Muilla helvetillisiä PMS-oireita?!
Tää on ollut viimeisen vuoden ihan helvetillistä. 34vee täytettyäni alkoivat PMS-oireet jotka kestävät reilun viikon joka kuukausi. Oireita: unettomuus/huonosti nukkuminen ja hereille säpsähtely, levottomat jalat, sydämentykytys, levottomuus, pelkotilat ja paniikkikohtaukset, palelu, itkeskely jne. jne.. Lisäksi pari päivää kk suunnittelen jättäväni mieheni jota rakastan yli kaiken.
Oireet ovat todella voimakkaita enkä millään uskoisi olevan PMS:ää, mutta uskottava on, kun tämä toistuu aina, 9 kuukautisia edeltävää päivää olen ihan joku muu ihminen kuin muun ajan.
Onko kellään muulla tälläistä ja mikä tähän voi auttaa?!? Olen lukenut hoitona käytettävän e-pillereitä ja mielialalääkkeitä, mitäs kun molemmat olleet käytössä jo ennen oireiden alkamista :(
Kommentit (51)
No en ole sentää ihan ainoa :/.
Onnea kolmoselle!
Ap
No tuota... toissayönä heräsin neljältä ja valvoin loppuyön. Eilen räjähdin miehen silmille aivan syyttä, huusin ääneni käheäksi ja painelin ulos talosta. Hyppäsin autoon, ajoin metsätielle, riuhdoin itseäni pari tuntia pitkin metsää ja suunnittelin pois muuttamista. Tänään on palellut koko päivän ja pää särkenyt ja oksettanut niin ettei enää suklaakaan uppoa ja maha ollut kipeä. Kierto on jossain 55 päivässä nyt, minulla siis tosi pitkät kierrot. Odottelen, että alkaisi kuukautiset ja olo palaisi normaaliksi. Täytyy kyllä iloita, että on niin pitkäjänteinen ja lempeä mies.
Kyllä on. Ne alkoivat kuopuksen imetyksen loppumisen jälkeen ja luulin tulevani hulluksi. En tajunnut aluksi yhdistää järkyttävää ahdistusta ja masennusta kuukautiskiertoon, joten pahimmissa mielialan notkahduksissa lähes keskeytin opiskelun ja suunnittelin avioeron hakemista. Onneksi oireetovat nyt jo vähän tasaantuneet. Tk-lääkäri tarjosi ensin ehkäisyrengasta -> se sai PMSoireet vain pahemmaksi ja pysyviksi, aivan kuin olisin masentunut vakavasti yhdessä yössä. Toinen kokeily oli Mirtazapin, se sai nukahtamisvaikeudet muuttumaan jatkuvaksi koomamaiseksi väsymykseksi ja lisäksi lihoin hetkessä 7 kg vaikken edes syönyt normaalia enempää. Sen jälkeen en ole lääkärissä uskaltanur käydä. ;)
Mut pelasti säännöllinen liikunta. Olen syntyperäinen sohvaperuna, mutta kroonisten niska-hartiavaivojen takia mut passitettiin kuntosalikuurille josta yllättäen innostuin niin että tavaksi jäi käydä 2-3 kertaa viikossa ottamassa hikeä salilta. PMS-oireet helpottuivat, lähes katosivat, ja työperäistä stressiäkin on nyt helpompi sietää.
No minä olen 47-vuotias eikä ole muita oireita ennen kuukautisia kuin hieman lisääntynyt ruokahalu ja (joskus) rintojen aristus. Mielialassa ei mitään muutoksia. Joten ei ne oireet aina pahene iän myötä. Olisi varmaan syytä käydä lääkärissä, jos noin oireilee.
33 v. ja melko samoja oireita aloittajan kanssa. Kolmenkympin jälkeen nuo oireet oikeastaan alkoivat tulla tosi voimakkaina. Unettomuuden, huonosti nukkumisen, heräilyn, sydämentykytysten, levottomuuden, pelkotilojen, palelun, itkeskelyn lisäksi tunnen olevani masentunut, ahdistunut, olo on kokonaisvaltaisesti huono, kasvoihin tulee kamalia finnejä, väsyttää, yöhikoilen, ruokahalu heittelee laidasta laitaan, vatsa turpoaa vaikka ei söisikään, ei tee mieli liikkua (normaalisti liikun päivittäin), mielialat vaihtelee ja veto on kertakaikkiaan pois.
Kaipa sitä vois lääkäriin raahautua, alkaa todella kyllästyttää reilu viikko per kk tätä ja siihen vielä menkat päälle.
Repikää tästä, elämä on laiffii :P
Tuttus huttua, valitettavasti. Iän myötä pahentunut, ennen Olin ns.normasli ja kolmenkympin jälkeen alkoi pahentua. Musta tulee todella vihainen, enkä kestä ett kukaan koskee mua :(
itse pyydän ett kireinä päivinä Mies van viettäisi paljon aikas lasten kansa ja tuuletan päätä lenkillä tai kaupoilla tms.
nyt on vähän sikas helppoa, plussasin just eilen :D<3
yhdeksän kuukautta tasaista menoa tiedossa...
Mulla ei ihan noin pahoja oireita kylläkään ollut, mutta mulla on auttanut jättihelokkiöljykapselit. Kaikki pahat raivarit ja itkut on jäänyt pois ja olo on aika tasainen ennen menkkoja.
Olen kärsinyt noista jo alle 20-vuotiaana ja tuntuu pahenevan vaan. Kauhistuttaa lukea että vaiva vain pahenee iän myötä. Neuvot siis tarpeen täälläkin.
