Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän perheen kuulemma "liian tiukat" säännöt?!

Vierailija
28.05.2026 |

Lapset siis 1,5 v ja 4 v. Kun oon jutellu muille äideille niin on tullut siis aika outoja kommentteja mun kasvatustyyliin ja perheen rutiineihin liittyen. Vaikka et olisin liian tiukka tai kylmä tai laiminlyövä?! Nämä säännöt toimii meillä tosi hyvin, ni haluisin nyt vähän vaikka jakaa näitä, jos jollakulla sattuisi olemaan samanlainen näkemys asioihin kun meillä :)

- Lapset ovat vegaaneita. Olen itsekin. Nelivuotias syö päiväkodissa ollessaan tietysti sielläkin myös vegaanisesti. Jos jompikumpi heistä haluaisi syödä toisen eläimen ruumista tai juoda toisen eläimen maitoa etc. niin se eittämättä olisi kova pala mulle. Pistäisin heidät maksamaan itse liha- maito- ja munaruokansa, ja tietty sit valmistamaan myös sen itse. Tämä sitten kun he ovat teini-iässä ja jos haluavat sitten kokeilla tällästä...

- Meillä ei ole kotona televisiota, tabletteja tai kännyköitä. Mulla on lukioajoilta peritty läppäri, jolla teen töitä lasten mentyä nukkumaan. Mulla itellänikään ei ole enää älykännykkää sen mentyä rikki pari vuotta sitten. Nyt sen virkaa toimittaa ihan ok vanha nokia, jossa on näppäimet :DD Ruudut ei vaan sovi meidän tapaan elää. Lapset askartelee, lukee ja liikkuu ulkona. 

- Vanhin lapsi meni päiväkotiin kolmevuotiaana. Ei mulla ollu kiire tyrkätä sitä päivähoitoon, kun lähin päiväkoti on 10 kilsan päässä :d Sama varmaan tällä nuorimmalla kans. Molemmilla ok sosiaaliset taidot, eivät ole tynnyrissä kasvaneita...

- Ei jälkiruokia tai herkkuja. Olin itse lapsena ylipainoinen koska vanhemmat ostivat epäterveellistä roskaa kotiin. Vegaanisten herkkujen löytäminen on tarpeeksi vaikeaa, niin ei ole silleen hinkua koukuttaa normipainosia lapsia sokeriin ja suolaan. Meillä ei ole syntymäpäivinäkään kaupasta ostettuja mättöjä, vaan tarjolla on tuoremehua ja eksoottisia hedelmiä (esmes durian!)

- Lapset osallistuvat kotitöihin. Nelivuotias pyyhkii sunnuntaisin pölyt ja lakaisee lattian. Puolitoistavuotias viikkaa pienimmät pyykit kasoihin. Ihan toimiva järjestely! Toki minä aikuisena hoidan muut askareet.

- Neljävuotiaalla lapsella on kolme lelua ja yksi pehmonalle, puolitoistavuotiaalla unipupu. En aio hankkia heille enempää. En myöskään ikinä leiki lasteni kanssa, en itse leikkinyt lapsena, vaan tehdään yhdessä muita juttuja. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisuus on ymmärrettävää.

Vierailija
2/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vaaralliselta ruokavaliota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut kuviot voin hyväksyä, vaikka eivät olisi omia valintoja, mutta kunnollisen ravinnon kieltämistä lapsilta en pysty hyväksymään.  Ei sillä, että sinä minun hyväksyntää kaipaisit, mutta kun mielipidettä kysyit.

Vierailija
4/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
5/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omituista ettei lapsilla ole leluja tai vanhemmat eivöt leiki lastensa kanssa. 

Vierailija
6/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisuus on ymmärrettävää.

Vähäjärkisyys ei ole ymmärrettävää.

Vierailija
7/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in porvoo

Vierailija
8/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kyllä lopulta omastasi ja lapsiesi elämästä vaikeaa. Älylaitteita et pääse karkuun laittamalla päätäsi pensaaseen. Koulussa viimeistään älypuhelimelle ja kannettavalle tulee tarvetta. 

Vierailija
9/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kylmä suhtautuminen 

Kun mulla ei niin ei lapsilla 

Kun ole läski niin lapsetkaan ei saa 

Kyllä noin ne tajuaa että jätät heidät huomioimatta 

Vierailija
10/10 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset aikuisena terapiaan. Ei suhdetta heihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä