Ateistit, mitä mieltä olette Suvivirsi-kohusta?
Olen itse ateisti ja mm. nykymuotoista uskonnonopetusta ja uskonnollisia aamunavauksia vastaan, mutta en pysty käsittämään mikä siinä Suvivirressä on niin kamalaa. Se on vain laulu, osa suomalaista kulttuuria ja tärkeä perinne kevätjuhlissa, eikä se juhlan ainoana uskonnollisena elementtinä ole millään lailla uskonnon harjoittamista. Tästä on myös selkeä linjaus mitä on noudatettu ongelmitta sekä joulu- että kevätjuhlissa.
Lisäksi kun otetaan huomioon se, että yhteiskunnassa pidetään nykyään aivan normaalina asiana järjestää kouluihin tai työpaikoille oma tila uskonnolliseen hiljentymiseen (työnantajan kustannuksella tietysti), metelin nostaminen yhdestä ainoasta virrestä on naurettavaa.
Kommentit (11)
Suvivirsi aloittaa kesäloman, myös minulle ateistina.
Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.
Kuuluu kulttuuriin ja historiaan. Oma usko tai uskonnottomuus on heikoilla kantimilla, jos ei kestä virsiä tai kirkonkelloja. Samalla tavalla vietetään joulua ja pääsiäistä. Niistä lomapäivistä ei koskaan valiteta. Ja kyllä: Olen ateisti ja erosin kirkosta jo -90 luvun alussa.
Sitä, että teillä persuilla on taas jotkut minimunan pystytyskisat käynnissä. Tehän säntäätte vaikka jyrkänteeltä alas kun joku pikkasen yllyttää :D
Kaikki mikä liittyy lapsiin ja munanhinkutukseen, on persuilla tehdasasetuksena
Se on uskovaisten vanha jäänne joka olisi pitänyt lopettaa jo 80 -luvulla.
Ajattelen ettei mitään kohua olisi, ellei uskovaiset siitä möyhkäisi. Ilmoitetaan vain etukäteen, että tilaisuus sisältää uskonnollista sisältöä.
Evvk. Paitsi ärsyttää tämä hirmumyrsky vesilasissa. Yksi henkilö nostanut asiasta metelin, ja joka ikisen suomalaisen pitää nyt olla pöyristynyt, kun suvivirsi on uhattuna.
Ateistina vaihtaisin mieluusti kaikki uskontoon viittaavat aineistot neutraaleihin. Uskontoihin tulee perehtyä sivistyksen kannalta, mutta lapselle ei tulisi opettaa edes epäsuorasti virsien kautta, että joku deterministinen sadisti istuu pilven reunalla ja säätelee maailman menoa.
Aivan samalla tavalla kuin en haluaisi että lastani ohjataan perinteiden varjolla kumartelemaan Mekkaan, en myöskään haluaisi että häntä ohjataan "ylistämään jumalaa".
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.
Kas kun se Ukko ei ole olemassa. Jeesus on.
Pakkosuvivirrestä olen samaa mieltä kuin pakkoruotsista.
Meillä on myös mm. pakkohistoria, pakkomatematiikka ja pakkomusiikki koulussa. Eli pulinat pois.