Käsi sydämellä: Etkö haluaisi omakotitaloon, vaikka voittaisit lotossa?
Siis en usko, että joku haluaa nimenomaan kerrostaloon, vaikka saisi käyttää asumiseen kuinka paljon rahaa tahansa. En voi käsittää.
Miljoonalla saa jo ihan minkälaisen omakotitalon tahansa. Ja voi palkata sen puutarhurin, jos ei itse jaksa väkertää kasvien kanssa.
Eiköhän kuitenkin kerrostaloasujat asu sen sijainnin takia kerrostalossa (esim. kaupunkien keskustat), kun siellä ei omakotitaloja ole?
Vai kieltäytyisikö joku, jos vaihtoehtona olisi omakotitalo kaupungin keskustasta vai kerrostaloasunto?
Kommentit (134)
Miettiikö teistä itsekkäistä apinoista kukaan lapsianne, mitä he mahdollisesti haluaisivat, jos saisivat valita pihapiirikseen? Haluavatko he olla tyhjyyttä huutavassa arvoloftissa Eiralla vai hieman syrjemmässä OK-talossa jossa on tilaa temmeltää pihalla? Tuntuu, että monella on pääasia että itse ei joudu lunta luomaan ja itse saa käydä kahviloissa jne.
Näin kolmannen polven Ullanlinnalaisena en voi ymmärtää purkaustasi. Olen ollut itsekin lapsi keskustassa ja kerrostalossa.
Keskustassa on kaverit, harrastukset, leikkipuistot, koulut, kerhot, puistot. Monien kerrostalojen sisäpihoilla, ullakoilla, kellareissa jne on tosi hauskaa leikkiä. Aina täältä on landelle päässyt käymään metsässä jos on halunnut.
Minä ainakin asun vuokralla luhtitalossa kaupungissa, koska tämä on niin ihanan helppoa. Kunhan maksaa vuokran ja sähkölaskun, ei tarvitse muusta välittää. Ei pihatöitä kesäisin. ei lumitöitä talvisin. Jos johonkin tulee vikaa, niin soitto vaan ja apu tulee.
Olen asunut omakotitalossa ja tiedän mitä se ihanuus on.
Tietysti jos rahaa olis niin paljon, että voisi palkata jonkun hoitamaan kaiken, niin sitten voisin asua omakotitalossa.
Miettiikö teistä itsekkäistä apinoista kukaan lapsianne, mitä he mahdollisesti haluaisivat, jos saisivat valita pihapiirikseen? Haluavatko he olla tyhjyyttä huutavassa arvoloftissa Eiralla vai hieman syrjemmässä OK-talossa jossa on tilaa temmeltää pihalla? Tuntuu, että monella on pääasia että itse ei joudu lunta luomaan ja itse saa käydä kahviloissa jne.
Mun lapset kärsisivät varmasti siitäkin, että olisin oikea pirttihirmu omakotitalossa. Pinna kireellä jossain ok-taloalueella, haravoimassa lehtiä ja tappelemassa ruohonleikkuusta.
Enkä aio tuhlata omaa ainoaa elämääni kärsimiseen, jos siitä ei lapsille mitään suurempaa haittaa ole. Lapset nyt muutenkin joutuvat vanhempiensa tahtoon mukautumaan monessa asiassa, se on luonnonlaki. Ja se "temmellys"aika on kuitenkin niin lyhyt, että sitä varten en ala mitään omakotitaloa hankkimaan.
ok-talossa enkä pois vaihtaisi, ainakaan kun tämä perhe tässä ympärillä
jos olisin yksinäinen ihminen niin varmaan sitten rivari tai kerrostalokin
eikä esim. kaikki Helsingin keskustan asunnot ole kivien keskellä ja taloyhtiön piha joku asfalttipläntti.
Ja on ihan omaa kokemusta, en lapsenakaan kaivannut mitään omakotiasumista.
