Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI VOL 3! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!

Vierailija
30.10.2025 |

Pörssisähkön keskihinta (sis. alv 25,5%)

Tammikuu 6,63 snt

Helmikuu 5,93 snt

Maaliskuu 5,96 snt

Huhtikuu 5,99 snt

Toukokuu 2,30 snt

Kesäkuu 2,34 snt

Heinäkuu 3,03 snt

Elokuu 6,93 snt

Syyskuu 5,25 snt

KESKIHINTA 4,93 SNT ! ! ! 

Mitä järkeä tuhlata rahaa joihinkin 6 sentin kiinteähintaisiin sopimuksiin?? Miten tässä nyt TAAS kävi näin, että pörssisähkö on edullisin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskihinta tälle vuodelle 4,4c/kWh. 12000kWh mennyt.

Vierailija
2/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So? mennyt ei ole tae tulevasta eikä menneillä hinnoilla voi ostaa

Sähköntuotantoa on poistunut esim kaukolämmön tuotannosta. Ennen syntyi kaukolämpöä ja sähköä, nyt ei synny enää kumpaakaan vaan kaukolämpöäkin tehdään sähköllä. Tähän päälle datakeskukset yms kulutus.

Sähkön pörssihinta ei ole laskussa tulevaisuudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä keskihinta tälle vuodelle 4,4c/kWh. 12000kWh mennyt.

Halpaa on ollut.

Vierailija
4/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteähintainen oli noin 7c/kWh ja sillä sai parhaat yöunet, vältti todella paljon stressiä jne. Mikäli kulutus olisi 10000 kWh vuosi, tarkoittaa se sitä, että maksoin 210€ stressittömyydestä. Ei paha laisinkaan. Lisäksi laitteet kestävät pidempään kun niitä ei rempata päälle ja pois koko ajan.

Vierailija
5/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteähintainen oli noin 7c/kWh ja sillä sai parhaat yöunet, vältti todella paljon stressiä jne. Mikäli kulutus olisi 10000 kWh vuosi, tarkoittaa se sitä, että maksoin 210€ stressittömyydestä. Ei paha laisinkaan. Lisäksi laitteet kestävät pidempään kun niitä ei rempata päälle ja pois koko ajan.

Ainoat laitteet mikä rämppää on lämmitysvaraajan kontaktori automaartisesti pörssin mukaan, muuten kaikki päällä normaalisti. 2024 4,1c/kWh ja tämä vuosi 4,6c/kWh tähän mennessä. Talossa tasainen 22 astetta kesät talvet.

Vierailija
6/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

13. Päivä aukeaa uusi Aurora siirrolinja pohjoisruotsiin. Halpaa sähköä suomeen.

Vierailija
7/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat laitteet mikä rämppää on lämmitysvaraajan kontaktori automaartisesti pörssin mukaan, muuten kaikki päällä normaalisti. 2024 4,1c/kWh ja tämä vuosi 4,6c/kWh tähän mennessä. Talossa tasainen 22 astetta kesät talvet.

Aivan. Paljonkos kontaktori vaihtoineen maksaa? Minä esimerkiksi inhoan saunomista aamuyöstä, tai sitä että pesukoneet pyörii halpoina aikoina. Siksi olen valmis maksamaan hieman extraa.

Vierailija
8/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So? mennyt ei ole tae tulevasta eikä menneillä hinnoilla voi ostaa

Sähköntuotantoa on poistunut esim kaukolämmön tuotannosta. Ennen syntyi kaukolämpöä ja sähköä, nyt ei synny enää kumpaakaan vaan kaukolämpöäkin tehdään sähköllä. Tähän päälle datakeskukset yms kulutus.

Sähkön pörssihinta ei ole laskussa tulevaisuudessa

No tänään se maksaa keskimäärin 5,57 senttiä, paljonkos määrispersulla?

