Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KIEHUN! Mies ei aio hakea lastamme pk:sta aikaisin vaikka tekee lyhyttä päivää

Vierailija
04.10.2011 |

Olen ilmeisesti vaan olettanut asioita, tai sitten mies ei ole tajunnut kunnolla mitä ollaan puhuttu, koska mielestäni tästä on kyllä tosiaankin puhuttu. Lapsemme menee vähän alle 2-vuotiaana päivähoitoon, ja olen ollut huojentunut siitä, että ainakaan hoitopäivät eivät pienellä veny kohtuuttoman pitkäksi koska mies pääsee töistä aina viimeistään klo 15, usein jo aikaisemmin. Itse pääsen aikaisintaan klo 16.30 ja työmatkan takia olen kotona aikaisintaan klo 17, todnäk vasta myöhemmin lähempänä klo 18. No mitäs sanoo mies NYT, kun se saatanan pk-hakemus on jo aikaa sitten lähetetty hoitopäivän pituuksineen ymsyms. (yhdessä täytettiin!!!) ja todellisuus on käsillä: hän EI AIO hakea lasta heti töistä tultuaan, vaan haluaa käydä menoillaan töiden jälkeen / käydä salilla / lenkillä / nukkua päikkärit / rentoutua jne mitä helvetin idiootin asioita se tuossa äsken listasikaan. Siis ei ole totta!!!

Mitä mä teen - en todellakaan halua että noin pieni on "turhaan" hoidossa yhtään enempää kuin välttämätöntä ja olen kuvitellut että miehen työn luonne mahdollistaa sen, mutta nyt mies pistikin tällaisen yllärin. Olen ihan raivona ja suunnattoman pettynyt.

Miten mä perustelen tuolle, että plusmiinus 2-vuotiaalle ei todellakaan ole mitään etua siitä, että häntä säilötään hoidossa yhtään kauempaa kuin on välttämätöntä?? Mies kuvittelee jotenkin, että pk on joku ihana onnela, mikä ei mitenkään rasita lasta. Itse olen ihan hajalla lapsen hoitoon menosta, mutta lyhyehköt hoitopäivät ovat vähän tyynnyttäneet mieltäni. Nyt meni sekin vähä.

Jos en saa tuon päätä käännettyä, niin mun on varmaan pakko lyhentää työpäiviä itse yhden kokonaisen hoitovapaapäivän lisäksi, vaikka palkka putoaa sitten niin pieneksi, että alkaa olla siinä ja siinä kannattaako sinne töihin mennä lainkaan.

Voi helvetti oikeasti.

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen on ihan turha inistä nyt. Se voi lähtee lenkillee tai päiväunilleen sit kun sä oot tullu kotiin, mutta kaksveen ei tosiaan KUULU olla pätkääkään enempää hoidossa kun on pakko.

Oot ihan aiheesta tuohtunut ja vihainen. Minäkin olisin.

Tai sit jos mies ei vaan tajuu/ tee, niin lyhennä omaa työviikkoasi ja eroa siitä sontiaisesta.

Vierailija
82/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 2-vuotiaan pitää notkua pitkä päivä pk:ssa, että iskä saa "hiukan hengähtää" tai pari tuntia omaa aikaa..? Just.

Ymmärrän, jos hän haluaa hiukan hengähtää.

Menette kuitenkin samaan aikaan nukkumaan varmaan iltaisin, ja hän joutuu herämään varmaan ennen kuutta, sinä myöhemmin.

Miksi ihmeessä ei saisi olla tuntia tai kahta omaa aikaa? Ei perhe-elämä ole mikään vankila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selität miehelle, että vapaa-ajan viettäminen hoitoaikana on päiväkodin säännöissä kielletty. Ainakin meillä lukee kaikissa papereissa ja ohjeissa, että päivähoito on tarkoitettu vain vanhempien työpäivän ajaksi. Järkkää tapaaminen päiväkodille, ja anna päiväkodin työntekijöiden selittää asia tiukkaan sävyyn miehellesi. Mihinkään salille ei tosiaankaan ole asiaa, jos pieni lapsi on hoidossa.

