Miksi ihmeessä otatte lapsille sairauskuluvakuutuksia?
Ne ovat yleensä ihan turhaa rahanmenoa. Terveyskeskuksesta saa hoitoa ja yksityisellekin pääsee halutessaan milloin vain, ei siihen vakuutuksia tarvita.
Jonkin erityissairauden mahdollisuus on ainoa ymmärrettävä peruste vakuutukselle. Mutta siinäkin tapauksessa maksaa herkästi turhasta, etenkin jos lapsia on monta. Fiksumpaa olisi kerryttää säästöjä, joita saa kohdennettua todelliseen tarpeeseen. Mieluummin maksaa itselleen, ei vakuutusyhtiölle!
Kommentit (103)
sairastanut syöpää n. kaksi vuotta, niin siinä on ehtinyt vakuutusmaksut peittyä moneen kertaan. Kun joudun hakemaan lapselle reilun tonnin lääkkeitä, joihin on laskettu jo valmiiksi kelakorvaus, niin ei paljoa naurattas, jos ei olisi vakuutusta mistä ne takas saisi.
vakuutettujen lapset kävisivätkin enemmän lääkärissä? Eihän se ole vakuuttamattomien rahoista pois? Päinvastoin,miettikää ruuhkia terveyskeskuksissa, jos kaikki vakuutetut kävisivätkin siellä! Näitä aloituksia tekee ihmiset,joiden lapset ovat olleet terveitä tai kunnan palvelut ovat kunnossa.
Minulla on tuttuina myös niitä, joilla on ollut aluksi vakuutus, mutta ovat luopuneet siitä, kun tarvetta ei ole ollut ja hyvä niin. Ihan varmasti vakuutetut käyvät enemmän lääkärissä, koska sinne pääsee. Akuutit asiat usein hoituu terv.keskuksissakin, mutta ei kiireettömät. Kesällä ei edes saa aikaa kiireettömän asian selvittämiseen, vaikka asia painaisi mieltä jatkuvasti. Ehkä kaikki eivät halua odotella syksyä ja uutta soittokierrosta ja sitten vielä tk-lääkärin jälkeen uutta lääkäriaikaa erityislääkärille, kun on mahdollista jo seuraavaksi päiväksi varata yksityiseltä erityislääkäri? Itse olen vienyt korvatulehduksen vuoksi sunnuntaina lääkäriin, on myös tehty testejä, joita julkisella kieltäydytty tekemästä, vaikka kyseessä on ollut tarttuva tauti, joka oli jo perheessämme toisella henkilöllä todettu !Lääkkeiden syöminen taas on ihan jokaisen oma asia, ei ole joka kerta antibioottia pakko ottaa, jos tuntuu, ettei halua kuuria aloittaa tehon vähenemisen pelossa. Meillä on kaksi lasta,joiden vakuutus ei ole maksanut niin paljon kuin lääkärikäynnit, vaikka laskettaisivain ne yksityiskäynnit, kun tk-lääkäri ei ole ollut mahdollinen.
Kela maksaa suurimman osan käsikauppalääkkeen hinnasta, jos mukana on resepti.
pääsyä kuumeisen lapsen kanssa.
Mä soitin yksityiselle, sanoivat tule suoraan sisään.
Köyhät jäävät arvauskeskukseen.
Ystäväni koulukaveri kuoli syöpään, kun terveyskeskuksessa luultiin sitä ihan joksikin muuksi. Vasta kun hänen vanhempansa raahasivat yksityiselle selvisi tilanne heti. Sen jälkeen julkisesta sai apua, mutta ei tilannetta enää pelastanut.
Näitä on oikeesti paljon kun arvauskeskuksessa on liian kova kiire.
Hintaa pillereille tuli 10% siitä, mitä olisin maksanut vastaavista lääkke istä ilman reseptiä.
Eli todellakin suurin osa korvattiin.
vakuutettujen lapset kävisivätkin enemmän lääkärissä? Eihän se ole vakuuttamattomien rahoista pois? Päinvastoin,miettikää ruuhkia terveyskeskuksissa, jos kaikki vakuutetut kävisivätkin siellä!
Samalla tavalla kuin veroissa maksetaan niistä terveyskeskuksista, maksetaan myös yksityislääkäripalveluista. Ja onhan se hirveää tuhlausta, että muut joutuvat maksamaan, kun jonkun lapsella on hikka ja hysteerinen äiti.
Minä sain juuri 100 kpl Burana 600:aa reseptillä. Hintaa pillereille tuli 10% siitä, mitä olisin maksanut vastaavista lääkke istä ilman reseptiä.
Eli todellakin suurin osa korvattiin.
Käsikauppalääkkeiden hinta on korkeampi kuin reseptilääkkeiden, mutta silti Kela korvaa niistä reseptilääkkeistä vain 42% hinnasta ja jos määrätty lääke on viitehintaa kalliimpi vain viitehintainen korvataan.
Samalla tavalla kuin veroissa maksetaan niistä terveyskeskuksista, maksetaan myös yksityislääkäripalveluista. Ja onhan se hirveää tuhlausta, että muut joutuvat maksamaan, kun jonkun lapsella on hikka ja hysteerinen äiti.
Ihan samalla tavalla niitä hysteerisiä äitejä käy julkisen terveydenhuollon palveluita käyttämässä ihan yhtä vähäpätöisten ongelmien vuoksi. Kustannus yhteiskunnalle on ihan sama, yksityispuolella vaan pääsee rahan voimalla nopeammin kuulemaan, ettei lapsella mitään vikaa ole.
Ihan samalla tavalla niitä hysteerisiä äitejä käy julkisen terveydenhuollon palveluita käyttämässä ihan yhtä vähäpätöisten ongelmien vuoksi. Kustannus yhteiskunnalle on ihan sama, yksityispuolella vaan pääsee rahan voimalla nopeammin kuulemaan, ettei lapsella mitään vikaa ole.
että terveydenhoitaja toteaa, että hikka menee kyllä ohi, lääkärin aikaa ei tuhlata. Tulee kuitenkin vähän halvemmaksi. Ja pääsee hysteerinen äiti lempipuuhaansa AV:lle itkemään, kuinka terveyskeskus jätti hänen vakavasti sairaan lapsensa ilman hoitoa.
käyvät useammin lääkäriasemalla. Osa käynneistä on turhia, ja yksityisellä mielellään tutkitaan (myös turhaan!) kaikki mahdolliset --> saadaan enemmän rahaa.
Ja jos ajatellaan että vakuutus on 400€/vuosi niin 3 vuoden vakuutusmaksuilla maksaa jo sen korvien putkituksen yksityisellä. Suurin osa lapsista on kuitenkin terveitä, ja toisaalta jos jotain "pahasti vialla" niin silloin joka tapauksessa on julkisella puolella esim. syöpähoidot ymv.
Olen myös huomannut, että joillakin ihmisillä on aina ongelmia saada hoito julkiselta puolelta! Itse olen AINA saanut hyvää ja myös välittävää hoitoa, mutta osalla tuntuu olevan vain negatiivista sanottavaa... Olen alkanut miettiä, onko heissä itsessäänkin vikaa? Ja ei kaikissa, mutta ehkä sekin vaikuttaa miten sitä apua hakee jne.? Jos on ystävällinen niin saanee parempaa palvelua? Samaan tapaan kaikkialla muuallakin menee: jos on kohtelias ja sanoo esim. "hyvää viikonloppua" kun poistuu kaupasta, kampaajalta, tai vaikka sieltä tk:sta niin jää parempi kuva vert. naama norsun v*tulla paiskaa oven kiinni.
Ja itse odotushuoneessa ollessani olen huomannut että moni vaan siellä valittaa "varmaan taas pitää jonottaa tunti" vaikka pääsisi vartin sisään lääkärille, tai "mikähän lie lääkäri siellä nyt on" tai muuten vaan sellaista perusuomalaista napinaa ei mistään ja ihan kaikesta.
Meillä on 2,5-vuotias lapsi, jonka terveyskeskuskäynnit ovat olleet kaikki ilmaisia. Lääkkeistähän saa saman Kela-korvauksen riippumatta siitä, onko resepti kirjoitettu julkisella vai yksityisellä puolella. Olen saanut aina ajan ihan riittävän nopeasti (asumme Helsingissä). Joskus on ollut ajanvarauksessa ruuhkaa, mikä on tosi ärsyttävää - mutta ei vielä riittävä syy vakuutuksen ottamiseen.
ettei tarvi jonotella terveyskeskuksessa köyhien av-mammojen ja muun wt-porukan kanssa. pääseehän sinne yksityiselle ilmankin vakuutusta, mutta eipä tarvi miettiä.
vastauksistahan näkee että justiinsa palstamammat eivät ymmärrä että terveyskeskus toimii erittäin hyvin pikkulapsille. Niin ja aikuisillekin.
Mulla on neljä serkkua lääkäreitä, pari kaveria ja yhden kaverin mies. Yksikään ei ole ottanut vakuutusta... Just siitä syystä, että vakavat hoidetaan julkisella, voivat itse tarkastaa pikkuvaivat ja pyytää kollegaa kirjoittamaan reseptin, jos tarve.
Ja lapsellani on parhaat mahdolliset sairauskuluvakuutukset. Ei tulis mieleenkään viedä kipeää lasta jonottamaan tk- päivystykseen jonkun kandin vastaanotolle. Vien lapseni aina kokeneelle erikoislääkärille, jos tarve vaatii. Itse hoidan perus sairastmiset. Koskaan ei voi tietää, koska oma lapsi sairastuu ja kuinka paljon lääkäriä tavitsee. Ok, olen varakas ja 400€ vuodessa ei tunnu yhtään miltään. Ja miten jotkuta VOI häiritä se mihin kukin rahansa laittaa??? Jos minä haluan sijoittaa lapseni terveyteen ja hyvinvointiin ja sinä et, ongelma on vain ja ainoastaan sinulla.
tarkoittaa, että sijoittaa lapsensa terveyteen ja hyvinvointiin ja vakuuttamatta jättäminen sitten päinvastaista, salli mun nauraa! =) Taidat olla itse vakuutusmyyjä..
Meillä ei siis kyseisiä vakuutuksia ole siitä syystä, että on varaa sitten tarvittaessa maksaa kulut vaikka millä erikoislääkärillä, joten vakuutus on meille turha.
Kelan taksa yksityislääkäreiden korvauksista on jäänyt todella paljon jälkeen yksityislääkäreiden palkkiokehityksestä. Todellinen korvausprosentti on jotain 10 % luokkaa.
Meillä on 2,5-vuotias lapsi, jonka terveyskeskuskäynnit ovat olleet kaikki ilmaisia. Lääkkeistähän saa saman Kela-korvauksen riippumatta siitä, onko resepti kirjoitettu julkisella vai yksityisellä puolella. Olen saanut aina ajan ihan riittävän nopeasti (asumme Helsingissä). Joskus on ollut ajanvarauksessa ruuhkaa, mikä on tosi ärsyttävää - mutta ei vielä riittävä syy vakuutuksen ottamiseen.
Kela-korvauksen jälkeenkin jää aina maksettavaa potilaalle itselleen.
Ihan kiva, että saat hyvin ajan Helsingissä. Voisiko syynä olla se, että suurimmalla osalla helsinkiläisistä pikkulapsiperheistä on se lapsivakuutus? Saattaisi todellisuus lyödä naamalle, jos kaikki yhtäkkiä luopuisivat vakuutuksistaan.
ei naureta ulos. Minulla on infektioastmaa sairastava lapsi, jolla tavallinen flunssa kehittyy aina mahdottomaksi kierteeksi ja usein kehkoputkentulehdukseksi asti. Arvauskeskuksessa nauretaan pihalle, eikä uskota lapsen oireita, äitihän ei voi tietää. Yksityisellä on olleet ihanat lääkärit ja hoitajat, varmistaneet viime syksynäkin kunnon labroin, ettei ole vakavampaa taustalla. Ja koska kierrehän siitä kehittyi, niin saatiin asianmukaiset lääkekuurit ja lääkkeet sekä lähete allergiasairaalaan nopeasti. Mieluummin maksan vakuutuksista, niin ei tarvitse miettiä viitsiikö mennä viidennen kerran saman asian takia lääkäriin, kun meillä ei ainakaan saa aikoja arvauskeskukseen.
ja aika saattaa olla pitkäkin.
Yksityiselle pääsee heti, ja toimenpiteet maksavat silläpuolella kyllä enemmän kuin vakuutusmaksut!
Suomessa pääsee tk:hon hyvin, mutta monesti ykstyiselle pääsee nopeammin ja jos noita käyntejä tulee esim. jo korvatulehduskierteen vuoksi, kertyy yksityisellä melkoinen summa maksettavaksi ilman vakuutusta.
Saati jos sairastuu pitkäaikaiseen sairauteen!