Ei kuulosta normaalilta. Mene lääkäriin. Olen 42-vuotia, eikä tällaista oireiden pahenemista ole tapahtunut. Nuorena oli joskus kivuliaat kuukautiset ja muutama oirepäivä ennen kuukausia, nyt ei pitkään aikaan sitäkään.
Mun oireet helpottivat kun LOPETIN ne pillerit ja siirryin kuparikierukan käyttöön.
mulla :) kiva kun laitot tän viestin niin muistin ottaa masennsulääkkeen cymbaltan
mä juurikin aamulla katkaisin pinnan ja huusin maailman kaikki kirosanat 6vuotiaan kuullen. Lapsi oli varmasti kauhuissaa. Musta tulee ennen menkkoja hirviö ja sunnittelen itsemurhaa. Sen vuoksi hain lääkkeet. Cymbalta on auttanut minulla todella hyvin, mutta olen tällainen huit hapeli etten muista ottaa lääkettä ja silloin räjähtelen. Jossain vaiheessa suunniteltiin lääkärin kanssa että voisin syödä vain viikon ennen menkkoja tuota lääkettä, mutta nyt se on tarkoitettu ihan joka päiväiseksi.
Cymbaltaa haukutaan paljon ja sillä pelotelaan mutta minut se lääke on pelastanut sopii siis minulle...
voimia ja tieto että on meitä muitakin :)
Kyllä on.
Ihan järkyttäviä oireita, lähinnä psyykkisiä: ahdistus kohoaa järjettömäksi, en oikein tunne mitään, tunnen liikaa (lähinnä negatiivisia tunteita) saan raivareita, surettaa...
Parisuhteessa aina joku kriisi reilua viikkoa ennen menkkoja.
Nyt seuraavaan kiertoon kokeilen seronil-mielialalääkettä.
Pillerit ei sovi, sepram-mielialalääke ei toiminut, liikunta auttaa hyvin muttei huvita lähteä liikkumaan. Yöunet kärsii kun ahdistaa ymszz..oon 34-vuotias.
Mulla on kaksi viikkoa ennen menkkoja alkava aivan tajuton väsymys, sitten noin viikkoa ennen alkaa siihen päälle hirveä masennusahdistusraivo. Tuo hirveä uupumus sotkee työntekoa ja hankaloittaa jopa autolla ajoa kun olen niin sekaisin ja väsynyt. Pillereillä ollessani nuo oireet hävisivät, mutta sitten taas ummetti 24/7 ja en kokenut seksihaluja tai rakkaudentunteita miestäni kohtaan. Kierukalla räjähti päällensä akne. Mitähän tässä nyt sitten tekisi edes.
Olen melkein puolet ajasta sekaisinväsynyt ja masentunut. Ei kai tämä näinkään voi olla?
Kannattaa googlailla myös PMDD, tietoa löytyy enemmän englanniksikuin suomeksi.
Itsellä olo kääntyy kun katkaisijasta heti ovulaatiosta huonoon suuntaan, ja loppuu kun seinään ennen menkkoja.
Psyykkisiin oireisiin ei ole oikein mitään sanomista, kun ne vie meikäläistä kun litran mittaa! :-/
Fluoksetiini lähtee kokeiluun, sitä syön kierron 14.päivästä kuukautisiin saakka. Saa nähdä auttaako.
Täällä myös yksi, joka kärsii voimakkaista PMS -oireista. Se väsymys varsinkin on ihan järkyttävää! Siihen ei taida auttaa mielialalääkkeetkään?
Hei kanssa kärsijät! Täällä yksi 36-vuotias, jonka elämä heittää häränpyllyä aina kerran kuussa. Ahdistaa, raivostuttaa, tulee paniikkohtauksia, väsyttää, itkettää, turvottaa, masentaa, vainoilen.. (loputon lista). Olen yhdistänyt nämä oireet juurikin siihen, että kuukautiset alkamassa. Tämä oireilu alkaa yleensä viikkoa ennen. On todella raskasta tämä joka kk toistuva ”show”. Olen kokeillut kierukkaa, ruokavalioa, liikuntaa, b-vitamiineja.. mikään ei auta. En viitsisi aloittaa mitään lääkkeitä, olen niin herkkä muutenkin kaikille sivuvaikutuksille. Helpottaa tietää, etten ole ainut. Otan kyllä vastaan vinkkejä jos joku saanut apua jostain itseltäni kokeilematta jääneestä keinosta. Pois lukien lääkkeet. On kurjaa kun saa pilattua paljon asoita tuossa viikossa ja sitten pyydellä anteeksi. Vanhempi lapsenikin tokaisee nykyään, et ai äidillä on se aika taas kuukaudesta. Onneksi on tosiaan kärsivällinen mies, muuten ois ero tullut. Tsemppiä meille!
Ei ole vinkkejä antaa, samaa täällä lusitaan parhaillaan :-/ Ehkä yksi viikko kuukaudesta on ns normaali, olen niin väsynyt tähän. Unensaanti loppuu kuin seinään pms.n aikaan! Ei auta mitkään konstit siihen. En vaan kerta kaikkiaan nukahda kun pms on menossa. Aamuyöstä saatan pariksi tunniksi vaipua sellaiseen horkkaan jossa kuitenkin olen tiedostavassa tilassa ja sitten täytyykin jo aloittaa päivä kuudelta. Koko päivän silmät kirvelee, oksettaa, huimaa, rytmihäiriöitä, asioita unohtuu ja mukit ja kaikki kaatuilee. Auttaisiko joku kohdun ja munasarjojen poisto? Tämä on kuin jotain kidutusta.
Mitä aiheesta olen lukenut niin lääkäristä vaan ei taida tähän vaivaan paljoa apua saada :/