Vierailija
84/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se on noin kamalaa teidän mielestä. Hoitakaa kotona.

Vierailija
85/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien vanhempien ensisijainen velvollisuus on ajatella ensin lapsen parasta. Lapsen paras on mahdollisimman lyhyt hoitopäivä.

Vierailija
86/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelle oma tunti 15-16, ja 16:15 menee iloisena hakemaan lapsen ja puuhailee jotain kivaa tän kanssa, win-win tilanne, kaikki voittaa. ps. olisin ekan lapsen kohdalla ajatellut kuten sinä, nyt kun 2 lasta ja tätä perhe-elämää takana jo monta vuotta, niin olen vihdoin oppinut, että valtavasta rakkaudesta huolimatta aikuiset tarvitsevat myös omaa lepoa, toistan TARVITSEVAT; VÄLTTÄMÄTTÄ

Vierailija
87/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kapeakatseinen ihminen olet, myös ap.

On aika raskasta herätä todella aikaisin töihin, itse joudun joskus ennen 5 herämään ja minulla on fyysisesti todella raskas työ, pääsen ajoissa toki, mutta olen niin piipussa, että en jaksaisi arkea, jos en saisi hetken levähtää. Olen parempaa seuraa lapsilleni ja miehelleni, kun en ole väsynyt.

Lapsi ei saa traumoja jos hänet haetaan tuntia myöhemmin.

Älkää olko noin pikkusieluisia naisia, ihan naurattaa toi asenne.

Vierailija
88/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muksujen kohdalla tuon vielä joten kuten ehkä ymmärrän, mutta miksi ihmeessä pitää alle 2-vuotiasta hoidossa tuon tunnin pidempään jos ei ole pakko..?

Ja ihan vaan tiedoksi: suurin osa lapsista vastustelee sitä kotiinlähtöä. Jos et ihan itse hokaa miksi näin on, niin kasvatuspsykologian kirjallisuutta löytynee teidänkin lähikirjastosta.

mitään sääntöjä ole eikä siellä kysytä poikkesinko jossain töiden jälkeen ennenkuin hain lapsen. Menen itse aamuisin seitsemäksi töihin ja pääsen kolmelta, mutta lapsen haen joskus vasta neljältä. Silloinkin usein vastustelee kotiinlähtöä, kun haluaisi vielä jatkaa leikkejä.

Vierailija
89/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetapa nyt mua, kun tunnut lukeneen enemmänkin psykologiaa ; )

Vierailija
90/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mies on ajatellut käyttävänsä lomansa johonkin hengailuun kun itse automaattisesti ajattelen, että lapsi on pois hoidosta kun minä olen lomalla.

En tiedä miten auttaa sinua. Ehkä voisit sanoa miehelle että ottaa oman aikansa vasta kun sinä tulet kotiin.

En tajua, miten miehet ja naiset ajattelevat tässäkin näin eri tavoin.

Vierailija
91/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi ei ole terve jos laittaa lapsen tarpeet itsensä edelle? t.16

Vierailija
92/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUNTI ei myöskään psykologien mielestä tee lapselle traumoja, joten rajoita sanomaasi.

Vierailija
93/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo mielestäni siitä ahdistuksesta ja syyllisyydestä ja oikeintekemisen vaatimuksista, mikä liittyy nykyään vahvasti lasten kasvatukseen ja hoitoon, enemmän kuin rakkaudesta lasta kohtaan. Mielenkiintoisia argumentteja satelee. Saisimmepa sen ap:n perheen lapsen ajatukset vielä tähän : )

Vierailija
94/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, muistakaa tämä, masentuneet, syöpäsairaat aj muuten sairaat vanhemmat,

vaikka hampaat irvessä huudatte, mutta lapsi haetaan vaikka henki menisi.

Mitä väliä vanhemmilla, eihän lapsi niitä tarvitse myöhemminkään.

sulla taitaa 16 olla vain 1 lapsi.