Vierailija
9/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Paljonkos kontaktori vaihtoineen maksaa? Minä esimerkiksi inhoan saunomista aamuyöstä, tai sitä että pesukoneet pyörii halpoina aikoina. Siksi olen valmis maksamaan hieman extraa.

Se on nyt kestänyt 24 vuotta ja uusi maksaa 42€ Farnellista. Vaihto helppo kun sähkömies olen.

Vierailija
10/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan puuttuu lokakuu, marraskuu ja joulukuu.

Vierailija
11/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkösauna on ihan perseestä. Puullahan saunat on aina lämmennyt.

Vierailija
12/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta maksaako pesukoneen pyörittäminen 15 vai 5 senttiä koska vuositasolla se tulee joka tapauksekssa halvemmaksi kuin määrispersuilun sopimus.

Vierailija
13/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kaksi senttiä kwh-hinnassa on 30 € vuodessa ja yhtään ei tarvitse miettiä mitä laitetta voi käyttää mihinkin aikaan

Vierailija
14/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on joidenkin talouksien kulutuksessa se ja sama käytätkö pörssisähköä vai kiinteähintaista. Meillä menee kiinteän sopparin perusteella aika minimaalinen määrä euroja vuodessa enemmän verrattuna pörssisähköön. Ihan tyytyväisinä lämmitämme saunaa ja pesemme pyykkiä silloin kun se muuhun aikatauluun sopii. Mikä kyrsii, on suhteettoman suuri siirtomaksu (mikä lie oikea nimitys nykyään).

Vierailija
15/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta m

Sitten kumminkin hermoilet pakkasten tullen, voiko lämpöpumppua pitää päällä vai laitetaanko se kolmaskin villapaita

Vierailija
16/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuo elämä ei ole niin euron päälle, mutta pidän arvattuvuudesta. Tiedän, että talouden sähkönkulutus on 25 000kwh/vuosi. Kiinteällä hinnalla tiedän tasan tarkkaan, paljonko vuodessa menee siihen. Helppo budjetoida. 

Vierailija
17/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta tuulivoimakapasiteettia on rakennettu Suomeen tämän vuoden alusta (Fingridin tilastojen perusteella) tähän mennessä 1013 MW. Olkiluoto 3 (jota rakennettiin 18 vuotta) on 1600 MW. Syy, miksi sähkö on halpaa ja pysyy halpana (kun uutta kapasiteetttia tulee joka kuukausi linjoille) on tuulivoima.

Vierailija
18/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP

Taisit jo tietääkin, mutta tuo sun keskihintalaskelma noilla keskihinnoilla ei päde sähkölämmitystaloissa.

Summasi on siis valheellinen, koska kuukauden keskihinta täytyy tietenkin painottaa myös kuukauden kulutuksella. Eihän siinä ole muuten mitään järkeä.

Nyt olet laskenut keskihinnan suoraan kuukausien keskihinnoista, huomioimatta niiden kulutusta. Todellisessa sähkölaskussa keskihinta on siis jotain ihan muuta.

Ja tottakai se on muutenkin joko enemmän tai vähemmän, koska kulutusta ajoittamalla saa vaikutettua myös omaan kuukauden keskihintaan.

Vierailija
19/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Paljonkos kontaktori vaihtoineen maksaa? Minä esimerkiksi inhoan saunomista aamuyöstä, tai sitä että pesukoneet pyörii halpoina aikoina. Siksi olen valmis maksamaan hieman e

Entäpä kun en hermoile.

Vierailija
20/27 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta tuulivoimakapasiteettia on rakennettu Suomeen tämän vuoden alusta (Fingridin tilastojen perusteella) tähän mennessä 1013 MW. Olkiluoto 3 (jota rakennettiin 18 vuotta) on 1600 MW. Syy, miksi sähkö on halpaa ja pysyy halpana (kun uutta kapasiteetttia tulee joka kuukausi linjoille) on tuulivoima.

...mikä ei auta mitään silloin, kun sähkö on oikeasti kallista, eli tyynenä pakkaspäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi