Tunnusta: Ärsyttävätkö vapaaehtoisesti lapsettomat sinua?
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:43"]
Hittoako se kenellekään kuuluu tai ketään pitäisi ärsyttää, jos jollaine ei ole lapsia. Me lapsettomat olemme maksaneet aina veroja korkeamman prosentin mukaan, että te lapselliset saisitte valtiolta tulonsiirron kuukausittain.
[/quote]
:D Oi, ja minä maksan veroja mm. siksi, että Juuri Sinä Vela Siellä saat kävellä kaduilla.
[/quote]
Onpa katkeraa tekstiä. Olisit käyttänyt ehkäisyä, jos on noin raskasta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:45"]
"Vanhemmat saavat samat kokemukset kuin muutkin plus vanhemmuuden kokemukset. Lapsettomilta jää se kolkka kokonaan koluamatta."
Jos ihminen ei halua jotakin asiaa, tässä tapauksessa vanhemmuutta ja sen kokemuksia, ei hän jää mistään paitsi vaan saa sen, minkä haluaakin.
Jos haluat Ferrarin, mutta et saa vaan joudut ajamaan Toyotalla, saat toki autolla ajamisen kokemukset, mutta Ferrarilla ajamisen kokemus jää saamatta. Mutta jos sinua ei Ferrari kiinnosta vähääkään etkä missään tapauksessa moista haluaisi, ei sinulta jäisi mitään saamatta vaikka Ferrari-kuski kuinka vänkäisi vastaan. Paitsi tietenkin Ferrari-kuskin mielestä, mutta et kai muiden mielipteiden mukaan elämääsi elä ja autojasi valitse?
[/quote]
Siitä huolimatta sulla on tuon jälkeen vain kokemusta siitä Toyotasta. Kuka tietää, vaikka koeajon jälkeen olisit ihastunut korviasi myöten Ferrariin ja sen innostamana hakeutunut urheiluautoliikkeeseen duuniin, tai kirjoittanut kiitoskirjeen Maranelloon, ja ne kutsuneet sinut sinne visiitille... tai sitten todennut oman tojotasi ylivoiman. :D
Kokemukset voivat muuttaa elämää ja antaa sille ihan uutta sisältöä ja näkökulmaa. Ilman muuta voi olla onnellinen ilman mitään kokemuksiakin, totta kai.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:36"]
[
Vanhemmat saavat samat kokemukset kuin muutkin plus vanhemmuuden kokemukset.
[/quote]
Eivät vanhemmat tiedä, millaista elämä olisi lapsettomana. Toki he tietävät, millaista lapsettoman nuoren aikuisen elämä oli ennen kuin hankkivat lapsia, mutta siitä eteenpäin heidän kokemuksensa on perheenäidin tai -isän. Rautalangasta: 25-vuotiaana lapsen saanut ei tiedä, millaista on olla kolmikymppinen lapseton.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:45"]
"Vanhemmat saavat samat kokemukset kuin muutkin plus vanhemmuuden kokemukset. Lapsettomilta jää se kolkka kokonaan koluamatta."
Jos ihminen ei halua jotakin asiaa, tässä tapauksessa vanhemmuutta ja sen kokemuksia, ei hän jää mistään paitsi vaan saa sen, minkä haluaakin.
Jos haluat Ferrarin, mutta et saa vaan joudut ajamaan Toyotalla, saat toki autolla ajamisen kokemukset, mutta Ferrarilla ajamisen kokemus jää saamatta. Mutta jos sinua ei Ferrari kiinnosta vähääkään etkä missään tapauksessa moista haluaisi, ei sinulta jäisi mitään saamatta vaikka Ferrari-kuski kuinka vänkäisi vastaan. Paitsi tietenkin Ferrari-kuskin mielestä, mutta et kai muiden mielipteiden mukaan elämääsi elä ja autojasi valitse?
[/quote]
Siitä huolimatta sulla on tuon jälkeen vain kokemusta siitä Toyotasta. Kuka tietää, vaikka koeajon jälkeen olisit ihastunut korviasi myöten Ferrariin ja sen innostamana hakeutunut urheiluautoliikkeeseen duuniin, tai kirjoittanut kiitoskirjeen Maranelloon, ja ne kutsuneet sinut sinne visiitille... tai sitten todennut oman tojotasi ylivoiman. :D
Kokemukset voivat muuttaa elämää ja antaa sille ihan uutta sisältöä ja näkökulmaa. Ilman muuta voi olla onnellinen ilman mitään kokemuksiakin, totta kai.
[/quote]
Mutta sitä lasta ei voi jättää mihinkään liikkeeseen, jos kokemus ei miellyttänytkään. Kokemuksesta ei voi enää vaihtaa pois entiseen elämään.
