Voisiko Pasila syrjäyttää Helsingin keskustan?
Siis paikkana jossa ihmiset fiilistelee, kiertää kauppoja, kuppiloita järjestää tapahtumaa yms? Onhan sielläkin hyvät palvelut.
Kommentit (69)
No ei ehkä ihan helposti. Käytännössähän siellä on pelkkä ostoskeskus, jossa toki on oikein hyvät palvelut, mutta itse kaipaan muutakin. Esim tasokkaita ravintoloita, kesäaikaan kivoja terasseja, puistoja jne.
Aika kaukaa haettu ajatus. Ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua. Ai karsee.
Miksi?
No ehkä siinä vaiheessa, kun junaliikenne on saatu vietyä maan alle, ja logistiikkakeskukset ja Ilmalan yritystilat muutettu muualle. Siinä on kyllä osattu pilata arvokkaita neliöitä koko alueella erittäin tehokkaasti.
Varmasti monelle sellaiselle riittää, joka haluaa vaan shoppailla eikä ole mitään estetiikan kaipuuta kauniiseen ympäristöön. Uskon, että ihmiset etenevässä määrin tottuvat ja kasvavat tuollaiseen elämään. Ulkomaille sitten mennään kokemaan "eksotiikkaa", jossa kävellään ulkona ja pistäydytään kivijalkaliikkeisiin.
Ei ainakaan mulle. Keskustassa on sentään meri ja kauniit puistot lähellä. Pasilassa tornitaloa ja ahtautta. Ruminta Helsinkiä.
Kyllä voi jos luovat alat keskitetään sinne. Sijainniltaan erinomainen.
Pasilassa on paljon potentiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti monelle sellaiselle riittää, joka haluaa vaan shoppailla eikä ole mitään estetiikan kaipuuta kauniiseen ympäristöön. Uskon, että ihmiset etenevässä määrin tottuvat ja kasvavat tuollaiseen elämään. Ulkomaille sitten mennään kokemaan "eksotiikkaa", jossa kävellään ulkona ja pistäydytään kivijalkaliikkeisiin.
Eikö keskustan pitäisi sitten siirtyä Vantaan Jumboon? Enemmän siellä on tätä "shoppailun ihanuutta" ja sijainti lähellä lentokenttää plussaa.
Ei. Se ei ole samanlainen; jo Helsingin keskustan historialiisuus pelkästään tekee siitä erilaisen. Muutenkin Tripla on muovinen ja häiritsevä paikka, uusi Pasila rakennettu liian tiiviiksi ja homma ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
No ei ehkä ihan helposti. Käytännössähän siellä on pelkkä ostoskeskus, jossa toki on oikein hyvät palvelut, mutta itse kaipaan muutakin. Esim tasokkaita ravintoloita, kesäaikaan kivoja terasseja, puistoja jne.
Pääkaupunkiseudulta löytyy kymmenkunta suurta ostaria. Se on aivan varmaa, ettei pääkaupungin keskusta sen mukaan tule määräytymään missä henkkamaukan mainosvalot kimaltaa kirkkaimmin.
No ei. Miksi minä Pasilaan lähtisin, jos en ole siellä töissä (olen ollut), kun täsmälleen samat palvelut saan lähikauppakeskuksesta?
Pasila on tarkoitettu siellä asuville, töissä oleville ja junaa rantaradan ja pääradan välillä vaihtaville.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jos luovat alat keskitetään sinne. Sijainniltaan erinomainen.
Mitkä luovat alat? Eihän Pasilassa ole MITÄÄN sellaista nykyisin.
Itselleni Helsingin keskusta on pääasiassa fiilistelypaikka, kun taas Pasila on lähinnä vain shoppailupaikka. Jos haluan fiilistellä Helsingin menoa, niin en todellakaan mene Pasilaan.
Minä sanon sen nyt suoraan: koko Triplaa ei olisi pitänyt rakentaa, vaan pitää vanha asema.
Sen sijaan se uusi junalevike Hesarin kohdalle on ok ja järkevä.
Muuten rakennusvimmaa voisi suunnata esim itään päin, Vuosaaresta Porvoon suuntaan mentäessä on pelkkää metsää jonne hyvin mahtuu.
Ostoskeskus ja keskusta on kaksi eri asiaa. Minä käyn lähes joka päivä kävelemässä keskustassa. Espaa Kauppatorille ja Aleksia takaisin. Forumin ohi ja Kampinkeskuksen ympäri. Katselen ihmisiä ja ikkunoita. Tunnelma on aivan erilainen kuin jos kävelisi Pasilassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se ei ole samanlainen; jo Helsingin keskustan historialiisuus pelkästään tekee siitä erilaisen. Muutenkin Tripla on muovinen ja häiritsevä paikka, uusi Pasila rakennettu liian tiiviiksi ja homma ei toimi.
24v Helsingissä asuneena en tiedä keskustan historiasta oikeastaan mitään. Tai peräti koko kaupungin. Uteliaisuutta ei löydy lainkaan. Eikai sillä historiallisuudella muillekaan ihmeemmin merkitystä ole
Ei.