BTW, kerrostaloasujien nimittäminen itsekkäiksi apinoiksi ei saa sinua vaikuttamaan mitenkään viisaammalta ja paremmalta, vaan täysin päinvastoin.
ok-talossa enkä pois vaihtaisi, ainakaan kun tämä perhe tässä ympärillä
jos olisin yksinäinen ihminen niin varmaan sitten rivari tai kerrostalokin
Mä voisin lottovoitolla ostaa ehkä vähän isomman talon?
Mua naurattaa noin jotka purnaa jostain haravoinnista, luuleeko ne että me vuosi vaan haravoidaan.
Tänä syksynä kahtena viikonloppuna haravoin n. tunnin verran miehen kanssa ja se oli siinä.
Lisäksi meillä on palvelut lähellä vaikka asutaan omakotitalossa.
Mua naurattaa noin jotka purnaa jostain haravoinnista, luuleeko ne että me vuosi vaan haravoidaan. Tänä syksynä kahtena viikonloppuna haravoin n. tunnin verran miehen kanssa ja se oli siinä. Lisäksi meillä on palvelut lähellä vaikka asutaan omakotitalossa.
Mutta kerrostalossa he voivat ulkoilla (mennä kahvilaan istumaan) harrastamatta ällöttävää hikoilua aiheuttavaa haravointia. :) sen sijaan maksetaan 75€/kk kuntosalille jossa simuloidaan haravointiliikkeitä jotta allit lähtee. Ja haistellaan taas sitä sisäilmaa ulkoilman sijaan.
Eikö ketään kerrostaloasujaa vituta esim. se, että se talo ei ole omasi? Kaikki paitsi maalaaminen pitää ilmoittaa taloyhtiölle, hakea muutoslupaa, raportoida, tarkastuttaa yms skeidaa. OK-talossa sentään voi ottaa moottorisahan käteen ja painaa väliseinän kyljelleen jos huvittaa :)
Eikö ketään kerrostaloasujaa vituta esim. se, että se talo ei ole omasi? Kaikki paitsi maalaaminen pitää ilmoittaa taloyhtiölle, hakea muutoslupaa, raportoida, tarkastuttaa yms skeidaa. OK-talossa sentään voi ottaa moottorisahan käteen ja painaa väliseinän kyljelleen jos huvittaa :)
ei ole valtavaa riesaa tuosta. Ja kertaakaan ei ole tullut vielä tarvetta ruveta moottorisahan kanssa heilumaan.
av-palstalaisilla on sellaiset talot, että niissä ei tarvitse haravoida eikä luoda luntakaan. Tosielämässä kuulen ihan erilaisia tarinoita ;)
Ei vituta. Hankkii sellaisen asunnon ettei siellä tarvitse olla maalaamassa ja kaatamassa seiniä vähän väliä. Kuinka usein teillä seinät kaatuu omakotitalossa? Luojan kiitos ei tarvitse sellaistakaan hommaa olla koko ajan tekemässä.
Ei vituta. Hankkii sellaisen asunnon ettei siellä tarvitse olla maalaamassa ja kaatamassa seiniä vähän väliä. Kuinka usein teillä seinät kaatuu omakotitalossa? Luojan kiitos ei tarvitse sellaistakaan hommaa olla koko ajan tekemässä.
Miksi ihmeessä haluaisin asuntoon, jonka mukana tulevat pihatyöt kesät (ja varsinkin) talvet. En käsitä!
Tai että pitäisi itse tehdä kaikki se pikkuremppa jonka nyt huoltoyhtiö hoitaa näppärästi.
Ei koskaan omakotitaloon vaikka se olisi keskellä kaupunkia!
Miksi ihmeessä haluaisin asuntoon, jonka mukana tulevat pihatyöt kesät (ja varsinkin) talvet. En käsitä!
ei omakotitaloissa ole mitään tuollaisia töitä! (tai jos on niin mieshän ne hoitaa)
Korkeintaan rivariin, jossa olisi pieni piha. Syy miksi en halua omakotitaloon on se, että en jaksaisi rempata ja huolehtia kaikesta itse.