Mua ärsyttää tämä näissä keskusteluissa aina mellastava tyyppi, jonka mantra on, että kun ei halua niin ei halua, ja kun ei osaa kaivata vanhemmuutta ei tiedä mitä menettää, ja osaa olla onnellisempi kuin lapsettomat.
[/quote]
Ferrarilla ajaminen voisi olla kokemus. Sen sijaan lasten hankkiminen on sitoumus jonka ihminen tekee seuraavaksi 20 vuodeksi, käytännössä usein loppuelämäkseen. Mun mielestä kokemus on aika väärä ilmaisu kuvaamaan lasten hankkimista. Ei niistä pääse eroon jos tuleekin siihen tulokseen, että tulipa koettua, ei oo mun juttu. Elämässä voi kokea kaikennäköistä, kaikki ei vaadi sitä parinkymmen vuoden vastuuta.
ohis
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:30"]
[/quote]
Ferrarilla ajaminen voisi olla kokemus. Sen sijaan lasten hankkiminen on sitoumus jonka ihminen tekee seuraavaksi 20 vuodeksi, käytännössä usein loppuelämäkseen. Mun mielestä kokemus on aika väärä ilmaisu kuvaamaan lasten hankkimista. Ei niistä pääse eroon jos tuleekin siihen tulokseen, että tulipa koettua, ei oo mun juttu. Elämässä voi kokea kaikennäköistä, kaikki ei vaadi sitä parinkymmen vuoden vastuuta.
ohis
[/quote]
Ikävän moni niinkin kyllä toimii
terveisin nimimerkillä vanhempien hylkäämä lapsena
Eli siis kannatan ehdottomasti lapsettomuutta jos tuntuu siltä, ettei halua niitä lapsia. Eikä hankita niitä sen takia kun "se nyt vaan kuuluu tapoihin, yhteikunta odottaa näin"
No on vapaaehtoisesti lapsettomat, ja sitten ovat nuo velat, jotka kuvittelevat että koko maailmaa kiinnostaa se, miksi he ovat lapsettomia ja ajattelevat olevansa lapsettomuutensa vuoksi suuria toisinajattelijoita. Vapaaehtoinen lapsettomuus on jokaisen oma valinta jota kunnioitan. Velat ovat tuneet asian julki huonosti, vaikka ihan muuhunkin olisi mahdollisuuksia.
Itse en ole juuri kokenut tuota usein puhuttua 'kaikkien' asettamaa painetta hankkia lapsia, en tiedä olenko sitten poikkeus joka vahvistaa säännön.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2012 klo 16:12"]
He nimittäin ovat olleet fiksumpia kuin minä. Ärsyttäähän se tajuta että itse olis voinut toimia yhtä fiksusti, mutta kun on tyhmä niin mokasi.
Ai, en oo ainut joka ajattelee näin. Nyt 4 kk vanhan pojan yksinhuoltajana muistan kyllä kertoa ystävilleni, että älkää ikinä hommatko lasta. Vie vaan pariskunnan yhteisen ajan ja lopulta tulee ero ja sit äiti joutuu yksin kasvattamaan lasta.
Metrin välimatka vastakkaiseen sukupuoleen niin kauan kun on mahdollista lisääntyä, niin ei tule ikäviä onnettomuuksia jotka pilais loppuelämän.
Toivottavasti tokenet tuosta masennuksestasi, ennenkuin lapsesi huomaa, että on pilannut sinun loppuelämäsi. Lastasi kyllä säälin; siis nimenomaan esim. tässä tapauksessa olisi ollut paljon parempi olla hankkimatta lasta.
[/quote]
ohis
[/quote]
Moni vastuuntuntoinen ihminen ajattelee noin ja jää lapsettomaksi, vaikka olisi hyvä vanhempi ja nauttisi lapsista. Itsellenikin oli vähällä käydä niin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:27"]
Mua ärsyttää tämä näissä keskusteluissa aina mellastava tyyppi, jonka mantra on, että kun ei halua niin ei halua, ja kun ei osaa kaivata vanhemmuutta ei tiedä mitä menettää, ja osaa olla onnellisempi kuin lapsettomat.
[/quote]
No meitä on paljon, jotka olemme yllättyneet siitä, miten ihania lapset ja vanhemmuus ovat, vaikka ne aikoinaan jopa pelottivat. Ei me mahdeta sille mitään.
Mä en jaksa lukea muita vastauksia, mutta...
Ärsyttävät
Lähinnä, koska velat ovat yleens juuri niitä fiksuja naisia, jotka kykenevät tekemään itse omat päätöksensä, ajattelevat ympäristöä ja pystyvät vastustamaan yhteiskunnan rooliodotuksia.
