä on avain. Jätin kerrostalon pihaan, kun oli jo kiire. Olin kyllä tosi ihmeissäni isän käytöksestä ja mä toisena osapuolena kuvittelisin ap sun olevan se lapsestasi täysin piittaamaton osapuoli, kun et millään ilmoita milloin olet lastasi tulossa hakemaan.
mitään arvailun varaan.
Kun oma tokaluokkalaiseni menee kavereilleen esim. juuri iltapäivällä koulun jälkeen, sovimme jo ennen kyläilyä mihin aikaan haen hänet ja että sopiiko aika kaverin vanhemmille.
Ei ole koskaan tullut mitään ongelmia.
poika ei ollut kodin vieressä vaan kolmen kilsan päässä! Ei voinut soittaa koska oli akku loppu ja silloin oli jo heitetty ulos kaverin kotoa eikä enää viitsinyt mennä ovikelloa soittelemaan (itse en ainakaan 8v. ikäisenä olisi mennyt soittelemaan ovikelloa jos minut oli sieltä juuri ulos heitetty, en olisi uskaltanut). Ja en tosiaankaan tiennyt meidän lähiöstä kuin vajaa kilsan taloja suuntaansa ja nyt oli kolmen kilsan päässä! Ja koulua jota kävin oli kilsan päässä. Jos minä olisin ollut esim kolmen kilsan päässä eri suuntaan ku koulu olisin ollut aika hukassa! En ihmettele että poika eksyi! Ja pimeässä ei vierailta ihmisiltä uskalla edes mennä tietä kysymään vaikka kello ei olisi edes kuutta. Pimeässä kaikki vaikuttaa erilaiselta kuin valoisalla, vaikka poika olisi päivällä tien kulkenut niin illalla voi helposti eksyä!
10 vuotta vanhan kännykän matopeliä, jos kukaan ei valvo, joten tuskin on kyse älypuhelimesta vaan siitä, että pojista nyt vaan on niin kiva räplätä niitä kännyjä.
ap.n pitäisi myös ottaa opikseen,jos sopii kyläilyistä ja tietää,ettei oma lapsi osaa/saa kulkea yksin,siitä kulkemisesta vastaa kyllä lapsen vanhemmat!!!
Valitettavasti kaikki eivät ole huomaavaisia tai edes vastuullisia... Mutta se ei paljon lohduta kun jotain sitten sattuu. Parasta varmistaa itse lapsensa kulkemiset!