KIEHUN! Mies ei aio hakea lastamme pk:sta aikaisin vaikka tekee lyhyttä päivää
Olen ilmeisesti vaan olettanut asioita, tai sitten mies ei ole tajunnut kunnolla mitä ollaan puhuttu, koska mielestäni tästä on kyllä tosiaankin puhuttu. Lapsemme menee vähän alle 2-vuotiaana päivähoitoon, ja olen ollut huojentunut siitä, että ainakaan hoitopäivät eivät pienellä veny kohtuuttoman pitkäksi koska mies pääsee töistä aina viimeistään klo 15, usein jo aikaisemmin. Itse pääsen aikaisintaan klo 16.30 ja työmatkan takia olen kotona aikaisintaan klo 17, todnäk vasta myöhemmin lähempänä klo 18. No mitäs sanoo mies NYT, kun se saatanan pk-hakemus on jo aikaa sitten lähetetty hoitopäivän pituuksineen ymsyms. (yhdessä täytettiin!!!) ja todellisuus on käsillä: hän EI AIO hakea lasta heti töistä tultuaan, vaan haluaa käydä menoillaan töiden jälkeen / käydä salilla / lenkillä / nukkua päikkärit / rentoutua jne mitä helvetin idiootin asioita se tuossa äsken listasikaan. Siis ei ole totta!!!
Mitä mä teen - en todellakaan halua että noin pieni on "turhaan" hoidossa yhtään enempää kuin välttämätöntä ja olen kuvitellut että miehen työn luonne mahdollistaa sen, mutta nyt mies pistikin tällaisen yllärin. Olen ihan raivona ja suunnattoman pettynyt.
Miten mä perustelen tuolle, että plusmiinus 2-vuotiaalle ei todellakaan ole mitään etua siitä, että häntä säilötään hoidossa yhtään kauempaa kuin on välttämätöntä?? Mies kuvittelee jotenkin, että pk on joku ihana onnela, mikä ei mitenkään rasita lasta. Itse olen ihan hajalla lapsen hoitoon menosta, mutta lyhyehköt hoitopäivät ovat vähän tyynnyttäneet mieltäni. Nyt meni sekin vähä.
Jos en saa tuon päätä käännettyä, niin mun on varmaan pakko lyhentää työpäiviä itse yhden kokonaisen hoitovapaapäivän lisäksi, vaikka palkka putoaa sitten niin pieneksi, että alkaa olla siinä ja siinä kannattaako sinne töihin mennä lainkaan.
Voi helvetti oikeasti.
Kommentit (164)
Miten se sanonta menikään, suutarin lapsista ja kengistä:D
Siis lapsi ei siitä tunnista kärsi.
on just tollasia! Niin oli munkin mies.
voisi olla paras. jos siis mies ei täysin muuta mieltään, niin ainakin vähän parempi vaihtoehto.
Jos nimittäin arvaan tuon ammatin oikein, niin sen jälkeen voi olla tarpeen edes joku puolen tunnin hengähdystauko, jonka aikana ei tarvitse käyttää ääntään yhtään eikä keskittyä huolehtimaan kenestäkään muusta kuin itsestään.
tuollaisia, koska ihminen tarvitsee aikaa hengähtää itsekseen, jollei ole joku superyksilö... ja sitä nyt aika harva on, edes tällä foorumilla :)
tässä ketjussa siis on myös ns. VANHEMPIA, joiden mielestä on ihan ok jättää se alle 2-vuotias - jolla ei ole mitään ajantajua - päiväkodin pihalle sinne vaikkapa marraskuiseen pimeään loskapaskaan muutenkin pitkähkön hoitopäivän päälle vielä ylimääräiseksi tunniksi vain siksi, että iskä/äiti saa vetää tirsat tai käydä salilla...? Tsiisös.
Meillä vähän sama tilanne, eli minä pääsen töistä yleensä 17-18 aikaan, mies jo klo 14. En todellakaan, todellakaan suostuisi siihen että lapset istuisivat pk:ssa 10-tuntista päivää siksi että mies haluaa nukkua päikkärit. Jos niin kovasti väsyttää, se on minun ja miehen välinen sopimus, ei päiväkodin vastuulla.
