Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos asunnosta saatava hinta on pienempi kuin laina

Vierailija
22.06.2026 |

Jäin eron jälkeen asumaan rivarikämppäämme lasten kanssa, lunastin exältä hänen osuutensa asunnosta. Olen nyt lyhentänyt lainaa muutaman vuoden noin 1200 eurolla kuukaudessa. Asuntolainaa on jäljellä vielä 200 000 euroa. 

Asunnon myyminen on ajankohtaista parin, kolmen vuoden päästä. Olen nyt ruvennut miettimään, että eron yhteydessä asunnon arvioinut kiinteistövälittäjä arvioi hinnan yläkanttiin. En usko, että siitä kukaan niin paljon maksaisi. Ehkä saisin tästä nykyisessä kunnossaan (esim. kellariremontti jossa kylppäri ja sauna pitäisi tehdä pikimmiten mutta minulla ei siihen ole rahaa) noin 180 000 euroa. 

Onko niin, että jos saan tuollaisen summan myydessäni joka ei kata edes nykyistä asuntolainaani tähän kämppään, niin sitten joudun vain maksamaan lainaa asunnosta, jossa en enää asu ja joka on jonkun toisen omistuksessa?

Otan hyviä neuvoja vastaan!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.

Vierailija
2/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.

Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sinun tosiaan täytyy maksaa ottamasi laina kokonaan. Mitä muuta oikein kuvittelet? Toki pankillakin voi olla sanansa sanottavana jos olet myymässä ihan pilkkahintaan taloa joka on heidän rahojensa vakuutena.

Vierailija
4/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissähän homma menee niin, että asuntolainan saa kuitattua kun antaa pankille asunnon avaimet. Suomessa ei ole tällaista systeemiä. Teit pahasti persnettoa, jos asunnon välittäjä arvioi asunnon hinnan liian suureksi ja jouduit lunastamaan miehesi ulos asunnosta ylihintaan!


 Paljon te aikoinaan siitä asunnosta maksoitte? Tuskin silloinkaan lainalla kokonaan asuntoa rahoititte eli oli omarahoitusosuus ja sitten jo ennen eroa olitte lyhentäneet asuntolainaa ja nyt sinä yksin sen jälkeen?

Vierailija
5/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.

Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.

Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina. 

Vierailija
6/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä ihmiset kyseleekin. Kenenkähän riskinä on omaisuuden hinnan lasku? Samat tyypit sitten varmaan antaisivat pankille ylijäämän, jos asunnon arvo onkin noussut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan menee mm.asuntokaupoissa. Joskun saa voittoa,joskus tulee taloudellisesti turpiin.

Vierailija
8/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi myydä asuntoa vapailla markkinoilla, ennen kuin pankki hyväksyy myyntihinnan. Jos myyntihinta ei riitä, loppusummalle tarvitaan uusi vakuus. Tämä voi tarkoittaa lisävakuuksia esim. säästöjä, sijoituksia tai vanhempien takausta. Jos vakuuksia ei ole, pankki voi muuttaa katteettoman osuuden kulutusluotoksi. Tällöin lainan korko yleensä nousee ja lyhennysohjelma muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä kävi vain yksi välittäjä tekemässä arvion? 

Vierailija
10/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi olla exän kaveri se arvion tekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.

Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.

Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina. 

No, lainaa myöntäessä vakuutena on ollut se asunto...

Vierailija
12/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisesti on tippunut asunnon arvo, jos lainaa on jäljellä vielä 200000, vaikka sitä on lyhennetty (joo, riippumatta siitä, että monissa lainamuodoissa koron osuus on alkuun suurempi kuin lyhennys) ja asunnon nykyarvo jotain 180000. Paljonko se alun perin siis maksoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä oma rahoitusosuus on sen verran iso, että asunnon arvo ei ehdi pudota jäljellä olevaa lainaa pienemmäksi. Nimittäin sitä lainaahan lyhennetään joka kuukausi eli lainasumma pienenee. Tämä on jo pankinkin etu.

 

Tällä perusteella epäilen aloitusta provoksi.

