Tunnusta: Ärsyttävätkö vapaaehtoisesti lapsettomat sinua?
Kommentit (247)
Ei ärsytä, enkä tajua miksi pitäisi ärsyttää, jokaisen oma asia, eikä vaikuta minuun millään lailla.
Ei ärsytä, koska olin itse sellainen kymmenisen vuotta. Tosin, en koskaan ollut lapsia vastaan. Elämä oli silloin täynnä toisia asioita.
Lapsettomat eivät saa kokea vanhemmuuteen liittyviä äärimmäisiä tunnekokemuksia, sukupolvien ketjun jatkamista, vanhemman roolissa toimimista ja mahdollisuutta elää lapsiperheen arkea. Jos nuo asiat eivät tunnu kiinnostavilta, ei tosiaankaan menetä mitään, mitä ei voisi muutenkin kokea.
Olen samaa mieltä, asia ei tietenkään ärsytä, jos sitä ei korosteta. Ja aivan kuten yritän olla itse tahdikas enkä kysele muiden lapsettomuuden syitä puolitutuilta, toivoisin saman pelisilmän toimivan myös toiseen suuntaan. Hämmästyin suuresti kuinka esikoiseni raskaus käynnisti monessa naispuolisessa tutussani tarpeen analysoida omaa lapsettomuuttaan. Ilmeisesti olin raskausvatsani (ja myöhemmin vauvani) kanssa laukaiseva tekijä syvälliseen itsepohdiskeluun. En minä koskaan ole yrittänyt puhua toisia sieltä lapsettoman elämästä rajan toiselle puolelle, mutta monia surkuhupaisia tilanteita on ollut, kun itse mainitsen vaikka kovista univeloista, niin siitä on seurannut pitkä paatos siitä, kuinka uni on tälle niin ja niin tärkeää, ettei siksikään halua hankkia lapsia. Tai jos mainitsen ettei viikonloppureissu kaveriporukalla nyt vaan mahdu budjettiin, niin siitä on seurannut pitkä paatos siitä, kuinka matkusteleminen on tälle niin ja niin tärkeää, ei voisi luopua siitä lapsen takia. Tökeröä, jos sama toistuu jatkuvasti. Omaa valintaa jatkuvasti korostaessaan tulee usein samalla tallattua toisen valintoja huonommiksi. Ikään kuin oltaisiin vahingoniloisia kaikista niistä lapsiperhe-elämän huonoista puolista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:44"]
Lapsettomat eivät saa kokea vanhemmuuteen liittyviä äärimmäisiä tunnekokemuksia, sukupolvien ketjun jatkamista, vanhemman roolissa toimimista ja mahdollisuutta elää lapsiperheen arkea. Jos nuo asiat eivät tunnu kiinnostavilta, ei tosiaankaan menetä mitään, mitä ei voisi muutenkin kokea.
[/quote]
En oikein ymmärrä tätä loppuperustelua.
Eihän lapseton voi millään muulla tavalla "muutenkin kokea" vanhempana olemista.
Eivät ärsyttäisi, elleivät he olisi niin angstisia. Mua ärsyttää kaikenlainen fundamentalistinen mesoaminen ja valitettavan moni VELA-tyypeistä kuuluu siihen porukkaan joka ei pysy asiallisena eikä maltillisena aatettaan mainostaessaan. "Vittu mä vihaan lapsia!!!" -tyypin VELA:t ovat ihan samaa kiihkomielistä sekoporukkaa kuin jotkut ääriuskovaiset.
Silloin kun joku suureen ääneen perustelee lapsettomuuttaan sillä, että lapsi haittaa ruoanlaittoharrastusta tai matkailua tai golffin peluuta tai viininmaistelua tai kiireetöntä keskustelua työpäivän tapahtumista puolison kanssa tai ex tempore pubireissuja työkavereiden kanssa, niin kyllä se ärsyttää. Lapsi on pieni lyhyen aikaa, mutta vuosikymmenten ainutlaatuinen ilo sen(kin) jälkeen.
Siihen nähden joku burgundinpadan jokalauantainen hoonaaminen tai parin golfkierroksen väliin jättäminen - jos sekään on edes tarpeen! - kuulostaa kakaramaiselta. Ehkä kuitenkin on aivan kaikille parempi, etteivät tällaiset "omistautujat" lapsia hanki.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:59"]
[/quote]
Eihän lapseton voi millään muulla tavalla "muutenkin kokea" vanhempana olemista.
[/quote]
Ei vanhempana olemista vaan niitä hyviä asioita, joita lasten hankkimisen sanotaan tuovan mukanaan: ihmisenä kehittymistä, uutta itsevarmuutta, hyväksyvää suhdetta itseensä...
Vain, jos tuovat esiin omaa paremmuuttaan. Jos ovat vain normaalisti vela-pari, niin eivät ärsytä. Meillä on lapsiperhe ja naapureina ollut kaksi eri vela-paria, molemmat onneksi normaaleja. Ihan kivoja naapureina, kun muilla on lapsia niin näiden kanssa on voinut jutella aina jostain muista asioista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:09"]
[/quote]
[/quote]
Ei vanhempana olemista vaan niitä hyviä asioita, joita lasten hankkimisen sanotaan tuovan mukanaan: ihmisenä kehittymistä, uutta itsevarmuutta, hyväksyvää suhdetta itseensä...