Kyse ei ole siitä etteikö mies saisi levätä, kyllä hän saa ja huomattavasti enemmän kuin minä. Ollaan sovittu että hakee lapset klo 15 eli töiden jälkeen jää tunti omaa aikaa ja nämä ehtivät syödä välipalan rauhassa päiväkodissa. Jossain vaiheessa ennen päiväkodin aloitusta mieskin yritti puhua jotain omista menoista ja salilla käynnistä, kerroin että päiväkoti ei ole sitä varten. Käytännössä minulle ei jää yhtään vapaa-aikaa koska mies häipyy salille tai tirsoille heti kun tulen kotiin, silti en valita koska haluan viettää aikaa lasteni kanssa. Miehet nyt vaan on joskus mitä on.
minä lähden töihin klo 6.45 kotoa, vien 2v:n päiväkotiin ja jatkaisin töihin. Takaisin tulen siten, että olen päiväkodin pihassa 16.00. Miehellä olisi mahdollisuus hakea lapsi jo 14.30, mutta jos se kerran ei ole niin tunninpäälle, niin onko OK, että minä käyn ennen lapsen noutamista salilla ja haen lapsen vasta 17.00 eli kun päiväkoti suljetaan? Todella tarvitsen tuon tauon töiden jälkeen ennen kuin taas olen lapsen kanssa. Lapselle tulee aika pitkä päivä, mutta jos sillä ei oikeasti ole merkitystä, niin tuo olisi meille optimi.
vasta klo 15, silloin oli just herätty ja välipala syöty.
Miehelle jäisi siinä hetki aikaa, mutta eihän salilla käymiseen tai päiväuniin tunti riitä!
Josko mies lenkkeilisi päiväkotiin hakemaan lapsen. =D
Kurja tilanne, AP.
Minä toimin joitakin vuosia sitten omalla hoitovapaallani pphoitajana. Hoitolapseksi tuli vajaa vuoden ikäinen (aloittaessaan), jonka tutustuessa oli puhetta, että tulee "järkevät" hoitopäivät, koska isänsä ryhtyy tekemään lyhennettyä työpäivää.
Isä ryhtyikin, joo. Mutta ei näkynyt lapsen hoitopäivissä mitenkään. Tuli ennen kahdeksaa hoitoon ja haettiin usein myöhässä, hoitoaika siis päättyi klo 17 ja monesti myöhästyivät tuosta.
Ei voi ymmärtää...
Meillä omassa perheessäni on lasten hoitopäiviä pidettyä 8 tunnin mittaisina sovittelemalla isän ja äidin työaikoja siten, että toinen on vienyt 8.30-9 aikaan lapsen hoitoon, toinen hakenut noin klo 16.30.
Tsemppiä sinulle, tosiaan kurja tilanne.
jos se mies vaikka käy 2 päivänä salilla ja sitten viikonloppuna, niin voi 3 päivänä hakea lapsen aikaisemmin.
Mistä näitä miehiä sikiää? Mä olen hankkinut lapset yhdessä mun miehen kanssa ja yhdessä ne hoidetaankin. Kumpikin osaa ja kumpikin pystyy. Jos rupeaa oman lapsen kanssa oleminen tuntumaan niin raskaalta, että pitää koko ajan saada siitä omaa aikaa niin kyllä mä vähän miettisin muita ratkaisuja esim. työhön liittyen kun sitä, että lapset ovat hoidossa pitkiä päiviä.
Jos meillä mies rupeaisi ehdottelemaan tuollaista, miettisin tarkkaan olenko minä vain ilmainen lastenhoitoja ja miten oma arkeni eroaisi siitä, jos olisinkin yksin vaikka vuoroviikoin vastuussa lapsista. Ei paljon mitenkään...
ei ymmärretä lapsen tarpeita eikä osata joustaa omista mielihaluista, aikuinen on itse kuin lapsi.