Vierailija
14/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne välittäjät antavat ihan vääriä arvioita nykytilanteessa. Se on naurettavaa. Kauppa ei käy ja silti väitetään että käypä hinta on tämä ja tämä, ja verottajakin vaatii tietyissä tilanteissa hinta-arvioita ja ne pannaan sitten ihan epärealistiselle tasolle, ja kun yritin keskustella aiheesta ettei todellinen markkina-arvo ole tätä, niin vedotaan vaan että ei ole toteutuneita kauppoja muuttaa historiallista arviota.

 

Ostin itse uuden huoneiston jonka velaton hinta 283 000. Tingin pitkään ja sain 272 000. Muutaman kuukauden jälkeen tajusin ettei kiinnosta asunto, laitoin myyntiin. Välittäjä väitti että 265 000 saisi olla hintapyyntö. Laitoin myyntiin 250 000. Ei ketään. 235 000 myynnnissä nyt jo toista vuotta eikä kukaan ole  ostanut vieläkään. Pyysin virallista hinta-arviota, ja ne väittävät että 265 000 euroa on arvo. Mikä arvo se sellainen on? yhden ehdollisen tarjousen 1.5 vuoden myyntiajan aikana olen saanut, about parisataa tonnia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissähän homma menee niin, että asuntolainan saa kuitattua kun antaa pankille asunnon avaimet. Suomessa ei ole tällaista systeemiä. Teit pahasti persnettoa, jos asunnon välittäjä arvioi asunnon hinnan liian suureksi ja jouduit lunastamaan miehesi ulos asunnosta ylihintaan!


 Paljon te aikoinaan siitä asunnosta maksoitte? Tuskin silloinkaan lainalla kokonaan asuntoa rahoititte eli oli omarahoitusosuus ja sitten jo ennen eroa olitte lyhentäneet asuntolainaa ja nyt sinä yksin sen jälkeen?

No "jenkeissä homma" ei mene niin.

Vierailija
16/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joudut maksamaan lainaa asunnosta jossa et asu. :D

Vierailija
17/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna erositte? Korona nosti kaikkien niiden asuntojen hintoja, joissa oli oma piha. Sen jälkeen hinnat ovat tulleet reippasti alas, aivan 90-luvun laman pudotuksissa ei vielä olla. Itse en edes haaveillut muuttamisesta siinä vaiheessa, kun asunnosta olisi saanut paljon vähemmän kuin laina oli. Se on ns.  yhden asunnon loukku.

Vierailija
18/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.

Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.

Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina. 

No, lainaa myöntäessä vakuutena on ollut se asunto...

Kyllä - ja jos asunnon arvo laskee tarpeeksi, voi pankki alkaa vaatia lisätaukuista. Myyntitapauksessa loppulaina ei voi enää olla asuntolaintaa (koska asuntoa ei ole). Tällöin sille voitaneet vaatia lisätakuita tai sitten muuttaa kulutusluotoksi. Epätodennäköistä kuitenkin on, että pankki alkaisia vaatia lisätakuita ennen kuin kohde menee myyntiin. 

Vierailija
19/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.

Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.

Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina. 

No, lainaa myöntäessä vakuutena on ollut se asunto...

Kyllä - ja jos asunnon arvo laskee tarpeeksi, voi pankki alkaa vaatia lisätaukuista. Myyntitapauksessa loppulaina ei voi enää olla asuntolaintaa (koska asuntoa ei ole). Tällöin sille voitaneet vaatia lisätakuita tai sitten muuttaa kulutusluotoksi. Epätodennäköistä kuitenkin on, että pankki alkaisia vaatia lisätakuita ennen kuin kohde menee myyntiin. 

Ovatko pankit koskaan vaatineet tavalliselta asunnon omistajalta lisävakuuksia, jos asunnon arvo laskee asuntomarkkinoiden heilahteluiden vuoksi? Ysärin lamassa syynä oli asunnon käyttäminen muiden kuin asunnon itsensä lainan vakuutena, monilla kyse oli yrityslainoista.

Vierailija
20/20 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksu valmiutta varmuutta seurataan vuosittain jos muita lainoja paljon aletaan lisä vakuuksia vaatimaan. moni maatila kaatuu juuri tästä syystä. yritä jos ex miehesi ottaisi tönön ees jostain hinnasta jos vieraalle kaupustelet olet 5v vastuussa rak virheistä homeesta ym. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän