Poika sai kutsun luokakkaverinsa mökille ja minun on aivan hirvittävän..
..vaikeaa "päästää" hänet sinne:(
Lähtisivät ajamaan (n.300km) huomenna heti koulun jälk klo13 ja kotiin lapsi palaisi su-iltana klo18 aikaan.
Tuntuu ihan silmittömän vaikealle ja pahaltakin ajatus tuosta, entäs jos jotain sattuisi tai poika ei viihtyisikään tai olisi kova ikävä tms?
Soutelemaan en ainakaan hänen anna mennä ainakaan ilman pelastusliivejä ja aikuisen mukanaoloa vaikka osakain uida.
Voi jeesus, tiedän että poika nauttisi ihan kybällä, rapuillallinenkin tiedossa huomenna ;) joten uusi kokemus sekin, puussa on kaverilla maja, sauna lämpiäisi jne.
Olen psykologiselta kantilta mietitnyt näitä asioita paljonkin, tiedän että napanuoran paukkuminen ottaa äideillä yleensä koville, joillakin mm omien lapsuuden ym kokemusten vuoksi sitäkin kovemmalta ja minä olen yksi heistä.
Tuntuu että menettäisin ns kontrollin ihan täysin kun en olisi lähellä enkä edes 100km säteellä jos jotakin tapahtuisi.
Pakko vaan luottaa...
Tuo poika on vain minun kallein aarteeni maailmassa, niin IHANA ja fiksu ja suloinen jne.
En näkisi elämässäni järkeä ilman häntä.
Kommentit (141)
jotta se oppii luottamaan muihin ihmisiin. Myös päiväkotiin kannattaa vielä alle vuoden ikäisenä niin lapsi opppii, että hänellä on monta tärkeää aikuista elämässään, aikä vain vanhemmat.
vaikka minne ja ihanaa oli. Samoin olen tehnyt omille lapsilleni - 5-vuotiaani oli 700km päässä VIIKON ilman vanhempiaan. Hui! Ja samainen lapsi oli ensimmäisen kerran viikon erossa vanhemmistaan 2-vuotiaana. Ja ihan on selväjärkinen lapsi - herkkäkin vielä, joten nämä matkustelut ovat tehneet vain hyvää ja opettaneet lasta luottamaan itseensä ja siihen, että pärjää muidenkin aikuisten kanssa.
on hyvä "oppia luottamaan itseensä ja siihen, että pärjää muidenkin aikuisten kanssa". Voi tsiisus, minkälaisia ajatusmaailmoja ihmisillä on!
Mun pitäis tuntea vanhemmat tosi hyvin ennen kuin päästäisin lapseni muiden landelle. Lisäks lapsen pitäis haluta lähteä 100% tai vielä mielummin 110%. En vaan yksinkertaisesti pidä riskiä että jotain tapahtuu sen väärttinä että päästäisin lapsen. Lisäks haluaisin että eka reissu olis vähän lähempänä kotia.
10v on kuitenkin ihan lapsi vielä. Ehtiihän sitä isompanakin.
Mutta oletko ajatellut, että muita voi ärsyttää se ruinaaminen matkaan.
Joutuu sitten kieltämään ja saa ikävän maineen ja lapsi saa ikävämmän maineen kun ei lähde sinne sun kakaras viihdykkeeksi.Minua ei kiinnosta päästää omia lapsia miksikään virikelapseksi mökille, että vanhemmat saa olla rauhassa kun oma lapseni viihdyttää heidän Nico-Petteriään. Meillä on ihan omia suunnitelmia viikonlopuiksi.
osaa tehdä sen itse. Kaverin seura on vaan kivaa extraa, mikäs sua siinä niin riepoo? Mua ei hiattaa ylimääräinen nappula joukossa, ihmeellisen ongelman tuostakin joku saa aikaan.
ajatusmalleja täällä. Ja tosiaan, alpset osaavat touhuta itsekseen, mutta kyllä niiden kanssa mökillä tulee kalassa tai sienessä käytyä jne. Mä en ymmärrä miten tästäkin asiasta joku voi vetää herneen nenään..
Ai niiin, mehän ollaan av-palstalla, tosielämässä en kaltaisiasi ole koskaan tavannut.
Pojan luokalta löytyy tällainen ainokainen, joka aina ruinaa muita matkaan mökille kun siellä on niin tylsää. Juu, kuka lapsista haluaa sinne kun siellä on tylsää.
Toiseksi perheillä on omat suunnitelmat ja menot. Sitten tämä kutsuja kiristää muita, että jos et lähde niin en oo ens viikolla sun kaveri.
Olemme ottaneet kannan, että vaikka lapsi ei halua sinne lähteä, otamme syyt omille niskoille. Lapsi saa sanoa, että mun mutsi on niin kalkkis, ettei se päästä.
Ärsyttää meitä monia vanhempia
Mutta oletko ajatellut, että muita voi ärsyttää se ruinaaminen matkaan.
Joutuu sitten kieltämään ja saa ikävän maineen ja lapsi saa ikävämmän maineen kun ei lähde sinne sun kakaras viihdykkeeksi.Minua ei kiinnosta päästää omia lapsia miksikään virikelapseksi mökille, että vanhemmat saa olla rauhassa kun oma lapseni viihdyttää heidän Nico-Petteriään. Meillä on ihan omia suunnitelmia viikonlopuiksi.
osaa tehdä sen itse. Kaverin seura on vaan kivaa extraa, mikäs sua siinä niin riepoo? Mua ei hiattaa ylimääräinen nappula joukossa, ihmeellisen ongelman tuostakin joku saa aikaan.
ajatusmalleja täällä. Ja tosiaan, alpset osaavat touhuta itsekseen, mutta kyllä niiden kanssa mökillä tulee kalassa tai sienessä käytyä jne. Mä en ymmärrä miten tästäkin asiasta joku voi vetää herneen nenään..
Ai niiin, mehän ollaan av-palstalla, tosielämässä en kaltaisiasi ole koskaan tavannut.
Pariviikoisen kannattaa opetella olemaan yötä mummolassa jotta se oppii luottamaan muihin ihmisiin. Myös päiväkotiin kannattaa vielä alle vuoden ikäisenä niin lapsi opppii, että hänellä on monta tärkeää aikuista elämässään, aikä vain vanhemmat.
vaikka minne ja ihanaa oli. Samoin olen tehnyt omille lapsilleni - 5-vuotiaani oli 700km päässä VIIKON ilman vanhempiaan. Hui! Ja samainen lapsi oli ensimmäisen kerran viikon erossa vanhemmistaan 2-vuotiaana. Ja ihan on selväjärkinen lapsi - herkkäkin vielä, joten nämä matkustelut ovat tehneet vain hyvää ja opettaneet lasta luottamaan itseensä ja siihen, että pärjää muidenkin aikuisten kanssa.
on hyvä "oppia luottamaan itseensä ja siihen, että pärjää muidenkin aikuisten kanssa". Voi tsiisus, minkälaisia ajatusmaailmoja ihmisillä on!
Älkää ihmeellä kasvattako niistä lapsistanne koko loppuelämän äidin helmoissa roikkuvia nyhveröitä!
Heti vaan vieraan hoitoon, niin oppii itsenäiseksi! Lapsia ei pidä paapoa. Parempi, että oppivat, ettei ne vanhemmat ole koko ajan vieressä palvelemassa.
En kertonut viestissäni syytä siihen, miksi 2-vuotiaamme oli viikon erossa vanhemmistaan..
Pointti oli se, että erossakin pärjää, kun on turvallisten aikuisten mukana.
Daa!
Ap:nä jututtaisin vanhempia ja kertoisin huolistani. Tekisin päätökseni sen jälkeen.
ei yksikään vanhempi (toivottavasti!) ole niin hullu, että päästää 10-vuotiaan 300 kilsan päähän johonkin saareen tuosta noin vaan! Älkää edes viitsikö, keksikää parempia stooreja!
Sun lapsesi ei siis ole missään leireillä tai luokkaretkilläkään ollut? sinähän se paras provo olet!!
leireillä ja luokkaretkillä päiviä ja öitä poissa kotoa?
meillä ainakin on takana jo kolmen yön partioreissuja, lyhyempiä tietty myös, sekä oleilua kavereiden luona useampi yö peräkkäin. enkä ole tajunnut että siinä olisi jotain outoa...
Kaverin vanhemmat haluavat lapsestasi viihdykettä omalle lapselleen, että saavat ryypätä rauhassa.