Tutkimusten mukaan nooin 40% pienten lasten isistä on alkoholin suurkuluttajia (käyttää alkoholia siis enemmän kuin 24 ravintola-annosta viikossa), tästähän oli jokunen aika sitten Hesarissa artikkeli. Väestötutkimuksista tiedetään, että noin 20-25% ihmisistä kärsii jossain elämänsä aikana mielenterveyshäiriöistä. Kyllähän nuo luvut kertovat vääjäämättömästi, että perheissä on monenlaisia ongelmia, mitkä heijastuvat myös lasten elämään ja siihen, ettei lapsen etua pystytä läheskään aina huomioimaan omissa valinnoissa ja elämäntavoissa. Lapset saavat juuri ja vain sen, mihin vanhempien voimavarat riittävät. AIna se ei ole lapsen kehitykselle suotuisaa ja joskus jopa sitä vaurioittavaa.
tossa viiden maissa. Sanot, että nyt on teidän vuoro rentoutua, lukea, katsoa telkkaria ja levätä, ja sanot, että voi tulla kotiin yhdeksän aikoihin. Johan hän on ehtinyt nukkua, syödä ja harrastaa ihan rauhassa.
jotka itsekkin luulee että päiväkoti on jou onnela.. päiväkoti on lapsen työtä, se on rankkaa kuin mikä. Miksi 2 vuotiaalla ei olisi oikeus mahdollisimman lyhyeen työpäivään? alle 3 v:n päiväkotiin vieminen on perusteltua ainoastaan taloudellisista syistä. valitettavasti suomessa yhteiskunta toimii niin, että tätä pienemmätkin joutuvat hoitoon. mutta vielä että täällä on ihmisiä, jotka vielä työpäivän jälkeenkin pitäisivät lapsia hoidossa, hyi hävetkää!
Ymmärrän, jos hän haluaa hiukan hengähtää.
Menette kuitenkin samaan aikaan nukkumaan varmaan iltaisin, ja hän joutuu herämään varmaan ennen kuutta, sinä myöhemmin.
Miksi ihmeessä ei saisi olla tuntia tai kahta omaa aikaa? Ei perhe-elämä ole mikään vankila.
On yläkoulun ope ja työpäivät ovat stressaavia, jatkuvaa vääntöä murrosikäisten kanssa. Kun työpäivä päättyy, alkaa sama vääntö, mutta uhmaikäisen kanssa.
Helppohan mulla on, kun on vain aikuisia ympärillä työaikana, lapsen kanssa olo on mulle vain mukavaa vaihtelua.
eli esim. parina päivänä lapsi pidempään, jolloin mies rentoutuu.. eikö mies voi rentoutua, kun tuut kotiin? Ja sinulle samat oikeudet. Eli samanverran omia juttuja viikossa.
Monelta lapsi menee? Toki olet oikeassa, että mahd. vähän päiväkotia.
pidä huolta, että saat ekana. Sitten lopetat koko touhun ja kerrot miehelle, että voi voi, sinä kun olet päättänyt rentoutua tässä työpäivän päätteeksi, joten sinulla ei ole aikaa seksille.
Juuri tällaiset ämmät jää sitten rannalle ruikuttamaan, kun mies lähtee. Jos ja kun meikäläistä kiristettäisiin yms. seksillä tai oikeastaan pihtaamisella, niin se leikki loppuisi aika nopeasti siihen.
mutta lapsen haen joskus vasta neljältä. Silloinkin usein vastustelee kotiinlähtöä, kun haluaisi vielä jatkaa leikkejä.
Se että lapsi ei halua lopettaa leikkejään, ei pois sulje sitä tosi asiaa että pk maailma on tosi rankka ja raakollinen, päivät on raskaita lapsille.
Tiesitkö että lapsi on liian pieni päättämään omista asioistaan? Sinusta aikuisena tuntuu mukavalta ettei joku tee päätöksiä lapsen puolesta, mutta lapsi tarvitsee luotettavan aikuisin, joka huolehtii. Lapselle tuo turvallisuutta että sinä päätät.
Entäpä jos se onkin ap joka joutuu hakemaan? Ja mies "rentoutuu" sen ajan.
Kait se sitten joissakin perheissä on niin ettei miesten tarvitse nähdä mitään vaivaa lastensa eteen...