Ärsyttää, kun juuri ne fiksut jättävät tekemättä lapsia, kun taas monet tyhmät lisääntyy ilman minkäänlaista kontrollia. Toisinpäinhän sen pitäisi mennä. Oi minkälainen onkaan ihmiskunnan tulevaisuus....
Nyt mä tajusin tän jutun nämä kaikki viestit luettuani! Lapsettomuuspäätös, siinä missä muukin lapsettomuus, on mahdollisesti pelkkää luonnonvalintaa. Eli evoluutio ja luonto varmistavat, etteivät sellaisten yksilöiden, jotka esim. vertaavat ihmislapsia kissoihin, ja joiden mielestä hetkittäinen kakanhaju on liian iso hinta uudesta perheenjäsenestä, geenit jatka elämää tällä planeetalla. Mä en vain aiemmin ole huomannut tätä luonnonvalinta-aspektia tässä vapaaehtoisesti lapsettomuudessa, olen pohtinut sitä vain fyysisen lapsettomuuden kohdalla. Nyt tämä tuntuu harvinaisen selvältä. Luonto aina voittaa :)
Ei, mutta se asaista vouhkaminen ja mammat sitä ja tätä sekä "miehet on reppanoita" - asenne ärsyttää. SAmalla tavalla kuin jotain velaa ärsyttää lapsista vouhkaminen, minua ärsyttää tuon asian iso vouhkaaminen ihan yhtä lailla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:30"]
Nyt mä tajusin tän jutun nämä kaikki viestit luettuani! Lapsettomuuspäätös, siinä missä muukin lapsettomuus, on mahdollisesti pelkkää luonnonvalintaa. Eli evoluutio ja luonto varmistavat, etteivät sellaisten yksilöiden, jotka esim. vertaavat ihmislapsia kissoihin, ja joiden mielestä hetkittäinen kakanhaju on liian iso hinta uudesta perheenjäsenestä, geenit jatka elämää tällä planeetalla. Mä en vain aiemmin ole huomannut tätä luonnonvalinta-aspektia tässä vapaaehtoisesti lapsettomuudessa, olen pohtinut sitä vain fyysisen lapsettomuuden kohdalla. Nyt tämä tuntuu harvinaisen selvältä. Luonto aina voittaa :)
[/quote]
Ja hyvä niin! Ei mua ainakaan haittaa, ettei mun geenit jatku. Jos se olisi mulle joku pointti, niin varmaan sitten niitä lapsia hankkisin ;)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:12"]
Eivät, mutta siitä numeron tekevät ärsyttävät.
[/quote]
Eivätköhän kaikki tee itsestään numeron netissä. Vanhemmat eivät ainakaan ole tässä yhtään puhtoisempia.
[/quote]
Eivät itse asiassa tee. Ja tarkoitinkin irl.
Äidit tekevät jatkuvasti itsestään numeron kaikkialla. Eipä siinä velan kanta merkkaa yhtään mitään.
[/quote]
ohis
[/quote]
Kyllä se on kokemus, mutta se on pitkäkestoinen kokemus. Tuo "eioomunjuttu" 4 kk kokemuksen perusteella on juuri sellainen perustelu, jota voi odottaakin ihmiseltä, jolla ei ole lapsia eikä niitä myöskään halua, tai on vain se yksi nelikuinen.
Lapset(kin) muuttuvat kasvaessaan ja kehittyessään ja sitä läheltä seuraamaan päässyt on ainutlaatuisella aitiopaikalla. Ei lapsi ole mikään kertakäyttöinen henkkamaukkapaita.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 17:41"]
[/quote]
ohis
[/quote]
Kyllä se on kokemus, mutta se on pitkäkestoinen kokemus. Tuo "eioomunjuttu" 4 kk kokemuksen perusteella on juuri sellainen perustelu, jota voi odottaakin ihmiseltä, jolla ei ole lapsia eikä niitä myöskään halua, tai on vain se yksi nelikuinen.
Lapset(kin) muuttuvat kasvaessaan ja kehittyessään ja sitä läheltä seuraamaan päässyt on ainutlaatuisella aitiopaikalla. Ei lapsi ole mikään kertakäyttöinen henkkamaukkapaita.
[/quote]
No, mieluummin seuraan sitä kasvua ja kehitystä tuttavien lapsissa kuin hommaan omia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:43"]
Hittoako se kenellekään kuuluu tai ketään pitäisi ärsyttää, jos jollaine ei ole lapsia. Me lapsettomat olemme maksaneet aina veroja korkeamman prosentin mukaan, että te lapselliset saisitte valtiolta tulonsiirron kuukausittain.
[/quote]
:D Oi, ja minä maksan veroja mm. siksi, että Juuri Sinä Vela Siellä saat kävellä kaduilla.