[/quote]
Ei vastaa ollenkaan sitä, mitä samat asiat vanhemmuuden kautta ovat.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millä perusteella? Eivät kaikki vanhemmatkaan saa vanhemmuudesta irti samoja asioita, ja kaupan päälle tulee aina myös kielteisiä asioita.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 12:40"]
Eivät ärsytä, mutta säälittävät vähän. Eivät tiedä mistä jäävät paitsi...
[/quote]
Komppaan!
[/quote]
Kyllä mä tiedän mistä jään paitsi :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millä perusteella? Eivät kaikki vanhemmatkaan saa vanhemmuudesta irti samoja asioita, ja kaupan päälle tulee aina myös kielteisiä asioita.
[/quote]
Vanhemmat saavat samat kokemukset kuin muutkin plus vanhemmuuden kokemukset. Lapsettomilta jää se kolkka kokonaan koluamatta. Eikä kokemuksia voi jakamaan yksiselitteisesti "myönteisiin" ja "kielteisiin" koska yleensä niissä kaikissa on kumpaakin. Yhtä kaikki, niistä voi oppia ja kehittyä.
Eivät, koska harvemmin he joka päivä jauhavat esim. työpaikalla jokaisessa mahdollisessa välissä sitä, että ovat veloja, mutta lapselliset taas eivät muusta jankutakaan kuin nicopetteri sitä ja cindyjanica tätä ja et kuule avraa mitä se sanoi eieln ja mitä se teki tänään ja kato näitä tarhan joulujuhlakuvia siis eikö oo ihquja SIIS KATO NY ja tossa nicopetteri kävelee ja cindyjanika istuu jajaja. Itseasiassa velojen kanssa voi keskustella ihan oikeista asioista; mitä maailmalla on tapahtunut, päivän puheenaiheista, työasioista, ilman että aivan kaikesta tehdään aasinsilta, jolla päästään taas selittämään nicopetteri sitä ja cindyjanica tätä. Niin ja "meidän isäkin" aina välillä pääsee pätemään (joskus vielä kysyn, että TEIDÄN kaikkienko isä se on).
Kuka tahansa ärsyttää minua jos hän on tyhmä. Ja samasta aiheesta alituiseen, jatkuvasti ja toistuvasti jankkaaminen kuin levy olisi juuttunut, on tyhmän hommaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:36"]
Vanhemmat saavat samat kokemukset kuin muutkin plus vanhemmuuden kokemukset. Lapsettomilta jää se kolkka kokonaan koluamatta.
[/quote]
Niin? Sehän se pointti juuri olikin. Jos ne vain vanhemmuuden kautta saatavat elämänsisällöt eivät kiinnosta, ei muiden ole syytä surkutella mistään paitsi jäämisestä. Usko tai älä, kaikki eivät halua kokea mitään pakahduttavaa äidinrakkautta tai laittaa geenejään kiertoon.
Hittoako se kenellekään kuuluu tai ketään pitäisi ärsyttää, jos jollaine ei ole lapsia. Me lapsettomat olemme maksaneet aina veroja korkeamman prosentin mukaan, että te lapselliset saisitte valtiolta tulonsiirron kuukausittain.
"Vanhemmat saavat samat kokemukset kuin muutkin plus vanhemmuuden kokemukset. Lapsettomilta jää se kolkka kokonaan koluamatta."
Jos ihminen ei halua jotakin asiaa, tässä tapauksessa vanhemmuutta ja sen kokemuksia, ei hän jää mistään paitsi vaan saa sen, minkä haluaakin.
Jos haluat Ferrarin, mutta et saa vaan joudut ajamaan Toyotalla, saat toki autolla ajamisen kokemukset, mutta Ferrarilla ajamisen kokemus jää saamatta. Mutta jos sinua ei Ferrari kiinnosta vähääkään etkä missään tapauksessa moista haluaisi, ei sinulta jäisi mitään saamatta vaikka Ferrari-kuski kuinka vänkäisi vastaan. Paitsi tietenkin Ferrari-kuskin mielestä, mutta et kai muiden mielipteiden mukaan elämääsi elä ja autojasi valitse?
Tietenkin lapseton jää paitsi vanhemmuuden kokemuksesta. Koska on itse päättänyt haluta jäädä. Miksi sääliä?
Joo, ei voi tietää, millaista se realistisesti olisi. En myöskään tiedä, miltä tuntuu vaikkapa olla huumeiden vaikutuksen alainen. Voisihan se olla vaikka kuinka siistiä, mutta olen päättänyt silti olla kokeilemattakaan.
En nyt vertaa huumeita lapsiin, mutta sama ajatus: olen tehnyt päätöksen olla kokematta tätä, eikä se harmita.
Ei ihmiset elämässään muutenkaan koe samoja asioita: minä en mm. tiedä miltä tuntuu olla matemaattisesti älykäs, lentää lentokonetta, opiskella humanistista alaa jne jne ikuisesti.
Velana mua ärsyttää sellaiset velat, joiden pitää oikein tehdä numero tosta lapsettomuudesta - etenkin lapsiperheiden läsnäollessa. Ei mua muuten ärsytä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:12"]
Eivät, mutta siitä numeron tekevät ärsyttävät.
[/quote]
Eivätköhän kaikki tee itsestään numeron netissä. Vanhemmat eivät ainakaan ole tässä yhtään puhtoisempia.