Myös ilman vakuutusta ! Lapsella sentään sellainen on. Ja me emme ole koskaan saaneet hoitoa julkiselta puolelta - hyvä että sinä AINA olet. Veljeni kuoli sen takia, kun tk-lääkäri ei antanut lähetettä sydänultraan ( "et taida ymmärtää, ettei ultraan niin vain mennä- se on kallis tutkimus", sanoi arvauskeskuslääkäri) vaikka veljelleni oli tehty 1½ v aiemmin vaativa sydänleikkaus ja ohje oli tietyistä oireista "vaatia" tutkimuksia ja etenkin ultra. Lopputulema oli että seuraavan yönä kuoli, ehti soittaa ambulanssin joka myöhästyi, koska tuli 2 h 40 min soitosta. Tiedätkö, teimme valituksen...
Isoäitini kuoli myös laiminlyöntiin, kotio käännytettiin koska tuli "turhaan" tk:hon ja vielä päivystykseen, herran jestas sentään. Ei sinne saa mennä, turhia käyntejä, sanoo ovella vahtiva sh.
Lapselleni nousee lähes aina myös flunssasta 40,5 kuume ja 2-vuotiaana kuume nousi 41, 2 eikä laskenut alle 40; silloin pyrin päivystykseen ensiapuun- riittää kuulemma aamulla varata aika omalääkärille. Istuin lapsen kanssa yön parvekkeella, ja aamulla yksityiselle -> keuhkokuume ja crp 257. Itseni hoitaja käännytti pois päivystyksestä - pelkkää perusflunssaa. Seuraavan päivänä yksityiselle-> sydänlihastulehdus. Tulikin siis kunnon seisaus. Luotemmeko tk:hon ja julkiseen? Emme.
Nykyään lähdemme yksityiselle vaikka viikonloppuisin sellainen löytyy vasta 90 km päästä. Mutta sinne pääsee ja ammattitaitoiselle lääkärille. Varmaan julkisella on hyviäkin lääkäreitä (parilla työkaverilla on käynyt tuuri) mutta meidän perheen/suvun kohdalle niitä ei ole osunut. Turhaan emme ole yksityisellä juosseet ja kokeita vaatineet. Asiallisesti joka kerta olen lääkärin kanssa keskustellut mitä tutkimuksia kannattaa maksaa. Pari luomea kävin kyllä yksityisellä poistattamassa ja otattamassa histologisen tutkimuksen myös ihan varmuuden vuoksi ja maksoin siitä ilomielin 218 €.
käyvät useammin lääkäriasemalla. Osa käynneistä on turhia, ja yksityisellä mielellään tutkitaan (myös turhaan!) kaikki mahdolliset --> saadaan enemmän rahaa. Ja jos ajatellaan että vakuutus on 400€/vuosi niin 3 vuoden vakuutusmaksuilla maksaa jo sen korvien putkituksen yksityisellä. Suurin osa lapsista on kuitenkin terveitä, ja toisaalta jos jotain "pahasti vialla" niin silloin joka tapauksessa on julkisella puolella esim. syöpähoidot ymv. Olen myös huomannut, että joillakin ihmisillä on aina ongelmia saada hoito julkiselta puolelta! Itse olen AINA saanut hyvää ja myös välittävää hoitoa, mutta osalla tuntuu olevan vain negatiivista sanottavaa... Olen alkanut miettiä, onko heissä itsessäänkin vikaa? Ja ei kaikissa, mutta ehkä sekin vaikuttaa miten sitä apua hakee jne.? Jos on ystävällinen niin saanee parempaa palvelua? Samaan tapaan kaikkialla muuallakin menee: jos on kohtelias ja sanoo esim. "hyvää viikonloppua" kun poistuu kaupasta, kampaajalta, tai vaikka sieltä tk:sta niin jää parempi kuva vert. naama norsun v*tulla paiskaa oven kiinni. Ja itse odotushuoneessa ollessani olen huomannut että moni vaan siellä valittaa "varmaan taas pitää jonottaa tunti" vaikka pääsisi vartin sisään lääkärille, tai "mikähän lie lääkäri siellä nyt on" tai muuten vaan sellaista perusuomalaista napinaa ei mistään ja ihan kaikesta.
koska vastustan julkista (tehotonta) terveydenhuoltoa. Mielestäni parempi malli olisi se, että kaikki kävisivät yksityisellä, kaikilla olisi vakuutus, eikä yhteisiä rahoja tarvitsisi haaskata julkiseen terveydenhuoltoon. Niille, joilla ei olisi varaa, voisi olla hyväntekeväisyysjärjestön terveysasema tms. En siis halua omalla toiminnalani tukea julkista terveydenhoitoa.