Teen paljon töitä ja vapaa-ajalla tykätään miehen kanssa kiertää esim. ulkomailla. Meillä ei siis ole aikaa eikä kiinnostusta huolehtia remonteista ja vuosikorjauksista. Lisäksi olemme molemmat surkeita timpureita. :)
Rivarissa taloyhtiö määrää tahdin ja kertoo määräaikaiskorjauksista. Vaikka olisikin rahaa, niin silti laittaisin rahat mieluumin matkusteluun, sisustamiseen ja vaatteisiin kuin lämmityskuluihin jne joita omakotitalossa on muita asumismuotoja enemmän..
Nyt meillä on asunto kerrostalossa, ja talo sopii meille. Oma pikkupiha kieltämättä houkuttelisi, mutta ei omakotitalossa.
Miksi ihmeessä muuttaa sellaiseen asuntoon jossa on keittiö? Aina vaan samaa ruoanlaittoa, saat olla katjuvasti hellan edessä. Paljon helpompaa kun soittaa kotiinkuljetuksella safkaa, luomuakin saa, ei pelkästään pitsaa.
ei omakotitaloissa ole mitään tuollaisia töitä! (tai jos on niin mieshän ne hoitaa)
Teillä on vissiin sellainen piha, jonne suku tuo vanhat autonsa ruostumaan kun eivät halua maksaa romuttamosta? :) Kyllä niitä pihahommia piisaa eikä mieskään kaikkea pysty aina hoitamaan ellei nyt satu olemaan eläkeläinen tai työtön.
Teillä on vissiin sellainen piha, jonne suku tuo vanhat autonsa ruostumaan kun eivät halua maksaa romuttamosta? :) Kyllä niitä pihahommia piisaa eikä mieskään kaikkea pysty aina hoitamaan ellei nyt satu olemaan eläkeläinen tai työtön.
Olet muuten varmaan ensimmäinen tällä palstalla, joka myöntää että pihahommia piisaa!
ja kokemusta okt-asumisesta on. Ja ajattele, me emme halua edes SAUNAA!
Lottovoitolla hommaisin minäkin Helsingin keskustasta jonkun kivan asunnon, vähintään 3 kerros.
Mä asun omakotitalossa ja ei meille aina remontoida, viimeksi rempattiin keittiö vuonna 2007, ihan itse tosin vaikka oltaishan me voitu joku palkata se tekemään.
Nyt mietittiin että kun meidän vanhin lapsi muutti pois, niin voitaisiin maalata huone ja ehkä jotain tapettia? ei se edes sitä kaipaa mutta ihan huvin vuoksi.
Mun on vähän vaikea uskoa että kerrostaloasukit vuodesta toiseen saa asuntonsa pysymään siinä kunnossa että se ei ikinä vaadi mitään? vai ettekö te vaan välitä päivittää kotia ikinä yhtään mitenkään muuten kuin ostamalla uusia tyynytjä ja verhoja?
Ihan uteliaisuudesta kysyn tätä, en vittuilakseni. Vielä sen verran että en mä ainakaan ostaisi kerrostaloasuntoa jossa ei olla tehty mitään sen jälkeen kun se on valmistunut jos on kyse vaikka jostain vanhemmasta talosta. Ei kiitos orannseille keittiönkaapeille tai muovisille ruskeille vessanlattioille ja kaakeleille!
Eikö kerrostaloasujat remontoi ikinä, edes omaansa?
Jos ostaa uuden tai vasta remontoidun, ei sille ole tarvetta. Ei seinät ja lattiat siistillä asumisella niin tuhoudu, että niitä pitäisi olla jatkuvasti uusimassa. Jos vaihtelua halutaan, voi toki rempata, mutta ei tämmöistä kovin usein tapahdu. Ei kai omakotitalossakaan tapetoida vuoden välein vaikka olisi kuinka oma lupa?
Olettaisin että n. 12-vuotiaat asuvat jo mieluimmin kerrostalossa. Lottovoitolla parantaisin kyllä sijaintia.