Vierailija
95/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta sinä saat aamulla omaa aikaa. Sitten sinä haet lapsen. Hoitoaika on varmasti ylipitkä, mutta tärkeintä on vanhempien jaksaminen.

Vierailija
96/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä jutut äärimmäisyyksiin. Oletan, että ap:n mies on normaali työssäkäyvä ihminen, koska ap ei muuta maininnut. Itselläni on kolme lasta, sikäli kun se mitenkään tähän liittyy. Alle kaksivuotiaalle olisi todella hyvä, että hoitopäivä pysyy mahdollisimman lyhyenä. Harrastaa ja levätä ehtii sittenkin kun molemmat vanhemmat ovat kotona. t.16

Vierailija
97/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida ennen kuin luen edes kaikkia vastauksia, eli mies ei todellakaan herää mitään klo 05, vaan ihan samaan aikaan mennään töihin. Sillä on vaan lyhyet päivät, arvannette ammatin mutta se ei ole tässä se pointti.

AP - yhä raivona

Vierailija
98/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelle on OK ottaa tunti omaa aikaa, niin varmasti se suodaan myös ap:lle, että hän jaksaa kamalan raskata yhden lapsen vanhemmuutta (mistä monet ovat kirjoittaneet).

Eli tietysti mies hoitaa lapsen aamutoimet ja vie lapsen hoitoon, jotta ap saa aamulla pari tuntia omaa aikaa. Mieshän on aamulla virkeä, kyllä hän lapsen kanssa aamutoimet suorittaa ja lähtee hiljaa hipsimään hoitoon klo 5.30. Tärkeintä on, että vaimo saa nukkua. Vastaavasti iltapäivällä on isin oma aika.

Kerropa tämä ap miehellesi, sillä kompromissin ansiosta saatte molemmat omaa aikaa ja mies aivan helvetillisen aamun. Viidesti viikossa.

Vierailija
99/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisetkin tarvitsevat omaa aikaa, lepoa ja harrastuksia.

Mutta ei lapsen kustannuksella. Jos normaali (ja en siis tarkoita masentuneita, syöpäsairaita jne. ) perhe pistää alle 2-vuotiaansa päiväkotiin yhdeksäksi tunniksi vaikkapa seitsemän ja puolen tunnin sijaan vain siksi, että äiti pääsee työpäivän päälle jumppaan tai iskä voi ottaa nokoset sohvalla niin kyllä on vanhemmuus hukassa ja pahasti.

Kahden vanhemman perheessä on illat ja viikonloput aikaa myös niille omille jutuille.

Vierailija
100/164 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli masentunut tai syöpäsairas. Mä en millään tajua tätä av-mammojen logiikkaa, että jos jollain on masennus tai syöpä, niin silloin jokainen olisi oikeutettu toimimaan kuten tällaisille ihmisille toki on oikein toimia.

Ap:n mies on oletettavasti terve normaali mies, ja se lapsi vasta alle 2-v. Jos nyt edes tämän ensimmäisen vuoden yrittäisi toimia kuten on lapselle parasta, ja lapsen vähän kasvettua ottaisi sitä omaa aikaa. Kyllä se on alle 2-v ikäiselle melkoisen rankka paikka tuo päiväkodin aloitus, eikä varsinkaan ole mitään herkkua enää se iltapäivän ulkoilu näin syksyn ja talven myötä. Joten sano vaikka ap se miehellesi.

Meillä muuten tehdään niin, että mies lähtee tosi aikaisin ( siis ennen klo 6) töihin, jotta kerkeää siinä aamulla ensin käydä salilla. Ottaa siis oman aikansa silloin, kun se ei ole lapsilta pois. Hakee mukelot sitten pk:sta n. klo 16, minä vien ne sinne yleensä yhdeksäksi. Tämän lyhyemmäksi emme lasten päiviä saa, mutta onneksi yhden vapaapäivän tarjoavat isovanhemmat keskelle viikkoa lapsille.