Päästäisin oman samanikäisen lapseni vaikka tältä istumalta partio-tai luokkaretkelle vaikka Lappiin, mutta en välttämättä jonkun luokkakaverin mökille, jossa en olisi itse koskaan käynyt.
ja toiset taas menevät yökylään jonnekin vasta kouluikäisinä.
Sanoisin että kultainen keskitie on tässäkin parasta. Vauvat hoidetaan itse mutta esim. eskari-ikäinen voi hyvin jo yökyläillä (turvallisissa oloissa) kaverin luona.
Neljäsluokkalainen on kyllä kypsä menemään kaverin mökille jos siellä on järkevät aikuiset vahtimassa. Jos poika itse haluaa lähteä, niin ap, päästä ihmeessä hänet menemään!
suhtautuvatpas täällä jotkut aika vihamielisesti leikkikaverin pyytämiseen mukaan... :O
Mun perhe oli varmaan ihan kamala kun minä pyysin aina leikkikaveria mukaani venereissuille! Tosin silloin 20 vuotta sitten ei elämä tainnut olla ihan näin hetkistä, että viikonloputkin pitää suorittaa vaan sai rauhassa leikkiä.
siis millaisen pereen mukaan lähtisi? Itse en päästä lastani yöksi perheeseen, johon en luota tai jota en tunne hyvin.
suhtautuvatpas täällä jotkut aika vihamielisesti leikkikaverin pyytämiseen mukaan... :O
Mun perhe oli varmaan ihan kamala kun minä pyysin aina leikkikaveria mukaani venereissuille! Tosin silloin 20 vuotta sitten ei elämä tainnut olla ihan näin hetkistä, että viikonloputkin pitää suorittaa vaan sai rauhassa leikkiä.
lapissa hiihtolomalla tai minä olin kaverin mukana laskettelureissulla Vuokatissa jne. Mukavaahan se vaan oli ja niistä jäi hienot muistot!
viikonloppureissuun, koska ei ole koskaan ollut tuon kaveriperheen vanhempien kanssa tekemisissä, ei edes yökylässä.
Olenkin ihmetellyt, mistä johtuu, etteivät jotkut 4-5 luokkalaiset lapset voi lähteä yön yli kestäville turnausmatkoille valmentamassani lajissa. Vanhempien selitykset ovat "Kun meillä ei ole mummolaa ja lapsi ei ole ikinä ollut yötä pois kotoa" tms, enkä oikeastaan tiedä onko syy lapsessa vai vanhemmassa.
Suurimmalle osalle lapsista nämä turnausmatkat ovat vuoden kohokohtia, kun yhdessä nukutaan luokassa, höpötetään, käydään turnausdiscossa ja välillä käydään pelaamassa. Viime vuonna eivät halunneet enää valvovaa vanhempaakaan mukaan. Itse pidän huolen siitä, että kaikki ovat paikalla, pesevät hampaansa, kuivattavat pyyhkeensä, syövät kunnolla etc. Todella sääli, jos nämä kokemukset jäävät väliin vanhemman huolehtivaisuuden vuoksi.
ja riippuu myös lapsesta. Jotkut 10-vuotiaat on jo tosi vastuuntuntoisia, toiset taas vielä ihan vahdittavia. Itse en päästäisi sellaisen perheen mukaan, jota en hyvin tunne, enkä varmaan ainakaan mökille päästäisi muutenkaan. Joillekin urheilu/partioleireille tottakai päästäisin, ja yökylään kavereille nyt tietty pääsee. Mutta mökkireissut on kuitenkin mökkireissuja, mistä sitä tietää mitä ne tututkin vanhemmat siellä mökillä tekee ja monessa on kuitenkin se järvi siinä vieressä.
vanhemmat saattavat vaikka harrastaa seksiä ja se lapsi kuulee sen ja on ihan paniikissa ja hämillään!
Kuulostaa ryyppybileiltä.Kaverin vanhemmat haluavat lapsestasi viihdykettä omalle lapselleen, että saavat ryypätä rauhassa.
Päästäisin oman samanikäisen lapseni vaikka tältä istumalta partio-tai luokkaretkelle vaikka Lappiin, mutta en välttämättä jonkun luokkakaverin mökille, jossa en olisi itse koskaan käynyt.
Mistä kohtaa näissä ap:n viesteissä on ollut viitteitä siitä että kyseessä olisivat ryyppybileet? Ehkä olen lukenut huonosti, mutta en ole bongannut mitään viitettä siihen, että tarkoituksena olisi ryypätä. Ai niin, siellä syödään rapuja! Siis tarkoittaa että vedetään perskännit.
En oikein ymmärrä logiikkaa. Miksi kutsua sinne vieras lapsi, josta kuitenkin on myös "vaivaa" ruokailujen yms. järjestämisessä.
Jos jostain syystä tuntisin tarvetta mennä mökille vetämään perskännit en usko, että todellakaan pyytäisin sinne ketään lapsen kaveria vaivoikseni ja kertomaan mun karua salaisuutta eteenpäin.
monena kesänä. Mutta silti on vain niin, että on perheitä, joiden mökille en päästäisi lapsiani.
Onneksi on vara valita, minne lapsensa päästää ja varaa maksaa leirit, missä on turvalliset ohjaajat. Ei tarvitse työntää toisten mökeille lapsiaan, että saisi joskus vapaata.
kuten ymmärsin tässä tapauksessa olevan (isoin syy olla menemättä taisi olla se, ettei äiti pahoita mieltänsä), niin päästäisin ilman muuta.
Ihminen tulee hulluksi jos alkaa miettiä jotain skenaariota että katoaa fikkarin kanssa metsään ja karhu syö.
Kyllä mulla on luottoa lasteni hyvien ja läheisten kaverien vanhempiin, en edes miettisi että siellä kaikki aikuiset vetäisee kossupullon heti autosta päästyään ja konttailee. En edes pistäisi pahaksi paria saunaolutta.
Ehkä jos mökkeily veden äärellä ei ole tuttua, niin kaikenlaisia kauhukuvia sitten syntyy, kuten ap kirjoitti että "Soutelemaan en ainakaan hänen anna mennä ainakaan ilman pelastusliivejä ja aikuisen mukanaoloa vaikka osakain uida." Meillä on jopa 3 vuotiaille lapsille suvun kesäpaikassa päivän selvää, ettei edes laiturille mennä ilman pelastusliivejä, saati soutelemaan saati ilman aikuista. Ei pälkähtäisi edes päähän päästää lapsia tai aikuisia soutelemaan ilman pelastusliivejä. Jos mukana olisi vielä vieras lapsi, olisivat säännöt kaikessa kahta ehdottomammat.
Meilläkin kyllä lapset ovat olleet harrastukseen liittyvällä neljän yön leirillä jo 7-vuotiaana, eli ehkä sitten se perspektiivi tällaiseen on vähän erilainen.
Eikä ap kai ollut työntämässä sitä lasta sinne saadakseen vapaata (kuten ei kukaan muukaan tässä ketjussa).
Onneksi meidän tuttavapiiriin ei kuulu sellaisia perheitä joiden kyvystä huolehtia lapsista viikonloppuna mökillä tarvitsisi olla huolissaan.
Noilla kesäleireillä muuten tuo "koulutetut valvojat" on aika myytti. Usein siellä on nuoria ohjaajina (joo, yksi tai kaksi aikuista vastaavaa, jotka kuitenkaan ei ehdi joka paikkaan), joilla ei kauheasti ole vielä kykyä arvioida vaikka 8-vuotiaan uimataitoa tai ylipäänsä ajatusmaailmaa siinä hetkessä kun vaikka illalla tulee koti-ikävä verrattuna vaikka kolmen lapsen vanhempiin. Lisäksi yhtä ohjaajaa kohden on yllensä ryhmällinen lapsia eikä ihan joka päätä ehdi illalla silittelemään jos ikävä iskee. Kyllä minä pidän tuntemiemme kaveriperheiden vanhempia luotettavampina huolehtimaan lapsestani kuin urheiluseurojen ohjaajia vaikka olenkin päästänyt lapsen leireille. Mutta tämä on tosiaan varmaan tuttavapiiristä kiinni.
on hyvä "oppia luottamaan itseensä ja siihen, että pärjää muidenkin aikuisten kanssa".
Voi tsiisus, minkälaisia ajatusmaailmoja ihmisillä on!